سوره سبأ: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۰۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ مهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Untid.jpg|بندانگشتی]]
'''سوره سبأ؛''' سی و چهارمین سوره قرآن کریم «سبا» نام دارد. این سوره با ۵۴ آیه در جزء ۲۲ قرار گرفته است. سوره سبا از سوره‌های مکی است و پنجاه و هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.
'''سوره سبأ؛''' سی و چهارمین سوره قرآن کریم «سبا» نام دارد. این سوره با ۵۴ آیه در جزء ۲۲ قرار گرفته است. سوره سبا از سوره‌های مکی است و پنجاه و هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.


خط ۱۴: خط ۱۵:
* بیان بخشی از نعمت‌های خدا؛
* بیان بخشی از نعمت‌های خدا؛
* دعوت به تفکر، اندیشه، ایمان و عمل صالح<ref>مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج ۱۸، ص۳.</ref>
* دعوت به تفکر، اندیشه، ایمان و عمل صالح<ref>مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج ۱۸، ص۳.</ref>
"سَبأَ" در لغت عرب به معنی خریدن و در اصطلاح نام مردی است که قبائل یمن همه از نسل او هستند و او سَبَأ بن یشحب است.<ref>لسان العرب، ابن منظور، ج۱،ص۹۴    </ref>گفته شده ده قبیله از قبائل عرب از ده فرزند او پدیده گشته اند بنابراین تمام فرزندان و قوم سبأ به نام جدّ شان نامیده شده اند و بعد از این نامش به سرزمین آنها نیز منتقل شده است.<ref>قصه های قرآن بر اساس تفسیر نمونه، تدوین حسین حسینی، ص </ref>این کلمه تنها دو بار در قرآن آمده ( یکی در سورۀ سبأ که به سرزمین و نعمات و ناسپاسی و... قوم می پردازد و دیگری در سورۀ نمل که داستان حضرت سلیمان(ع) و هدهد و ملکه سبأ است):« لَقَدْ كاَنَ لِسَبَإٍ فىِ مَسْكَنِهِمْ ءَايَةٌ جَنَّتَانِ عَن يَمِينٍ وَ شِمَالٍ كلُواْ مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُواْ لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُور » «برای قوم سبأ در محل سکونتشان نشانهای (از قدرت الهی) بود، دو باغ (بزرگ و گسترده) از راست و چپ ( رودخانۀ عظیم و میوههای فراوان به آنها گفتیم ) بخورید و شکر او را به جا آورید شهری است پاک و پاکیزه و پروردگاری آمرزنده و مهربان.»اين باغهاى به هم پيوسته كه در دو طرف نهر به وجود آورده بودند، به قدرى پر بركت بود كه‌ در تواريخ آمده اگر كسى سبدى بر روى سر مى‌گذاشت و در فصل میوه از زير درختان عبور مى‌كرد آن قدر ميوه در آن مى‌ريخت كه بعد از مدت كوتاهى سبد پر مى‌شد! نشانه بزرگی که در این آیات به آن اشاره شده است تبدیل شدن سیلها به عنوان عامل ویرانی، به مهمترین عامل عمران و آبادانی است. وفور نعمت آميخته با امنيت محيطى بسيار مرفه براى زندگى پاك، آماده ساخته بود، محيطى مهيا براى اطاعت پروردگار، و تكامل در جنبه‌هاى معنوى، اما آنها قدر اين همه نعمت را ندانستند، خدا را به دست فراموشى سپردند و به كفران نعمت مشغول شدند، به فخر فروشى پرداختند و به اختلافات طبقاتى دامن زدند.<ref>تفسير نمونه‌، مکارم شیرازی ج۱۸ ،ص۶۸</ref>
[[پرونده:Ges.jpg|بندانگشتی]]
"سَبأَ" در لغت عرب به معنی خریدن و در اصطلاح نام مردی است که قبائل یمن همه از نسل او هستند و او سَبَأ بن یشحب است.<ref>لسان العرب، ابن منظور، ج۱،ص۹۴    </ref>گفته شده ده قبیله از قبائل عرب از ده فرزند او پدیده گشته اند بنابراین تمام فرزندان و قوم سبأ به نام جدّ شان نامیده شده اند و بعد از این نامش به سرزمین آنها نیز منتقل شده است.<ref>قصه های قرآن بر اساس تفسیر نمونه، تدوین حسین حسینی، ص </ref>این کلمه تنها دو بار در قرآن آمده ( یکی در سورۀ سبأ که به سرزمین و نعمات و ناسپاسی و... قوم می پردازد و دیگری در سورۀ نمل که داستان حضرت سلیمان(ع) و هدهد و ملکه سبأ است):« لَقَدْ كاَنَ لِسَبَإٍ فىِ مَسْكَنِهِمْ ءَايَةٌ جَنَّتَانِ عَن يَمِينٍ وَ شِمَالٍ كلُواْ مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُواْ لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُور » «برای قوم سبأ در محل سکونتشان نشانهای (از قدرت الهی) بود، دو باغ (بزرگ و گسترده) از راست و چپ ( رودخانۀ عظیم و میوههای فراوان به آنها گفتیم ) بخورید و شکر او را به جا آورید شهری است پاک و پاکیزه و پروردگاری آمرزنده و مهربان.»اين باغهاى به هم پيوسته كه در دو طرف نهر به وجود آورده بودند، به قدرى پر بركت بود كه‌ در تواريخ آمده اگر كسى سبدى بر روى سر مى‌گذاشت و در فصل میوه از زير درختان عبور مى‌كرد آن قدر ميوه در آن مى‌ريخت كه بعد از مدت كوتاهى سبد پر مى‌شد! نشانه بزرگی که در این آیات به آن اشاره شده است تبدیل شدن سیلها به عنوان عامل ویرانی، به مهمترین عامل عمران و آبادانی است. وفور نعمت آميخته با امنيت محيطى بسيار مرفه براى زندگى پاك، آماده ساخته بود، محيطى مهيا براى اطاعت پروردگار، و تكامل در جنبه‌هاى معنوى، اما آنها قدر اين همه نعمت را ندانستند، خدا را به دست فراموشى سپردند و به كفران نعمت مشغول شدند، به فخر فروشى پرداختند و به اختلافات طبقاتى دامن زدند.ناسپاسي و حسادت اين قوم مرفه باعث شد تا گرفتار عذاب الهي شوند.<ref>تفسير نمونه‌، مکارم شیرازی ج۱۸ ،ص۶۸</ref>


== مبنای کارآفرینی در قرآن ==
== مبنای کارآفرینی در قرآن ==
ویراستار
۵۱۹

ویرایش