ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''ثروت اندوزی'''؛ به معنای اندوختن و جمع کردن ثروت در انحصار شخص یا اشخاص معدود و خاص است. ممکن است که انباشت ثروت به صورت مخرب یا سازنده برای فرد یا جامعه باشد. در قرآن نیز افرادی همانند قارون، فرعون و دنیاگران یهودی به دنبال انباشت ثروت از راه ه...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
نمونه دیگر، ثروت اندوزی فرعون<ref>. وَ قالَ مُوسى رَبَّنا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زِينَةً وَ أَمْوالًا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا رَبَّنا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلى أَمْوالِهِمْ وَ اشْدُدْ عَلى قُلُوبِهِمْ فَلا يُؤْمِنُوا حَتَّى يَرَوُا الْعَذابَ الْأَلِيمَ؛و موسى گفت: «پروردگارا، تو به فرعون و اشرافش در زندگى دنيا زيور و اموال دادهاى، پروردگارا، تا [خلق را] از راه تو گمراه كنند، پروردگارا، اموالشان را نابود كن و آنان را دلسخت گردان كه ايمان نياورند تا عذاب دردناك را ببينند.» (یونس/88)</ref> بوده است که نه تنها موجبات فقر و فساد را فراهم کردند؛ بلکه سبب گمراهی مردم و غفلت آنها از خدا و جهان آخرت نیز شده بودند.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA__a-3312.aspx . مال و ثروت؛ دانشنامه پژوهه]</ref> در مقابل این جامعه قارونی، جامعه سلیمانی قرار دارد که به عنوان جامعه ایمانی بر خردورزی، تلاشگری و تولیدگری در عرصه اقتصاد تأکید دارد و به تفاخر مالی نمی اندیشد؛ چرا که حضرت سلیمان(ع) دارای قدرت و ثروت عظیمی بود؛ اما ثروت وی راکد نبود و در خدمت به دیگران خرج میشد. علاوه بر این، زکات، انفاق و کمک به فقرا توسط حضرت سلیمان (ع)<ref>. يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ. وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ؛ «[آن متخصّصان] براى او هر چه مىخواست: از نمازخانهها و مجسّمهها و ظروف بزرگ مانند حوضچهها و ديگهاى چسبيده به زمين مىساختند. اى خاندان داوود، شكرگزار باشيد. و از بندگان من اندكى سپاسگزارند». (سبأ/13)</ref> انجام می شد و به همین دلیل ثروت اندوزی وی جنبه خیر داشته و سرکشی و ناسپاسی در آن راه نداشته است.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/3516871/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%87-%D9%88-%D9%86%DA%A9%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%B2%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%82%D9%88%D8%A7 سوره همزه و نکوهش زر اندوزان بیتقوا]</ref> | نمونه دیگر، ثروت اندوزی فرعون<ref>. وَ قالَ مُوسى رَبَّنا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زِينَةً وَ أَمْوالًا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا رَبَّنا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلى أَمْوالِهِمْ وَ اشْدُدْ عَلى قُلُوبِهِمْ فَلا يُؤْمِنُوا حَتَّى يَرَوُا الْعَذابَ الْأَلِيمَ؛و موسى گفت: «پروردگارا، تو به فرعون و اشرافش در زندگى دنيا زيور و اموال دادهاى، پروردگارا، تا [خلق را] از راه تو گمراه كنند، پروردگارا، اموالشان را نابود كن و آنان را دلسخت گردان كه ايمان نياورند تا عذاب دردناك را ببينند.» (یونس/88)</ref> بوده است که نه تنها موجبات فقر و فساد را فراهم کردند؛ بلکه سبب گمراهی مردم و غفلت آنها از خدا و جهان آخرت نیز شده بودند.<ref>[http://pajoohe.ir/%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA__a-3312.aspx . مال و ثروت؛ دانشنامه پژوهه]</ref> در مقابل این جامعه قارونی، جامعه سلیمانی قرار دارد که به عنوان جامعه ایمانی بر خردورزی، تلاشگری و تولیدگری در عرصه اقتصاد تأکید دارد و به تفاخر مالی نمی اندیشد؛ چرا که حضرت سلیمان(ع) دارای قدرت و ثروت عظیمی بود؛ اما ثروت وی راکد نبود و در خدمت به دیگران خرج میشد. علاوه بر این، زکات، انفاق و کمک به فقرا توسط حضرت سلیمان (ع)<ref>. يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ. وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ؛ «[آن متخصّصان] براى او هر چه مىخواست: از نمازخانهها و مجسّمهها و ظروف بزرگ مانند حوضچهها و ديگهاى چسبيده به زمين مىساختند. اى خاندان داوود، شكرگزار باشيد. و از بندگان من اندكى سپاسگزارند». (سبأ/13)</ref> انجام می شد و به همین دلیل ثروت اندوزی وی جنبه خیر داشته و سرکشی و ناسپاسی در آن راه نداشته است.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/3516871/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%87-%D9%88-%D9%86%DA%A9%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%B2%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%82%D9%88%D8%A7 سوره همزه و نکوهش زر اندوزان بیتقوا]</ref> | ||
همه این توجه و خیراندیشی و رفاه عمومی در جامعه ایمانی، در پرتو الطاف و عنایت الهی و سپاس در برابر نعمت های او ایجاد می شود. از این حیث، توجه به پرستش خداوند و توجه به زندگی اخروی<ref>. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ «اى كسانى كه ايمان آوردهايد، چون براى نماز جمعه ندا درداده شد، به سوى ذكر خدا بشتابيد، و داد و ستد را واگذاريد. اگر بدانيد اين براى شما بهتر است. و چون نماز گزارده شد، در [روى] زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد، باشد كه شما رستگار گرديد». (جمعه/10-9)</ref> در تحرکات اقتصادی نقش عمده ای دارد؛ چرا که اعتقاد توحیدی که همه مالها، مواهب و سرمایهها از آن خداست، دلالت دارد بر اینکه انسان میتواند از مال و ثروت بهره و استفاده صحیح ببرد؛ ولی حق ندارد آنرا وسیله طغیانگری و ظلم و فساد قرار داده و در غیر راه صحیح و مشروع مصرف کند. این اعتقاد یک ارزش است و اثر فراوانی در زندگی انسان دارد و از ویژگیهای اقتصاد اسلامی است. <ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3541793/%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . مال و ثروت؛ شاخصی در نظام اقتصادی اسلام]</ref> بر این اساس، اگر ثروت اندوزی برای کسب سعادت و موجب تقویت<ref>. وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده- به سفيهان مدهيد، و [لى] از [عوايد] آن به ايشان بخورانيد و آنان را پوشاك دهيد؛ و با آنان سخنى پسنديده بگوييد. (نساء/5)</ref> ارکان جامعه شود، پسندیده و با ارزش است؛ اما اگر ثروت سبب دلبستگی انسان و موجبات طغیان و بدبختی وی فراهم آورد، ناپسند و مطرود است.<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AD%DA%A9%D9%85 | همه این توجه و خیراندیشی و رفاه عمومی در جامعه ایمانی، در پرتو الطاف و عنایت الهی و سپاس در برابر نعمت های او ایجاد می شود. از این حیث، توجه به پرستش خداوند و توجه به زندگی اخروی<ref>. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ «اى كسانى كه ايمان آوردهايد، چون براى نماز جمعه ندا درداده شد، به سوى ذكر خدا بشتابيد، و داد و ستد را واگذاريد. اگر بدانيد اين براى شما بهتر است. و چون نماز گزارده شد، در [روى] زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد، باشد كه شما رستگار گرديد». (جمعه/10-9)</ref> در تحرکات اقتصادی نقش عمده ای دارد؛ چرا که اعتقاد توحیدی که همه مالها، مواهب و سرمایهها از آن خداست، دلالت دارد بر اینکه انسان میتواند از مال و ثروت بهره و استفاده صحیح ببرد؛ ولی حق ندارد آنرا وسیله طغیانگری و ظلم و فساد قرار داده و در غیر راه صحیح و مشروع مصرف کند. این اعتقاد یک ارزش است و اثر فراوانی در زندگی انسان دارد و از ویژگیهای اقتصاد اسلامی است. <ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3541793/%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . مال و ثروت؛ شاخصی در نظام اقتصادی اسلام]</ref> بر این اساس، اگر ثروت اندوزی برای کسب سعادت و موجب تقویت<ref>. وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده- به سفيهان مدهيد، و [لى] از [عوايد] آن به ايشان بخورانيد و آنان را پوشاك دهيد؛ و با آنان سخنى پسنديده بگوييد. (نساء/5)</ref> ارکان جامعه شود، پسندیده و با ارزش است؛ اما اگر ثروت سبب دلبستگی انسان و موجبات طغیان و بدبختی وی فراهم آورد، ناپسند و مطرود است.<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AD%DA%A9%D9%85 .ویکی فقه؛ حکم ثروت اندوزی (قرآن)]</ref> | ||
== پیامدهای ثروت اندوزی مخرب در قرآن == | == پیامدهای ثروت اندوزی مخرب در قرآن == | ||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
== راهکارهای جلوگیری از ثروت اندوزی مخرب در قرآن == | == راهکارهای جلوگیری از ثروت اندوزی مخرب در قرآن == | ||
قرآن کریم برای اقتصاد میانه رو، تولید ثروت و جمعآوری مال را با رعایت موازین شرعی بلامانع دانسته است؛ اما انباشت ثروت را برای انسان تا اندازهای جایز دانسته است که در راه خدا استفاده شده و پرداخت مالیات آن و انفاق به فقیران در برنامه اقتصادی باشد.<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/3493551/%D8%AA%D8%AC%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA%E2%80%8C-%D8%B1%D8%B0%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تجمل گرایی زمینهساز صفات رذیله اخلاقی است]</ref> اصلاح الگوی مصرف یکی از راهکارهای دست یابی به اقتصاد میانه رو و جلوگیری از ثروت اندوزی به شکل مخرب است. برای دستیابی به اصلاح الگوی مصرف نیاز است که قناعت، و دوری از اسراف و تبذیر در مصرف کردن منابع و امکانات رعایت شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1435226/%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . ثبات اقتصادی در جامعه با اعتدال در مصرف محقق میشود]</ref> قناعت به معنای راضی بودن به روزی اعطا شده توسط خداوند و استفاده در حد ضرورت است و بقیه اموال را می تواند در تولید یا کمک به فقرا به کار گیرد؛ چرا که حرص و طمع بسیار در کسب و استفاده از امکانات، انسان را دچار سختی می کند و هر اندازه مصرف زیاد شود، حرص و طمع بیشتر خواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3533293/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA | قرآن کریم برای اقتصاد میانه رو، تولید ثروت و جمعآوری مال را با رعایت موازین شرعی بلامانع دانسته است؛ اما انباشت ثروت را برای انسان تا اندازهای جایز دانسته است که در راه خدا استفاده شده و پرداخت مالیات آن و انفاق به فقیران در برنامه اقتصادی باشد.<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/3493551/%D8%AA%D8%AC%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA%E2%80%8C-%D8%B1%D8%B0%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تجمل گرایی زمینهساز صفات رذیله اخلاقی است]</ref> اصلاح الگوی مصرف یکی از راهکارهای دست یابی به اقتصاد میانه رو و جلوگیری از ثروت اندوزی به شکل مخرب است. برای دستیابی به اصلاح الگوی مصرف نیاز است که قناعت، و دوری از اسراف و تبذیر در مصرف کردن منابع و امکانات رعایت شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1435226/%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . ثبات اقتصادی در جامعه با اعتدال در مصرف محقق میشود]</ref> قناعت به معنای راضی بودن به روزی اعطا شده توسط خداوند و استفاده در حد ضرورت است و بقیه اموال را می تواند در تولید یا کمک به فقرا به کار گیرد؛ چرا که حرص و طمع بسیار در کسب و استفاده از امکانات، انسان را دچار سختی می کند و هر اندازه مصرف زیاد شود، حرص و طمع بیشتر خواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3533293/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA رابطه ثروت و قناعت از دید قرآن و روایات چیست؟؛. آثار تلاوت قرآن؛ از بخشش گناهان تا دفع فتنه ها؛مسابقه ثروتاندوزی برای مسئولان اسلامی ناپسند است؛ ویدئوکست | حکم اسلام در جمعآوری ثروت]</ref> | ||
یکی دیگر از راهکارها، پرداخت خمس<ref>. «مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَیْ لَا یَكُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء مِنكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ چيزهائی را كه خداوند از اهالی اين آباديها به پيغمبرش ارمغان داشته است ، متعلق به خدا و پيغمبر و خويشاوندان ( پيغمبر ) و يتيمان و مستمندان و مسافران در راه مانده میباشد . اين بدان خاطر است كه اموال تنها در ميان اشخاص ثروتمند شما دست بدست نگردد (و نيازمندان از آن محروم نشوند). چيزهائی را كه پيغمبر برای شما (از احكام الهی) آورده است اجراء كنيد و از چيزهائی كه شما را از آن بازداشته است، دست بكشيد. از خدا بترسيد كه خدا عقوبت سختی دارد»(حشر/ ۷)</ref>، زکات، وام قرض الحسنه<ref>. «مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللهَ قَرضًا حَسَنًا فَیُضعِفَهُ لَهُ اَضعافًا كَثیرَةً واللهُ یَقبِضُ ویَبصُطُ واِلَیهِ تُرجَعون، کیست که به خدا قرضالحسنهای دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است که (روزی بندگان را) محدود یا گسترده میسازد، (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمیشود)؛ و به سوی او باز میگردید(و پاداش خود را خواهید گرفت)»(بقره/245)</ref> و انفاق به فقرا و نیازمندان است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3666397/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF . آیات قرآن در نقطه مقابل ثروتاندوزی قرار دارند؛ مالاندوزی حلال اشکال شرعی ندارد]</ref> البته، نبايد ثروت ثروتمندان در جهت ترحم بر فقرا مورد استفاده قرار گيرد؛ بلکه مسئله این است که نبايد اين ثروت در انحصار افراد معدود و خاص باشد. این امر سبب افزايش فاصله طبقاتی و بروز بحرانهای اجتماعی می شود. علاوه بر این، ثروت جامعه بايد به صورت سرمايه مولد در جامعه تزريق شود تا ا حركت و فعاليت اقتصادی در جامعه افزايش پيدا كند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1306895/%D9%BE%D9%8A%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%8A%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%83%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C- . پيروی از سيره امام علی(ع) در مبارزه با تكاثر؛ راه سعادت جامعه اسلامی]</ref> | یکی دیگر از راهکارها، پرداخت خمس<ref>. «مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَیْ لَا یَكُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء مِنكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ چيزهائی را كه خداوند از اهالی اين آباديها به پيغمبرش ارمغان داشته است ، متعلق به خدا و پيغمبر و خويشاوندان ( پيغمبر ) و يتيمان و مستمندان و مسافران در راه مانده میباشد . اين بدان خاطر است كه اموال تنها در ميان اشخاص ثروتمند شما دست بدست نگردد (و نيازمندان از آن محروم نشوند). چيزهائی را كه پيغمبر برای شما (از احكام الهی) آورده است اجراء كنيد و از چيزهائی كه شما را از آن بازداشته است، دست بكشيد. از خدا بترسيد كه خدا عقوبت سختی دارد»(حشر/ ۷)</ref>، زکات، وام قرض الحسنه<ref>. «مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللهَ قَرضًا حَسَنًا فَیُضعِفَهُ لَهُ اَضعافًا كَثیرَةً واللهُ یَقبِضُ ویَبصُطُ واِلَیهِ تُرجَعون، کیست که به خدا قرضالحسنهای دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است که (روزی بندگان را) محدود یا گسترده میسازد، (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمیشود)؛ و به سوی او باز میگردید(و پاداش خود را خواهید گرفت)»(بقره/245)</ref> و انفاق به فقرا و نیازمندان است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3666397/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF . آیات قرآن در نقطه مقابل ثروتاندوزی قرار دارند؛ مالاندوزی حلال اشکال شرعی ندارد]</ref> البته، نبايد ثروت ثروتمندان در جهت ترحم بر فقرا مورد استفاده قرار گيرد؛ بلکه مسئله این است که نبايد اين ثروت در انحصار افراد معدود و خاص باشد. این امر سبب افزايش فاصله طبقاتی و بروز بحرانهای اجتماعی می شود. علاوه بر این، ثروت جامعه بايد به صورت سرمايه مولد در جامعه تزريق شود تا ا حركت و فعاليت اقتصادی در جامعه افزايش پيدا كند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1306895/%D9%BE%D9%8A%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%8A%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%83%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C- . پيروی از سيره امام علی(ع) در مبارزه با تكاثر؛ راه سعادت جامعه اسلامی]</ref> |