معارف، مجید: تفاوت میان نسخه‌ها

۳٬۴۹۸ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۱۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
مجید معارف (زاده 1332 شمسی)؛ نویسنده، پژوهشگر قرآنی و حدیثی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و عضو کمیته تخصصی الهیات در دانشگاه تهران است.
[[پرونده:مجید معارف.jpg|بندانگشتی|دکتر مجید معارف]]
 
'''مجید معارف''' (زاده 1332 شمسی)؛ نویسنده، پژوهشگر قرآنی و حدیثی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و عضو کمیته تخصصی الهیات در دانشگاه تهران است.
زندگی‌نامه  
== زندگی‌نامه ==
 
مجید معارف در سال 1332 شمسی زاده شد.  
مجید معارف در سال 1332 شمسی زاده شد.  
وی تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در شيراز گذراند. سپس با گذراندن دوره سربازی، به مدت چهار سال در مقطع كارشناسى در رشته اقتصاد در دانشگاه شهيد بهشتى مشغول تحصیل شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، در سال‌هاى 1358 تا 1361، وی در سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی چون آموزش و پرورش، صدا و سيما و ... مشغول به‌کار بود. او برای ادامه تحصیل در مقطع كارشناسى ارشد، وارد رشته علوم قرآن وحديث در دانشگاه تربيت‌مدرس شد. سپس برای مقطع دکتری نیز در همان رشته در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد. عنوان پایان‌نامه ارشد وی «ترجمه، نقد و تحقیق بخش نخست از کتاب مقدمتان فی علوم‌القرآن» بوده و موضوع رساله دکتری او، «پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه» بوده است.  
وی تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در شيراز گذراند. سپس با گذراندن دوره سربازی، به مدت چهار سال در مقطع كارشناسى در رشته اقتصاد در دانشگاه شهيد بهشتى مشغول تحصیل شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، در سال‌هاى 1358 تا 1361، وی در سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی چون آموزش و پرورش، صدا و سيما و ... مشغول به‌کار بود. او برای ادامه تحصیل در مقطع كارشناسى ارشد، وارد رشته علوم قرآن وحديث در دانشگاه تربيت‌مدرس شد. سپس برای مقطع دکتری نیز در همان رشته در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد. عنوان پایان‌نامه ارشد وی «ترجمه، نقد و تحقیق بخش نخست از کتاب مقدمتان فی علوم‌القرآن» بوده و موضوع رساله دکتری او، «پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه» بوده است<ref>[https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%8C_%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF ویکی نور]</ref> <ref>[https://rtis2.ut.ac.ir/cv/maaref رزومه مجید معارف]</ref>.  
 
سوابق علمی و اجرایی


== سوابق علمی و اجرایی ==
ایشان از سال 1372 تاکنون در دو حوزه آموزش و پژوهش فعالیت کرده و برخی سمت‌های اجرایی مانند ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران، معاونت پژوهشى دانشكده الهيات دانشگاه تهران، ریاست کمیسیون تخصصی مشورتی علوم انسانی و سردبيرى مجله پژوهش دينى را نیز عهده‌دار بوده است.
ایشان از سال 1372 تاکنون در دو حوزه آموزش و پژوهش فعالیت کرده و برخی سمت‌های اجرایی مانند ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران، معاونت پژوهشى دانشكده الهيات دانشگاه تهران، ریاست کمیسیون تخصصی مشورتی علوم انسانی و سردبيرى مجله پژوهش دينى را نیز عهده‌دار بوده است.
فعالیت‌های علمی ایشان با تمرکز در حوزه علوم حدیث بوده است که دربرگیرنده مقالات، مداخل در بنیاد دائره‌المعارف، راهنمایی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های متعدد و نگارش کتب است. از ایشان آثار و فعالیت‌های قرآنی متعددی نیز در دسترس است.  
فعالیت‌های علمی ایشان با تمرکز در حوزه علوم حدیث بوده است که دربرگیرنده مقالات، مداخل در بنیاد دائره‌المعارف، راهنمایی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های متعدد و نگارش کتب است. از ایشان آثار و فعالیت‌های قرآنی متعددی نیز در دسترس است<ref>[https://rtis2.ut.ac.ir/cv/maaref رزومه مجید معارف]</ref>.  
 
آثار


== آثار ==
مجید معارف. "پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه." : نشر ضریح، 1376.
مجید معارف. "پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه." : نشر ضریح، 1376.


خط ۴۳: خط ۴۰:
مجید معارف و حامد شریعتی نیاسر. "ارتباط نهج البلاغه با قرآن." تهران: انتشارات سمت، 1395.
مجید معارف و حامد شریعتی نیاسر. "ارتباط نهج البلاغه با قرآن." تهران: انتشارات سمت، 1395.


مجید معارف و حامد شریعتی نیاسر. "هندسه دانشهای قرآنی، حدیثی." : موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، 1399.
مجید معارف و حامد شریعتی نیاسر. "هندسه دانشهای قرآنی، حدیثی." : موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، 1399 <ref>[https://rtis2.ut.ac.ir/cv/maaref رزومه مجید معارف]</ref>.


== دیدگاه‌ها ==


دیدگاه‌ها
=== آفت پژوهش‌های قرآنی ===
استاد معارف در نقد و بررسی وضعیت کنونی پژوهش‌های قرآنی معتقد است از لحاظ کمی، در زمینه پژوهش‌های دینی و قرآنی، قدم‌های بسیار بزرگی در طول چند دهه گذشته در کشور برداشته شده است. هم تعداد مجلات علمی پژوهشی و هم تعداد مقالات منتشره افزایش چشمگیری پیدا کرده است. همچنین دانشنامه‌هایی در حوزه قرآن و حدیث همانند دانشنامه بزرگ اسلامی یا دانشنامه جهان اسلام و دانشنامه‌های تخصصی مربوط به قرآن کریم در سال‌های اخیر انتشار یافت است.


آفت پژوهش های قرآنی  
اما از لحاظ کیفی، پژوهش‌های قرآنی گرفتار تکرار و موازی‌کاری است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4124812/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%81%D8%AA-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 مسئله‌مند نبودن و تکرار مکررات؛ آفت پژوهش‌های قرآنی]</ref> <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4106757/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 پژوهش‌های قرآنی با وجود رشد کمی گرفتار تکرار است]</ref>.بسیاری از تحقیقات انجام شده، قبل از اینکه متکی بر عمق و تحلیل باشد، از آسیب‌ جمع‌آوریِ صرفِ اطلاعات و در کنار هم گذاشتن اطلاعات رنج می‌برد.


استاد معارف در نقد و بررسی وضعیت کنونی پژوهش‌های قرآنی معتقد است از لحاظ کمی، در زمینه پژوهش‌های دینی و قرآنی، قدم‌های بسیار بزرگی در طول چند دهه گذشته در کشور برداشته شده است. هم تعداد مجلات علمی پژوهشی و هم تعداد مقالات منتشره افزایش چشمگیری پیدا کرده است. همچنین دانشنامه‌هایی در حوزه قرآن و حدیث همانند دانشنامه بزرگ اسلامی یا دانشنامه جهان اسلام و دانشنامه‌های تخصصی مربوط به قرآن کریم در سال‌های اخیر انتشار یافت است.  
دلیل این مسأله، نظام آموزشی حاکم بر کشور است. در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری، بخش اعظمی از آموزشی که به دانشجویان ارائه می‌شود، بر پایه انتقال اطلاعات است. متونی که جلوی دانشجو گذاشته می‌شود و دانشجو موظف به فراگیری این متون و حفظ آن است، تنها مبتنی بر حفظیات و آن هم بر پایه یک سری نصوص معین و محدود است و سهم پژوهش در آموزش‌های ما سهمی اندک یا مغفول است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4106757/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 پژوهش‌های قرآنی با وجود رشد کمی گرفتار تکرار است]</ref>.


اما از لحاظ کیفی، پژوهش‌های قرآنی گرفتار تکرار و موازی‌کاری است (ارجاع). بسیاری از تحقیقات انجام شده، قبل از اینکه متکی بر عمق و تحلیل باشد، از آسیب‌ جمع‌آوریِ صرفِ اطلاعات و در کنار هم گذاشتن اطلاعات رنج می‌برد.  
=== نهج البلاغه ===
ایشان درباره کتاب نهج‌البلاغه معتقداند این کتاب تفسیر قرآن است و تأثیرپذیری کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام از سبک آیات الهی در نهج‌البلاغه مشهود است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3974138/%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA نهج‌البلاغه تفسیر قرآن است / تأثیرپذیری کلام امیر(ع) از سبک آیات]</ref>.


دلیل این مسأله، نظام آموزشی حاکم بر کشور است. در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری، بخش اعظمی از آموزشی که به دانشجویان ارائه می‌شود، بر پایه انتقال اطلاعات است. متونی که جلوی دانشجو گذاشته می‌شود و دانشجو موظف به فراگیری این متون و حفظ آن است، تنها مبتنی بر حفظیات و آن هم بر پایه یک سری نصوص معین و محدود است و سهم پژوهش در آموزش‌های ما سهمی اندک یا مغفول است (ارجاع).
=== کتابت حدیث در صدر اسلام ===
مسأله کتابت حدیث در صدر اسلام و در قرن نخست هجری، یکی از مسائلی است که همچنان پرچالش است. شیعیان عقیده دارند منع کتابت، دلایل سیاسی داشته و اهل سنت برای آن دلایل فرهنگی می‌جویند، چراکه خود پیامبر(ص) نمی‌خواسته‌اند هر مطلبی از ایشان دائما بازگو و به فروعات اسلام افزوده شود.
محققان معاصر اهل‌سنت کتابت حدیث را در قرن اول جایز می‌دانند و به طریق اولی، نقل حدیث را نیز جایز شمرده‌اند.  


نهج البلاغه
درباره کتابت حدیث در عصر پیامبر اکرم (ص) ایشان می‌گویند: «معتقدم پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال حکومت، مسلمانان را تشویق می‌کردند که روایات را نقل شفاهی کنید و گاهی این تشویق حالتی الزام‌آور به خود می‌گرفت اما پیامبر(ص) تأکید داشتند که نقل صحیح کرده و دروغ نبندید. البته پیامبر(ص) توصیه داشتند اگر مردم می‌توانند احادیث را ثبت کنند اما نمی‌گفتند که همه ملزم به ثبت حدیث هستند ولی می‌گفتند خوب است دانش را با نوشتن مهار کنید اما به این دلیل که تعداد افراد با سواد محدود بود، قاعدتاً پیامبر(ص) نمی‌‌توانستند اجباری داشته باشند اما جامعه را به این سمت سوق می‌دادند که خواندن و نوشتن را بیاموزند ولی در آن جامعه، مخزن اولیه علم و دانش، حافظه بوده است.»<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4099227/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 دیدگاه خاورشناسان، شیعیان و اهل سنت درباره کتابت حدیث در صدر اسلام]</ref>


ایشان درباره کتاب نهج‌البلاغه معتقداند این کتاب تفسیر قرآن است و تأثیرپذیری کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام از سبک آیات الهی در نهج‌البلاغه مشهود است (ارجاع).
=== شهادت حضرت زهرا (س) ===
 
ایشان درباره مسأله شهادت یا وفات حضرت زهرا (س)، این مسأله را یک حلقه‌ از یک سلسله ماجراهای آن برهه می‌دانند. ایشان معتقداند در ماجرای هجوم به خانه امیرالمؤمنین علیه‌السلام جهت اخذ بیعت برای خلیفه جدید، حضرت زهرا (س) متحمل آلام و آسیب‌های جسمی یا روحی شدند. همین آلام موجب بیماری ایشان شد؛ با آنکه ایشان سابق بر آن، بیمار نبوده‌اند. شاهدی بر این مدعا، گزارش بخاری و مسلم است که نقل می‌کنند حضرت زهرا(س) فرمودند: من شهادت می‌دهم در حالی خدا و رسول را ملاقات خواهم کرد که شما (دو تن) مرا آزردید.
کتابت حدیث در صدر اسلام


مسأله کتابت حدیث در صدر اسلام و در قرن نخست هجری، یکی از مسائلی است که همچنان پرچالش است. شیعیان عقیده دارند منع کتابت، دلایل سیاسی داشته و اهل سنت برای آن دلایل فرهنگی می‌جویند، چراکه خود پیامبر(ص) نمی‌خواسته‌اند هر مطلبی از ایشان دائما بازگو و به فروعات اسلام افزوده شود.
ایشان در این مسأله، از پرداختن به جزئیات اثبات نشده پرهیز می‌دهند و معتقد اند: «بر اساس گزارش‌ها، اصلا قرار نبوده به حضرت زهرا(س) تعرضی شود. اصلا ایشان هدف اول و مستقیم سیاستمداران نبودند، ولی وقتی یک عده‌ای وارد خانه می‌شوند و بگیرد و ببند راه می‌افتد، طبیعی است اهل منزل وحشت کنند و آسیب ببینند. من معتقدم تاریخ کلیاتی دارد و باید فرآیندی و سیستماتیک دیده شود و تحلیل شود. همان کلیات برای اثبات بسیاری از حقانیت‌ها و مظلومیت‌ها کفایت می‌کند و نیازی نداریم از وقایع ساختگی و ذکر برخی جزئیات که راوی امینی ندارد سخن بگوییم»<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4025704/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5 تحلیلی متفاوت از فصل پایانی زندگی دختر پیامبر(ص)]</ref>.
محققان معاصر اهل‌سنت کتابت حدیث را در قرن اول جایز می‌دانند و به طریق اولی، نقل حدیث را نیز جایز شمرده‌اند.  


درباره کتابت حدیث در عصر پیامبر اکرم (ص) ایشان می‌گویند: «معتقدم پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال حکومت، مسلمانان را تشویق می‌کردند که روایات را نقل شفاهی کنید و گاهی این تشویق حالتی الزام‌آور به خود می‌گرفت اما پیامبر(ص) تأکید داشتند که نقل صحیح کرده و دروغ نبندید. البته پیامبر(ص) توصیه داشتند اگر مردم می‌توانند احادیث را ثبت کنند اما نمی‌گفتند که همه ملزم به ثبت حدیث هستند ولی می‌گفتند خوب است دانش را با نوشتن مهار کنید اما به این دلیل که تعداد افراد با سواد محدود بود، قاعدتاً پیامبر(ص) نمی‌‌توانستند اجباری داشته باشند اما جامعه را به این سمت سوق می‌دادند که خواندن و نوشتن را بیاموزند ولی در آن جامعه، مخزن اولیه علم و دانش، حافظه بوده است.» (ارجاع)
== منابع ==
ایکنا


شهادت حضرت زهرا (س)
[https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%8C_%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF ویکی نور]


ایشان درباره مسأله شهادت یا وفات حضرت زهرا (س)، این مسأله را یک حلقه‌ از یک سلسله ماجراهای آن برهه می‌دانند. ایشان معتقداند در ماجرای هجوم به خانه امیرالمؤمنین علیه‌السلام جهت اخذ بیعت برای خلیفه جدید، حضرت زهرا (س) متحمل آلام و آسیب‌های جسمی یا روحی شدند. همین آلام موجب بیماری ایشان شد؛ با آنکه ایشان سابق بر آن، بیمار نبوده‌اند. شاهدی بر این مدعا، گزارش بخاری و مسلم است که نقل می‌کنند حضرت زهرا(س) فرمودند: من شهادت می‌دهم در حالی خدا و رسول را ملاقات خواهم کرد که شما (دو تن) مرا آزردید.
[https://rtis2.ut.ac.ir/cv/maaref رزومه مجید معارف در سایت دانشگاه تهران]


ایشان در این مسأله، از پرداختن به جزئیات اثبات نشده پرهیز می‌دهند و معتقد اند: «بر اساس گزارش‌ها، اصلا قرار نبوده به حضرت زهرا(س) تعرضی شود. اصلا ایشان هدف اول و مستقیم سیاستمداران نبودند، ولی وقتی یک عده‌ای وارد خانه می‌شوند و بگیرد و ببند راه می‌افتد، طبیعی است اهل منزل وحشت کنند و آسیب ببینند. من معتقدم تاریخ کلیاتی دارد و باید فرآیندی و سیستماتیک دیده شود و تحلیل شود. همان کلیات برای اثبات بسیاری از حقانیت‌ها و مظلومیت‌ها کفایت می‌کند و نیازی نداریم از وقایع ساختگی و ذکر برخی جزئیات که راوی امینی ندارد سخن بگوییم» (ارجاع).
== پاورقی‌ها ==
<references />
[[رده: اساتید علوم قرآنی]]
[[رده:اساتید علوم قرآنی ایران]]
[[رده: اساتید علوم قرآنی دانشگاه تهران]]
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش