اوری روبین: تفاوت میان نسخه‌ها

۳۹ بایت حذف‌شده ،  ‏۱۰ اکتبر ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:


== معرفی اوری روبین ==
== معرفی اوری روبین ==
اوری روبین به انگلیسی Rubin  Uriو به زبان عبری یوری روبین(אורי רובין) متولد 1944 در منطقه کریات اونو أسرائیل و متوفای 26 اکتبر 2021 اسلام شناس و شرق شناس و استاد گروه زبان عربی و مطالعات اسلامی<ref>[https://en.wikipedia.org/wiki/Uri_Rubin . Uri Rubin؛ Wikipedia]</ref> دانشگاه تل آویو و یکی از مشاور یا سرویراستاران دائرةالمعارف قرآن لیدن<ref>[https://www.cgie.org.ir/popup/fa/system/contentprint/4952<nowiki> . دائره المعارف اسلامی؛ قرآن به روایت غرب؛نگاهي به مهم‌ترين دايره‌المعارف غربي درباره قرآن؛ دانشنامه حوزه؛ جامع ترین دایره المعارف قرانی در هلند چاپ شد. ]</nowiki></ref> بوده است. وی علاقه خاصی به کنکاش در مورد فرازهای مختلف قرآنی و تفسیر آنها بر پایه تحقیق در تفاسیر کهن و روایات تفسیری دارد. از این رو، تفسیر و روایات تفسیری محور اصلی مطالعات روبین هستند. علت روی آوردن به روایات برای تفسیر قرآن این است که وی درصدد یافتن تفسیر اصیل قرآن و تحولات پیش روی تفسیر آیات است. در نظر گرفتن سیر تحولات نیز بدون تحقیق در مورد مجادلات کلامی بین الادیانی و بین المذاهبی، نزاع های سیاسی و قومی میسر نیست؛ چرا که اندیشمند باید با در نظر گرفتن تمامی تحولات، جریان شناسی و خط سیری برای وقایع در نظر بگیرد تا کاربرد یا عدم کاربر این روایات را در تفسیر مد نظر قرار دهد. علاوه بر این، هدف وی از مطالعات بینا رشته ای میان قرآن و تورات، مطالعات زبانشناسی تطبیقی(عربی و عبری) و حوزه تطبیق اسلام و یهود این است که تحولات میان اسلام و یهود را رصد نماید.<ref>.طباطبایی و دیگران، 1401، ص271.</ref>
اوری روبین به انگلیسی Rubin  Uriو به زبان عبری یوری روبین(אורי רובין) متولد 1944 در منطقه کریات اونو أسرائیل و متوفای 26 اکتبر 2021 اسلام شناس و شرق شناس و استاد گروه زبان عربی و مطالعات اسلامی<ref>[https://en.wikipedia.org/wiki/Uri_Rubin . Uri Rubin؛ Wikipedia]</ref> دانشگاه تل آویو و یکی از مشاور یا سرویراستاران دائرةالمعارف قرآن لیدن<ref>[https://www.cgie.org.ir/popup/fa/system/contentprint/4952 دائره المعارف اسلامی؛ قرآن به روایت غرب؛نگاهي به مهم‌ترين دايره‌المعارف غربي درباره قرآن؛ دانشنامه حوزه؛ جامع ترین دایره المعارف قرانی در هلند چاپ شد] </ref> بوده است. وی علاقه خاصی به کنکاش در مورد فرازهای مختلف قرآنی و تفسیر آنها بر پایه تحقیق در تفاسیر کهن و روایات تفسیری دارد. از این رو، تفسیر و روایات تفسیری محور اصلی مطالعات روبین هستند. علت روی آوردن به روایات برای تفسیر قرآن این است که وی درصدد یافتن تفسیر اصیل قرآن و تحولات پیش روی تفسیر آیات است. در نظر گرفتن سیر تحولات نیز بدون تحقیق در مورد مجادلات کلامی بین الادیانی و بین المذاهبی، نزاع های سیاسی و قومی میسر نیست؛ چرا که اندیشمند باید با در نظر گرفتن تمامی تحولات، جریان شناسی و خط سیری برای وقایع در نظر بگیرد تا کاربرد یا عدم کاربر این روایات را در تفسیر مد نظر قرار دهد. علاوه بر این، هدف وی از مطالعات بینا رشته ای میان قرآن و تورات، مطالعات زبانشناسی تطبیقی(عربی و عبری) و حوزه تطبیق اسلام و یهود این است که تحولات میان اسلام و یهود را رصد نماید.<ref>.طباطبایی و دیگران، 1401، ص271.</ref>


== آثار اسلامی و بین الادیانی اوری روبین ==
== آثار اسلامی و بین الادیانی اوری روبین ==
خط ۶۷: خط ۶۷:
دیدگاه قرآنی اوری روبین از روی عناد با اسلام و شیعه است و مقالات و کتاب هایی که در این مورد به نگارش درآورده است، از دفاع قوم یهود، تورات و برتری آن بر مسلمانان حکایت دارد. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4008957/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . دلایل تکرار و تک‌روی در پژوهش‌های قرآنی چیست؟ / پیشنهادهایی به وزارت علوم + فیلم ]</ref>یکی از دیدگاه های قرآنی روبین که قابلیت نقد دارد، دیدگاه وی در مورد اصالت وحی است. وی از طریق مشابهت برخی موضوعات میان قرآن و کتب مقدس استدلال می کند که برخی از بخش های قرآن از تورات اقتباس یافته است. در واقع، وی از طریق اقتباس قرآن از تورات درصدد است تا وحیانی بودن قرآن را زیرسوال ببرد یا آن را انکار نماید. در این صورت، از طریق شواهدهای تاریخی و عقلی می توان امکان اقتباس قرآن از کتب پیشین<ref>. رضایی و دیگران، 1387، ص74</ref>، برای پیامبر(ص) رد کرد؛ چرا که برای پیامبر(ص) مقدور نبوده است.  
دیدگاه قرآنی اوری روبین از روی عناد با اسلام و شیعه است و مقالات و کتاب هایی که در این مورد به نگارش درآورده است، از دفاع قوم یهود، تورات و برتری آن بر مسلمانان حکایت دارد. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4008957/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . دلایل تکرار و تک‌روی در پژوهش‌های قرآنی چیست؟ / پیشنهادهایی به وزارت علوم + فیلم ]</ref>یکی از دیدگاه های قرآنی روبین که قابلیت نقد دارد، دیدگاه وی در مورد اصالت وحی است. وی از طریق مشابهت برخی موضوعات میان قرآن و کتب مقدس استدلال می کند که برخی از بخش های قرآن از تورات اقتباس یافته است. در واقع، وی از طریق اقتباس قرآن از تورات درصدد است تا وحیانی بودن قرآن را زیرسوال ببرد یا آن را انکار نماید. در این صورت، از طریق شواهدهای تاریخی و عقلی می توان امکان اقتباس قرآن از کتب پیشین<ref>. رضایی و دیگران، 1387، ص74</ref>، برای پیامبر(ص) رد کرد؛ چرا که برای پیامبر(ص) مقدور نبوده است.  


علاوه بر این، بیان برخی از مستشرقان نیز همانند مستشرق معاصر آلمانی هربرت بوسه در کتاب «رابطه اسلام با مسیحیت و یهودیت» گفتار روبین را رد می کند؛ چرا که وحدت در منبع در همه ادیان آسمانی مورد تأیید است و علت تشابه میان این ادیان به یکی بودن منبع آن یعنی از خداوند متعال است؛ اما این مسئله دلیل نمی شود که قرآن ریشه در کتاب مقدس داشته باشد؛ چرا که داستان‌های قرآنی با داستان‌های کتب مقدس تفاوت اساسی و بنیادی دارد. در ضمن با قرائن تاریخی و قرآنی متعدد می توان به سستی و بی‌پایگی بحث افسانه غرانیق<ref>.رضایی و دیگران، 1387، ص70.</ref> یا إسرائیلیات پی برد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3548425/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-20-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%E2%80%8C%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF<nowiki> . شماره ۲۰ «قرآن‌پژوهی خاورشناسان» منتشر شد ]</nowiki></ref> علاوه بر این، روبین در مقاله «پیامبران و اجداد در احادیث شیعه نخستین» کوشیده است با استفاده از روایاتی از منابع شیعه و سنی چنین وانمود کند که مرجعیت دینی ائمه شیعه ریشه در متون کهن یهودی و مسیحی دارد و شیعه با استناد به خلقت نوری ائمه قائل به انحصار جانشینی در حضرت علی(ع) شده است.  
علاوه بر این، بیان برخی از مستشرقان نیز همانند مستشرق معاصر آلمانی هربرت بوسه در کتاب «رابطه اسلام با مسیحیت و یهودیت» گفتار روبین را رد می کند؛ چرا که وحدت در منبع در همه ادیان آسمانی مورد تأیید است و علت تشابه میان این ادیان به یکی بودن منبع آن یعنی از خداوند متعال است؛ اما این مسئله دلیل نمی شود که قرآن ریشه در کتاب مقدس داشته باشد؛ چرا که داستان‌های قرآنی با داستان‌های کتب مقدس تفاوت اساسی و بنیادی دارد. در ضمن با قرائن تاریخی و قرآنی متعدد می توان به سستی و بی‌پایگی بحث افسانه غرانیق<ref>.رضایی و دیگران، 1387، ص70.</ref> یا إسرائیلیات پی برد.<ref> [https://iqna.ir/fa/news/3548425/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-20-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%E2%80%8C%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF شماره ۲۰ «قرآن‌پژوهی خاورشناسان» منتشر شد]</ref> علاوه بر این، روبین در مقاله «پیامبران و اجداد در احادیث شیعه نخستین» کوشیده است با استفاده از روایاتی از منابع شیعه و سنی چنین وانمود کند که مرجعیت دینی ائمه شیعه ریشه در متون کهن یهودی و مسیحی دارد و شیعه با استناد به خلقت نوری ائمه قائل به انحصار جانشینی در حضرت علی(ع) شده است.  


به بیان دیگر، وی چنین ادعا کرده است  که اعتقاد شیعه به خلقت نوری از عقیده عرب جاهلی (وراثتی بودن ویژگی‌های فیزیکی) نشئت گرفته است و شیعیان برای اثبات انحصار جانشینی پیامبر (ص) در حضرت علی (ع)، به خلقت نوری به عنوان میراثی معنوی استدلال کرده‌اند. وی همچنین با طرح نظریه وصیت نوری مدعی شده است انتقال وصیت از طریق پیامبران بنی‌اسرائیل به حضرت محمد (ص)، نشئت گرفتن مرجعیت علمی ایشان و ائمه شیعه، از میراث کهن پیامبران یهودی- مسیحی را نشان می‌دهد؛ اما با بررسی ادله نقلی امامت به این حقیقت رهنمون می‌شویم که شیعیان بدون استناد به روایات خلقت نوری، تنها نص را کاشف از امامت<ref>. إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏؛ «ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند: همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند». (مائده/55)</ref> ائمه دانسته، معتقدند خلقت نوری از فضائل منحصر به فرد امامان به شمار می‌آید.  
به بیان دیگر، وی چنین ادعا کرده است  که اعتقاد شیعه به خلقت نوری از عقیده عرب جاهلی (وراثتی بودن ویژگی‌های فیزیکی) نشئت گرفته است و شیعیان برای اثبات انحصار جانشینی پیامبر (ص) در حضرت علی (ع)، به خلقت نوری به عنوان میراثی معنوی استدلال کرده‌اند. وی همچنین با طرح نظریه وصیت نوری مدعی شده است انتقال وصیت از طریق پیامبران بنی‌اسرائیل به حضرت محمد (ص)، نشئت گرفتن مرجعیت علمی ایشان و ائمه شیعه، از میراث کهن پیامبران یهودی- مسیحی را نشان می‌دهد؛ اما با بررسی ادله نقلی امامت به این حقیقت رهنمون می‌شویم که شیعیان بدون استناد به روایات خلقت نوری، تنها نص را کاشف از امامت<ref>. إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏؛ «ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند: همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند». (مائده/55)</ref> ائمه دانسته، معتقدند خلقت نوری از فضائل منحصر به فرد امامان به شمار می‌آید.  
ویراستار
۸٬۳۴۱

ویرایش