جدایی دین از سیاست: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''جدایی دین از سیاست'''؛ یک نظریه سیاسی در غرب است که دخالت دین در سیاست را رد کرده است و دین را به حوزه فردی محدود کرده است. این نظریه در غرب با نام سکولاریسم و لائیسم ایجاد و به سایر کشورها تسری پیدا کرد. سرایت این نوع از افکار با نام تجددگرایی و...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۹: خط ۲۹:
همه أنبیاء و اولیای الهی در برابر حکومت‌های جائر زمان خود و با اشراف و بزرگان قوم که مردم را به بندگی و بردگی کشانده بودند، ایستادند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3938219/%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B2-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . ناسازگاری تز جدایی دین از سیاست با قرآن / بی‌عدالتی محصول تعطیلی احکام است؛ جدایی دین از سیاست؛ آغاز فساد حکومت]</ref> بر این اساس، فلسفه بعثت پیامبران(ع) و اولیای الهی تنها بشارت و انذار نبوده است؛ بلکه مبارزه با طاغوت و برقراری عدالت<ref>. لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ؛ «به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند، و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. آرى، خدا نيرومند شكست ناپذير است». (حدید/25)</ref> نیز علاوه بر کارکرد دینی و مذهبی به همراه داشته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3938219/%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B2-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . ناسازگاری تز جدایی دین از سیاست با قرآن / بی‌عدالتی محصول تعطیلی احکام است؛ ارتباط امر الهی و امر عمومی در پرتو قرآن]</ref> علاوه بر این، قرآن ضمن توجه به مسائل فردی به مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی انسان نیز توجه می‌کند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3602335/%D8%AA%D9%81%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تفکیک دیانت از سیاست در اسلام صحیح نیست]</ref> بر این اساس، می توان از مباحث فوق نتیجه گرفت که تعالیم قرآنی همانند تعالیم مسیحی دچار تحریف نشده  اند؛ َاز این رو، نمی توان اذعان داشت که چون کلیسا با تحریف آموزه های مسیحی از عرصه سیاست کنار زده شده است<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3603415/%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . الزامات همپوشانی دین و سیاست]</ref>، همین مبنا برای آموزه های اسلامی نیز در نظر گرفته شود؛ چرا که دستورات اسلامی برخلاف دستورات تحریف شده مسیحی با رشد و علم و تعقل و تفکر مخالفت نمی کرد.<ref>[http://islampedia.ir/fa/%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA/ . اسلام پدیا]</ref> علاوه بر این، وجود دستورالعمل هایی همانند ضرورت تشکیل حکومت، مشخص بودن نحوه تعیین حاکم<ref>. إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛ «ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند: همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند». (مائده/55)</ref>، کارویژه های حاکمیت در آموزه های قرآنی نشانگر پیوند دین و سیاست است.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/1371636/%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تقلید علمی از غرب؛ عامل پذیرش ایده «جدایی دین از سیاست»؛ جامعه از نگاه قرآن، بر محور امام ایجاد می‌شود / ابتنای سکولاریسم بر عقل خودبنیاد]</ref> در حقیقت، حکمرانی در قرآن بر این اساس ابلاغ شده‌ تا در سایه آن بتوانند با صلح و آرامش زندگی کنند، غیرت دینی داشته باشند، از مرزها و حریم‌های شرعی خود دفاع کنند، از امکانات و اقتصاد معیار و متناسب با یکدیگر برخوردار باشند و درمجموع، نیازهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن‌ها به طور صحیح پاسخ داده شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3831878/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85 . چرا باید از الزامات و دستورات حکومت اسلامی تبعیت کنیم]</ref>  
همه أنبیاء و اولیای الهی در برابر حکومت‌های جائر زمان خود و با اشراف و بزرگان قوم که مردم را به بندگی و بردگی کشانده بودند، ایستادند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3938219/%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B2-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . ناسازگاری تز جدایی دین از سیاست با قرآن / بی‌عدالتی محصول تعطیلی احکام است؛ جدایی دین از سیاست؛ آغاز فساد حکومت]</ref> بر این اساس، فلسفه بعثت پیامبران(ع) و اولیای الهی تنها بشارت و انذار نبوده است؛ بلکه مبارزه با طاغوت و برقراری عدالت<ref>. لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ؛ «به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند، و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. آرى، خدا نيرومند شكست ناپذير است». (حدید/25)</ref> نیز علاوه بر کارکرد دینی و مذهبی به همراه داشته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3938219/%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B2-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . ناسازگاری تز جدایی دین از سیاست با قرآن / بی‌عدالتی محصول تعطیلی احکام است؛ ارتباط امر الهی و امر عمومی در پرتو قرآن]</ref> علاوه بر این، قرآن ضمن توجه به مسائل فردی به مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی انسان نیز توجه می‌کند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3602335/%D8%AA%D9%81%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تفکیک دیانت از سیاست در اسلام صحیح نیست]</ref> بر این اساس، می توان از مباحث فوق نتیجه گرفت که تعالیم قرآنی همانند تعالیم مسیحی دچار تحریف نشده  اند؛ َاز این رو، نمی توان اذعان داشت که چون کلیسا با تحریف آموزه های مسیحی از عرصه سیاست کنار زده شده است<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3603415/%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . الزامات همپوشانی دین و سیاست]</ref>، همین مبنا برای آموزه های اسلامی نیز در نظر گرفته شود؛ چرا که دستورات اسلامی برخلاف دستورات تحریف شده مسیحی با رشد و علم و تعقل و تفکر مخالفت نمی کرد.<ref>[http://islampedia.ir/fa/%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA/ . اسلام پدیا]</ref> علاوه بر این، وجود دستورالعمل هایی همانند ضرورت تشکیل حکومت، مشخص بودن نحوه تعیین حاکم<ref>. إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛ «ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند: همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند». (مائده/55)</ref>، کارویژه های حاکمیت در آموزه های قرآنی نشانگر پیوند دین و سیاست است.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/1371636/%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تقلید علمی از غرب؛ عامل پذیرش ایده «جدایی دین از سیاست»؛ جامعه از نگاه قرآن، بر محور امام ایجاد می‌شود / ابتنای سکولاریسم بر عقل خودبنیاد]</ref> در حقیقت، حکمرانی در قرآن بر این اساس ابلاغ شده‌ تا در سایه آن بتوانند با صلح و آرامش زندگی کنند، غیرت دینی داشته باشند، از مرزها و حریم‌های شرعی خود دفاع کنند، از امکانات و اقتصاد معیار و متناسب با یکدیگر برخوردار باشند و درمجموع، نیازهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن‌ها به طور صحیح پاسخ داده شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3831878/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85 . چرا باید از الزامات و دستورات حکومت اسلامی تبعیت کنیم]</ref>  


تمام این ویژگی‌ها، کارآمد بودن دین اسلام را در زمینه سیاست نشان می‌دهد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4053715/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . هدف رسانه‌های معاند از مقایسه اسلام با سایر ادیان و عرفان‌ها؛ قیام ۱۵ خرداد؛ فراموشی جدایی دین از سیاست؛ ]</ref> این دین برگرفته از وحی و خالق جهان است و از آنجا که خالق اشتباه نمی‌کند، آموزه‌های آن در هر حال و زمان پاسخگو است. اگر دین ساختار یک حکومت باشد، موازین باید تابع مقررات شرعی باشد و این ساختار باید با هدف‌گذاری تعالی انسان بر ارزش‌های معنوی شکل بگیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3522633/2-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . ۲ عامل طرح جدایی دین از سیاست؛ شعار جدایی دین از سیاست توطئه دشمن است؛ هدف رسانه‌های معاند از مقایسه اسلام با سایر ادیان و عرفان‌ها]</ref> برخلاف دین ‌هایی مانند مسیحیت که بی ‌اعتنایی به دنیا و شئون زندگی را ترغیب کرده و سویه ‌ آخرت‌مدار به دین داده ‌اند، دین اسلام به عنوان دین خاتم که ادله‌ بسیار عقلی و نقلی بر جامعیت آن گواهی می ‌دهد و با نفی سکولاریسم، دین را در همه‌ ارکان و عرصه ‌های جامعه حاضر دانسته و در هر شرایط و موقعیتی، حکم و توصیه ‌ای مشخص ارائه می ‌ نماید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4058532/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C HYPERLINK "https://iqna.ir/fa/news/4058532/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C"  . چالش‌های سکولاریسم در شماره جدید «اسلام و مطالعات اجتماعی»؛ امام(ره) خداباوری و تكليف‌گرايی را با سيستم ولايت فقيه در جامعه اجرايی كردند]</ref>  اگرچه موارد بسیاری از آموزه ‌های دین به آخرت ‌گرایی اختصاص دارد؛ اما آخرت ‌ گرایی در قرآن نیز به عنوان سویه‌ دیگر دین از متن زندگی و مسئولیت ‌های دنیوی در نظر گرفته می شود.<ref>. وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتاباً مُؤَجَّلًا وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها وَ سَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ؛ «و هيچ نفسى جز به فرمان خدا نميرد. [خداوند، مرگ را] به عنوان سرنوشتى معين [مقرر كرده است‏]. و هر كه پاداش اين دنيا را بخواهد به او از آن مى‏دهيم؛ و هر كه پاداش آن سراى را بخواهد از آن به او مى‏دهيم، و به زودى سپاسگزاران را پاداش خواهيم داد». (آل عمران/145)</ref> این آموزه ‌ها شامل برنامه هایی همانند هدف پروردگار از بعثت پیامبران(ع)، برپایی عدالت،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2118497/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%85%D9%88%D9%83%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . تفاوت‌های دموكراسی غربی و مردم‌سالاری در قرآن.]</ref> دوری از طاغوت،<ref>. وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ؛ «و در حقيقت، در ميان هر امتى فرستاده‏اى برانگيختيم [تا بگويد:] «خدا را بپرستيد و از طاغوت [فريبگر] بپرهيزيد.» پس، از ايشان كسى است كه خدا [او را] هدايت كرده، و از ايشان كسى است كه گمراهى بر او سزاوار است. بنا بر اين در زمين بگرديد و ببينيد فرجام تكذيب‏كنندگان چگونه بوده است» (نحل/36)</ref> اطاعت از اولی‌الامر به عنوان جانشینان خدا و رسول‌<ref>. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد؛ پس هر گاه در امرى [دينى‏] اختلاف نظر يافتيد، اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد، آن را به [كتاب‏] خدا و [سنت‏] پيامبر [او] عرضه بداريد، اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است». (نساء/59)</ref>، جهاد در راه خدا<ref>. وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ‏؛ «و در ميان مردم براى [اداى‏] حج بانگ برآور تا [زائران‏] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى- كه از هر راه دورى مى‏آيند- به سوى تو روى آورند،»(حج/27)</ref>  آماده کردن نیرو و سپاه براى مقابله با دشمنان<ref>. وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ‏؛ «و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات‏]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‏] ديگرى را جز ايشان- كه شما نمى‏شناسيدشان و خدا آنان را مى‏شناسد- بترسانيد. و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت». (أنفال/60)</ref>، حفظ وحدت و جلوگیرى از تفرقه در جامعه‌ اسلامى<ref>. وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏؛«و ميان دلهايشان الفت انداخت، كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج مى‏كردى نمى‏توانستى ميان دلهايشان الفت برقرار كنى، ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت، چرا كه او تواناى حكيم است». (أنفال/63)</ref>، شفقت نسبت به مسلمانان و دشمنی و شدت با کفار<ref>. مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيما؛ «محمّد (ص) پيامبر خداست؛ و كسانى كه با اويند، بر كافران، سختگير [و] با همديگر مهربانند. آنان را در ركوع و سجود مى‏بينى. فضل و خشنودى خدا را خواستارند. علامتِ [مشخّصه‏] آنان بر اثر سجود در چهره‏هايشان است. اين صفت ايشان است در تورات، و مَثَلِ آنها در انجيل چون كشته‏اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‏هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد، تا از [انبوهىِ‏] آنان [خدا] كافران را به خشم دراندازد. خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده است». (فتح/29)</ref>، مشورت‌ در امور حکومتی<ref>. فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ‏؛ «پس به [بركتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار [ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مى‏دارد». (آل عمران/159)</ref> یاد شده است.  
تمام این ویژگی‌ها، کارآمد بودن دین اسلام را در زمینه سیاست نشان می‌دهد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4053715/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 . هدف رسانه‌های معاند از مقایسه اسلام با سایر ادیان و عرفان‌ها؛ قیام ۱۵ خرداد؛ فراموشی جدایی دین از سیاست؛ ]</ref> این دین برگرفته از وحی و خالق جهان است و از آنجا که خالق اشتباه نمی‌کند، آموزه‌های آن در هر حال و زمان پاسخگو است. اگر دین ساختار یک حکومت باشد، موازین باید تابع مقررات شرعی باشد و این ساختار باید با هدف‌گذاری تعالی انسان بر ارزش‌های معنوی شکل بگیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3522633/2-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . ۲ عامل طرح جدایی دین از سیاست؛ شعار جدایی دین از سیاست توطئه دشمن است؛ هدف رسانه‌های معاند از مقایسه اسلام با سایر ادیان و عرفان‌ها]</ref> برخلاف دین ‌هایی مانند مسیحیت که بی ‌اعتنایی به دنیا و شئون زندگی را ترغیب کرده و سویه ‌ آخرت‌مدار به دین داده ‌اند، دین اسلام به عنوان دین خاتم که ادله‌ بسیار عقلی و نقلی بر جامعیت آن گواهی می ‌دهد و با نفی سکولاریسم، دین را در همه‌ ارکان و عرصه ‌های جامعه حاضر دانسته و در هر شرایط و موقعیتی، حکم و توصیه ‌ای مشخص ارائه می ‌ نماید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4058532/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C چالش‌های سکولاریسم در شماره جدید «اسلام و مطالعات اجتماعی»؛ امام(ره) خداباوری و تكليف‌گرايی را با سيستم ولايت فقيه در جامعه اجرايی كردند]</ref>  اگرچه موارد بسیاری از آموزه ‌های دین به آخرت ‌گرایی اختصاص دارد؛ اما آخرت ‌ گرایی در قرآن نیز به عنوان سویه‌ دیگر دین از متن زندگی و مسئولیت ‌های دنیوی در نظر گرفته می شود.<ref>. وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتاباً مُؤَجَّلًا وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها وَ سَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ؛ «و هيچ نفسى جز به فرمان خدا نميرد. [خداوند، مرگ را] به عنوان سرنوشتى معين [مقرر كرده است‏]. و هر كه پاداش اين دنيا را بخواهد به او از آن مى‏دهيم؛ و هر كه پاداش آن سراى را بخواهد از آن به او مى‏دهيم، و به زودى سپاسگزاران را پاداش خواهيم داد». (آل عمران/145)</ref> این آموزه ‌ها شامل برنامه هایی همانند هدف پروردگار از بعثت پیامبران(ع)، برپایی عدالت،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2118497/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%85%D9%88%D9%83%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . تفاوت‌های دموكراسی غربی و مردم‌سالاری در قرآن.]</ref> دوری از طاغوت،<ref>. وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ؛ «و در حقيقت، در ميان هر امتى فرستاده‏اى برانگيختيم [تا بگويد:] «خدا را بپرستيد و از طاغوت [فريبگر] بپرهيزيد.» پس، از ايشان كسى است كه خدا [او را] هدايت كرده، و از ايشان كسى است كه گمراهى بر او سزاوار است. بنا بر اين در زمين بگرديد و ببينيد فرجام تكذيب‏كنندگان چگونه بوده است» (نحل/36)</ref> اطاعت از اولی‌الامر به عنوان جانشینان خدا و رسول‌<ref>. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد؛ پس هر گاه در امرى [دينى‏] اختلاف نظر يافتيد، اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد، آن را به [كتاب‏] خدا و [سنت‏] پيامبر [او] عرضه بداريد، اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است». (نساء/59)</ref>، جهاد در راه خدا<ref>. وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ‏؛ «و در ميان مردم براى [اداى‏] حج بانگ برآور تا [زائران‏] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى- كه از هر راه دورى مى‏آيند- به سوى تو روى آورند،»(حج/27)</ref>  آماده کردن نیرو و سپاه براى مقابله با دشمنان<ref>. وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ‏؛ «و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات‏]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‏] ديگرى را جز ايشان- كه شما نمى‏شناسيدشان و خدا آنان را مى‏شناسد- بترسانيد. و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت». (أنفال/60)</ref>، حفظ وحدت و جلوگیرى از تفرقه در جامعه‌ اسلامى<ref>. وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏؛«و ميان دلهايشان الفت انداخت، كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج مى‏كردى نمى‏توانستى ميان دلهايشان الفت برقرار كنى، ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت، چرا كه او تواناى حكيم است». (أنفال/63)</ref>، شفقت نسبت به مسلمانان و دشمنی و شدت با کفار<ref>. مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيما؛ «محمّد (ص) پيامبر خداست؛ و كسانى كه با اويند، بر كافران، سختگير [و] با همديگر مهربانند. آنان را در ركوع و سجود مى‏بينى. فضل و خشنودى خدا را خواستارند. علامتِ [مشخّصه‏] آنان بر اثر سجود در چهره‏هايشان است. اين صفت ايشان است در تورات، و مَثَلِ آنها در انجيل چون كشته‏اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‏هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد، تا از [انبوهىِ‏] آنان [خدا] كافران را به خشم دراندازد. خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده است». (فتح/29)</ref>، مشورت‌ در امور حکومتی<ref>. فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ‏؛ «پس به [بركتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار [ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مى‏دارد». (آل عمران/159)</ref> یاد شده است.  


== تقابل گروه جدایی دین از سیاست با جبهه پیوند دین با سیاست در تاریخ اسلام ==
== تقابل گروه جدایی دین از سیاست با جبهه پیوند دین با سیاست در تاریخ اسلام ==
خط ۴۲: خط ۴۲:
سوم، جریان روشنفکری هستند که در یک قرن اخیر با تقلید از فضای غرب، نوعی شبه مدرن؛ نه مدرن را وارد جامعه اسلامی کردند تا نظریه جدایی دین از سیاست را گسترش دهند.<ref>[http://islampedia.ir/fa/%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA/ . اسلام پدیا.]</ref>  این جریان، پیش از دوره پهلوی اول و دوم با آوردن تفکرات غربی و شیوه زندگی آنها توسط پادشاهان قاجار همانند ناصرالدین شاه و دوره مشروطه و افکار میرزا ملکم خان در معرفی تجدد گرایی و دوره های بعد در حکومت های پهلوی اول و دوم به منصه ظهور درآمده است. ستیز با شریعت و مذهب، کشف حجاب به بهانه ورود به عصر مدرن و پیشرفته و محدود کردن روحانیون به حوزه مذهب و دور داشتن آنها از سیاست بخشی از فعالیت های این دوره برای اجرای این تئوری بوده است و افرادی همانند شیخ فضل الله نوری و مدرس<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4017873/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%82%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C . چهار نگرانی درباره پیوستگی دین و سیاست/ خطر انحصارگرایی و قدسی شدن امر سیاسی؛مدرس و شعار عینیت دین و سیاست]</ref> با شعار دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت در مبارزه با این تئوری قدم برداشتند.<ref>[https://golestan.iqna.ir/fa/news/4119255/%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AC%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تفکر جدایی دین از سیاست شاه بیت تهاجم فرهنگی دشمن به اسلام اصیل است؛ جدایی دین از سیاست ‌از اهداف مورد‌نظر دشمنان است؛شعار جدایی دین از سیاست از کجا نشئت گرفت / تأکید اسلام به تفکر و علم‌آموزی]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3896168/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF . جامعه از نگاه قرآن، بر محور امام ایجاد می‌شود / ابتنای سکولاریسم بر عقل خودبنیاد؛تقلید علمی از غرب؛ عامل پذیرش ایده «جدایی دین از سیاست»]</ref>  
سوم، جریان روشنفکری هستند که در یک قرن اخیر با تقلید از فضای غرب، نوعی شبه مدرن؛ نه مدرن را وارد جامعه اسلامی کردند تا نظریه جدایی دین از سیاست را گسترش دهند.<ref>[http://islampedia.ir/fa/%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA/ . اسلام پدیا.]</ref>  این جریان، پیش از دوره پهلوی اول و دوم با آوردن تفکرات غربی و شیوه زندگی آنها توسط پادشاهان قاجار همانند ناصرالدین شاه و دوره مشروطه و افکار میرزا ملکم خان در معرفی تجدد گرایی و دوره های بعد در حکومت های پهلوی اول و دوم به منصه ظهور درآمده است. ستیز با شریعت و مذهب، کشف حجاب به بهانه ورود به عصر مدرن و پیشرفته و محدود کردن روحانیون به حوزه مذهب و دور داشتن آنها از سیاست بخشی از فعالیت های این دوره برای اجرای این تئوری بوده است و افرادی همانند شیخ فضل الله نوری و مدرس<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4017873/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%82%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C . چهار نگرانی درباره پیوستگی دین و سیاست/ خطر انحصارگرایی و قدسی شدن امر سیاسی؛مدرس و شعار عینیت دین و سیاست]</ref> با شعار دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت در مبارزه با این تئوری قدم برداشتند.<ref>[https://golestan.iqna.ir/fa/news/4119255/%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AC%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تفکر جدایی دین از سیاست شاه بیت تهاجم فرهنگی دشمن به اسلام اصیل است؛ جدایی دین از سیاست ‌از اهداف مورد‌نظر دشمنان است؛شعار جدایی دین از سیاست از کجا نشئت گرفت / تأکید اسلام به تفکر و علم‌آموزی]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3896168/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF . جامعه از نگاه قرآن، بر محور امام ایجاد می‌شود / ابتنای سکولاریسم بر عقل خودبنیاد؛تقلید علمی از غرب؛ عامل پذیرش ایده «جدایی دین از سیاست»]</ref>  


پیش از انقلاب اسلامی، سیدجمال الدین اسدآبادی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4023529/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%7C-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . فیلم | رابطه دین و سیاست در اسلام]</ref> با مسیر اصلاحات در مقابل استعمار ایستاد و نشان داد که تجربه موردی کلیسا در قرون وسطی و تجربه انحرافی کلیسا را به کل دین و همه ادیان نمی توان تعمیم داد و عقب ‌ماندگی جهان اسلام به خاطر دوری از دین است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4017621/%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تجربه سکولاریسم در غرب قابل تعمیم به جهان اسلام نیست]</ref> پس از انقلاب اسلامی ایران، به دلیل حمایت های کشورهای غربی بویژه آمریکا، انگلیس، فرانسه از این تئوری و نفوذ همه جانبه آن با ابزار فرهنگی، جبهه دیگری از مبارزه با عنوان ستیزه با استکبار که نوعی مبارزه جدید جهان اسلام با استعمار بوده است، تجلی پیدا کرده است. این جبهه و نهضت با امام خمینی(ره)<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3605722/%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-15-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . قیام ۱۵ خرداد؛ پایان‌بخش افسانه جدایی دین از سیاست؛پياده‌سازی تفكر جدايی دين از سياست هدف اصلی دشمنان ‌برای مقابله با مسلمانان است ؛۱۳ آبان خط بطلان جدايی دين از سياست است]</ref> شروع و نتیجه فعالیت ها، رد تئوری جدایی دین از سیاست، تمایز حکومت اسلامی با حکومت غیردینی، تفاوت اسلام حقیقی با اسلام آمریکایی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3984203/%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B2-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B6%DB%8C%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF . نمی‌پذیریم که قوانین جز بر مبنای فضیلت و ایمان به خدا شکل گیرد]</ref> بوده است  که طی آن تفکر تجدد گرایی و غرب  مأبی به عنوان تنها عامل پیشرفت جوانان مسلمان و یکه تاز میدان علم و عمل<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3605722/%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-15-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . قیام ۱۵ خرداد؛ پایان‌بخش افسانه جدایی دین از سیاست؛پياده‌سازی تفكر جدايی دين از سياست هدف اصلی دشمنان ‌برای مقابله با مسلمانان است.]</ref> برداشته شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4061294/%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B9-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87<nowiki> . اجماع علما برای سپردن اداره جامعه به فقیه؛ دیانت و سیاست مانند قرآن و اهل بیت(ع) جدایی ناپذیر هستند ]</nowiki></ref>
پیش از انقلاب اسلامی، سیدجمال الدین اسدآبادی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4023529/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%7C-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . فیلم | رابطه دین و سیاست در اسلام]</ref> با مسیر اصلاحات در مقابل استعمار ایستاد و نشان داد که تجربه موردی کلیسا در قرون وسطی و تجربه انحرافی کلیسا را به کل دین و همه ادیان نمی توان تعمیم داد و عقب ‌ماندگی جهان اسلام به خاطر دوری از دین است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4017621/%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تجربه سکولاریسم در غرب قابل تعمیم به جهان اسلام نیست]</ref> پس از انقلاب اسلامی ایران، به دلیل حمایت های کشورهای غربی بویژه آمریکا، انگلیس، فرانسه از این تئوری و نفوذ همه جانبه آن با ابزار فرهنگی، جبهه دیگری از مبارزه با عنوان ستیزه با استکبار که نوعی مبارزه جدید جهان اسلام با استعمار بوده است، تجلی پیدا کرده است. این جبهه و نهضت با امام خمینی(ره)<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3605722/%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-15-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . قیام ۱۵ خرداد؛ پایان‌بخش افسانه جدایی دین از سیاست؛پياده‌سازی تفكر جدايی دين از سياست هدف اصلی دشمنان ‌برای مقابله با مسلمانان است ؛۱۳ آبان خط بطلان جدايی دين از سياست است]</ref> شروع و نتیجه فعالیت ها، رد تئوری جدایی دین از سیاست، تمایز حکومت اسلامی با حکومت غیردینی، تفاوت اسلام حقیقی با اسلام آمریکایی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3984203/%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B2-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B6%DB%8C%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF . نمی‌پذیریم که قوانین جز بر مبنای فضیلت و ایمان به خدا شکل گیرد]</ref> بوده است  که طی آن تفکر تجدد گرایی و غرب  مأبی به عنوان تنها عامل پیشرفت جوانان مسلمان و یکه تاز میدان علم و عمل<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3605722/%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-15-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA . قیام ۱۵ خرداد؛ پایان‌بخش افسانه جدایی دین از سیاست؛پياده‌سازی تفكر جدايی دين از سياست هدف اصلی دشمنان ‌برای مقابله با مسلمانان است.]</ref> برداشته شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4061294/%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B9-%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87 اجماع علما برای سپردن اداره جامعه به فقیه؛ دیانت و سیاست مانند قرآن و اهل بیت(ع) جدایی ناپذیر هستند]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
ویراستار
۸٬۳۴۱

ویرایش