آموزش عمومی قرآن: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''آموزش عمومی قرآن'''؛ به مجموعه فعالیت های قرآنی گفته می شود که مربیان، معلمان و فعالان قرآنی در راستای حفظ و گسترش واژگان و مفاهیم و قرآنی در سطح عموم به فعالیت می پردازند. این فعالیت¬ها، صرفا، بر سطوح پایه و ابتدایی تلاوت و حفظ آیات متکی نیست...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۹: خط ۹:
آموزش عمومی قرآن<ref>. كَما أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ «همان طور كه در ميان شما، فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم، [كه‏] آيات ما را بر شما مى‏خواند، و شما را پاك مى‏گرداند، و به شما كتاب و حكمت مى‏آموزد، و آنچه را نمى‏دانستيد به شما ياد مى‏دهد» (بقره/151).</ref> در سوره های مختلف با هدف آموزش اکثر مردم جامعه فرستاده شده است؛ چرا که حضرت محمد(ص)<ref>. ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ؛ «پس، از او روى برتافتند و گفتند: «تعليم‏يافته‏اى ديوانه است.»</ref> قرآن را از حفظ<ref>. سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‏؛ «ما بزودى [آيات خود را به وسيله سروش غيبى‏] بر تو خواهيم خواند، تا فراموش نكنى» (أعلی/6).</ref> بوده است و نیازی نداشته است که دوباره برای خود بازگو نماید. از این رو، ابلاغ و تعلیم قرآن به مردم از سوی وی به دلیل ضرورت آموزش عمومی قرآن بوده است. از این رو، آموزش قرآن در وهله اول عمومی است. چنانچه، در سوره «الرحمن»<ref>. الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛ «[خداى‏] رحمان، (1)قرآن را ياد داد»(الرحمن/2-1)</ref> به عنوان یکی از نعمت های خداوند<ref>. رضایی اصفهانی، 1387، ج20، ص123.</ref> در سوره «علق»<ref>. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ‏خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ‏ اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ‏ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛‏ «بخوان به نام پروردگارت كه آفريد. انسان را از عَلَق آفريد. بخوان، و پروردگار تو كريمترين [كريمان‏] است. (3)همان كس كه به وسيله قلم آموخت».(علق/4-1)</ref> آموزش و یادگیری به صورت گفتاری، سوره «قلم»<ref>. ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ‏ أَمْ لَكُمْ كِتابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ‏؛ «يا شما را كتابى هست كه در آن فرا مى‏گيريد» (قلم/37).</ref> به صورت نوشتاری و شنیداری<ref>. وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏؛ «و چون قرآن خوانده شود، گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد، اميد كه بر شما رحمت آيد» (أعراف/204).</ref> در برخی آیات تأکید بر آموزش قرآن بر اکثر افراد جامعه دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3997084/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 رضایی اصفهانی، 1387، ج3، ص325؛ راهکارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم؛ کمبود نیروی انسانی توانمند قرآنی مهم‌ترین ضعف آموزش و پرورش است؛ ناتوانی‌ در ترویج آموزش عمومی قرآن را در طرح‌های نخبه‌گزینی پنهان نکنیم.]</ref>
آموزش عمومی قرآن<ref>. كَما أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ «همان طور كه در ميان شما، فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم، [كه‏] آيات ما را بر شما مى‏خواند، و شما را پاك مى‏گرداند، و به شما كتاب و حكمت مى‏آموزد، و آنچه را نمى‏دانستيد به شما ياد مى‏دهد» (بقره/151).</ref> در سوره های مختلف با هدف آموزش اکثر مردم جامعه فرستاده شده است؛ چرا که حضرت محمد(ص)<ref>. ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ؛ «پس، از او روى برتافتند و گفتند: «تعليم‏يافته‏اى ديوانه است.»</ref> قرآن را از حفظ<ref>. سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‏؛ «ما بزودى [آيات خود را به وسيله سروش غيبى‏] بر تو خواهيم خواند، تا فراموش نكنى» (أعلی/6).</ref> بوده است و نیازی نداشته است که دوباره برای خود بازگو نماید. از این رو، ابلاغ و تعلیم قرآن به مردم از سوی وی به دلیل ضرورت آموزش عمومی قرآن بوده است. از این رو، آموزش قرآن در وهله اول عمومی است. چنانچه، در سوره «الرحمن»<ref>. الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛ «[خداى‏] رحمان، (1)قرآن را ياد داد»(الرحمن/2-1)</ref> به عنوان یکی از نعمت های خداوند<ref>. رضایی اصفهانی، 1387، ج20، ص123.</ref> در سوره «علق»<ref>. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ‏خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ‏ اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ‏ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛‏ «بخوان به نام پروردگارت كه آفريد. انسان را از عَلَق آفريد. بخوان، و پروردگار تو كريمترين [كريمان‏] است. (3)همان كس كه به وسيله قلم آموخت».(علق/4-1)</ref> آموزش و یادگیری به صورت گفتاری، سوره «قلم»<ref>. ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ‏ أَمْ لَكُمْ كِتابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ‏؛ «يا شما را كتابى هست كه در آن فرا مى‏گيريد» (قلم/37).</ref> به صورت نوشتاری و شنیداری<ref>. وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏؛ «و چون قرآن خوانده شود، گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد، اميد كه بر شما رحمت آيد» (أعراف/204).</ref> در برخی آیات تأکید بر آموزش قرآن بر اکثر افراد جامعه دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3997084/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 رضایی اصفهانی، 1387، ج3، ص325؛ راهکارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم؛ کمبود نیروی انسانی توانمند قرآنی مهم‌ترین ضعف آموزش و پرورش است؛ ناتوانی‌ در ترویج آموزش عمومی قرآن را در طرح‌های نخبه‌گزینی پنهان نکنیم.]</ref>


آموزش قرآن به هر صورت چه نوشتاری، چه گفتاری و چه شنیداری، با این هدف صورت می گیرد که مردم از قرآن استفاده کنند و در زندگی خود کاربردی و عملی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4146025/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D8%AE%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C . آموزش عمومی قرآن؛ قربانی نخبه‌گزینی و نخبه‌گرایی؛ محمدحسین طباطبایی: آموزش عمومی قرآن میان انبوه مسابقات گم شده است.]</ref> نمایند تا بیشتر با آن مأنوس شوند و گفتار و اعمال خود را پاک<ref>. رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏؛ «پروردگارا و در ميانه آنان رسولى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان تلاوت كند و كتاب و حكمتشان بيا موزد و تزكيه ‏شان كند كه تو آرى تنها تو عزيز حكيمى» (بقره/129). هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ‏؛ «اوست آن كس¬ كه در ميان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد، و [آنان‏] قطعا، پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» (جمعه/2).</ref> نمایند. از آنجا که مخاطب آموزش عمومی قرآن آحاد جامعه هستند، از این رو، رویکرد حاکم بر آموزش عمومی قرآن نیز باید بر پایه نیاز، سلیقه و استعداد عموم مخاطبان برنامه‌ریزی شود تا قرآن از سطح خواندن و نوشتن<ref>. وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا؛ «و قرآنى [با عظمت را] بخش بخش [بر تو] نازل كرديم تا آن را به آرامى بر مردم بخوانى، و آن را به تدريج نازل كرديم». (أسراء/106)</ref> تا مراحل تدبر<ref>. أ َ فَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ يَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلِينَ‏؛ «آيا در [عظمت‏] اين سخن نينديشيده‏اند، يا چيزى براى آنان آمده كه براى پدران پيشين آنها نيامده است؟« (مؤمنون/68)</ref> و بهره گیری از بطن قرآن<ref>. هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ؛ «اوست كسى كه اين كتاب [قرآن‏] را بر تو فرو فرستاد. پاره‏اى از آن، آيات محكم [صريح و روشن‏] است. آنها اساس كتابند؛ و [پاره‏اى‏] ديگر متشابهاتند [كه تأويل‏پذيرند]. اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏جويى و طلب تأويل آن [به دلخواه خود،] از متشابه آن پيروى مى‏كنند، با آنكه تأويلش را جز خدا و ريشه‏داران در دانش كسى نمى‏داند. [آنان كه‏] مى‏گويند: «ما بدان ايمان آورديم، همه [چه محكم و چه متشابه‏] از جانب پروردگار ماست»، و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود». (آل عمران/7)</ref> در زندگی مردم قابلیت کاربرد پیدا کند. <ref>[http://quranshora.ir/16867-2/ HYPERLINK "http://quranshora.ir/16867-2/"  . شورای عالی قرآن؛  چرا باید آموزش روخوانی و روا‌ن‌خوانی قرآن معنادار باشد؟]</ref>دارا بودن مهارت قاریان و حافظان قرآن<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3521101/%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4 . حفظ سوره‌های کوچک، اولین گام در آموزش عمومی قرآن است/]</ref> در کاربردی کردن قرآن و کیفیت آموزش عمومی قرآن <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4128174/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF . آموزش قرآن مساجد مکمل آموزش قرآن مدارس باشد؛ ]</ref>در جذب اکثریت مردم مهم تلقی می-شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4100683/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%7C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . فیلم | آموزش عمومی قرآن با تربیت قله‌های تلاوت محقق می‌شود؛ از ضرورت توجه به رویکرد «زمینه‌محور» در سواد قرآنی تا تعمیق تربیت در آموزش عمومی قرآن ]</ref> درواقع، قاريان و حافظان قرآن باید با اصول و مبانی تلاوت و حفظ قرآن آشنایی<ref>. لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِين‏؛ به يقين، خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه‏] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت، تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» (آل عمران/164)</ref> داشته باشند و در ارتباط با سوره‏هاى مكّى و مدنى، اطلاعات تاریخی در مورد سوره ها و شأن نزول اطلاع کافی کسب نمایند تا در فهم و عمل به قرآن مهارت پيدا ‏كنند.
آموزش قرآن به هر صورت چه نوشتاری، چه گفتاری و چه شنیداری، با این هدف صورت می گیرد که مردم از قرآن استفاده کنند و در زندگی خود کاربردی و عملی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4146025/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D8%AE%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C . آموزش عمومی قرآن؛ قربانی نخبه‌گزینی و نخبه‌گرایی؛ محمدحسین طباطبایی: آموزش عمومی قرآن میان انبوه مسابقات گم شده است.]</ref> نمایند تا بیشتر با آن مأنوس شوند و گفتار و اعمال خود را پاک<ref>. رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏؛ «پروردگارا و در ميانه آنان رسولى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان تلاوت كند و كتاب و حكمتشان بيا موزد و تزكيه ‏شان كند كه تو آرى تنها تو عزيز حكيمى» (بقره/129). هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ‏؛ «اوست آن كس¬ كه در ميان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد، و [آنان‏] قطعا، پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» (جمعه/2).</ref> نمایند. از آنجا که مخاطب آموزش عمومی قرآن آحاد جامعه هستند، از این رو، رویکرد حاکم بر آموزش عمومی قرآن نیز باید بر پایه نیاز، سلیقه و استعداد عموم مخاطبان برنامه‌ریزی شود تا قرآن از سطح خواندن و نوشتن<ref>. وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا؛ «و قرآنى [با عظمت را] بخش بخش [بر تو] نازل كرديم تا آن را به آرامى بر مردم بخوانى، و آن را به تدريج نازل كرديم». (أسراء/106)</ref> تا مراحل تدبر<ref>. أ َ فَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ يَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلِينَ‏؛ «آيا در [عظمت‏] اين سخن نينديشيده‏اند، يا چيزى براى آنان آمده كه براى پدران پيشين آنها نيامده است؟« (مؤمنون/68)</ref> و بهره گیری از بطن قرآن<ref>. هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ؛ «اوست كسى كه اين كتاب [قرآن‏] را بر تو فرو فرستاد. پاره‏اى از آن، آيات محكم [صريح و روشن‏] است. آنها اساس كتابند؛ و [پاره‏اى‏] ديگر متشابهاتند [كه تأويل‏پذيرند]. اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏جويى و طلب تأويل آن [به دلخواه خود،] از متشابه آن پيروى مى‏كنند، با آنكه تأويلش را جز خدا و ريشه‏داران در دانش كسى نمى‏داند. [آنان كه‏] مى‏گويند: «ما بدان ايمان آورديم، همه [چه محكم و چه متشابه‏] از جانب پروردگار ماست»، و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود». (آل عمران/7)</ref> در زندگی مردم قابلیت کاربرد پیدا کند. <ref> [http://quranshora.ir/16867-2/ شورای عالی قرآن؛  چرا باید آموزش روخوانی و روا‌ن‌خوانی قرآن معنادار باشد؟]</ref>دارا بودن مهارت قاریان و حافظان قرآن<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3521101/%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4 . حفظ سوره‌های کوچک، اولین گام در آموزش عمومی قرآن است/]</ref> در کاربردی کردن قرآن و کیفیت آموزش عمومی قرآن <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4128174/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D9%85%DA%A9%D9%85%D9%84-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF . آموزش قرآن مساجد مکمل آموزش قرآن مدارس باشد؛ ]</ref>در جذب اکثریت مردم مهم تلقی می-شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4100683/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%7C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF . فیلم | آموزش عمومی قرآن با تربیت قله‌های تلاوت محقق می‌شود؛ از ضرورت توجه به رویکرد «زمینه‌محور» در سواد قرآنی تا تعمیق تربیت در آموزش عمومی قرآن ]</ref> درواقع، قاريان و حافظان قرآن باید با اصول و مبانی تلاوت و حفظ قرآن آشنایی<ref>. لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِين‏؛ به يقين، خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه‏] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت، تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» (آل عمران/164)</ref> داشته باشند و در ارتباط با سوره‏هاى مكّى و مدنى، اطلاعات تاریخی در مورد سوره ها و شأن نزول اطلاع کافی کسب نمایند تا در فهم و عمل به قرآن مهارت پيدا ‏كنند.


علاوه بر این، معلمان و اساتید قرآنی باید در آموزش اخلاص<ref>. وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً؛ «تنها خداوند را عبادت كنيد و (كسى يا) چيزى را با او شريك نگردانيد»(نساء/ 36). فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً؛  «هر كسى كه به ديدار و ملاقات خداوند خود اميدوار است، عمل نيك و شايسته انجام دهد و كسى و چيزى را در عبادت با پروردگارش شريك ننمايد» (كهف/ 110).</ref> و خشوع<ref>. ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى‏؛ «قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى،جز اينكه براى هر كه مى‏ترسد، پندى باشد». (طه/3-2)</ref> کافی و وافی داشته باشند و از فخر فروشى<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3954761/%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C . قرضاوی، 1382، ص247؛ جدیت به آموزش قرآن در دوران دانش‌آموزی / کمک به تحقق اهداف آموزش‌های رسمی عمومی]</ref> بپرهیزند و تا آنجا که شایسته است برای آموزش قرآنی قدم بردارند و حتی در صورت نیاز مربیان و معلمان می¬توانند برای تعلیم قرآن به مناطق و شهرهای دیگر مهاجرت<ref>. وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ «و شايسته نيست مؤمنان همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را- وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان [از كيفر الهى‏] بترسند؟»(توبه/ 122)</ref> کنند و به افراد مختلف آموزش دهند.<ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/3691293/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF . راهبردها و راهکارهای توسعه آموزش عمومی قرآن در منظر اساتید؛ شیوه انس رهبر انقلاب با قرآن محور آموزش عمومی قرار گیرد؛ گزارش تصویری جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور.]</ref> همچنین، بر اهل قرآن و مخاطبان قرآنی نیز ضرورت دارد که هر گونه پرسش یا اطلاعاتی در ارتباط با قرآن را را از مربیان و معلمان کارآمد قرآنی بپرسند<ref>. وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏؛ «و پيش از تو [هم‏] جز مردانى كه بديشان وحى مى‏كرديم گسيل نداشتيم. پس اگر نمى‏دانيد، از پژوهندگان كتابهاى آسمانى جويا شويد» (نحل/43) وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏؛ «و پيش از تو [نيز] جز مردانى را كه به آنان وحى مى‏كرديم گسيل نداشتيم. اگر نمى‏دانيد از پژوهندگان كتابهاى آسمانى بپرسيد». (أنبیاء/7)</ref> و خود فعالانه در آموزش قرآن شرکت نمایند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4064314/%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF<nowiki> . پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن برگزار شد؛ آماده همکاری با مؤسسات برای بهبود وضعیت آموزش عمومی قرآنی هستیم؛ دوگانگی در آموزش و پرورش و معضل آموزش عمومی قرآن؛ ضرورت تغییر استراتژیك در آموزش عمومی قرآن کشور ]</nowiki></ref>
علاوه بر این، معلمان و اساتید قرآنی باید در آموزش اخلاص<ref>. وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً؛ «تنها خداوند را عبادت كنيد و (كسى يا) چيزى را با او شريك نگردانيد»(نساء/ 36). فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً؛  «هر كسى كه به ديدار و ملاقات خداوند خود اميدوار است، عمل نيك و شايسته انجام دهد و كسى و چيزى را در عبادت با پروردگارش شريك ننمايد» (كهف/ 110).</ref> و خشوع<ref>. ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى‏؛ «قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى،جز اينكه براى هر كه مى‏ترسد، پندى باشد». (طه/3-2)</ref> کافی و وافی داشته باشند و از فخر فروشى<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3954761/%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C . قرضاوی، 1382، ص247؛ جدیت به آموزش قرآن در دوران دانش‌آموزی / کمک به تحقق اهداف آموزش‌های رسمی عمومی]</ref> بپرهیزند و تا آنجا که شایسته است برای آموزش قرآنی قدم بردارند و حتی در صورت نیاز مربیان و معلمان می¬توانند برای تعلیم قرآن به مناطق و شهرهای دیگر مهاجرت<ref>. وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ «و شايسته نيست مؤمنان همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را- وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان [از كيفر الهى‏] بترسند؟»(توبه/ 122)</ref> کنند و به افراد مختلف آموزش دهند.<ref>[https://fars.iqna.ir/fa/news/3691293/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF . راهبردها و راهکارهای توسعه آموزش عمومی قرآن در منظر اساتید؛ شیوه انس رهبر انقلاب با قرآن محور آموزش عمومی قرار گیرد؛ گزارش تصویری جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور.]</ref> همچنین، بر اهل قرآن و مخاطبان قرآنی نیز ضرورت دارد که هر گونه پرسش یا اطلاعاتی در ارتباط با قرآن را را از مربیان و معلمان کارآمد قرآنی بپرسند<ref>. وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏؛ «و پيش از تو [هم‏] جز مردانى كه بديشان وحى مى‏كرديم گسيل نداشتيم. پس اگر نمى‏دانيد، از پژوهندگان كتابهاى آسمانى جويا شويد» (نحل/43) وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏؛ «و پيش از تو [نيز] جز مردانى را كه به آنان وحى مى‏كرديم گسيل نداشتيم. اگر نمى‏دانيد از پژوهندگان كتابهاى آسمانى بپرسيد». (أنبیاء/7)</ref> و خود فعالانه در آموزش قرآن شرکت نمایند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4064314/%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن برگزار شد؛ آماده همکاری با مؤسسات برای بهبود وضعیت آموزش عمومی قرآنی هستیم؛ دوگانگی در آموزش و پرورش و معضل آموزش عمومی قرآن؛ ضرورت تغییر استراتژیك در آموزش عمومی قرآن کشور]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
ویراستار
۸٬۰۹۰

ویرایش