عبدالکریم سروش: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
عبدالکریم سروش (25 آذر 1324)؛ حسین حاج فرج‌الله دبّاغ معروف به عبدالکریم سروش نویسنده، مترجم، فیلسوف و روشنفکر دینی ایرانی. سروش در رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رشته شیمی تجزیه و فلسفه علم در دانشگاه لندن تحصیل کرده‌است. وی یکی از منتقدان مارکسیسم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و پس از انقلاب فرهنگی به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد.
'''عبدالکریم سروش''' (25 آذر 1324)؛ حسین حاج فرج‌الله دبّاغ معروف به عبدالکریم سروش نویسنده، مترجم، فیلسوف و روشنفکر دینی ایرانی. سروش در رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رشته شیمی تجزیه و فلسفه علم در دانشگاه لندن تحصیل کرده‌است. وی یکی از منتقدان مارکسیسم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و پس از انقلاب فرهنگی به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد.
بیشتر آراء قرآنی سروش مبتنی بر غیروحیانی بودن و تاریخی بودن متن آن است‌که تجربه دینی نام گرفته است. طبق این تئوری پیامبر تنها مبلغ وحی نیست؛ بلکه نقش فاعلی و تولیدگری دارد. پذیرش این تفکر سبب می‌شود که قرآن الهی نباشد و مختص به زمان خاصی شود. در صورتی که قرآن زبان الهی دارد و مختص به فرهنگ و قومیت یا زمان خاصی نیست. نقدهای دیگری بر آراء سروش وارد شده است و آن عبارتنداز: رد ادعای سروش در مورد برخی از روایات همانند روایت تلقيح خرما، عدم پذیرش اقتدارگرایی در پیامبر(ص)، رد شاعر بودن پیامبر(ص) و رد نظریه رویای پیامبرانه که  در آن وحی به مثابه خواب در نظر گرفته شده است.
بیشتر آراء قرآنی سروش مبتنی بر غیروحیانی بودن و تاریخی بودن متن آن است‌که تجربه دینی نام گرفته است. طبق این تئوری پیامبر تنها مبلغ وحی نیست؛ بلکه نقش فاعلی و تولیدگری دارد. پذیرش این تفکر سبب می‌شود که قرآن الهی نباشد و مختص به زمان خاصی شود. در صورتی که قرآن زبان الهی دارد و مختص به فرهنگ و قومیت یا زمان خاصی نیست. نقدهای دیگری بر آراء سروش وارد شده است و آن عبارتنداز: رد ادعای سروش در مورد برخی از روایات همانند روایت تلقيح خرما، عدم پذیرش اقتدارگرایی در پیامبر(ص)، رد شاعر بودن پیامبر(ص) و رد نظریه رویای پیامبرانه که  در آن وحی به مثابه خواب در نظر گرفته شده است.


ویراستار
۸٬۴۹۸

ویرایش