جنگ روایت: تفاوت میان نسخه‌ها

۶۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
 
'''جنگ روایت‌'''؛ تلاش افراد، گروه‌ها و رسانه‌ها برای غلبه روایت یا دیدگاه خود بر افکار عمومی. در جنگ روایت‌ با یک پدیده واحد و روایت‌هایی که یکدیگر را نفی کرده و تلاش برای اثبات خود دارند، مواجه هستیم. در جنگ رسانه‌ای گسترده نظام سلطه علیه نظام اسلامی ایران می‌توان گفت ناامیدی مهمترین هدف القایی رسانه‌های خارجی و مزدوران داخلی است. جهاد تبیین، جریان تواصی، رفع شبهه، پرهیز از ترس و انفعال، توجه به افکار عمومی با متقاعدسازی و اقناع، داشتن سناریو، سازماندهی و هم افزایی همه امکانات و دقت در بیان، از راهبردهای پیروزی در برابر جنگ روایت‌ها محسوب می‌شود.
'''جنگ روایت‌'''؛ تلاش افراد، گروه ها و رسانه ها برای غلبه روایت یا دیدگاه خود بر افکار عمومی. در جنگ روایت‌ با یک پدیده واحد و روایت‌هایی که یکدیگر را نفی کرده و تلاش برای اثبات خود دارند، مواجه هستیم. در جنگ رسانه‌ای گسترده نظام سلطه علیه نظام اسلامی ایران می‌توان گفت ناامیدی مهمترین هدف القایی رسانه‌های خارجی و مزدوران داخلی است. جهاد تبیین، جریان تواصی، رفع شبهه، پرهیز از ترس و انفعال، توجه به افکار عمومی با متقاعدسازی و اقناع، داشتن سناریو، سازماندهی و هم افزایی همه امکانات و دقت در بیان، از راهبردهای پیروزی در برابر جنگ روایت‌ها محسوب می‌شود.


== تعریف ==
== تعریف ==
خط ۲۸: خط ۲۷:
مقابله با جنگ روایت امری ضروری است. در این جنگ موفقیت از آن جریانی است که روایت بسازد، کنترل کند و در نهایت تثبیت نماید و از آن به عنوان پیروزی بدون جنگ یاد می‌شود<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4079507/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA .دشمن در جنگ روایت‌ها، هسته اصلی و مرکزی گفتمان نظام را نشانه گرفته است]</ref>. پیروزی در جنگ روایت‌ها به این معناست که «سخن ما» و آنچه می‎گوییم مخاطبان بیشتری در جامعه داشته باشد و یا اینکه روایتی که از سوی ما درباره موضوعی واحد ارائه می‎شود مورد پذیرش اکثریت جامعه قرار بگیرد و روایت پیروز شود<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4038002/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است]</ref>. اگر روایت ها را دست کم بگیریم و تحریف ها مؤثر واقع شود، تحریم هایی که بر کشور وضع شده است نیز اثرگذار خواهد شد و گره های بزرگ بیشتر نمایان می شود<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/3950492/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8A%D9%87%D8%A7 .ضرورت مجاهدت در جنگ روایت ها]</ref>. رفع شبهه و پاسخگویی به لحظه، پرهیز از ترس و انفعال، توجه به افکار عمومی با متقاعدسازی و اقناع، جریان فعال تزریق امید، داشتن سناریو، سازماندهی و هم افزایی همه امکانات و دقت در بیان و عدم تکمیل پازل دشمن از الزامات و راهبردها در جنگ ادراکی دشمنان است<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4079507/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . دشمن در جنگ روایت‌ها، هسته اصلی و مرکزی گفتمان نظام را نشانه گرفته است]</ref>. وظیفه داریم بعنوان یک اولویت، حیات و سلوک مؤمنانه را که یک امر فطری است، روایت کنیم<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/3950492/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8A%D9%87%D8%A7 . ضرورت مجاهدت در جنگ روایت ها]</ref>. باید برای بیان روایت حق تلاش کرد، چنانکه خداوند می‌فرماید: «ای پیامبر زندگی رسولان را بیان کردیم تا قلب تو آرامش پیدا کند<ref>وَكُلًّا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ؛ «و هر يك از سرگذشتهاى پيامبران (خود) را كه بر تو حكايت مى‌كنيم، چيزى است كه دلت را بدان استوار مى‌گردانيم، و در اينها حقيقت براى تو آمده، و براى مؤمنان اندرز و تذكّرى است.»(هود/120)</ref>»؛ دلیل عدم آرامش پیامبر این است افرادی در عصر پیامبر بودند که با روایت‌های غلط، ذهن مخاطب و مسلمانان را نسبت به ایمان به خدا و حق مخدوش می‌کردند<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/4031996/%D9%85%D8%AE%D8%AF%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85 . مخدوش کردن روایت‌ها؛ ابراز غرب برای مقابله با اعتقادات مردم]</ref>. همچنین در زمان‌هایی که هجمه رسانه‌ای رقیب در حوزه‌ای از گفتمان خودی شدت می‎گیرد می‎توان برای کم کردن این هجمه، یا محورهای جدید روایی ایجاد کرد یا محورهای غیرفعال را در دستور کار قرار داد<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4038002/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است]</ref>. لازم است دستاوردها و مشکلات، نقاط قوت و ضعف را خودمان بیان کنیم تا دشمن خلاف آن را نقل نکند<ref>[https://zanjan.iqna.ir/fa/news/4021515/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . تغییر باورها؛ هدف دشمنان از جنگ روایت‌ها]</ref>. گاهی اوقات برای جلوگیری از تثبیت روایت غیرخودی می‎توان از انتشار روایت‌های متعدد، مختلف و متفاوت درباره موضوع مورد هجمه بهره برد. در این رویکرد اولویت طراحان دفاع روایی، ایجاد اختلال در فرایند تثبیت روایت دشمن است و تلاش می‎کنند تا از این طریق، جلوی شکل‌گیری افکار عمومی حول محور روایت طراحی شده دشمن را بگیرند<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4038002/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است]</ref>.  
مقابله با جنگ روایت امری ضروری است. در این جنگ موفقیت از آن جریانی است که روایت بسازد، کنترل کند و در نهایت تثبیت نماید و از آن به عنوان پیروزی بدون جنگ یاد می‌شود<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4079507/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA .دشمن در جنگ روایت‌ها، هسته اصلی و مرکزی گفتمان نظام را نشانه گرفته است]</ref>. پیروزی در جنگ روایت‌ها به این معناست که «سخن ما» و آنچه می‎گوییم مخاطبان بیشتری در جامعه داشته باشد و یا اینکه روایتی که از سوی ما درباره موضوعی واحد ارائه می‎شود مورد پذیرش اکثریت جامعه قرار بگیرد و روایت پیروز شود<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4038002/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است]</ref>. اگر روایت ها را دست کم بگیریم و تحریف ها مؤثر واقع شود، تحریم هایی که بر کشور وضع شده است نیز اثرگذار خواهد شد و گره های بزرگ بیشتر نمایان می شود<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/3950492/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8A%D9%87%D8%A7 .ضرورت مجاهدت در جنگ روایت ها]</ref>. رفع شبهه و پاسخگویی به لحظه، پرهیز از ترس و انفعال، توجه به افکار عمومی با متقاعدسازی و اقناع، جریان فعال تزریق امید، داشتن سناریو، سازماندهی و هم افزایی همه امکانات و دقت در بیان و عدم تکمیل پازل دشمن از الزامات و راهبردها در جنگ ادراکی دشمنان است<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4079507/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . دشمن در جنگ روایت‌ها، هسته اصلی و مرکزی گفتمان نظام را نشانه گرفته است]</ref>. وظیفه داریم بعنوان یک اولویت، حیات و سلوک مؤمنانه را که یک امر فطری است، روایت کنیم<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/3950492/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8A%D9%87%D8%A7 . ضرورت مجاهدت در جنگ روایت ها]</ref>. باید برای بیان روایت حق تلاش کرد، چنانکه خداوند می‌فرماید: «ای پیامبر زندگی رسولان را بیان کردیم تا قلب تو آرامش پیدا کند<ref>وَكُلًّا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ؛ «و هر يك از سرگذشتهاى پيامبران (خود) را كه بر تو حكايت مى‌كنيم، چيزى است كه دلت را بدان استوار مى‌گردانيم، و در اينها حقيقت براى تو آمده، و براى مؤمنان اندرز و تذكّرى است.»(هود/120)</ref>»؛ دلیل عدم آرامش پیامبر این است افرادی در عصر پیامبر بودند که با روایت‌های غلط، ذهن مخاطب و مسلمانان را نسبت به ایمان به خدا و حق مخدوش می‌کردند<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/4031996/%D9%85%D8%AE%D8%AF%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85 . مخدوش کردن روایت‌ها؛ ابراز غرب برای مقابله با اعتقادات مردم]</ref>. همچنین در زمان‌هایی که هجمه رسانه‌ای رقیب در حوزه‌ای از گفتمان خودی شدت می‎گیرد می‎توان برای کم کردن این هجمه، یا محورهای جدید روایی ایجاد کرد یا محورهای غیرفعال را در دستور کار قرار داد<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4038002/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است]</ref>. لازم است دستاوردها و مشکلات، نقاط قوت و ضعف را خودمان بیان کنیم تا دشمن خلاف آن را نقل نکند<ref>[https://zanjan.iqna.ir/fa/news/4021515/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . تغییر باورها؛ هدف دشمنان از جنگ روایت‌ها]</ref>. گاهی اوقات برای جلوگیری از تثبیت روایت غیرخودی می‎توان از انتشار روایت‌های متعدد، مختلف و متفاوت درباره موضوع مورد هجمه بهره برد. در این رویکرد اولویت طراحان دفاع روایی، ایجاد اختلال در فرایند تثبیت روایت دشمن است و تلاش می‎کنند تا از این طریق، جلوی شکل‌گیری افکار عمومی حول محور روایت طراحی شده دشمن را بگیرند<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4038002/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جنگ روایت‌ها؛ تقابل گفتمان‌ها/ نبردی که مانند بازی پازل است]</ref>.  


== نقش جهاد تبیین در جنگ روایت ها ==
== نقش جهاد تبیین در جنگ روایت‌ها ==
روایت‌های نادرست از سوی دشمن باید پاسخ داده شود. تحقق جهاد تبیین جلوی انفعال افکار عمومی در جنگ روایت‌ها را می‌گیرد<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/4094775/%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . اهمیت انعکاس صحیح مفاهیم قرآنی در جنگ روایت‌ها]</ref>. تبیین روایت صحیح و معرفی هدف انقلاب به عهده ماست تا ذهن نسل‌های بعد را به طور صحیح شکل دهیم<ref>[https://boshehr.iqna.ir/fa/news/4045159/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جهاد تبیین ابزار مقابله با جنگ روایت‌هاست]</ref>. امیدآفرینی و غلبه بر توطئه‌ یأس‌پراکنیِ دشمن از اولویت‌های اصلی در این جهاد است. حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) نیز از طریق جهاد تبیین اجازه نداد روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند و کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. آیات 22 و 23 سوره فتح<ref>. وَلَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا * سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا؛ «و اگر كسانى كه كافر شدند، به جنگ با شما برخيزند، قطعاً پشت خواهند كرد، و ديگر يار و ياورى نخواهند يافت * سنّت الهى از پيش همين بوده، و در سنّت الهى هرگز تغييرى نخواهى يافت.»(فتح/22و23)</ref> این حقیقت را بیان می‌کند که اگر دشمنِ کافر با شما مواجه بشود درصورتیکه شما مبارزه کنید حتماً مجبور به عقب‌نشینی است. در این زمینه استفاده از «فضای مجازی» فرصت و ابزار مهمی برای نقش‌آفرینیِ مجاهدانه و روایتِ واقعیت‌ها است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4020997/%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . «نبرد روایت‌ها» در «جنگ اراده‌ها»]</ref>.
روایت‌های نادرست از سوی دشمن باید پاسخ داده شود. تحقق جهاد تبیین جلوی انفعال افکار عمومی در جنگ روایت‌ها را می‌گیرد<ref>[https://gilan.iqna.ir/fa/news/4094775/%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . اهمیت انعکاس صحیح مفاهیم قرآنی در جنگ روایت‌ها]</ref>. تبیین روایت صحیح و معرفی هدف انقلاب به عهده ماست تا ذهن نسل‌های بعد را به طور صحیح شکل دهیم<ref>[https://boshehr.iqna.ir/fa/news/4045159/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA . جهاد تبیین ابزار مقابله با جنگ روایت‌هاست]</ref>. امیدآفرینی و غلبه بر توطئه‌ یأس‌پراکنیِ دشمن از اولویت‌های اصلی در این جهاد است. حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) نیز از طریق جهاد تبیین اجازه نداد روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند و کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. آیات 22 و 23 سوره فتح<ref>. وَلَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا * سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا؛ «و اگر كسانى كه كافر شدند، به جنگ با شما برخيزند، قطعاً پشت خواهند كرد، و ديگر يار و ياورى نخواهند يافت * سنّت الهى از پيش همين بوده، و در سنّت الهى هرگز تغييرى نخواهى يافت.»(فتح/22و23)</ref> این حقیقت را بیان می‌کند که اگر دشمنِ کافر با شما مواجه بشود درصورتیکه شما مبارزه کنید حتماً مجبور به عقب‌نشینی است. در این زمینه استفاده از «فضای مجازی» فرصت و ابزار مهمی برای نقش‌آفرینیِ مجاهدانه و روایتِ واقعیت‌ها است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4020997/%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . «نبرد روایت‌ها» در «جنگ اراده‌ها»]</ref>.


== نقش تواصی در جنگ روایت ها ==
== نقش تواصی در جنگ روایت‌ها ==
اگر چنانچه تواصی به صبر و حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، جامعه به‌آسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر جریان تواصی که زنجیره‌ محافظت مؤمنان است، ‌قطع بشود قطعاً منجر به احساس ناامیدی و تضعیف اراده‌ها خواهد شد<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4020997/%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . «نبرد روایت‌ها» در «جنگ اراده‌ها»]</ref>. بنابراین همانطور که در قرآن کریم بیان شده است باید همدیگر را به صبر، ایستادگی و پیروی از حق توصیه کنیم<ref>. وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ...؛ «و مردان و زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند.»(توبه/71)</ref>.
اگر چنانچه تواصی به صبر و حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، جامعه به‌آسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر جریان تواصی که زنجیره‌ محافظت مؤمنان است، ‌قطع بشود قطعاً منجر به احساس ناامیدی و تضعیف اراده‌ها خواهد شد<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4020997/%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . «نبرد روایت‌ها» در «جنگ اراده‌ها»]</ref>. بنابراین همانطور که در قرآن کریم بیان شده است باید همدیگر را به صبر، ایستادگی و پیروی از حق توصیه کنیم<ref>. وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ...؛ «و مردان و زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند.»(توبه/71)</ref>.


خط ۴۰: خط ۳۹:
[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6438/7036/85349/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%B4%D8%AE%D8%B5-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF?SearchText=%D8%AC%D9%86%DA%AF%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA دانشنامه حوزه]
[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6438/7036/85349/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%B4%D8%AE%D8%B5-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF?SearchText=%D8%AC%D9%86%DA%AF%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA دانشنامه حوزه]


== پاورقی ها ==
== ارجاعات ==
</div>
[[رده:علوم ارتباطات و قرآن]]
ویراستار
۳٬۲۵۳

ویرایش