نزول دفعی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۳: خط ۱۳:
درواقع، یک وحدت حقیقی به هم پیوسته و مستحکمی که در جایگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان به دور است. این مرحله، مرحله إحکام است و مرحله دیگر مقام تفصیل است که فصل فصل و قطعه قطعه است که همان نزول به صورت الفاظ، آیه و سوره است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2569433/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%90%D8%AD%D9%83%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B2%D9%88%D9%84-%D8%AF%D9%81%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%8A%DB%8C . «مقام اِحكام» در نزول دفعی قرآن از منظر علامه طباطبايی]</ref>
درواقع، یک وحدت حقیقی به هم پیوسته و مستحکمی که در جایگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان به دور است. این مرحله، مرحله إحکام است و مرحله دیگر مقام تفصیل است که فصل فصل و قطعه قطعه است که همان نزول به صورت الفاظ، آیه و سوره است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2569433/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%90%D8%AD%D9%83%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B2%D9%88%D9%84-%D8%AF%D9%81%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%8A%DB%8C . «مقام اِحكام» در نزول دفعی قرآن از منظر علامه طباطبايی]</ref>


آیت‏‌الله جوادی آملی نیز برای قرآن سه مرتبه عالی، متوسط و نازل برمی‏‌شمرد؛ «مرتبه عالی» قرآن همان «ام الکتاب»<ref>. وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ‏؛ «و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پرحكمت است» (زخرف/4)</ref> و «کتاب مکنونی»<ref>. فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ‏؛ در كتابى نهفته، (واقعه/78)</ref>  را میداند که در مقام لدن و نزد ذات اقدس اله<ref>. لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون‏؛ «یعنی اگر ما این قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم، کوه با همه استحکامش از هراس کوینده این کلام متلاشی می‌شد»(حشر/۲۱).</ref> می‌باشد. مرحله متوسط قرآن همان است که در دست فرشتگان مقرب و کرام برره است و مرتبه نازل آن هم عین قرآنی است که لازمه‌‏اش الفاظ و مفاهیم است و به صورت تفصیلی و در طی سالیان نازل شده است. به نظر وی، رسول اکرم(ص) در مرتبه عالمیه قرآن را با مرتبه عالمیه قلب دریافت کرده‌‏اند و در مرتبه نازله، قرآن را با سمع و بصر قلب گرفته‏‌اند و در شب قدر، با مرحله متوسط قلب بوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3720584/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%B2%D9%88%D9%84-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8-%D9%82%D8%AF%D8%B1<nowiki> . سیری در ماهیت نزول قرآن در شب قدر ]</nowiki></ref>
آیت‏‌الله جوادی آملی نیز برای قرآن سه مرتبه عالی، متوسط و نازل برمی‏‌شمرد؛ «مرتبه عالی» قرآن همان «ام الکتاب»<ref>. وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ‏؛ «و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پرحكمت است» (زخرف/4)</ref> و «کتاب مکنونی»<ref>. فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ‏؛ در كتابى نهفته، (واقعه/78)</ref>  را میداند که در مقام لدن و نزد ذات اقدس اله<ref>. لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون‏؛ «یعنی اگر ما این قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم، کوه با همه استحکامش از هراس کوینده این کلام متلاشی می‌شد»(حشر/۲۱).</ref> می‌باشد. مرحله متوسط قرآن همان است که در دست فرشتگان مقرب و کرام برره است و مرتبه نازل آن هم عین قرآنی است که لازمه‌‏اش الفاظ و مفاهیم است و به صورت تفصیلی و در طی سالیان نازل شده است. به نظر وی، رسول اکرم(ص) در مرتبه عالمیه قرآن را با مرتبه عالمیه قلب دریافت کرده‌‏اند و در مرتبه نازله، قرآن را با سمع و بصر قلب گرفته‏‌اند و در شب قدر، با مرحله متوسط قلب بوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3720584/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%B2%D9%88%D9%84-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8-%D9%82%D8%AF%D8%B1 سیری در ماهیت نزول قرآن در شب قدر] </ref>


== منابع ==
== منابع ==
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش