سکولاریسم: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌'
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
<div style="text-align:justify">
'''سِکولاریسم'''؛ سکولاریسم، عرفی‌گری یا دنیوی‌گری نظریه‌ای سیاسی و فلسفی به‌معنای جدایی دین و دولت. براساس این تفکر، حضور دین در ابعاد مختلف زندگی بشر نفی می‌شود. واژۀ سکولاریسم برای نخستین‌بار توسط نویسندۀ بریتانیایی، جورج هالی اوک در سال ۱۸۴۶ استفاده شد، اما به تدریج از تطور معنایی برخوردار گردید. از آنجایی که این نظریه بر محور جدایی قانون و حکومت از شریعت استوار است، دانشمندان مسلمان بر اساس آیات الهی و روایات، به نفی سکولاریسم پرداخته‌اند و نظریه جدایی دین از سیاست را به چالش می‌کشند.
'''سِکولاریسم'''؛ سکولاریسم، عرفی‌گری یا دنیوی‌گری نظریه‌ای سیاسی و فلسفی به‌معنای جدایی دین و دولت. براساس این تفکر، حضور دین در ابعاد مختلف زندگی بشر نفی می‌شود. واژۀ سکولاریسم برای نخستین‌بار توسط نویسندۀ بریتانیایی، جورج هالی اوک در سال ۱۸۴۶ استفاده شد، اما به تدریج از تطور معنایی برخوردار گردید. از آنجایی که این نظریه بر محور جدایی قانون و حکومت از شریعت استوار است، دانشمندان مسلمان بر اساس آیات الهی و روایات، به نفی سکولاریسم پرداخته‌اند و نظریه جدایی دین از سیاست را به چالش می‌کشند.


خط ۱۱۹: خط ۱۱۸:
== قرآن و سکولاریسم ==
== قرآن و سکولاریسم ==
شواهد قرآنی نفی سکولار
شواهد قرآنی نفی سکولار
مقصود از دین، برنامه سعادت دنیا و آخرت انسان است. از این رو می‌بینیم در متون دینی اسلامی دستورات فراوانی ناظر به شئون مختلف زندگی دنیوی انسان وارد شده است؛ مثلا در زمینه اقتصاد، آیات و روایات متعددی وجود دارد که درباره استقلال اقتصادی (نساء/141)، عدالت اقتصادی (حدید/25)، توسعه اقتصادی،<ref>. فروع کافی، ج2، ص52.</ref> و... است. در زمینه سیاست، آیاتی درباره حقیقت حکومت و الهی بودن آن (نور/55)، عدم گرایش به باطل  (هود/113)، تحقق و گسترش عدالت (نساء/58)، نفی استکبار (فرقان/21)و مشورت در مدیریت (آل عمران/159) و... یافت می شود.<ref>. کلام جدید، ص 105-109.</ref>
مقصود از دین، برنامه سعادت دنیا و آخرت انسان است. از این رو می‌بینیم در متون دینی اسلامی دستورات فراوانی ناظر به شئون مختلف زندگی دنیوی انسان وارد شده است؛ مثلا در زمینه اقتصاد، آیات و روایات متعددی وجود دارد که درباره استقلال اقتصادی (نساء/141)، عدالت اقتصادی (حدید/25)، توسعه اقتصادی،<ref>. فروع کافی، ج2، ص52.</ref> و... است. در زمینه سیاست، آیاتی درباره حقیقت حکومت و الهی بودن آن (نور/55)، عدم گرایش به باطل  (هود/113)، تحقق و گسترش عدالت (نساء/58)، نفی استکبار (فرقان/21)و مشورت در مدیریت (آل عمران/159) و... یافت می‌شود.<ref>. کلام جدید، ص 105-109.</ref>


قرآن کریم سلطه کفار و معاندان اسلام را بر مسلمانان نمی‌پذیرد و دستور به جهاد می‌دهد، هنگامی که می‌فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ» (نساء /۱۴۴) یعنی ای کسانی که ایمان آوردید، کافران را به جای مؤمنان دوست و ولی و سرپرست خود انتخاب نکنید و یا آنجا که می‌فرماید: «وَمَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا» (سوره/۷۵) یعنی شما را چه شده است که در راه خدا برای رهایی مردان، زنان و کودکانی که به دست ستمگران تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید و یا آیه شریفه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» (انفال/۶۰) و یا آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَکُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا» (سوره/۷۱) همگی آیاتی هستند که به جهاد دعوت می کنند. توجه به آیات جهاد و دیگر آیات در زمینه ایجاد عدالت همه بر لزوم وجود حکومت دینی در جهت اجرای احکام و دستورات دین گواهی می‌دهد. با توجه به این مسائل، منطق اسلام مخالف با تفکر سکولار و جدایی دین از سیاست است.<ref>[https://www.iqna.ir/fa/news/3745743/%D8%B3%D8%AE%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%AC%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . سخنی در تکریم مرجعیت و سکولاریسم‌ناپذیری قرآن]</ref>
قرآن کریم سلطه کفار و معاندان اسلام را بر مسلمانان نمی‌پذیرد و دستور به جهاد می‌دهد، هنگامی که می‌فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ» (نساء /۱۴۴) یعنی ای کسانی که ایمان آوردید، کافران را به جای مؤمنان دوست و ولی و سرپرست خود انتخاب نکنید و یا آنجا که می‌فرماید: «وَمَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا» (سوره/۷۵) یعنی شما را چه شده است که در راه خدا برای رهایی مردان، زنان و کودکانی که به دست ستمگران تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید و یا آیه شریفه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» (انفال/۶۰) و یا آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَکُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا» (سوره/۷۱) همگی آیاتی هستند که به جهاد دعوت می‌کنند. توجه به آیات جهاد و دیگر آیات در زمینه ایجاد عدالت همه بر لزوم وجود حکومت دینی در جهت اجرای احکام و دستورات دین گواهی می‌دهد. با توجه به این مسائل، منطق اسلام مخالف با تفکر سکولار و جدایی دین از سیاست است.<ref>[https://www.iqna.ir/fa/news/3745743/%D8%B3%D8%AE%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%AC%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . سخنی در تکریم مرجعیت و سکولاریسم‌ناپذیری قرآن]</ref>


== پیوند علم و مدرنیته با سکولاریسم ==
== پیوند علم و مدرنیته با سکولاریسم ==
خط ۱۳۵: خط ۱۳۴:
[https://lib.eshia.ir/10244/124/4/%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85 دانشنامه کلام]
[https://lib.eshia.ir/10244/124/4/%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85 دانشنامه کلام]


== پاورقی ها ==
== ارجاعات ==
</div>
</div>
[[رده:علوم سیاسی و قرآن]]
۴٬۸۳۱

ویرایش