ویراستار
۵۱۹
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''آیه تحریم؛''' یا آیات تحریم، عنوانی که در تفاسیر شیعه و اهل سنت درباره چند آیه از جمله آیه یکم سوره تحریم به کار رفته است. == تحریم زنان == سوره تحریم با داستانی که بین رسول خدا و بعضی از همسرانش اتفاق افتاد، آغاز میشود؛ آن این است که بخاطر حادث...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''آیه تحریم؛''' یا آیات تحریم، عنوانی که در تفاسیر شیعه و اهل سنت درباره چند آیه از جمله آیه یکم سوره تحریم به کار رفته است. | '''آیه تحریم؛''' یا آیات تحریم، عنوانی که در تفاسیر شیعه و اهل سنت درباره چند آیه از جمله آیه یکم سوره تحریم و نیز در سور دیگر با موضوعات گوناگون به کار رفته است.در این آیات از حرمت شرب خمر، قمار، زنا، رباخواری، فرار از جنگ، ازدواج با محارم، ازدواج با بیش از چهار زن، ازدواج مجدد پیامبر اسلام(ص) یا تبدیل زنان نهگانه و همچنین حرام کردن حلال خدا بر خود توسط پیامبر(ص) سخن گفته شده است. | ||
== تحریم زنان == | == تحریم زنان == | ||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
== اهداف آیات تحریم == | == اهداف آیات تحریم == | ||
مهمترین هدف این آیات تنظیم روابط درون خانواده پیامبر به عنوان رهبر جامعه اسلامی و مبلغ دینی است و قرآن کریم در منظومه آیات مرتبط با زنان و همسران پیامبر در سورههای مبارکه احزاب و تحریم و ... به دنبال ارایه الگو برای روابط خانوادگی است که نویسندگان نواندیش از جمله سها این مطلب را درک نکردهاند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3383925/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%B7%D9%88%D9%81-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%82%D8%A8%D8%B7%DB%8C%D9%87 آیات تحریم قرآن معطوف به تنظیم روابط خانوادگی است/ پاسخ به شبهه ماریه قبطیه]</ref> | مهمترین هدف این آیات تنظیم روابط درون خانواده پیامبر به عنوان رهبر جامعه اسلامی و مبلغ دینی است و قرآن کریم در منظومه آیات مرتبط با زنان و همسران پیامبر در سورههای مبارکه احزاب و تحریم و ... به دنبال ارایه الگو برای روابط خانوادگی است که نویسندگان نواندیش از جمله سها این مطلب را درک نکردهاند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3383925/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%B7%D9%88%D9%81-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%82%D8%A8%D8%B7%DB%8C%D9%87 آیات تحریم قرآن معطوف به تنظیم روابط خانوادگی است/ پاسخ به شبهه ماریه قبطیه]</ref> | ||
== عامل تشخیص حلال و حرام الهی == | |||
قرآن همواره دغدغه تحریم «حلالها» یا به تعبیر بلیغ و رسای این کتاب آسمانی، «طیبات» از سوی عالمان دینی را دارد. بدیهی است که افزایش دامنه تحریمها گاهی به سبب پرسشهای مکرر پیروان ادیان و در پی وسواس فکری آنها روی میدهد و گاهی این توسعه، از سوی متخصصان دین صورت میگیرد. | |||
قرآن با بهکار بردن لفظ طیبات، معیار و شاخصی برای تشخیص حلالها به انسان گوشزد میکند و خرد و طبع آدمی را معیاری مهم برای تشخیص حلال و حرام الهی میداند. طبیعتا پدیدهای که طبیعت و عقل انسان از آن گریزان و متنفر باشد، قطعا در محدوده حرامها گنجانیده میشود. نحوه تحریم خمر و میسر (شراب و قمار) نیز که به مرور و طی ۱۵ سال صورت گرفت، با همین شیوه اقناع عقلانیت انجام شد و انسان هدفمند و مسئولیتپذیر به حکم خرد، از این دو پدیده پرهیز کرد. خداوند در آیه ۷۷ سوره مائده چنین میفرماید که بگو ای اهل کتاب، در دین خدا غلو و زیادهروی نکنید، غیر از حق نگویید و از هوسهای جمعیتی که پیشتر گمراه شدند، دیگران را گمراه کردند و از راه راست منحرف شدند، پیروی نکنید. به این ترتیب، قرآن اعمال هر گونه تحریم فراتر از تحریمهای الهی را افراط و زیادهروی در دین برمیشمرد. | |||
در آیه ۹۳ سوره مائده نیز خداوند معیار دیگری در حرام و حلال شمردن خوردنیها ارائه میدهد و با تکرار واژه تقوا در سه موضع این آیه، خویشتنداری را شرط گزینش خوراکهای مجاز معرفی میکند.طبقه عالمان نیز نباید مرتب بر شمارگان حرامها بیفزایند، بلکه بنا به آیات قرآن، عالمان دینی باید فریاد هشدار خود را به سوی حرامهای مسلم که از طریق انسانهای به ظاهر دیندار و با ظاهری مطلوب و پسندیده انجام میشود، روانه کنند. خداوند در آیه ۶۳ سوره مائده میفرماید: «چرا دانشمندان نصارا و عالمان یهود آنها را از سخنان گناهآمیز و خوردن مال حرام نهی نمیکنند؟ چه زشت است عملی که انجام میدادند.»<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4130517/%D8%AE%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C خرد انسانی؛ معیار تشخیص حلال و حرام الهی]</ref> | |||
== منابع == | |||
خبرگزاری ایکنا | |||
== ارجاعات == |