قشیری، عبدالکریم بن هوازن: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۷: خط ۴۷:


در رساله قشريه هر بابی با ذكر آيه‌ای از قرآن و يا حديثی نبوی شروع می‌شود و بعد از آن ذكر اقوال صحابيان و بزرگان تصوف، مطلب مورد بحث ادامه می‌يابد. آن‌چنان كه از اين رساله برمی‌آيد، به نظر قشيری مبادی تصوف حقيقی با عقايد و مبانی عامه اهل اسلام هيچ‌گونه مباينتی ندارد و لذا با استشهاد آيه يا حديثی در بسط اين معنا می‌كوشد، نكته‌ای كه شكل تفصيل يافته آن در تفسير وی لطائف‌الاشارات به چشم می‌خورد. اين كتاب، اولين بار توسط شاگرد او «ابوعلی حسن بن‌احمد عثمانی»، به زبان فارسی ترجمه شده است<ref>[https://iqna.ir/006wlC تفسير «لطائف‌الاشارات»، بيان اشارات قرآنی مبتنی بر اصول صوفيه است]</ref>.
در رساله قشريه هر بابی با ذكر آيه‌ای از قرآن و يا حديثی نبوی شروع می‌شود و بعد از آن ذكر اقوال صحابيان و بزرگان تصوف، مطلب مورد بحث ادامه می‌يابد. آن‌چنان كه از اين رساله برمی‌آيد، به نظر قشيری مبادی تصوف حقيقی با عقايد و مبانی عامه اهل اسلام هيچ‌گونه مباينتی ندارد و لذا با استشهاد آيه يا حديثی در بسط اين معنا می‌كوشد، نكته‌ای كه شكل تفصيل يافته آن در تفسير وی لطائف‌الاشارات به چشم می‌خورد. اين كتاب، اولين بار توسط شاگرد او «ابوعلی حسن بن‌احمد عثمانی»، به زبان فارسی ترجمه شده است<ref>[https://iqna.ir/006wlC تفسير «لطائف‌الاشارات»، بيان اشارات قرآنی مبتنی بر اصول صوفيه است]</ref>.
== منابع ==
ایکنا
ویکی نور
ایران کتاب
== ارجاعات ==
ویراستار
۲٬۲۵۴

ویرایش