ویراستار
۵۱۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۷: | خط ۷: | ||
== محتوای سوره == | == محتوای سوره == | ||
پرداختن به بخشی از قوانین خلقت و سُنن الهی مانند مسأله زوجیت، مودت و رحمت فطری میان انسانها، اختلاف شب و روز، زبانها و رنگها، نزول باران و احیای زمین مرده و قوام آسمان و زمین در فضا نیز مورد شرح و تبیین قرار گرفته و بر بعضی از احکام مانند نهی از رباخواری و لزوم دستگیری از مستمندان و خویشان تاکید شده است.<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۶، ص۱۵۵</ref> | پرداختن به بخشی از قوانین خلقت و سُنن الهی مانند مسأله زوجیت، مودت و رحمت فطری میان انسانها، اختلاف شب و روز، زبانها و رنگها، نزول باران و احیای زمین مرده و قوام آسمان و زمین در فضا نیز مورد شرح و تبیین قرار گرفته و بر بعضی از احکام مانند نهی از رباخواری و لزوم دستگیری از مستمندان و خویشان در این سوره مبارکه تاکید شده است.<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۶، ص۱۵۵</ref> | ||
== شادی در قرآن == | == شادی در قرآن == | ||
شادی در قرآن، جايگاه خاصی دارد و به گونههای مختلفی مورد تأييد و توجه قرار گرفته است، اما نه شادی بيهوده و عبث، بلكه شادی توام با اهداف الهی و انسانی. آيات قرآن كريم درباره شادی دو دستهاند؛ دسته اول مؤمنان را دعوت به شادی كردهاند مانند آيه «قل بفضلالله و برحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما یَجمعُون»، «ای رسولخدا به خلق بگو كه شما بايد منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شويد (و به نزول قرآن مسرور باشيد) كه آن بهتر و مفيدتر از ثروتی است كه برای خود اندوخته میكنيد.»، بنابراين مردم به فضل پروردگار و به رحمت بیپايان او به اين كتاب بزرگ الهی كه جامع همه نعمتها است بايد خشنود شوند، نه به جمع ثروتها و بزرگی مقامها و فزونی قوم و قبيله.دسته ديگری از آيات قرآن شادی را مذمت كردهاند، شادیهای بيهودهای كه براساس ضدارزشهاست و قرآن كريم در داستان «قارون» كه فردی خودخواه و مغرور بوده و شادیهای مستانه داشت از زبان قومش میفرمايد: «اذ قال قومه لاتفرح ان الله لا یُحب الفرحين» «به خاطر بياور هنگامی كه قوم قارون به او گفتند، اين همه شادی مغرورانه مكن كه خداوند شادیكنندگان مغرور را دوست نمیدارد.» | شادی در قرآن، جايگاه خاصی دارد و به گونههای مختلفی مورد تأييد و توجه قرار گرفته است، اما نه شادی بيهوده و عبث، بلكه شادی توام با اهداف الهی و انسانی. آيات قرآن كريم درباره شادی دو دستهاند؛ دسته اول مؤمنان را دعوت به شادی كردهاند مانند آيه «قل بفضلالله و برحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما یَجمعُون»، «ای رسولخدا به خلق بگو كه شما بايد منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شويد (و به نزول قرآن مسرور باشيد) كه آن بهتر و مفيدتر از ثروتی است كه برای خود اندوخته میكنيد.»، بنابراين مردم به فضل پروردگار و به رحمت بیپايان او به اين كتاب بزرگ الهی كه جامع همه نعمتها است بايد خشنود شوند، نه به جمع ثروتها و بزرگی مقامها و فزونی قوم و قبيله.دسته ديگری از آيات قرآن شادی را مذمت كردهاند، شادیهای بيهودهای كه براساس ضدارزشهاست و قرآن كريم در داستان «قارون» كه فردی خودخواه و مغرور بوده و شادیهای مستانه داشت از زبان قومش میفرمايد: «اذ قال قومه لاتفرح ان الله لا یُحب الفرحين» «به خاطر بياور هنگامی كه قوم قارون به او گفتند، اين همه شادی مغرورانه مكن كه خداوند شادیكنندگان مغرور را دوست نمیدارد.» | ||
قرآن با بيان عذابهای دوزخيان میفرمايد: «ذلكم بما كنتم تَفَرحونَ فیالارض يغيرالحق و بما كنتم تَمَرحون» اين به خاطر آن است كه به ناحق در زمين شادی میكرديد و از روی غرور و مستی به خوشحالی میپرداختيد و جالب اينكه در آخر آيه میفرمايد: «بما كنتم تُمرَحون» كه به معنای شادی به خاطر مطالب بیاساس، يا شدت فرح ... و شدت فرح نوعاً سر از همه اين مسائل در میآورد، بنابراين آنجا كه شادی مذمت شده به جهت همراه بودن شادی با گناه، غفلت و فساد است.عوامل و زمينههای شادی مردم به تناسب ديدگاهها، باورها، شرايط و موقعيتهای اجتماعی آنان بستگی دارد. افراد متمول، به ثروت، شهرت، موقعيت اجتماعی و افراد فقير، بیخانمان و بيمار به رفاه، آسايش و سلامتی، جوامعی كه زير فشارهای اجتماعی قرار دارند، به كسب آزادی و استقلال و هر فرد و گروهی به تناسب ارزشها و نيازهای خود از رسيدن به خواستههای خود مسرور میشوند.<ref>[https://iqna.ir/00812O آيه ۴ سوره روم مؤيد شادی برای نصرت خداوند است]</ref> | قرآن با بيان عذابهای دوزخيان میفرمايد: «ذلكم بما كنتم تَفَرحونَ فیالارض يغيرالحق و بما كنتم تَمَرحون» اين به خاطر آن است كه به ناحق در زمين شادی میكرديد و از روی غرور و مستی به خوشحالی میپرداختيد و جالب اينكه در آخر آيه میفرمايد: «بما كنتم تُمرَحون» كه به معنای شادی به خاطر مطالب بیاساس، يا شدت فرح ... و شدت فرح نوعاً سر از همه اين مسائل در میآورد، بنابراين آنجا كه شادی مذمت شده به جهت همراه بودن شادی با گناه، غفلت و فساد است.عوامل و زمينههای شادی مردم به تناسب ديدگاهها، باورها، شرايط و موقعيتهای اجتماعی آنان بستگی دارد. افراد متمول، به ثروت، شهرت، موقعيت اجتماعی و افراد فقير، بیخانمان و بيمار به رفاه، آسايش و سلامتی، جوامعی كه زير فشارهای اجتماعی قرار دارند، به كسب آزادی و استقلال و هر فرد و گروهی به تناسب ارزشها و نيازهای خود از رسيدن به خواستههای خود مسرور میشوند.<ref>[https://iqna.ir/00812O آيه ۴ سوره روم مؤيد شادی برای نصرت خداوند است]</ref><ref>[https://iqna.ir/0084CD آيه ۳۶ سوره «روم» شادی واقعی را رحمت الهی میداند]</ref> | ||
== ضرورت تشکیل خانواده == | == ضرورت تشکیل خانواده == |