سنت هدایت: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''سنت هدایت''': سیرۀ دائم خداوند مبنی بر راهنمایی بشر توسط پیامبران الهی جهت رسیدن به مقصد نهایی خلقت. هدایت در عام‌ترین معنای خود شامل همه مخلوقات خداوند می‌گردد. هدایت عام یا تکوینی خداوند شامل تمام موجودات عالم از کوچک‌ترین ذره‌‌ها تا بزر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱۹: خط ۱۹:


=== هدایت تشریعی ===
=== هدایت تشریعی ===
هدایت تشریعی تنها اختصاص به انسان‌ها دارد و بر هدایتی اطلاق می‌شود که افزون بر هدایت تکوینیِ موجود در فطرت انسان، به واسطۀ ارسال انبیاء و وحی الهی، به انسان‌ها می‌رسد.<ref>بقره/2.</ref>  
هدایت تشریعی تنها اختصاص به انسان‌ها دارد و بر هدایتی اطلاق می‌شود که افزون بر هدایت تکوینیِ موجود در فطرت انسان، به واسطۀ ارسال انبیاء و وحی الهی، به انسان‌ها می‌رسد.<ref>بقره/2.</ref>


==== انواع هدایت تشریعی ====
====== انواع هدایت تشریعی ======


==== هدایت اولیه و نخستین ====
====== هدایت اولیه و نخستین ======
این نوع هدایت در واقع همان هدایت تشریعی است و شامل همۀ انسان‌ها اعم از مؤمن و کافر می‌شود.<ref>«وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدی؛ در حالی که هدایت از سوی پروردگارشان برای آن‌ها آمده است»(نجم/ ۲۳)، «وَ هَدَیناهُ النَّجْدَینِ؛ و او را به راه خیر و شرّ هدایت کردیم» (بلد/۱۰)</ref>
این نوع هدایت در واقع همان هدایت تشریعی است و شامل همۀ انسان‌ها اعم از مؤمن و کافر می‌شود.<ref>«وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدی؛ در حالی که هدایت از سوی پروردگارشان برای آن‌ها آمده است»(نجم/ ۲۳)، «وَ هَدَیناهُ النَّجْدَینِ؛ و او را به راه خیر و شرّ هدایت کردیم» (بلد/۱۰)</ref>


===== هدایت ثانویه و پاداشی =====
====== هدایت ثانویه و پاداشی ======
هدایت پاداشی، خاص مؤمنان است؛ به بیانی دیگر هنگامی که مؤمنان از هدایت تشریعی اولیه بهره می‌برند و به دعوت انبیاء الهی پاسخ می‌دهند، خداوند به ایشان هدایتی خاص به عنوان پاداش اعطا می‌کند.<ref>«وَالَّذینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُم؛ کسانی که هدایت یافته‌اند، خداوند بر هدایتشان می‌افزاید و روح تقوا به آنان می‌بخشد.» (محمد/ ۱۷)</ref> از آن جا که این نوع هدایت، مترتب بر پذیرش هدایت‌های اولی است، آن را هدایت‌ پاداشی و ثانوی نامیده‌اند.<ref>[http://farhangqorannahj-kau.blogfa.com/post/358 اقسام هدایت در قرآن]</ref>
هدایت پاداشی، خاص مؤمنان است؛ به بیانی دیگر هنگامی که مؤمنان از هدایت تشریعی اولیه بهره می‌برند و به دعوت انبیاء الهی پاسخ می‌دهند، خداوند به ایشان هدایتی خاص به عنوان پاداش اعطا می‌کند.<ref>«وَالَّذینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُم؛ کسانی که هدایت یافته‌اند، خداوند بر هدایتشان می‌افزاید و روح تقوا به آنان می‌بخشد.» (محمد/ ۱۷)</ref> از آن جا که این نوع هدایت، مترتب بر پذیرش هدایت‌های اولی است، آن را هدایت‌ پاداشی و ثانوی نامیده‌اند.<ref>[http://farhangqorannahj-kau.blogfa.com/post/358 اقسام هدایت در قرآن]</ref>


خط ۴۹: خط ۴۹:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
[[رده:تاریخ و قرآن]]
[[رده:جامعه شناسی و قرآن]]
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش