ویراستار
۱٬۹۸۵
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''سوره ضحی'''؛ نود و سومین سوره قرآن کریم، سورهای مکی و دارای 11 آیه. این سوره بهدلیل قسم خوردن به «ضحی» در آیه ابتداییاش، به سوره ضحی نامگذاری شده است. == معرفی سوره == سوره ضحی در مصحف قرآنی، سوره نود و سوم است و ترتیب نزول آن بر پیغمبر خدا (ص...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
سوره ضحی در مصحف قرآنی، سوره نود و سوم است و ترتیب نزول آن بر پیغمبر خدا (ص)، سوره ۱۱ ام بوده است. این سوره مکی است و از ۴۲ کلمه ترکیب میشود که ۱۸۷ حرف دارد. سوره دارای 11 آیه است. این سوره را ضُحی یا والضحی نامیدهاند. «ضحی» به معنای روز و روشنایی است. سبب این نامگذاری این است که خداوند در آغاز سوره به ضحی قسم یاد میکند. | سوره ضحی در مصحف قرآنی، سوره نود و سوم است و ترتیب نزول آن بر پیغمبر خدا (ص)، سوره ۱۱ ام بوده است. این سوره مکی است و از ۴۲ کلمه ترکیب میشود که ۱۸۷ حرف دارد. سوره دارای 11 آیه است. این سوره را ضُحی یا والضحی نامیدهاند. «ضحی» به معنای روز و روشنایی است. سبب این نامگذاری این است که خداوند در آغاز سوره به ضحی قسم یاد میکند. | ||
از نظر فقهی، سوره ضحی و انشراح یکی هستند هر کس بخواهد در نماز پس سوره حمد سوره ضحی را بخواند، باید پس از آن حتما سوره انشراح را نیز بخواند | از نظر فقهی، سوره ضحی و انشراح یکی هستند هر کس بخواهد در نماز پس سوره حمد سوره ضحی را بخواند، باید پس از آن حتما سوره انشراح را نیز بخواند<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%B6%D8%AD%DB%8C ویکی شیعه]</ref><ref>[https://iqna.ir/00Eova بشارت فراگیری اسلام بر دنیا در سوره ضحی]</ref>. | ||
== شأن نزول سوره == | == شأن نزول سوره == | ||
شأن نزول سوره ضحی و نیز انشراح، این است که وحی به صورت پیدرپی بر پیامبر(ص) نازل میشد، اما یکبار چهل روز وحیای به پیامبر(ص) نمیرسد و هیچ سورهای نازل نمیشود؛ لذا پیامبر(ص) مضطرب میشود، چون تنها حامی ایشان خداوند و وحی بود و بدین وسیله قدرتمندی خود را به رخ دیگران میکشید. اینجا وحی مدتی قطع میشود و پیامبر(ص) مضطرب. انقطاع وحی به مدت چهل روز این نکته را دارد که گرچه پیامبر(ص) دچار رنج و ناراحتی میشود، اما انقطاع وحی میخواست این نکته را بگوید که وحی از جانب خدا است و به مردم نیز این تأکید را داشته باشد. پس از مدتی که وحی نازل نشد، خداوند این سوره را نازل میکند و این سوره نیز با سوگند آغاز میشود ( | شأن نزول سوره ضحی و نیز انشراح، این است که وحی به صورت پیدرپی بر پیامبر(ص) نازل میشد، اما یکبار چهل روز وحیای به پیامبر(ص) نمیرسد و هیچ سورهای نازل نمیشود؛ لذا پیامبر(ص) مضطرب میشود، چون تنها حامی ایشان خداوند و وحی بود و بدین وسیله قدرتمندی خود را به رخ دیگران میکشید. اینجا وحی مدتی قطع میشود و پیامبر(ص) مضطرب. انقطاع وحی به مدت چهل روز این نکته را دارد که گرچه پیامبر(ص) دچار رنج و ناراحتی میشود، اما انقطاع وحی میخواست این نکته را بگوید که وحی از جانب خدا است و به مردم نیز این تأکید را داشته باشد. پس از مدتی که وحی نازل نشد، خداوند این سوره را نازل میکند و این سوره نیز با سوگند آغاز میشود<ref>[https://iqna.ir/00Ge9d سورههای ضحی و انشراح؛ تأملی در مسئولیت اجتماعی پیامبر(ص) و دیگر انسانها]</ref>. | ||
== تفسیر سوره == | == تفسیر سوره == | ||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
=== وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى ﴿۸﴾ === | === وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى ﴿۸﴾ === | ||
خداوند پیغمبر(ص) را به وسیله ثروت خدیجه(س) بی نیاز کرد. بنابراین خداوند سه نعمت را به پیغمبر(ص) ارزانی داشت و خطاب به ایشان می فرماید: یتیم بودی و پناهت داد، سرگردان بودی که چگونه ملت را هدایت کنی، خداوند راهنماییت کردی و فقیر بودی خداوند تو را به وسیله ثروت خدیجه غنی کرد. آیا اینها دلیل بر این است که خدا تو را رها کرده است؟!! | خداوند پیغمبر(ص) را به وسیله ثروت خدیجه(س) بی نیاز کرد. بنابراین خداوند سه نعمت را به پیغمبر(ص) ارزانی داشت و خطاب به ایشان می فرماید: یتیم بودی و پناهت داد، سرگردان بودی که چگونه ملت را هدایت کنی، خداوند راهنماییت کردی و فقیر بودی خداوند تو را به وسیله ثروت خدیجه غنی کرد. آیا اینها دلیل بر این است که خدا تو را رها کرده است؟!!<ref>[https://iqna.ir/00Eova بشارت فراگیری اسلام بر دنیا در سوره ضحی]</ref> | ||
=== فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ﴿۹﴾ === | === فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ﴿۹﴾ === | ||
خط ۴۶: | خط ۴۶: | ||
=== وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴿۱۱﴾ === | === وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴿۱۱﴾ === | ||
به این معناست که نعمتهایی را که خداوند به تو عنایت کرده است، بازگو کن و در مقام شکر نعمت باش. یکی از علائم شکر نعمت این است که نعمتشناس باشی. لازمه نعمتشناس بودن این است که در جایی که پیش میآید نعمتهای خدا را اظهار کنی. تا هم نعمت و هم نعمتشناسیات افزون شود. این ریاکاری نیست؛ بلکه اظهار نعمت خداوند است | به این معناست که نعمتهایی را که خداوند به تو عنایت کرده است، بازگو کن و در مقام شکر نعمت باش. یکی از علائم شکر نعمت این است که نعمتشناس باشی. لازمه نعمتشناس بودن این است که در جایی که پیش میآید نعمتهای خدا را اظهار کنی. تا هم نعمت و هم نعمتشناسیات افزون شود. این ریاکاری نیست؛ بلکه اظهار نعمت خداوند است<ref>[https://iqna.ir/00EpBS اظهار نعمتهای خدا، نعمتشناسی انسان را افزون میکند]</ref>. | ||
== منابع == | == منابع == |