جنگ نرم: تفاوت میان نسخه‌ها

۹ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: برگردانده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
<div style="text-align:justify">
'''جنگ نرم'''<ref>ارجاعات این مقاله به ماهنامۀ رایحه، شمارۀ95 سال ششم، آذرماه 1390 است که به موضوع «جنگ نرم» اختصاص دارد.</ref>؛ جنگ علیه باورها، اعتقادات، افکار، اندیشه‌ها و ارزش‌های یک جامعه. واژه جنگ نرم تعبیری نوظهور است اما مفهوم آن در طول تاریخ بشر سابقه دارد. حوزۀ جنگ نرم حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده و ابزارهای مورد استفاده در آن ادوات فکری ـ فرهنگی است. در جنگ نرم اهدافی همچون تأثیرگذاری بر انتخاب‌ها، الگوهای رفتاری حریف و در نهایت سلب هویت‌های فرهنگی دنبال می‌شود. تهاجم به دین، فکر و آرمان ملت‌ها، خدشه بر روحیه و از بین بردن عزم، اراده و مقاومت یک ملت، از آثار جنگ نرم محسوب می‌شود. استفاده از شیوه‌های تخریبی و شایعه، دروغ‌پردازی، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی با ابزارهای تبلیغاتی، نفاق و دورویی نمونه‌هایی از ابزارهای دشمن در جنگ نرم به شمار می‌روند.  برخی از راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن عبارتند از ثبیت و تحکیم اصول اعتقادی، رصد برنامه‌های دشمن توسط نخبگان، آگاهی و بصیرت، الگوسازی و معرفی اسوه.
'''جنگ نرم'''<ref>ارجاعات این مقاله به ماهنامۀ رایحه، شمارۀ95 سال ششم، آذرماه 1390 است که به موضوع «جنگ نرم» اختصاص دارد.</ref>؛ جنگ علیه باورها، اعتقادات، افکار، اندیشه‌ها و ارزش‌های یک جامعه. واژه جنگ نرم تعبیری نوظهور است اما مفهوم آن در طول تاریخ بشر سابقه دارد. حوزۀ جنگ نرم حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده و ابزارهای مورد استفاده در آن ادوات فکری ـ فرهنگی است. در جنگ نرم اهدافی همچون تأثیرگذاری بر انتخاب‌ها، الگوهای رفتاری حریف و در نهایت سلب هویت‌های فرهنگی دنبال می‌شود. تهاجم به دین، فکر و آرمان ملت‌ها، خدشه بر روحیه و از بین بردن عزم، اراده و مقاومت یک ملت، از آثار جنگ نرم محسوب می‌شود. استفاده از شیوه‌های تخریبی و شایعه، دروغ‌پردازی، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی با ابزارهای تبلیغاتی، نفاق و دورویی نمونه‌هایی از ابزارهای دشمن در جنگ نرم به شمار می‌روند.  برخی از راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن عبارتند از ثبیت و تحکیم اصول اعتقادی، رصد برنامه‌های دشمن توسط نخبگان، آگاهی و بصیرت، الگوسازی و معرفی اسوه.


خط ۵۴: خط ۵۳:
باید نیروها در رشته‌های مختلف تا سطحی تربیت شوند که بتوانند تمام ابعاد جنگ نرم را شناسایی کنند و اگر این امر اتفاق بیفتد حرکت بزرگی صورت خواهد گرفت. وقتی این کار صورت گرفت فضا گسترش پیدا می‌کند، این نیروها می‌‌‌توانند نیروهای پراکنده را دور هم جمع کنند و به یک انرژی و پتانسیل سازمان‌یافته در برابر جنگ نرم دشمن تبدیل کنند؛ اگر بتوان صد نفر در حوزه‌های متعدد تربیت کرد و هر کدام در طول ماه یک مقاله در موضوعات و زمینه‌های مختلف ارائه و یا نسبت به یک موضوع هشدار دهند، می‌‌‌توان در این عرصه تأثیر بسزایی دریافت کرد.<ref>ص26</ref>
باید نیروها در رشته‌های مختلف تا سطحی تربیت شوند که بتوانند تمام ابعاد جنگ نرم را شناسایی کنند و اگر این امر اتفاق بیفتد حرکت بزرگی صورت خواهد گرفت. وقتی این کار صورت گرفت فضا گسترش پیدا می‌کند، این نیروها می‌‌‌توانند نیروهای پراکنده را دور هم جمع کنند و به یک انرژی و پتانسیل سازمان‌یافته در برابر جنگ نرم دشمن تبدیل کنند؛ اگر بتوان صد نفر در حوزه‌های متعدد تربیت کرد و هر کدام در طول ماه یک مقاله در موضوعات و زمینه‌های مختلف ارائه و یا نسبت به یک موضوع هشدار دهند، می‌‌‌توان در این عرصه تأثیر بسزایی دریافت کرد.<ref>ص26</ref>


رصد برنامه‌های دشمن توسط اساتید و نخبگان: باید در برابر طراحی‌های دشمن از سوی اساتید و نخبگان برنامه‌ای در نظر گرفته شده، قرارگاه‌های عملیاتی و تاکتیکی ایجاد شوند. نخبگان جامعه می بایست به لحاظ اطلاعاتی برنامه‌های دشمن را رصد کرده و راه‌حل ارائه کنند. متون آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی باید به جنگ نرم بپردازند، جلسات پرسش و پاسخ در زمینه‌های جنگ نرم ایجاد شود و رسانه‌ها به عنوان عنصری تاثیرگذار به عنوان بازوان نظام به مقابله با دشمن بپردازند.<ref>ص75</ref>
رصد برنامه‌های دشمن توسط اساتید و نخبگان: باید در برابر طراحی‌های دشمن از سوی اساتید و نخبگان برنامه‌ای در نظر گرفته شده، قرارگاه‌های عملیاتی و تاکتیکی ایجاد شوند. نخبگان جامعه می‌بایست به لحاظ اطلاعاتی برنامه‌های دشمن را رصد کرده و راه‌حل ارائه کنند. متون آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی باید به جنگ نرم بپردازند، جلسات پرسش و پاسخ در زمینه‌های جنگ نرم ایجاد شود و رسانه‌ها به عنوان عنصری تاثیرگذار به عنوان بازوان نظام به مقابله با دشمن بپردازند.<ref>ص75</ref>


آگاهی و فهم جنگ نرم: اگر با جنگ نرم، ابزارش، اهدافش، سازوکارهایش، کیفیت طراحی و مهندسی آن و چگونگی اقدام شیوه‌ها، روش‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های آن آشنایی صورت گیرد، می‌‌‌توان اقشار جامعه را برای مقابله با این جنگ آماده کرد تا تحت تأثیر آن قرار نگیرند.<ref>43</ref>
آگاهی و فهم جنگ نرم: اگر با جنگ نرم، ابزارش، اهدافش، سازوکارهایش، کیفیت طراحی و مهندسی آن و چگونگی اقدام شیوه‌ها، روش‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های آن آشنایی صورت گیرد، می‌‌‌توان اقشار جامعه را برای مقابله با این جنگ آماده کرد تا تحت تأثیر آن قرار نگیرند.<ref>43</ref>
خط ۹۸: خط ۹۷:
قرآن با تأکید بر بیداری و ایجاد هوشیاری، غفلت، ناآگاهی و بی توجهی را بزرگ‌ترین آفت در جامعه می‌‌‌داند که دشمن می‌‌‌کوشد تا از این غفلت کمال استفاده را داشته باشد. قرآن معتقد است که فرهنگ دینی و الهی را باید در میان جوامع اسلامی غنی کرد؛ یعنی با توجه به اینکه جنگ نرم یک مقوله فرهنگی است لذا با استفاده از فرهنگ به مقابله فرهنگ باید گام برداشت. مسئله‌ای که قرآن در این امر مورد توجه قرار داده توسعه آگاهی است؛ در مرحله اول هشدار می‌‌دهد که انسان متوجه حقایق شود و سعی کند آگاهی‌ها وبصیرت خود را فربه کند؛ یعنی مسلمانان تا می‌‌‌توانند به گستره آموزه‌ها و مطالعات دینی و معنویشان بیفزایند؛ هر چه فکر و جان مسلمانان از آموزه‌های الهی، معنوی و سالم غنی باشد جایی برای مطالب سست و ناروا نخواهد بود.<ref>65و66</ref>
قرآن با تأکید بر بیداری و ایجاد هوشیاری، غفلت، ناآگاهی و بی توجهی را بزرگ‌ترین آفت در جامعه می‌‌‌داند که دشمن می‌‌‌کوشد تا از این غفلت کمال استفاده را داشته باشد. قرآن معتقد است که فرهنگ دینی و الهی را باید در میان جوامع اسلامی غنی کرد؛ یعنی با توجه به اینکه جنگ نرم یک مقوله فرهنگی است لذا با استفاده از فرهنگ به مقابله فرهنگ باید گام برداشت. مسئله‌ای که قرآن در این امر مورد توجه قرار داده توسعه آگاهی است؛ در مرحله اول هشدار می‌‌دهد که انسان متوجه حقایق شود و سعی کند آگاهی‌ها وبصیرت خود را فربه کند؛ یعنی مسلمانان تا می‌‌‌توانند به گستره آموزه‌ها و مطالعات دینی و معنویشان بیفزایند؛ هر چه فکر و جان مسلمانان از آموزه‌های الهی، معنوی و سالم غنی باشد جایی برای مطالب سست و ناروا نخواهد بود.<ref>65و66</ref>


در برابر جنگ نرم دشمن، قرآن موضع تهاجمی اتخاذ کرده است، وقتی فرعون حضرت موسی(ع) را متهم به ایجاد فساد در زمین می‌‌کند قرآن با پاسخ کوبنده جواب فرعون را می‌‌دهد زیرا اگر به جنگ روانی دشمن پاسخ قاطع داده نشود دشمن اذهان مردم را منحرف می کند.<ref>ص67</ref>
در برابر جنگ نرم دشمن، قرآن موضع تهاجمی اتخاذ کرده است، وقتی فرعون حضرت موسی(ع) را متهم به ایجاد فساد در زمین می‌‌کند قرآن با پاسخ کوبنده جواب فرعون را می‌‌دهد زیرا اگر به جنگ روانی دشمن پاسخ قاطع داده نشود دشمن اذهان مردم را منحرف می‌کند.<ref>ص67</ref>


از منظر قرآن مهمترین و اولین مرحله از وادادگی در جنگ نرم خود فراموشی و خود ناشناسی و فاصله انداختن بین انسان و خود واقعی او است.<ref>ص88</ref>
از منظر قرآن مهمترین و اولین مرحله از وادادگی در جنگ نرم خود فراموشی و خود ناشناسی و فاصله انداختن بین انسان و خود واقعی او است.<ref>ص88</ref>
خط ۱۱۵: خط ۱۱۴:
استفاده از نیروهای داخلی: دشمن سعی می‌‌‌کند نیروهای داخلی جوامع را تبدیل به نیروی خود کند در حالیکه نظام و یا حاکمیت آن‌ها را نیروی خودی تلقی می‌‌‌کند. دشمن برای رسیدن به این هدف روش‌های نرمی اتخاذ می‌‌‌کند؛ از روش‌های خشونت‌آمیز، قاطعانه وابزارهای سخت استفاده نمی‌کند؛ از مسیرها و روش‌های مطلوب هوای نفس انسان وارد می‌‌شود و به تدریج ارزش‌های جامعه را تبدیل به ضد ارزش می‌‌‌کند و ارزش‌های خود را جایگزین آن می‌‌‌کند؛ در نهایت ضد ارزش‌ها در جامعه گسترش پیدا می‌‌‌کند. دشمن سعی می‌‌‌کند با القا و ایجاد تردید در مورد ارزش‌ها و اصول اعتقادی دینی و سیاسی جامعه، مثل قانون اساسی و ولایت فقیه و باز کردن فضای هوای نفسانی با تأمین و تزیین این نیازها، جامعه را به سمت خود بکشد؛ این عوامل دست به دست هم می‌‌دهد تا تعدادی از نیروها به سمت آنان کشیده، جزو نیروهای آنان شوند.<ref>ص16</ref>
استفاده از نیروهای داخلی: دشمن سعی می‌‌‌کند نیروهای داخلی جوامع را تبدیل به نیروی خود کند در حالیکه نظام و یا حاکمیت آن‌ها را نیروی خودی تلقی می‌‌‌کند. دشمن برای رسیدن به این هدف روش‌های نرمی اتخاذ می‌‌‌کند؛ از روش‌های خشونت‌آمیز، قاطعانه وابزارهای سخت استفاده نمی‌کند؛ از مسیرها و روش‌های مطلوب هوای نفس انسان وارد می‌‌شود و به تدریج ارزش‌های جامعه را تبدیل به ضد ارزش می‌‌‌کند و ارزش‌های خود را جایگزین آن می‌‌‌کند؛ در نهایت ضد ارزش‌ها در جامعه گسترش پیدا می‌‌‌کند. دشمن سعی می‌‌‌کند با القا و ایجاد تردید در مورد ارزش‌ها و اصول اعتقادی دینی و سیاسی جامعه، مثل قانون اساسی و ولایت فقیه و باز کردن فضای هوای نفسانی با تأمین و تزیین این نیازها، جامعه را به سمت خود بکشد؛ این عوامل دست به دست هم می‌‌دهد تا تعدادی از نیروها به سمت آنان کشیده، جزو نیروهای آنان شوند.<ref>ص16</ref>


جاذبه و دافعه: دشمن جاذبه خود را بالا می‌‌‌برد و بیشتر بینش‌ها و نظام ارزشی انسان‌ها را مورد هدف قرار می دهد. دشمن اعتقاد دارد اگر در بینش‌ها انحراف ایجاد کند، انسان‌ها جذب نظرات او می‌‌شوند. در این جنگ دشمن مغلطه‌های گوناگونی به کار می‌‌‌برد.<ref>ص18</ref> دشمن در جنگ نرم بینش‌ها را دستکاری می‌‌‌کند و دچار تغییر می‌‌‌سازد، حق را باطل جلوه می‌‌‌دهد و باطل را حق نشان می‌‌دهد تا کانون تصمیم‌گیری تنها مختص به مستکبرین باشد.
جاذبه و دافعه: دشمن جاذبه خود را بالا می‌‌‌برد و بیشتر بینش‌ها و نظام ارزشی انسان‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. دشمن اعتقاد دارد اگر در بینش‌ها انحراف ایجاد کند، انسان‌ها جذب نظرات او می‌‌شوند. در این جنگ دشمن مغلطه‌های گوناگونی به کار می‌‌‌برد.<ref>ص18</ref> دشمن در جنگ نرم بینش‌ها را دستکاری می‌‌‌کند و دچار تغییر می‌‌‌سازد، حق را باطل جلوه می‌‌‌دهد و باطل را حق نشان می‌‌دهد تا کانون تصمیم‌گیری تنها مختص به مستکبرین باشد.
</div>
[[رده:علوم سیاسی و قرآن]]
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش