معماری اسلامی: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۲ مارس ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: برگردانده‌شده
خط ۶۳: خط ۶۳:
استفاده از معماری اسلامی در خانه‌های مسکونی در ۱۰۰ سال پیش قابل انجام بود، اما در زمان حال به دلیل کوچک شدن خانه‌ها و نوع معماری رایج، دیگر داشتن چنین الگویی دور از ذهن به نظر می‌رسد. این نقصان در شرایطی است که در معماری اسلامی حتی برای دیوار کوچه‌‌ها و درب منازل که کلون‌های مشخص داشت، قواعدی خاص مدنظر بود. حال آنکه باید در نظر داشت فراموشی معماری اسلامی تنها از دست دادن یک سبک نیست، بلکه از یاد بردن هویت فرهنگی و اجتماعی است.<ref>. فراموشی معماری اسلامی از دست دادن هویت فرهنگی است</ref>
استفاده از معماری اسلامی در خانه‌های مسکونی در ۱۰۰ سال پیش قابل انجام بود، اما در زمان حال به دلیل کوچک شدن خانه‌ها و نوع معماری رایج، دیگر داشتن چنین الگویی دور از ذهن به نظر می‌رسد. این نقصان در شرایطی است که در معماری اسلامی حتی برای دیوار کوچه‌‌ها و درب منازل که کلون‌های مشخص داشت، قواعدی خاص مدنظر بود. حال آنکه باید در نظر داشت فراموشی معماری اسلامی تنها از دست دادن یک سبک نیست، بلکه از یاد بردن هویت فرهنگی و اجتماعی است.<ref>. فراموشی معماری اسلامی از دست دادن هویت فرهنگی است</ref>
در واقع آن‌چه به‌وجود آورنده این شرایط بغرنج فرهنگی است در درجه اول فقدان قوانین مشخص و علمی در این زمینه و عدم وجود متولیان متخصص در شهرداری‌هاست.<ref>. نقش معماری در هنر انقلاب/ مغفول ماندن معماری اسلامی پس از جنگ تحمیلی</ref>  
در واقع آن‌چه به‌وجود آورنده این شرایط بغرنج فرهنگی است در درجه اول فقدان قوانین مشخص و علمی در این زمینه و عدم وجود متولیان متخصص در شهرداری‌هاست.<ref>. نقش معماری در هنر انقلاب/ مغفول ماندن معماری اسلامی پس از جنگ تحمیلی</ref>  
امروزه متأسفانه بستر ذهن بشر بر چیستی پدیده‌ها توقف کرده است و این امر پرسش از نوع معرفتِ شکل‌گیری اثر معماری به دلیل تمرکز بر فرم معماری از صحنه دانش رنگ می‌بازد و زمینه را برای ورود نامحسوس معرفت‌شناسی غربی فراهم می‌کند. جامعه دینی وقتی خواستار تحقق دیانت در تمام بخش‌های جامعه است، باید معرفتی را مبتنی بر مؤلفه‌های قرآنی و سنّت با تکیه بر عقلانیت در علوم آن جامعه جاری کند. معرفت‌شناسی پایه و اساس شناخت‌هاست و تا زمانی که تبیین نشود، شناخت سایر علوم در حوزه هستی‌شناسی و انسان را به گمراهی خواهد کشاند. در تحقق معماری اسلامی علاوه بر معرفت‌شناسی، اراده اوصاف بیرونی و شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگ، اقتصاد و تربیت نفس معمار مبتنی بر معرفت‌شناسیِ جهت‌مدار الهی نیز تأثیرگذار است.<ref>. مروری بر «نظریه معرفت‌شناسی در معماری اسلامی» + صوت</ref>
امروزه متأسفانه بستر ذهن بشر بر چیستی پدیده‌ها توقف کرده است و این امر پرسش از نوع معرفتِ شکل‌گیری اثر معماری به دلیل تمرکز بر فرم معماری از صحنه دانش رنگ می‌بازد و زمینه را برای ورود نامحسوس معرفت‌شناسی غربی فراهم می‌کند. جامعه دینی وقتی خواستار تحقق دیانت در تمام بخش‌های جامعه است، باید معرفتی را مبتنی بر مؤلفه‌های قرآنی و سنّت با تکیه بر عقلانیت در علوم آن جامعه جاری کند. معرفت‌شناسی پایه و اساس شناخت‌هاست و تا زمانی که تبیین نشود، شناخت سایر علوم در حوزه هستی‌شناسی و انسان را به گمراهی خواهد کشاند. در تحقق معماری اسلامی علاوه بر معرفت‌شناسی، اراده اوصاف بیرونی و شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگ، اقتصاد و تربیت نفس معمار مبتنی بر معرفت‌شناسیِ جهت‌مدار الهی نیز تأثیرگذار است.<ref>. [https://iqna.ir/fa مروری بر «نظریه معرفت‌شناسی در معماری اسلامی» + صوت]</ref>


== ملاحظاتی در باب معماری اسلامی ==
== ملاحظاتی در باب معماری اسلامی ==
ویراستار
۱۱۸

ویرایش