سوره آل عمران: تفاوت میان نسخه‌ها

۵۸ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Ud.jpg|بندانگشتی]]
'''سوره آل عمران؛''' سومین سوره و از سوره‌‌های مدنی قرآن است که در دو جزء سوم و چهارم جای دارد. این سوره به سبب ذکر نام عِمران (پدر حضرت مریم) و خاندان او، آل عمران نامیده شده است.
'''سوره آل عمران؛''' سومین سوره و از سوره‌‌های مدنی قرآن است که در دو جزء سوم و چهارم جای دارد. این سوره به سبب ذکر نام عِمران (پدر حضرت مریم) و خاندان او، آل عمران نامیده شده است.


خط ۳۰: خط ۳۱:
   توطئه‌‏هاى پيروان متمرد حضرت موسى (ع) و حضرت عیسی (ع) در برابر اسلام.
   توطئه‌‏هاى پيروان متمرد حضرت موسى (ع) و حضرت عیسی (ع) در برابر اسلام.


شادی در قرآن
== شادی در قرآن ==
 
آيات ۱۶۹ و ۱۷۰ سوره آل عمران «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ، فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند، به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است ‏شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏اند شادى مى‏كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى‏شوند»؛ بر اساس اين آيات آن‌هايی كه در راه خدا شهيد می‌شوند از اين ره‌آورد مسرور می‌شوند؛ اين نوع شادی بيانگر اين است كه اين افراد از آنچه از سوی خداوند به آن‌ها می‌رسد، شاد هستند.شادی را در دو مقوله شادی كاذب و واقعی عنوان كرده اند شادی واقعی نشأت گرفته از درون انسان و به گونه‌ای است كه در ظاهر افراد نباشد، اين نوع شادی مخصوص عارفان است. در قرآن كريم از شادی‌ای كه مخالف دين و راه خدا باشد به عنوان شادی مغبوض ياد می‌شود؛ شادی كه در راه شاد كردن و در راستای اهل بيت(ع) باشد، شادی مورد تأييد است.
آيات ۱۶۹ و ۱۷۰ سوره آل عمران «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ، فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند، به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است ‏شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏اند شادى مى‏كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى‏شوند»؛ بر اساس اين آيات آن‌هايی كه در راه خدا شهيد می‌شوند از اين ره‌آورد مسرور می‌شوند؛ اين نوع شادی بيانگر اين است كه اين افراد از آنچه از سوی خداوند به آن‌ها می‌رسد، شاد هستند.شادی را در دو مقوله شادی كاذب و واقعی عنوان كرده اند شادی واقعی نشأت گرفته از درون انسان و به گونه‌ای است كه در ظاهر افراد نباشد، اين نوع شادی مخصوص عارفان است. در قرآن كريم از شادی‌ای كه مخالف دين و راه خدا باشد به عنوان شادی مغبوض ياد می‌شود؛ شادی كه در راه شاد كردن و در راستای اهل بيت(ع) باشد، شادی مورد تأييد است.


اما شادی قومی مانند قارون در آيه ۷۶ سوره «قصص» مورد انكار واقع شده است و در اين آيه آمده كه خداوند قومی كه بی‌اعتنا از غم ديگران باشند را دوست ندارد.در ابتدای دعوت حضرت محمد(ص) به دين اسلام، گروهی از مردم اقدام به اذيت و آزار حضرت فاطمه زهرا(س) می‌كردند و از اين اقدام شادمان می‌شدند كه حضرت محمد(ص) خطاب به آنان می‌فرمود: «هركس فاطمه را اذيت كند، مانند اين است كه مرا اذيت می‌كند» و اين بيانگر اين است كه شادی اين قوم مورد مذمت پيامبر اكرم(ص) است. آيه ۳۶ سوره «رعد» نيز به شادمانی اهل كتاب (يهود و نصاری) از تحقق وعده‌های الهی درباره ظهور حضرت محمد(ص) حكايت دارد.با تأكيد بر اين كه شادی، گمشده بشر است، چنان چه افراد به گمشده خود وثوق يابند، بهتر می‌توانند آ‌ن را جستجو كنند و گاهی اوقات شاهد هستيم كه برخی افراد، لبخندی بر لب دارند، اما در دل غم دارند كه اين شادی و آرامش حقيقی نيست. از شادی به عنوان آرامش دل،‌ بهجت قلب و اطمينان دل ياد می‌شود، البته با توجه به آيه كريمه‌ «الابذكرالله تطمئن‌القلوب» می‌توان دريافت كه شادی دل را می‌توان در آ‌رامش دل جستجو كرد.<ref>[https://iqna.ir/0083ut آيه ۱۷۰ سوره آل عمران شادی واقعی را فضيلت شهادت می‌داند]</ref>
اما شادی قومی مانند قارون در آيه ۷۶ سوره «قصص» مورد انكار واقع شده است و در اين آيه آمده كه خداوند قومی كه بی‌اعتنا از غم ديگران باشند را دوست ندارد.در ابتدای دعوت حضرت محمد(ص) به دين اسلام، گروهی از مردم اقدام به اذيت و آزار حضرت فاطمه زهرا(س) می‌كردند و از اين اقدام شادمان می‌شدند كه حضرت محمد(ص) خطاب به آنان می‌فرمود: «هركس فاطمه را اذيت كند، مانند اين است كه مرا اذيت می‌كند» و اين بيانگر اين است كه شادی اين قوم مورد مذمت پيامبر اكرم(ص) است. آيه ۳۶ سوره «رعد» نيز به شادمانی اهل كتاب (يهود و نصاری) از تحقق وعده‌های الهی درباره ظهور حضرت محمد(ص) حكايت دارد.با تأكيد بر اين كه شادی، گمشده بشر است، چنان چه افراد به گمشده خود وثوق يابند، بهتر می‌توانند آ‌ن را جستجو كنند و گاهی اوقات شاهد هستيم كه برخی افراد، لبخندی بر لب دارند، اما در دل غم دارند كه اين شادی و آرامش حقيقی نيست. از شادی به عنوان آرامش دل،‌ بهجت قلب و اطمينان دل ياد می‌شود، البته با توجه به آيه كريمه‌ «الابذكرالله تطمئن‌القلوب» می‌توان دريافت كه شادی دل را می‌توان در آ‌رامش دل جستجو كرد.<ref>[https://iqna.ir/0083ut آيه ۱۷۰ سوره آل عمران شادی واقعی را فضيلت شهادت می‌داند]</ref>


امر به معروف و نهی از منکر
== امر به معروف و نهی از منکر ==
 
در آيه ۱۱۰سوره آل عمران آمده است كه « وَلتَكُن مِنكُم امّه یَدعونَ الی الخَير و يأمرونَ بِالمَعروفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ و اُولئِكَ هُمُ المُفلِحون؛ و از ميان شما بايد گروهی باشند كه (ديگران را) به خير دعوت كنند و امر به معروف و نهی از منكر كنند و آن‌ها همانا رستگارانند.» طبق اين آيه در ميان دو آيه‌ای كه دستور اتحاد و يكپارچگی می‌دهد قرار دارد، رمزش آن است كه در نظام اجتماعی متفرق و از هم پاشيده، قدرت دعوت به خير و معروف وجود ندارد يا دعوت ها مؤثر و كارساز نيست. در جامعه اسلامی لازم است گروهی بازرس و ناظر كه مورد تأييد نظام هستند، بر اوضاع و برخوردها و حركت‌ها نظارت داشته باشند.در جامعه دعوت به خير از امر به معروف مقدم‌تر است و اصلاح جامعه و جلوگيری از فساد و مفسد بدون قدرت منسجم و مسئول مشخص امكان ندارد. كسانی كه برای رشد و اصلاح جامعه دل می سوزانند رستگاران واقعی‌اند، گوشه‌گيران تنبل و بی‌تفاوت را از اين رستگاری سهمی نيست. دعوت به خير و امر به معروف و نهی از منكر بايد در جامعه به صورت دائمی باشد و فلاح و رستگاری تنها در نجات و رهايی خود خلاصه نمی‌شود، بلكه نجات و رشد ديگران نيز از شرايط فلاح است. از جمله نكاتی كه از آيه ۱۱۰ سوره آل‌عمران درمورد امر به معروف و نهی از منكر می‌توان برداشت كرد شامل اين است كه بهترين امت بودن، با شعار نيست با ايمان و امر به معروف و نهی از منكر است و سفارش به خوبی‌ها بدون مبارزه با فساد كم نتيجه است. در امر به معروف شرط سن، منطقه، نژاد و سواد و ... نقشی ندارد، فقط يك شرط لازم است و آن امت محمد(ص) بودن است. ايمان، عبادت، تلاوت، امر به معروف و نهی از منكر و سرعت در كار خير انسان را در زمره صالحان می‌برد. پيامبر اكرم(ص) فرمودند: كسی كه امر به معروف و نهی از منكر كند جانشين خداوند در زمين و جانشين پيامبر و كتاب اوست.<ref>[https://iqna.ir/008YiI آيه ۱۱۰ سوره آل‌عمران اشاره به امر به معروف و نهی از منكر دارد]</ref>
در آيه ۱۱۰سوره آل عمران آمده است كه « وَلتَكُن مِنكُم امّه یَدعونَ الی الخَير و يأمرونَ بِالمَعروفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ و اُولئِكَ هُمُ المُفلِحون؛ و از ميان شما بايد گروهی باشند كه (ديگران را) به خير دعوت كنند و امر به معروف و نهی از منكر كنند و آن‌ها همانا رستگارانند.» طبق اين آيه در ميان دو آيه‌ای كه دستور اتحاد و يكپارچگی می‌دهد قرار دارد، رمزش آن است كه در نظام اجتماعی متفرق و از هم پاشيده، قدرت دعوت به خير و معروف وجود ندارد يا دعوت ها مؤثر و كارساز نيست. در جامعه اسلامی لازم است گروهی بازرس و ناظر كه مورد تأييد نظام هستند، بر اوضاع و برخوردها و حركت‌ها نظارت داشته باشند.در جامعه دعوت به خير از امر به معروف مقدم‌تر است و اصلاح جامعه و جلوگيری از فساد و مفسد بدون قدرت منسجم و مسئول مشخص امكان ندارد. كسانی كه برای رشد و اصلاح جامعه دل می سوزانند رستگاران واقعی‌اند، گوشه‌گيران تنبل و بی‌تفاوت را از اين رستگاری سهمی نيست. دعوت به خير و امر به معروف و نهی از منكر بايد در جامعه به صورت دائمی باشد و فلاح و رستگاری تنها در نجات و رهايی خود خلاصه نمی‌شود، بلكه نجات و رشد ديگران نيز از شرايط فلاح است. از جمله نكاتی كه از آيه ۱۱۰ سوره آل‌عمران درمورد امر به معروف و نهی از منكر می‌توان برداشت كرد شامل اين است كه بهترين امت بودن، با شعار نيست با ايمان و امر به معروف و نهی از منكر است و سفارش به خوبی‌ها بدون مبارزه با فساد كم نتيجه است. در امر به معروف شرط سن، منطقه، نژاد و سواد و ... نقشی ندارد، فقط يك شرط لازم است و آن امت محمد(ص) بودن است. ايمان، عبادت، تلاوت، امر به معروف و نهی از منكر و سرعت در كار خير انسان را در زمره صالحان می‌برد. پيامبر اكرم(ص) فرمودند: كسی كه امر به معروف و نهی از منكر كند جانشين خداوند در زمين و جانشين پيامبر و كتاب اوست.<ref>[https://iqna.ir/008YiI آيه ۱۱۰ سوره آل‌عمران اشاره به امر به معروف و نهی از منكر دارد]</ref>


وحدت و پیروی از اجتماع عامل پیروزی
== وحدت و پیروی از اجتماع عامل پیروزی ==
 
خداوند در قرآن از جمله در آيه ۱۰۳ سوره آل‌عمران؛ «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ...» بر شركت در صحنه‌های عبادی و به‌ويژه در ميادين رزم به‌صورت گروهی سفارش كرده و از آن به‌عنوان عامل پيروزی و غلبه مسلمانان بر دشمنان ياد كرده است. خداوند در قرآن از جمله در آيه ۱۰۳ سوره آل عمران؛ «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ»، بر شركت در صحنه‌های عبادی و به‌ويژه در ميادين رزم به صورت دسته‌جمعی و گروهی به عنوان عامل پيروزی و غلبه مسلمانان بر دشمنان سفارش كرده است.همچنين با توجه به آيه ذكر شده خداوند می‌فرمايد: اگر می‌خواهيد هميشه پيروز باشيد بايد سعی كنيد گروهی حركت كرده و همگی به يك چيز كه آن قرآن است تمسك كنيد چرا كه قرآن محور است و همه حول پيام قرآن اجتماع كنيد زيرا تنها در سايه تمسك به قرآن و اهل ‌بيت(ع) و وحدت‌گرايی است كه هدف نهايی حاصل می‌شود و در مقابل آن هرگاه متفرق شويد در واقع مغلوب دشمن شده و موجبات سرور دشمنان و وارد آمدن آسيب بزرگ و جدی به جامعه اسلامی را فراهم كرده‌ايد.خداوند در بخش ديگری از آيات می‌فرمايد: خداوند هيچ‌گاه سرنوشت قومی را تغيير نمی‌دهد بلكه مردم بايد خودشان در صحنه حاضر شده و سرنوشت خود را بدست بگيرند و در اين‌جا ديگر فردگرايی مطرح نيست و منظور از سرنوشت، سرنوشت سياسی، اجتماعی، اقتصادی و غيره است و اين آيه شريفه به صراحت بر اهميت جمع و جمع‌گرايی در اسلام اشاره دارد. اجتماع از مجموعه افراد تشكيل می‌شود و اگر ابتدا افراد به خودسازی فردی بپردازند و خود را به علوم قرآنی و درك كافی از آيات آن بيارايند يقيناً به اهداف اجتماعی خود می‌رسند بنابراين خودسازی فردی مقدمه‌ای برای اصلاح اجتماعی است و بدين جهت تربيت صحيح انسان از مراحل كودكی و در كانون خانواده در واقع گام‌های اصلی و زيربنايی برای ساخت يك جامعه متعالی است.<ref>[https://iqna.ir/00498E آيه ۱۰۳ آل‌عمران وحدت و جمع‌گرايی را رمز پيروزی مسلمانان می‌داند]</ref>
خداوند در قرآن از جمله در آيه ۱۰۳ سوره آل‌عمران؛ «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ...» بر شركت در صحنه‌های عبادی و به‌ويژه در ميادين رزم به‌صورت گروهی سفارش كرده و از آن به‌عنوان عامل پيروزی و غلبه مسلمانان بر دشمنان ياد كرده است. خداوند در قرآن از جمله در آيه ۱۰۳ سوره آل عمران؛ «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ»، بر شركت در صحنه‌های عبادی و به‌ويژه در ميادين رزم به صورت دسته‌جمعی و گروهی به عنوان عامل پيروزی و غلبه مسلمانان بر دشمنان سفارش كرده است.همچنين با توجه به آيه ذكر شده خداوند می‌فرمايد: اگر می‌خواهيد هميشه پيروز باشيد بايد سعی كنيد گروهی حركت كرده و همگی به يك چيز كه آن قرآن است تمسك كنيد چرا كه قرآن محور است و همه حول پيام قرآن اجتماع كنيد زيرا تنها در سايه تمسك به قرآن و اهل ‌بيت(ع) و وحدت‌گرايی است كه هدف نهايی حاصل می‌شود و در مقابل آن هرگاه متفرق شويد در واقع مغلوب دشمن شده و موجبات سرور دشمنان و وارد آمدن آسيب بزرگ و جدی به جامعه اسلامی را فراهم كرده‌ايد.خداوند در بخش ديگری از آيات می‌فرمايد: خداوند هيچ‌گاه سرنوشت قومی را تغيير نمی‌دهد بلكه مردم بايد خودشان در صحنه حاضر شده و سرنوشت خود را بدست بگيرند و در اين‌جا ديگر فردگرايی مطرح نيست و منظور از سرنوشت، سرنوشت سياسی، اجتماعی، اقتصادی و غيره است و اين آيه شريفه به صراحت بر اهميت جمع و جمع‌گرايی در اسلام اشاره دارد. اجتماع از مجموعه افراد تشكيل می‌شود و اگر ابتدا افراد به خودسازی فردی بپردازند و خود را به علوم قرآنی و درك كافی از آيات آن بيارايند يقيناً به اهداف اجتماعی خود می‌رسند بنابراين خودسازی فردی مقدمه‌ای برای اصلاح اجتماعی است و بدين جهت تربيت صحيح انسان از مراحل كودكی و در كانون خانواده در واقع گام‌های اصلی و زيربنايی برای ساخت يك جامعه متعالی است.<ref>[https://iqna.ir/00498E آيه ۱۰۳ آل‌عمران وحدت و جمع‌گرايی را رمز پيروزی مسلمانان می‌داند]</ref>


ویراستار
۵۱۹

ویرایش