دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
سنگسار؛ نوعی مجازات در اسلام و برخی ادیان و | سنگسار؛ نوعی مجازات در اسلام و برخی ادیان و فرهنگهای پیشین بوسیله پرتاب سنگ به مجرم و کشتن وی. از جمله مجازاتهای بحث برانگیز در اسلام سنگسار یا رجم است. این نوع مجازات که میتوان سرنخ آن در میان اقوام و ادیان گذشته پی گرفت در اسلام بیشتر درباره فردی همسردار که مرتکب زنا شده است انجام میشود. با وجود عدم تصریح قرآن به این حکم در روایات متعددی از آن نام برده شده است. | ||
== تعریف == | == تعریف == | ||
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
اين قانون اگر چه در قرآن به آن اشارهاى نشدهاست ولی در احاديث پيامبر(ص) به طور مسلّم وارد شدهاست. البته بايد توجه داشت كه نه تنها اين حكم، بلكه بسيارى از احكام مسلم شرعى كه حتى از ضروريات دين بشمار میآيد، در قرآن نيامده است؛ البته ضرورتى هم ايجاب نمىكند كه تك تك احكام شرعى به صورت مبسوط در قرآن ذكر شود؛ در واقع قرآن همانند قانون اساسی هر كشور است و معلوم است كه مجموعه قوانين حقوقی، جزيی، مدنی و دهها برابر قانون اساسی است كه توسط حقوقدانان تنظيم و ارائه میشود. خداوند وظيفه تبيين و توضيح آيات قرآن كريم را بر عهده پيامبر(ص) گذاشته است آنجا كه روى سخن را به پيامبر كرده و میفرمايد: «بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ ؛ [زيرا آنان را] با دلايل آشكار و نوشتهها [فرستاديم] و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و اميد كه آنان بينديشند» (نحل/ 44) و آيات متعددى اطاعت پيامبر و اهلبيت(ع) او را بر ما واجب نموده است، «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هرگاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيكفرجامتر است» (نساء/ 59) «من يطع الرسول فقد اطاع الله؛ هر كس از پيامبر فرمان بَرَد، در حقيقت، خدا را فرمان برده است» (نساء/ 80). به همين جهت، سنّت كه گفتار پيامبر و اهل بيت معصومين پيامبر است يكى از منابع استخراج احكام شرعى به شمار مىرود و بسيارى از احكام شرعى از روايات پيامبر و اهل بيت (ع) استفاده مىشود. حكم رجم زناكارى كه داراى همسر باشد، با تحقق شرايط آن، يكى از مسائلى است كه با روايات متعدد، از طرق شيعه و سنی، از پيامبر و ائمه معصومين (ع) ثابت شده است، و محل اتفاق جميع فقها است، بلكه به حد ضرورت و بداهت بين مسلمانان رسيده و جاى تأمل و ترديد در اين حكم وجود ندارد؛ و در صدر اسلام نيز به دستور پيامبر (ص) انجام گرفته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2001467/%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D8%B7%D9%88%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF- موضوع «سنگسار قانون اسلام، عطوفت اسلامی» بررسی شد]</ref> | اين قانون اگر چه در قرآن به آن اشارهاى نشدهاست ولی در احاديث پيامبر(ص) به طور مسلّم وارد شدهاست. البته بايد توجه داشت كه نه تنها اين حكم، بلكه بسيارى از احكام مسلم شرعى كه حتى از ضروريات دين بشمار میآيد، در قرآن نيامده است؛ البته ضرورتى هم ايجاب نمىكند كه تك تك احكام شرعى به صورت مبسوط در قرآن ذكر شود؛ در واقع قرآن همانند قانون اساسی هر كشور است و معلوم است كه مجموعه قوانين حقوقی، جزيی، مدنی و دهها برابر قانون اساسی است كه توسط حقوقدانان تنظيم و ارائه میشود. خداوند وظيفه تبيين و توضيح آيات قرآن كريم را بر عهده پيامبر(ص) گذاشته است آنجا كه روى سخن را به پيامبر كرده و میفرمايد: «بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ ؛ [زيرا آنان را] با دلايل آشكار و نوشتهها [فرستاديم] و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و اميد كه آنان بينديشند» (نحل/ 44) و آيات متعددى اطاعت پيامبر و اهلبيت(ع) او را بر ما واجب نموده است، «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هرگاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيكفرجامتر است» (نساء/ 59) «من يطع الرسول فقد اطاع الله؛ هر كس از پيامبر فرمان بَرَد، در حقيقت، خدا را فرمان برده است» (نساء/ 80). به همين جهت، سنّت كه گفتار پيامبر و اهل بيت معصومين پيامبر است يكى از منابع استخراج احكام شرعى به شمار مىرود و بسيارى از احكام شرعى از روايات پيامبر و اهل بيت (ع) استفاده مىشود. حكم رجم زناكارى كه داراى همسر باشد، با تحقق شرايط آن، يكى از مسائلى است كه با روايات متعدد، از طرق شيعه و سنی، از پيامبر و ائمه معصومين (ع) ثابت شده است، و محل اتفاق جميع فقها است، بلكه به حد ضرورت و بداهت بين مسلمانان رسيده و جاى تأمل و ترديد در اين حكم وجود ندارد؛ و در صدر اسلام نيز به دستور پيامبر (ص) انجام گرفته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2001467/%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D8%B7%D9%88%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF- موضوع «سنگسار قانون اسلام، عطوفت اسلامی» بررسی شد]</ref> | ||
خليفه دوم عمربن خطاب در اواخر خلافت خود مدعی شد كه | خليفه دوم عمربن خطاب در اواخر خلافت خود مدعی شد كه آيهای درباره حد زناكاران نازل شده بود اما من می ترسم اگر آن را در قرآن وارد كنيم مورد اعتراض مسلمانان قرار بگيرم. آن آيه موهوم و مدعای عمر چنين است: «الشيخ و الشيخه اذا زنيا فارجمو هما البته بما قضيا من اللذه». يعنی اگر پيرمرد و پيرزن ]يا زنان و مردان همسردار(شيخ و شيخه) زنا كردند آنان را البته سنگسار كنيد، به خاطر لذت [حرامی] كه برده اند. در اينجا توجه به چند نكته لازم است و آن اينكه: اولامدافعان اين ديدگاه عمر، كلمههای شيخ و شيخه را كه به معنای مرد كهنسال و زن كهنسال است به معنای زن و مرد بيوه يا همسردار- يا محصن و محصنه گرفته اند كه تاويل و توجيه لغوی نادرست است و ثانیاً اگر ما آن را بپذيريم مستلزم پذيرش تحريف شدن قرآن مجيد است. طبق اين ادعا اين آيه موهوم از قرآن حذف شده و عمر نيز از ترس اعتراض اصحاب پيامبر كه شاهد نزول چنين آيه ای نبوده اند، آن را در قرآن نياورده است ولی در زمان حكومت خودش آن را ترويج نموده و با ارعاب و تهديد به عنوان حكم شرعی جا انداخته است.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/1733037/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%AF-%D8%B1%D8%AC%D9%85-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%88-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%86- تاملی درباره حد رجم و منابع و مبانی آن]</ref> | ||
== دیدگاه اندیشمندان مسلمان درباره سنگسار == | == دیدگاه اندیشمندان مسلمان درباره سنگسار == | ||
فتوای مشهور از اهل سنت و شيعه بر مشروعيت رجم و حتی انجام گرفتن آن در چند مورد معدود توسط رسول خدا(ص) و امام علی بن ابيطالب(ع) است، ولی شمار ديگری از فقها و صاحبنظران آن را رد كرده و خاص يهود دانسته اند كه در شريعت اسلام و به ويژه در قرآن مجيد تصريح يا اشاره ای بدان نشده است. حتی برخی از پژوهشگران جديد اهل سنت مانند خانم فاطمه مرنيسی اين قبيل احكام سختگيرانه را از ابداعات خليفه دوم عمربن خطاب | فتوای مشهور از اهل سنت و شيعه بر مشروعيت رجم و حتی انجام گرفتن آن در چند مورد معدود توسط رسول خدا(ص) و امام علی بن ابيطالب(ع) است، ولی شمار ديگری از فقها و صاحبنظران آن را رد كرده و خاص يهود دانسته اند كه در شريعت اسلام و به ويژه در قرآن مجيد تصريح يا اشاره ای بدان نشده است. حتی برخی از پژوهشگران جديد اهل سنت مانند خانم فاطمه مرنيسی اين قبيل احكام سختگيرانه را از ابداعات خليفه دوم عمربن خطاب برشمردهاند كه همراه با گروهی از مردان ساكن مدينه مايل بودند در مسائل مربوط به زن، خانواده و زناشويی، حتی الامكان سنتهای قبل از اسلام اجرا شود و لذا در محدوديت حقوق زنان كوشش بسيار می نمودند.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/1733037/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%AF-%D8%B1%D8%AC%D9%85-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%88-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%86- تاملی درباره حد رجم و منابع و مبانی آن]</ref> | ||
== حکم سنگسار در عصر حاضر == | == حکم سنگسار در عصر حاضر == | ||
حکم سنگسار در اسلام تبدیل به | حکم سنگسار در اسلام تبدیل به وسیلهای برای خدشه دار کردن وجهه اسلام در غرب شده است. یکی از موارد عملی در این زمینه ساخت فیلمی به نام «سنگار ثریا» بود که با وجود نقد آن در محافل مختلف تأثیر بسیاری در تخریب وجهه اسلام در جهان داشت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2104290/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%8A%D8%B2%D9%87-%D9%81%D9%8A%D9%84%D9%85-%D8%B3%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B1-%D8%AB%D8%B1%D9%8A%D8%A7-%D9%85%D9%8A%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA «اسلام هراسی» مهمترين انگيزه فيلم «سنگسار ثريا ميم» است]</ref> فشار افکار عمومی و وهن اسلام به سبب این حکم را میتوان علت تخفیف حکم سنگسار به اعدام در احکام جنایی ایران دانست.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2432864/%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D9%8A%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%AC%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%82%D9%87%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA مجازاتهايی مانند «رجم» از قانون حذف شده و در صورت اجتهاد فقها قابل اجراست؛ سخنگوی قوه قضائيه: تابع قوانين و مقررات اسلامی هستيم نه فشارهای حقوق بشر غربی؛ كاهش جمعيت كيفری زندانها با اجرای قانون جديد مجازات اسلامی | ||
]</ref> | ]</ref> |