عهدین

نسخهٔ تاریخ ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۵۸ توسط Shojaei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

عهدین؛ مجموع عهد قدیم و عهد جدید. عهد قدیم کتاب مقدس یهودیان و مجموع عهدقدیم و عهد جدید با عنوان عهدین، کتاب مقدس مسیحیان است.

تعریف

تعریف لغوی

واژۀ عهد به معنای میثاق و تعهدی خاص در برابر دیگران است.[۱]

تعریف اصطلاحی

عهدین شامل عهد عتیق و عهد جدید است که مسیحیان این نام را بر کتاب مقدس خود گذاشته‌اند. به عقیدۀ مسیحیان، عهدین دو پیمانی است که خداوند با انسان بست؛ پیمان اول با حضرت ابراهیم و قوم اسرائیل و پیمان دوم که خداوند توسط حضرت عیسی(ع) با انسانها بست.[۲]

ساختار و محتوای عهدین

مسیحیان بخش نخست عهدین را عهد عتیق نامیده‌اند که براساس اعتقادات مسیحیان پروتستان شامل 39 کتاب و مطابق با عقیدۀ کاتولیک‌ها 46 کتاب است. این بخش شامل اسفار پنجگانه یا تورات، نوشته‌های انبیاء و نوشته‌های دیگران است. بخش دوم کتاب مقدس، عهد جدید است که شامل اناجیل چهارگانه، اعمال رسولان، رسائل رسولان و مکاشفه است که در مجموع 27 کتاب را دربرمی‌گیرد. به طور کلی، محتوای کتاب مقدس شامل تاریخ آفرینش و پیامبران، احکام، نامه‌ها، اعداد، آمار، آثار رسولان، آموزه‌های اخلاقی، شعر، داستان‌هایی از سرگذشت اقوام و سیرۀ انبیاء است.[۳]

شبهه تأثیرپذیری قرآن از عهدین

عده‌ای از اسلام‌شناسان غیرمسلمان غربی(مستشرقان)، مانند کارل بروکلمان، ایگتاس گلدزیهر و ویلیام مونتگمری وات، ادعا کرده‌اند که قرآن از عهدین اقتباس شده‌است.[۴] یکی از دلایل این افراد، وجود برخی از شباهت‌ها بین محتوای قرآن و عهدین است. اندیشمندان مسلمان علت این شباهت را منشأ وحیانی و واحد کتاب‌های آسمانی می‌دانند. البته در قرآن مجید معارف ارزشمند و والایی وجود دارد که در عهدین دیده نمی‌شود.[۵] یکی دیگر از دلایل این شبهه، وجود برخی شباهت‌ها میان داستان‌های قرآن با تورات است. براساس بررسی اندیشمندان مسلمان، داستان‌های تورات با جزئیات بیشتر و همچنین حاوی برخی مطالب خرافی و غیراخلاقی و نسبت‌های ناروا و خلاف عصمت درمورد پیامبران الهی است که قرآن از چنین مواردی مبرّا است.[۶] دلایل دیگری که مستشرقان مطرح کرده‌اند درمورد دیدار پیامبر با برخی از یهودیان و مسیحیان؛ ازجمله «بحیرای راهب» و «ورقه بن نوفل» است. براساس مطالعات اندیشمندان مسلمان، دیدار با بحیرا فقط یک مرتبه، آن هم وقتی پیامبر 9 یا 12 ساله بود رخ داده است، که قطعا با یک دیدار آن هم در سن کودکی امکان انتقال آن همه مفاهیم وجود ندارد و دیدار با ورقه بن نوفل هم یکبار پس از بعثت پیامبر رخ داده که در طی این دیدارها پیامبر تنها نبود و هیچکدام از شاهدان، ادعای انتقال مفاهیم و آموزه‌هایی از این افراد به پیامبر نکردند.[۷]

دیدگاه قرآن درمورد عهدین

در برخی از آیات قرآن[۸] به رابطۀ بین قرآن و کتاب مقدس اشاره شده است. براساس این آیات، قرآن نزول تورات و انجیل از سوی خداوند را تصدیق می‌کند؛ ولی برخی از مطالب تورات و انجیل فعلی را که از تحریف در امان مانده‌اند تأیید می‌کند.[۹]

بشارت عهدین به نبوت پیامبر اسلام

در تورات آیاتی وجود دارد که به نبوت حضرت محمد(ص) اشاره دارد. همچنین در برخی فرازهای انجیل‌های موجود نیز مطالبی درمورد نبوت پیامبر اسلام دیده می‌شود؛ ازجمله در انجیل یوحنا و در جریان گفت‌وگوی کاهنان با یحیی(ع).[۱۰] در برخی از آیات قرآن[۱۱] نیز اشاره شده است که اهل کتاب و یهودیان منتظر بعثت پیامبر اسلام بودند و آنها هیچ وقت درمورد اشاره قرآن به وجود نشانه‌های پیامبر اسلام در کتاب‌هایشان اعتراضی نکردند و این دلیل بر صدق ادعای قرآن است.[۱۲]

منابع

ایکنا

دانشنامه پژوهه

ارجاعات

  1. . لسان العرب‌، ج‌3؛ص311؛ کتاب العین‌، ج‌1؛ ص102؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‌، ج‌8؛ ص246.
  2. . آشنایی با ادیان بزرگ،ص97و159.
  3. . کتاب مقدس چیست؟ 20/12/ 1388 http://www.bashgah.net
  4. . شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی غربیان،ص51؛ اعجاز قرآن از دیدگاه مستشرقان،ص155؛ مستشرقان و قرآن، ص142.
  5. . التمهید فی علوم القرآن، ج7؛ ص26 – 27؛ الاسلام فی مواجهة الاستشراق العالمی،ص240-241.
  6. . التمهید فی علوم القرآن، ج7؛ ص72؛ مشابهت‌های ساختگی مستشرقان درباره اقتباس قرآن از عهدین.
  7. . مستشرقان و قرآن، ص148.
  8. . وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ؛ «و بدانچه نازل كرده‌ام -كه مؤيد همان چيزى است كه با شماست- ايمان آريد؛ و نخستين منكر آن نباشيد، و آيات مرا به بهايى ناچيز نفروشيد، و تنها از من پروا كنيد.» (بقره/41)؛ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ؛ « آن خدايي که قرآن را به راستي بر تو فرستاد که تصديق کننده کتب آسماني قبل از خود است و (پيش از قرآن) تورات و انجيل را فرستاد.» (آل عمران/3)؛ مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ؛ « براي هدايت مردم، و نيز کتاب جدا کننده ميان حق و باطل (يعني قرآن) را فرستاد. همانا آنان که به آيات خدا کافر شدند بر آنها عذاب سختي است، و خدا مقتدر و کيفر کننده ستمکاران است.» (آل عمران/4)
  9. . گفت‌وگو پیرامون ناسازگاری‌های قرآن و عهدین در خانه اندیشمندان علوم انسانی.
  10. . سه نمونه از عبارات عهدين مبنی بر بشارت به حضرت محمد (ص).
  11. . وَلَمَّا جَاءهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُواْ مِن قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّه عَلَى الْكَافِرِينَ؛ «و هنگامى كه از جانب خداوند كتابى كه مؤيد آنچه نزد آنان است برايشان آمد، و از ديرباز [در انتظارش‌] بر كسانى كه كافر شده بودند پيروزى مى‌جستند؛ ولى همين كه آنچه [كه اوصافش‌] را مى‌شناختند برايشان آمد، انكارش كردند. پس لعنت خدا بر كافران باد.» (بقره/89 )
  12. . بررسی بشارت‌های عهدين به ظهور پيامبر اعظم(ع).