الگو:صفحۀ اصلی/مقالۀ برگزیده اول: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳: خط ۳:
پارک قرآنی؛ مکانی برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی. این پارک­ها به وسیله تابلوهایی با طرح قرآنی و با گل و گیاه تزئین شده­اند. در مورد تزئین پارک­های قرآنی می­توان از نظر طراحان و متخصصان زیبایی بهره برد تا نمای بهتری از فرهنگ اسلامی نمایش داده شود. همچنین، پارک­های قرآنی محل گردشگری مناسبی برای عموم مردم و گردشگران خارجی هستند. پارک‌­های قرآنی می­توانند محل مناسبی برای تبلیغ و ترویج مسائل اسلامی در حوزه اجتماعی همانند حجاب، احترام به والدین و بزرگداشت مقام خانواده باشند.
پارک قرآنی؛ مکانی برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی. این پارک­ها به وسیله تابلوهایی با طرح قرآنی و با گل و گیاه تزئین شده­اند. در مورد تزئین پارک­های قرآنی می­توان از نظر طراحان و متخصصان زیبایی بهره برد تا نمای بهتری از فرهنگ اسلامی نمایش داده شود. همچنین، پارک­های قرآنی محل گردشگری مناسبی برای عموم مردم و گردشگران خارجی هستند. پارک‌­های قرآنی می­توانند محل مناسبی برای تبلیغ و ترویج مسائل اسلامی در حوزه اجتماعی همانند حجاب، احترام به والدین و بزرگداشت مقام خانواده باشند.


== '''مفهوم  پارک قرآنی''' ==
'''مفهوم  پارک قرآنی'''
یکی از راه­‌های ترویج قرآن در میان اقشار مختلف مردم، تأسیس پارک­های قرآنی است. پارک قرآنی به مکانی گفته می­‌شود که با فضاسازی دینی تلاش می­‌شود تا فرهنگ دینی نمایش داده شود. وسایل مختلف از گیاهان و بنرها به کار گرفته می­شود تا فرهنگ و معارف قرآنی نمایش داده شوند. این پارک­ها علاوه بر جاذبه گردشگری، جاذبه دینی و فرهنگی دارند. راه‌اندازی پارک قرآنی با هدف تقویت زیربنا‌های فرهنگی ـ دینی و ترویج سبک زندگی قرآنی ساخته می­­شوند. پارک­‌های قرآنی به طور معمول، در مناطقی که از مسائل معنوی دور است، ایجاد می­شود؛ زیرا در این مناطق، نیاز مردم به آموزه‌های دینی و نیاز فرهنگی بیش از پیش احساس می‌شود. حضور در این پارک­ها به سبب مؤانستی که فرد با نشانه­های قرآنی پیدا می­کند، می­تواند منجر به اثرپذیری ناخود آگاه از مفاهیم قرآنی شود. همچنین حضور در چنین محیط­‌هایی منجر به آرامش و تشویق افراد به خواندن و عمل کردن به قرآن می­‌شوند.  
یکی از راه­‌های ترویج قرآن در میان اقشار مختلف مردم، تأسیس پارک­های قرآنی است. پارک قرآنی به مکانی گفته می­‌شود که با فضاسازی دینی تلاش می­‌شود تا فرهنگ دینی نمایش داده شود. وسایل مختلف از گیاهان و بنرها به کار گرفته می­شود تا فرهنگ و معارف قرآنی نمایش داده شوند. این پارک­ها علاوه بر جاذبه گردشگری، جاذبه دینی و فرهنگی دارند. راه‌اندازی پارک قرآنی با هدف تقویت زیربنا‌های فرهنگی ـ دینی و ترویج سبک زندگی قرآنی ساخته می­­شوند. پارک­‌های قرآنی به طور معمول، در مناطقی که از مسائل معنوی دور است، ایجاد می­شود؛ زیرا در این مناطق، نیاز مردم به آموزه‌های دینی و نیاز فرهنگی بیش از پیش احساس می‌شود. حضور در این پارک­ها به سبب مؤانستی که فرد با نشانه­های قرآنی پیدا می­کند، می­تواند منجر به اثرپذیری ناخود آگاه از مفاهیم قرآنی شود. همچنین حضور در چنین محیط­‌هایی منجر به آرامش و تشویق افراد به خواندن و عمل کردن به قرآن می­‌شوند.  
== آثار و فعالیت‌ها ==
استاد حجتی در طول ۴۹ سال تدریس دانشگاهی (۱۳۴۶-۱۳۹۵)، درس‌های زبان و ادبیات عرب، قرائت و ترجمه قرآن كریم، قرائت و تجوید قرآن كریم، تفسیر قرآن كریم، علوم قرآنی در موضوعات مختلف اعجاز، ناسخ و منسوخ، تناسب آیات و سور، امثال قرآن كریم، اقسام و سوگندهای قرآن كریم، اسباب النزول، تقدیم و تأخیر، طبقات مفسرین، محكم و متشابه و علوم قرآنی دیگر، تاریخ قرآن كریم، تاریخ قرائت قرآن كریم، نقد و بررسی مكاتب و روش‌های تفسیری، بررسی ترجمه قرآن كریم، مفردات قرآن كریم، تحقیق در معرّبات قرآن كریم، اسماء و كنیه‌ها و القاب در قرآن كریم و مطالب دیگر علوم قرآنی، تاریخ حدیث، رجال حدیث، درایه الحدیث، بررسی جوامع حدیثی متقدم شیعه، بررسی جوامع حدیثی متأخر شیعه، بررسی جوامع حدیثی متقدم اهل سنت، بررسی جوامع حدیثی متأخر اهل سنت، نقد و بررسی وضع و احادیث موضوعه، علم الحدیث و سایر موادّ مربوط به بخش حدیث را تدریس کرده است. مدتی نیز درس‌های فقه، تعلیم و تربیت اسلامی، تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی، علوم بلاغت، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق، منطق و جز آن‌ها را تدریس كرده است.
[[پارک قرآنی|ادامه ...]]
[[پارک قرآنی|ادامه ...]]
</div>
</div>
۴٬۸۳۱

ویرایش