سبک زندگی: تفاوت میان نسخه‌ها

۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها '
جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات')
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
خط ۵۲: خط ۵۲:
اگر تمام تعاریف سبک زندگی را کنار هم بگذاریم، خواهیم دید که عنصر مشترک همه این تعاریف، انتخاب است و مسئله محوری دین نیز انتخاب و اختیار انسان محسوب می‌شود. ویژگی انسان در دین، انتخابگری اوست. محوریت انتخاب در تعریف سبک زندگی به این معناست که سبک زندگی زمانی اسلامی می‌شود که انتخاب‌های ما دینی و اسلامی باشد. امروز در انجام یک انتخاب واحد تعارضات بسیاری میان نظام‌های مختلف مؤثر در تصمیم‌گیری وجود دارد و در دایره این تعارض‌ها، نظام انتخابگری فرد است که سبک زندگی دینی را از غیر آن مشخص می‌کند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4065532/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA سبک زندگی اسلامی به معنای شباهت رفتارها نیست]</ref>
اگر تمام تعاریف سبک زندگی را کنار هم بگذاریم، خواهیم دید که عنصر مشترک همه این تعاریف، انتخاب است و مسئله محوری دین نیز انتخاب و اختیار انسان محسوب می‌شود. ویژگی انسان در دین، انتخابگری اوست. محوریت انتخاب در تعریف سبک زندگی به این معناست که سبک زندگی زمانی اسلامی می‌شود که انتخاب‌های ما دینی و اسلامی باشد. امروز در انجام یک انتخاب واحد تعارضات بسیاری میان نظام‌های مختلف مؤثر در تصمیم‌گیری وجود دارد و در دایره این تعارض‌ها، نظام انتخابگری فرد است که سبک زندگی دینی را از غیر آن مشخص می‌کند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4065532/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA سبک زندگی اسلامی به معنای شباهت رفتارها نیست]</ref>


==== حوزه ها و مبانی سبک زندگی اسلامی ====
==== حوزه‌ها و مبانی سبک زندگی اسلامی ====
سبک زندگی اسلامی مبحث وسیع و گسترده‌ای را شامل می‌شود و در ابعاد مختلف قابل بحث و گفت‌وگوست. در حوزه فردی، این نوع سبک زندگی به‌طور کلی قائل به عزت، کرامت، تقوا، علم، تواضع و بندگی خداست. در حوزه خانوادگی، سبک زندگی اسلامی بر آرامش، محبت، مودت، رحمت و پاسخگویی به نیازهای عاطفی، روحی و جسمی تأکید می‌کند و در حوزه اجتماعی، قائل به برقراری عدل، کرامت، گذشت، انصاف، وجدان، ادب و احترام به حقوق دیگران است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3939814/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D9%82%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF سبک زندگی اسلامی منافاتی با نقاط قوت مدرنیته ندارد]</ref>
سبک زندگی اسلامی مبحث وسیع و گسترده‌ای را شامل می‌شود و در ابعاد مختلف قابل بحث و گفت‌وگوست. در حوزه فردی، این نوع سبک زندگی به‌طور کلی قائل به عزت، کرامت، تقوا، علم، تواضع و بندگی خداست. در حوزه خانوادگی، سبک زندگی اسلامی بر آرامش، محبت، مودت، رحمت و پاسخگویی به نیازهای عاطفی، روحی و جسمی تأکید می‌کند و در حوزه اجتماعی، قائل به برقراری عدل، کرامت، گذشت، انصاف، وجدان، ادب و احترام به حقوق دیگران است.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3939814/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D9%82%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF سبک زندگی اسلامی منافاتی با نقاط قوت مدرنیته ندارد]</ref>


خط ۶۸: خط ۶۸:


==== آسیب های فعالیت در زمینه سبک زندگی اسلامی ====
==== آسیب های فعالیت در زمینه سبک زندگی اسلامی ====
اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه سبک زندگی اسلامی صورت گرفته است از آسیب هایی چند برخوردار هستند. برخی از این آسیب ها عبارتند از: 1. متعارض بودن منابع،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4016058/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%A4%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C مسعود آذربایجانی تشریح کرد: عوامل مؤثر در سبک زندگی با رویکرد روان‌شناسی دینی]</ref> 2. عدم ساخت قالب‌های مناسب برای ترویج  سبک زندگی اسلامی(مثلاً به رغم اهمیت دوره کودکی و تاثیر این دوره در شکل گیری شخصیت افراد اما هنوز قالب مناسبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی به این افراد در دسترس نیست)، <ref>[https://shahrekord.iqna.ir/fa/news/4073574/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%87%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA فرهنگسازی سبک زندگی قرآنی بر عهده اساتید دانشگاه است]</ref> 3. عدم توجه به عینیت‌یافتگی و مقوله شدن (توضیح آنکه سبک زندگی نقل و دسته‌بندی روایات نیست؛ باید روایات را به مثابه یک منبع معرفتی، ارزشی و هنجاری در نظر گرفت و طبق این منابع، الگوهای رفتاری را کشف کرد)، <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4068119/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%B4%D8%AF حجت‌الاسلام الهی خراسانی: سبک زندگی با بیان احکام و روایات تولید نخواهد شد]</ref> 4. اعتبار پائین سند روایات مربوط به سبک زندگی(توضیح آنکه فعالان این حوزه از متون اسلامی و روایی به‌عنوان منبع‌ استفاده می‌کنند، ولی بسیاری از این افراد اساساً به سند روایات دقت نمی‌کنند. آنچه فقه به آن توجه می‌کند واجبات و محرمات نام دارد و در حوزه مستحبات، مباهات و مکروهات، قائل به تسامح است، در حالی که حوزه سبک زندگی دقیقاً در همین مقولات خلاصه می‌شود، یعنی درست جایی که تاریخ فقه به آن حساس نیست و بیشترین مواد، منابع و مصالح سبک زندگی را تأمین می‌کند)، 5. بی توجهی به جامع‌نگری در تبلیغ و ترویج سبک زندگی دینی(توضیح آنکه متأسفانه عموماً نگاه افراد فعال در این زمینه جامع نیست و نگاه ناقص و بخشی آنها باعث فهم ناقص دین می‌شود که معضل بزرگی است، چرا که فهم ناقص از نفهمیدن بدتر است)، 6. بی‌توجهی به اقتضائات روز جامعه در بیان آیات و روایات( توضیح آنکه چاپ کتب روایی درباره سبک زندگی بدون توضیح، تحلیل و به‌روزآوری، اگر آسیب‌زننده نباشد، قطعاً کمکی هم نخواهد کرد. در واقع، در روایات و احادیث مربوط به حوزه سبک زندگی باید اجتهاد، تحلیل و تطبیق با فضا و الزامات روز جامعه انجام شود)، 7. در نظر نگرفتن تفاوت رفتارها در سبک زندگی اسلامی( توضیح آنکه بسیاری از فعالان سبک زندگی اسلامی، تصور می‌کنند سبک زندگی اسلامی به معنای شباهت رفتار همه مردم است، در حالی که استقرار سبک زندگی اسلامی به معنای یکپارچه و یک نوع شدن افراد نیست. مبانی رفتار و حلال و حرام الهی واحد است و همه باید به آن ملزم باشند، ولی دین به شدت به سلایق، ذوق و علایق مردم احترام می‌گذارد و وجود این طیف عجیب و گسترده از مستحبات در دین، به علت توجه به علایق و سلیقه افراد است تا هر کس بنا به ذوق و سلیقه خود به آنها بپردازد)، <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4065532/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA سبک زندگی اسلامی به معنای شباهت رفتارها نیست]</ref> 8. سازگاری ادبیات تولیدی موجود در حوزه سبک زندگی با مبانی فرهنگ غرب (توضیح آنکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در آسیب‌شناسی سبک زندگی در جامعه باید مورد توجه قرار دهیم، سازگاری آن با مبانی فرهنگی اجتماع است، ایدئولوژی غربی، مارکسیستی، سوسیالیستی و کمونیستی هرگز نمی‌تواند شیوه‌های زندگی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را طرح کند و برهمین اساس بهترین راه، مراجعه به منابع غنی اسلامی است). <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3473431/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF ستوده‌نیا: جهان‌بینی توحیدی اسلام، بهترین سبک زندگی را ارائه می‌دهد]</ref>
اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه سبک زندگی اسلامی صورت گرفته است از آسیب هایی چند برخوردار هستند. برخی از این آسیب‌ها عبارتند از: 1. متعارض بودن منابع،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4016058/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%A4%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C مسعود آذربایجانی تشریح کرد: عوامل مؤثر در سبک زندگی با رویکرد روان‌شناسی دینی]</ref> 2. عدم ساخت قالب‌های مناسب برای ترویج  سبک زندگی اسلامی(مثلاً به رغم اهمیت دوره کودکی و تاثیر این دوره در شکل گیری شخصیت افراد اما هنوز قالب مناسبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی به این افراد در دسترس نیست)، <ref>[https://shahrekord.iqna.ir/fa/news/4073574/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%87%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA فرهنگسازی سبک زندگی قرآنی بر عهده اساتید دانشگاه است]</ref> 3. عدم توجه به عینیت‌یافتگی و مقوله شدن (توضیح آنکه سبک زندگی نقل و دسته‌بندی روایات نیست؛ باید روایات را به مثابه یک منبع معرفتی، ارزشی و هنجاری در نظر گرفت و طبق این منابع، الگوهای رفتاری را کشف کرد)، <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4068119/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%B4%D8%AF حجت‌الاسلام الهی خراسانی: سبک زندگی با بیان احکام و روایات تولید نخواهد شد]</ref> 4. اعتبار پائین سند روایات مربوط به سبک زندگی(توضیح آنکه فعالان این حوزه از متون اسلامی و روایی به‌عنوان منبع‌ استفاده می‌کنند، ولی بسیاری از این افراد اساساً به سند روایات دقت نمی‌کنند. آنچه فقه به آن توجه می‌کند واجبات و محرمات نام دارد و در حوزه مستحبات، مباهات و مکروهات، قائل به تسامح است، در حالی که حوزه سبک زندگی دقیقاً در همین مقولات خلاصه می‌شود، یعنی درست جایی که تاریخ فقه به آن حساس نیست و بیشترین مواد، منابع و مصالح سبک زندگی را تأمین می‌کند)، 5. بی توجهی به جامع‌نگری در تبلیغ و ترویج سبک زندگی دینی(توضیح آنکه متأسفانه عموماً نگاه افراد فعال در این زمینه جامع نیست و نگاه ناقص و بخشی آنها باعث فهم ناقص دین می‌شود که معضل بزرگی است، چرا که فهم ناقص از نفهمیدن بدتر است)، 6. بی‌توجهی به اقتضائات روز جامعه در بیان آیات و روایات( توضیح آنکه چاپ کتب روایی درباره سبک زندگی بدون توضیح، تحلیل و به‌روزآوری، اگر آسیب‌زننده نباشد، قطعاً کمکی هم نخواهد کرد. در واقع، در روایات و احادیث مربوط به حوزه سبک زندگی باید اجتهاد، تحلیل و تطبیق با فضا و الزامات روز جامعه انجام شود)، 7. در نظر نگرفتن تفاوت رفتارها در سبک زندگی اسلامی( توضیح آنکه بسیاری از فعالان سبک زندگی اسلامی، تصور می‌کنند سبک زندگی اسلامی به معنای شباهت رفتار همه مردم است، در حالی که استقرار سبک زندگی اسلامی به معنای یکپارچه و یک نوع شدن افراد نیست. مبانی رفتار و حلال و حرام الهی واحد است و همه باید به آن ملزم باشند، ولی دین به شدت به سلایق، ذوق و علایق مردم احترام می‌گذارد و وجود این طیف عجیب و گسترده از مستحبات در دین، به علت توجه به علایق و سلیقه افراد است تا هر کس بنا به ذوق و سلیقه خود به آنها بپردازد)، <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4065532/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA سبک زندگی اسلامی به معنای شباهت رفتارها نیست]</ref> 8. سازگاری ادبیات تولیدی موجود در حوزه سبک زندگی با مبانی فرهنگ غرب (توضیح آنکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در آسیب‌شناسی سبک زندگی در جامعه باید مورد توجه قرار دهیم، سازگاری آن با مبانی فرهنگی اجتماع است، ایدئولوژی غربی، مارکسیستی، سوسیالیستی و کمونیستی هرگز نمی‌تواند شیوه‌های زندگی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را طرح کند و برهمین اساس بهترین راه، مراجعه به منابع غنی اسلامی است). <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3473431/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF ستوده‌نیا: جهان‌بینی توحیدی اسلام، بهترین سبک زندگی را ارائه می‌دهد]</ref>


== تاثیر فناوری و تکنولوژی در سبک زندگی ==
== تاثیر فناوری و تکنولوژی در سبک زندگی ==
۴٬۸۳۱

ویرایش