سید مهدی تقوی: تفاوت میان نسخه‌ها

۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:سیدمهدی تقوی.jpg|جایگزین=سیدمهدی تقوی|بندانگشتی|سیدمهدی تقوی]]
'''سید مهدی تقوی'''<ref>ارجاعات این مقاله به ماهنامۀ رایحه، شمارۀ132، سال یازدهم، تیرماه 96 است که به بزرگداشت «سید مهدی تقوی» اختصاص دارد.</ref>(1349ش- 1396ش)؛ مدیرعامل سابق ایكنا و از فعالان قرآنی كشور. سید مهدی تقوی در نوجوانی از نیروهای تخریب‌چی دورۀ دفاع مقدس بود که سابقۀ حضور در عملیات‎‌هایی همچون کربلای5، نصر4 و بیت المقدس2 را داشت. وی پس از اتمام جنگ و در حالی‌که از جانبازان دفاع مقدس به شمار می‌رفت برای تحصیل در علوم دینی به قم رفت. پس از سال‌ها تحصیل، به فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی اشتغال یافت و در سمت‌هایی همچون معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، ریاست خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا)، مدیرعاملی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور و معاونت نماینده مجلس شورای اسلامی، به فعالیت پرداخت. دغدغه‌های سید مهدی تقوی عموماً متمركز بر مباحث علوم انسانی- اسلامی و آموزه‌های قرآنی بود که از جملۀ آن می‌توان به مسئلۀ وحدت حوزه و دانشگاه، ترویج اندیشه قرآنی، گفتمان انقلاب اسلامی و نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن اشاره کرد. مجموع سخنرانی‌های سید مهدی تقوی طی چندسال در ایام فاطمیه، در قالب کتابی تحت عنوان «قدر مخفی» به چاپ رسیده است که محتوای آن در ارتباط با ساحت حضرت فاطمه زهرا (س) است. وی در حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی ایران در سال 1396 به مقام رفیع شهادت رسید.
'''سید مهدی تقوی'''<ref>ارجاعات این مقاله به ماهنامۀ رایحه، شمارۀ132، سال یازدهم، تیرماه 96 است که به بزرگداشت «سید مهدی تقوی» اختصاص دارد.</ref>(1349ش- 1396ش)؛ مدیرعامل سابق ایكنا و از فعالان قرآنی كشور. سید مهدی تقوی در نوجوانی از نیروهای تخریب‌چی دورۀ دفاع مقدس بود که سابقۀ حضور در عملیات‎‌هایی همچون کربلای5، نصر4 و بیت المقدس2 را داشت. وی پس از اتمام جنگ و در حالی‌که از جانبازان دفاع مقدس به شمار می‌رفت برای تحصیل در علوم دینی به قم رفت. پس از سال‌ها تحصیل، به فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی اشتغال یافت و در سمت‌هایی همچون معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، ریاست خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا)، مدیرعاملی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور و معاونت نماینده مجلس شورای اسلامی، به فعالیت پرداخت. دغدغه‌های سید مهدی تقوی عموماً متمركز بر مباحث علوم انسانی- اسلامی و آموزه‌های قرآنی بود که از جملۀ آن می‌توان به مسئلۀ وحدت حوزه و دانشگاه، ترویج اندیشه قرآنی، گفتمان انقلاب اسلامی و نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن اشاره کرد. مجموع سخنرانی‌های سید مهدی تقوی طی چندسال در ایام فاطمیه، در قالب کتابی تحت عنوان «قدر مخفی» به چاپ رسیده است که محتوای آن در ارتباط با ساحت حضرت فاطمه زهرا (س) است. وی در حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی ایران در سال 1396 به مقام رفیع شهادت رسید.


خط ۵: خط ۶:


== فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها ==
== فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها ==
سید مهدی تقوی بعد از اتمام جنگ در سال 67-6۸ به قم آمد و مشغول تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه قم شد؛ حدود یك سال بعد ازدواج كرد و در كنار درس و زندگی جدید به فعالیت‌های تبلیغی هم می‌پرداخت. وی از محضر اساتیدی چون احمد فاضلی و سید مهدی میرباقری بهره‌مند شد.<ref>ص8</ref> سید مهدی تقوی نخستین تجربه‌های قرآنی خویش را در درس تفسیر آیة الله جوادی آملی در حوزه علمیه قم كسب نمود. او با ابتكار عمل خویش زمام یك طرح قرآنی را بر اساس اندیشه‌های استاد خویش آیة الله جوادی آملی بنیان نهاد و با حضور علمی و پذیرش مسئولیت دبیری طرح مطالعات منظومه‌ای علوم اسلامی در تهران و مراكز استانی حضور می‌یافت و پیرامون ترویج اندیشه قرآنی اهتمام می‌ورزید.<ref>ص40</ref> وی پس از سال‌ها درس و بحث با حضور در جهاد دانشگاهی و پذیرش مسئولیت معاونت فرهنگی این نهاد، فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی خود را ادامه داد.<ref>ص36</ref> با ورود به نهاد رهبری در امور دانشگاه‌ها در دانشگاه امام حسین(ع) و هنر مشغول به كار شد. بعد از مدتی در سال 1389 مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) و مدیرعامل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور شد.<ref>ص8</ref> او از همان آغاز كار خود را بسیار جدی شروع كرد؛ هنوز چند ماهی نگذشته بود که با هیئتی عازم لبنان و سوریه شدند، در آنجا با راهنمایی یكی از ایرانیان مقیم لبنان از مناطق جنگی لبنان، محل بمباران قانا و شهرهای نزدیك مرز اسرائیل دیدن كرد و همچنین از موزه جنگ «ملینا» بازدید نمود. در این سفر ضمن ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت با مسئول رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بیروت، ملاقات كرد و قرارهائی پیرامون همكاری‌های دفتر رایزنی با خبرگزاری قرآنی ایكنا منعقد گردید. در این سفر با جناب شیخ علی جابر، معاون روحانیت سیدحسن نصرالله ملاقات شد. متعاقب این قرارداد به عنوان شروع همكاری حدود ۲5 نفر از دانشجویان حزب الله، به ایران مسافرت كردند كه ضمن ملاقات با حضرات آیات در قم و مشهد، كلاس‌های آموزشی نیز برای آنان به اجرا درآمد. نامبرده با هیئات همراه نیز مسافرتی به دمشق و ملاقات با شخصیت‌های علمی و فرهنگی داشتند. در این سفر مقرر شد شعبه‌ای از خبرگزاری ایكنا در بیروت افتتاح شود كه اخبار قرآنی بیروت و دمشق را پوشش دهد كه به علت برخی موانع این شعبه عملیاتی نشد. در طول مدیریت سید مهدی تقوی، برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی متعددی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور راه‌اندازی شد و در کنار آن زبان‌های گوناگونی نیز به سایت ایکنا افزوده شد.<ref>ص58</ref>   
سید مهدی تقوی بعد از اتمام جنگ در سال 67-6۸ به قم آمد و مشغول تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه قم شد؛ حدود یك سال بعد ازدواج كرد و در كنار درس و زندگی جدید به فعالیت‌های تبلیغی هم می‌پرداخت. وی از محضر اساتیدی چون احمد فاضلی و سید مهدی میرباقری بهره‌مند شد.<ref>ص8</ref> سید مهدی تقوی نخستین تجربه‌های قرآنی خویش را در درس تفسیر آیة الله جوادی آملی در حوزه علمیه قم كسب نمود. او با ابتكار عمل خویش زمام یك طرح قرآنی را بر اساس اندیشه‌های استاد خویش آیة الله جوادی آملی بنیان نهاد و با حضور علمی و پذیرش مسئولیت دبیری طرح مطالعات منظومه‌ای علوم اسلامی در تهران و مراكز استانی حضور می‌یافت و پیرامون ترویج اندیشه قرآنی اهتمام می‌ورزید.<ref>ص40</ref> وی پس از سال‌ها درس و بحث، در نهاد رهبری در امور دانشگاه ها در دانشگاه امام حسین(ع) مشغول به کار شد و پس از آن با حضور در جهاد در سال 1389 مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) و مدیرعامل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور شد.<ref>ص8</ref> او از همان آغاز كار خود را بسیار جدی شروع كرد؛ هنوز چند ماهی نگذشته بود که با هیئتی عازم لبنان و سوریه شدند، در آنجا با راهنمایی یكی از ایرانیان مقیم لبنان از مناطق جنگی لبنان، محل بمباران قانا و شهرهای نزدیك مرز اسرائیل دیدن كرد و همچنین از موزه جنگ «ملینا» بازدید نمود. در این سفر ضمن ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت با مسئول رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بیروت، ملاقات كرد و قرارهائی پیرامون همكاری‌های دفتر رایزنی با خبرگزاری قرآنی ایكنا منعقد گردید. در این سفر با جناب شیخ علی جابر، معاون روحانیت سیدحسن نصرالله ملاقات شد. متعاقب این قرارداد به عنوان شروع همكاری حدود ۲5 نفر از دانشجویان حزب الله، به ایران مسافرت كردند كه ضمن ملاقات با حضرات آیات در قم و مشهد، كلاس‌های آموزشی نیز برای آنان به اجرا درآمد. نامبرده با هیئات همراه نیز مسافرتی به دمشق و ملاقات با شخصیت‌های علمی و فرهنگی داشتند. در این سفر مقرر شد شعبه‌ای از خبرگزاری ایكنا در بیروت افتتاح شود كه اخبار قرآنی بیروت و دمشق را پوشش دهد كه به علت برخی موانع این شعبه عملیاتی نشد. در طول مدیریت سید مهدی تقوی، برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی متعددی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور راه‌اندازی شد و در کنار آن زبان‌های گوناگونی نیز به سایت ایکنا افزوده شد.<ref>ص58</ref>   


سیدمهدی تقوی از سال 9۲ به عنوان مشاور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی فعالیت داشت. از سال 9۳ با شكل‌گیری فعالیتهای گفتمانی، مسئولیت آموزش را برعهده گرفت و با ارتباط خود با حوزه توانست یک دورۀ گفتمانی انقلاب اسلامی در كشور را بنا نهد. تقوی در طی سال‌های حضور در تهران به مدت دو سال از درس خارج فقه مقام معظم رهبری بهره می‌جست.<ref>ص36</ref> آخرین فعالیت او مرتبط با بحث گفتمان انقلاب، امام(ره) و رهبر انقلاب بود كه خلأ آن در میان جامعه و اقصی نقاط كشور احساس می‌‌شد.<ref>ص14</ref>   
سیدمهدی تقوی از سال 9۲ به عنوان مشاور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی فعالیت داشت. از سال 9۳ با شكل‌گیری فعالیتهای گفتمانی، مسئولیت آموزش را برعهده گرفت و با ارتباط خود با حوزه توانست یک دورۀ گفتمانی انقلاب اسلامی در كشور را بنا نهد. تقوی در طی سال‌های حضور در تهران به مدت دو سال از درس خارج فقه مقام معظم رهبری بهره می‌جست.<ref>ص36</ref> آخرین فعالیت او مرتبط با بحث گفتمان انقلاب، امام(ره) و رهبر انقلاب بود كه خلأ آن در میان جامعه و اقصی نقاط كشور احساس می‌‌شد.<ref>ص14</ref>   
خط ۱۴: خط ۱۵:
یكی از رویكردهای سید مهدی تقوی وحدت حوزه و دانشگاه بود. همچنین وی تلاش كرد تا از كتاب‌های علمای شاخصی مثل آیت الله مصباح و جوادی آملی یك بسته آماده برای دانشجویان فراهم كند و نسخه مناسبی برای آنان بپیچد. وی حتی از سطح ملی فراتر رفت و این فعالیت‌ها را به لبنان و عراق کشاند.<ref>ص15</ref>
یكی از رویكردهای سید مهدی تقوی وحدت حوزه و دانشگاه بود. همچنین وی تلاش كرد تا از كتاب‌های علمای شاخصی مثل آیت الله مصباح و جوادی آملی یك بسته آماده برای دانشجویان فراهم كند و نسخه مناسبی برای آنان بپیچد. وی حتی از سطح ملی فراتر رفت و این فعالیت‌ها را به لبنان و عراق کشاند.<ref>ص15</ref>


تقوی عموماً در فضای ستادی و اجرایی كار می‌كرد، بدین روی همواره سعی می‌كرد تا افرادی را كه در رشته‌های مختلف در مباحث قرآن كاركرده بودند، شناسایی كرده و از آن‌ها برای یك كار ابتكاری در ایكنا و راه‌اندازی كرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس قرآن دعوت کند. كرسی های نظریه پردازی هم به این صورت بود تشکیل می شد که یك استادی كه نظریه‌ای داشت به همراه جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی و اصحاب رسانه دعوت می‌شدند، استاد مربوطه مباحث خود را ارائه می‌كرد و سپس جلسه با پرسش و پاسخ پیرامون نظریه آن استاد ادامه می‌یافت، این یك حركت نو و اثربخش بود. دغدغه‌های شهید تقوی متمركز بر مباحث علوم انسانی- اسلامی و آموزه‌های قرآنی بود.<ref>ص45</ref>  
تقوی عموماً در فضای ستادی و اجرایی كار می‌كرد، بدین روی همواره سعی می‌كرد تا افرادی را كه در رشته‌های مختلف در مباحث قرآن كاركرده بودند، شناسایی كرده و از آن‌ها برای یك كار ابتكاری در ایكنا و راه‌اندازی كرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس قرآن دعوت کند. كرسی‌های نظریه پردازی هم به این صورت بود تشکیل می‌شد که یك استادی كه نظریه‌ای داشت به همراه جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی و اصحاب رسانه دعوت می‌شدند، استاد مربوطه مباحث خود را ارائه می‌كرد و سپس جلسه با پرسش و پاسخ پیرامون نظریه آن استاد ادامه می‌یافت، این یك حركت نو و اثربخش بود. دغدغه‌های شهید تقوی متمركز بر مباحث علوم انسانی- اسلامی و آموزه‌های قرآنی بود.<ref>ص45</ref>  


تقوی برای كارشناسان علوم انسانی اهمیت بسیاری قائل بود؛ مخصوصاً زمانی كه مقام معظم رهبری تاكید داشتند علوم انسانی باید بر اساس مبانی قرآنی تولید شود، او دغدغه مند بود كه مطالبات رهبری را دنبال كند و حركت‌های قابل توجهی در راستای آن انجام دهد. در همان راستا از آقای میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درخواست نمودند تا بحث نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن را ارائه دهد كه به راه‌اندازی سرویس اقتصاد در خبرگزاری ایكنا منجر شد.<ref>ص44و45</ref>  
تقوی برای كارشناسان علوم انسانی اهمیت بسیاری قائل بود؛ مخصوصاً زمانی كه مقام معظم رهبری تاكید داشتند علوم انسانی باید بر اساس مبانی قرآنی تولید شود، او دغدغه مند بود كه مطالبات رهبری را دنبال كند و حركت‌های قابل توجهی در راستای آن انجام دهد. در همان راستا از آقای میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درخواست نمودند تا بحث نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن را ارائه دهد كه به راه‌اندازی سرویس اقتصاد در خبرگزاری ایكنا منجر شد.<ref>ص44و45</ref>  


شهید تقوی در چند حوزه صاحب نظر بود، ازجمله بحث مهدویت؛ او بحث دقیقی را راجع به تمدن مهدوی دنبال می‌كرد؛ برایش مهم بود كه جایگاه هركسی در تمدن مهدوی كجاست. یكی از موضوعات دیگری كه او در آن نظراتی داشت، حوزه روابط اجتماعی بود كه می‌تواند قابل تامل و موردنیاز باشد. فضای هیئتی خیلی برایش مهم بود و می‌گفت در دانشگاه باید یك فضای صمیمی وخودمانی ایجاد كرد. در نگاه او در محیط دانشگاه كسی می‌تواند موثر باشد كه نگاهش به دانشجو و استاد، یك نگاه كاملا تربیتی باشد و نگاه تشكیلاتی نداشته باشد؛ اگر فرد نگاه تشكیلاتی داشته باشد خودش را بالا می‌بینید اما اگر نگاهش، نگاه تربیتی باشد می‌تواند از همان اول بر دانشجو تاثیر بگذارد. معتقد بود كسی كه می‌خواهد بیاید در فضای دانشگاه، باید تشكیلاتی نباشد، باید روحانی باشد زیرا روحانیون، فراتر از ساعاتی که بدانها تکلیف می شود کار تبلیغی انجام کی دهند. در نگاه اداری، ساعت اداری و روند اداری حاكم است؛ اما چون نگاه ایشان یك نگاه تربیتی بود، در همان ساعت كه مریض به طبیب نیاز دارد، در همان زمان دانشجو را تحویل می‌گرفت.<ref>ص41</ref>
شهید تقوی در چند حوزه صاحب نظر بود، ازجمله بحث مهدویت؛ او بحث دقیقی را راجع به تمدن مهدوی دنبال می‌كرد؛ برایش مهم بود كه جایگاه هركسی در تمدن مهدوی كجاست. یكی از موضوعات دیگری كه او در آن نظراتی داشت، حوزه روابط اجتماعی بود كه می‌تواند قابل تامل و موردنیاز باشد. فضای هیئتی خیلی برایش مهم بود و می‌گفت در دانشگاه باید یك فضای صمیمی وخودمانی ایجاد كرد. در نگاه او در محیط دانشگاه كسی می‌تواند موثر باشد كه نگاهش به دانشجو و استاد، یك نگاه كاملا تربیتی باشد و نگاه تشكیلاتی نداشته باشد؛ اگر فرد نگاه تشكیلاتی داشته باشد خودش را بالا می‌بینید اما اگر نگاهش، نگاه تربیتی باشد می‌تواند از همان اول بر دانشجو تاثیر بگذارد. معتقد بود كسی كه می‌خواهد بیاید در فضای دانشگاه، باید تشكیلاتی نباشد، باید روحانی باشد زیرا روحانیون، فراتر از ساعاتی که بدانها تکلیف می‌شود کار تبلیغی انجام کی دهند. در نگاه اداری، ساعت اداری و روند اداری حاكم است؛ اما چون نگاه ایشان یك نگاه تربیتی بود، در همان ساعت كه مریض به طبیب نیاز دارد، در همان زمان دانشجو را تحویل می‌گرفت.<ref>ص41</ref>


== ویژگی‌ها ==
== ویژگی‌ها ==
خط ۳۰: خط ۳۱:
قدر مخفی: فحوا و بن مایه اصلی این كتاب از مجموع سخنرانی‌های چند سال حجت الاسلام تقوی در ایام فاطمیه تشكیل شده است؛ در این كتاب بیش از هر چیزی تلاش شده تا نوعی نگرش و زاویه تفكر برای مخاطب ایجاد شود، نه قرار دادن او در مقابل موجی از اطلاعات گوناگون. در این كتاب تلاش شده نوع نگاه به اهل بیت(ع) تغییر كند و به همین جهت 90 درصد كتاب به تدبر و ۱0 درصد آن به تتبع اختصاص دارد.<ref>ص46</ref>
قدر مخفی: فحوا و بن مایه اصلی این كتاب از مجموع سخنرانی‌های چند سال حجت الاسلام تقوی در ایام فاطمیه تشكیل شده است؛ در این كتاب بیش از هر چیزی تلاش شده تا نوعی نگرش و زاویه تفكر برای مخاطب ایجاد شود، نه قرار دادن او در مقابل موجی از اطلاعات گوناگون. در این كتاب تلاش شده نوع نگاه به اهل بیت(ع) تغییر كند و به همین جهت 90 درصد كتاب به تدبر و ۱0 درصد آن به تتبع اختصاص دارد.<ref>ص46</ref>


== پاورقی ها ==
== پاورقی‌ها ==
[[رده:مدیران قرآنی]]
[[رده:شهدای قرآنی ایران]]
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش