ویراستار
۲٬۲۹۶
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
== اقسام تفسیر عرفانی == | == اقسام تفسیر عرفانی == | ||
عدهای از تفسیر پژوهان، تفاسیر عرفانی را دو دسته کردهاند؛ دسته اول براساس تفاسیر فیضی اشاری است؛ یعنی در آنها مشخصا بین ظاهر و باطن قرآن جمع شده است و ظاهر فدا یا قربانی باطن قرآن نشده است، این از نوع نگاهی است که بعضی از باطنیان و مفسران اسماعیلیه دارند. اما دستۀ دوم که در واقع در مدار تفسیر مربوط به مکتب عرفان نظری شناخته میشود و ناشی از تفکر وحدت وجود است، تفسیری است که در آن، بیشتر یافتههای نظری اصل و مدار قرار دارد.<ref>ص49و50.</ref> | |||
== اعتبار تفسیر عرفانی == | == اعتبار تفسیر عرفانی == |