پیامبر: تفاوت میان نسخه‌ها

۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها '
جز (جایگزینی متن - ' های ' به '‌های ')
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۹: خط ۱۹:


== فلسفه بعثت پیامبران از منظر قرآن ==
== فلسفه بعثت پیامبران از منظر قرآن ==
پیرامون چرایی و فلسفۀ برانگیخته و مبعوث شدن پیامبران می‌توان آیۀ 25 سورۀ حدید را از نظر گذراند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»<ref>حدید/25: به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند، و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. آرى، خدا نيرومند شكست ناپذير است.</ref> دربارۀ محتوای این آیه می‌توان چنین اظهار کرد: آیه سه قسمت دارد، قسمت اول این آیه در بیان هدف از بعثت پیامبران، قسمت دوم این آیه بیان ابزار لازم برای برقراری عدالت و هدایت و قسمت سوم این آیه در خصوص بیان ضرورت حمایت و اطاعت پیامبران از سوی مردم است. پیامبران آمدند تا مردم را هدایت کنند این درحالی‌است که عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران و هدف جامع و کلی ایشان هدایت و عدالت است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3612244/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86 .هدف و ابزار پیامبران در بعثت/هدایت و عدالت؛ عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران]</ref> موانع تبلیغ انبیا در قرآن براساس آیات قرآن کریم استکبار و پیروی از هوای نفس<ref>. «أَفَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَریقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَریقاً تَقْتُلُون»؛‏ «پس چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود برايتان آورد، كبر ورزيديد؟ گروهى را دروغگو خوانديد و گروهى را كشتيد.» (بقره/87)</ref>، مقاومت صاحبان قدرت و سرمایه<ref>. «وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیَةٍ مِنْ نَذیرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُون؛ «و ما هیچ رسول بیم دهنده‌ای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار (به رسولان) گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستاده‌اند کافریم.» (سبا/34)</ref>، اغواگری‌های شیطان<ref>.تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ «سوگند به خدا كه به سوى امتهاى پيش از تو [رسولانى‌] فرستاديم [اما] شيطان اعمالشان را برايشان آراست و امروز [هم‌] سرپرستشان هموست و برايشان عذابى دردناك است.»</ref> و لجاجت و بهانه‌جویی مردم<ref>. فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ؛ «پس اگر تو را تكذيب كردند، بدان كه پيامبرانى [هم‌] كه پيش از تو، دلايل روشن و نوشته‌ها و كتاب روشن آورده بودند، تكذيب شدند.» (آل عمران 184)</ref> از جمله موانع موجود بر تبلیغ انبیا بوده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3582570/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF<nowiki> .موانعی که پیامبران(ع) در راه تبلیغ رسالتشان با آن ها مواجه بودند ]</nowiki></ref>
پیرامون چرایی و فلسفۀ برانگیخته و مبعوث شدن پیامبران می‌توان آیۀ 25 سورۀ حدید را از نظر گذراند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»<ref>حدید/25: به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند، و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. آرى، خدا نيرومند شكست ناپذير است.</ref> دربارۀ محتوای این آیه می‌توان چنین اظهار کرد: آیه سه قسمت دارد، قسمت اول این آیه در بیان هدف از بعثت پیامبران، قسمت دوم این آیه بیان ابزار لازم برای برقراری عدالت و هدایت و قسمت سوم این آیه در خصوص بیان ضرورت حمایت و اطاعت پیامبران از سوی مردم است. پیامبران آمدند تا مردم را هدایت کنند این درحالی‌است که عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران و هدف جامع و کلی ایشان هدایت و عدالت است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3612244/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86 .هدف و ابزار پیامبران در بعثت/هدایت و عدالت؛ عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران]</ref> موانع تبلیغ انبیا در قرآن براساس آیات قرآن کریم استکبار و پیروی از هوای نفس<ref>. «أَفَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَریقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَریقاً تَقْتُلُون»؛‏ «پس چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود برايتان آورد، كبر ورزيديد؟ گروهى را دروغگو خوانديد و گروهى را كشتيد.» (بقره/87)</ref>، مقاومت صاحبان قدرت و سرمایه<ref>. «وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیَةٍ مِنْ نَذیرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُون؛ «و ما هیچ رسول بیم دهنده‌ای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار (به رسولان) گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستاده‌اند کافریم.» (سبا/34)</ref>، اغواگری‌های شیطان<ref>.تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ «سوگند به خدا كه به سوى امتهاى پيش از تو [رسولانى‌] فرستاديم [اما] شيطان اعمالشان را برايشان آراست و امروز [هم‌] سرپرستشان هموست و برايشان عذابى دردناك است.»</ref> و لجاجت و بهانه‌جویی مردم<ref>. فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ؛ «پس اگر تو را تكذيب كردند، بدان كه پيامبرانى [هم‌] كه پيش از تو، دلايل روشن و نوشته‌ها و كتاب روشن آورده بودند، تكذيب شدند.» (آل عمران 184)</ref> از جمله موانع موجود بر تبلیغ انبیا بوده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3582570/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF<nowiki> .موانعی که پیامبران(ع) در راه تبلیغ رسالتشان با آن‌ها مواجه بودند ]</nowiki></ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۲۸: خط ۲۸:
[https://fa.wikishia.net/view/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86 ویکی شیعه]
[https://fa.wikishia.net/view/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86 ویکی شیعه]


== پاورقی ها ==
== پاورقی‌ها ==
</div>
</div>
۴٬۸۳۱

ویرایش