تفسیر موضوعی: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - '¬' به '‌'
جز (جایگزینی متن - '<div style="text-align:justify">↵' به '')
جز (جایگزینی متن - '¬' به '‌')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱: خط ۱:
'''تفسیر موضوعی'''؛ سبکی تفسیری، برای تبیین موضوع محور آیات قرآن. این تفسیر ظرفیت استنطاق از قرآن، استخراج نظام های کلان و جامع موضوعات قرآنی و عینیت¬بخشی به مفاهیم اسلامی را دارد به همین دلیل در عصر حاضر توجه زیادی بدان مبذول شده است. برخی از مستشرقان با بهره گیری از این سبک به تفسیر مفاهیم عقیدتی، اخلاقی و فقهی قرآن دست زده-اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3483485/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA ر.ک: علی‌رضا کاوند عنوان کرد: تفاوت سطح تفاسیر موضوعی/ نیازمند تدبیر برای تبلیغ]</ref>
'''تفسیر موضوعی'''؛ سبکی تفسیری، برای تبیین موضوع محور آیات قرآن. این تفسیر ظرفیت استنطاق از قرآن، استخراج نظام های کلان و جامع موضوعات قرآنی و عینیت‌بخشی به مفاهیم اسلامی را دارد به همین دلیل در عصر حاضر توجه زیادی بدان مبذول شده است. برخی از مستشرقان با بهره گیری از این سبک به تفسیر مفاهیم عقیدتی، اخلاقی و فقهی قرآن دست زده-اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3483485/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA ر.ک: علی‌رضا کاوند عنوان کرد: تفاوت سطح تفاسیر موضوعی/ نیازمند تدبیر برای تبلیغ]</ref>


== تعریف تفسیر موضوعی ==
== تعریف تفسیر موضوعی ==
خط ۱۶: خط ۱۶:


== پیشینه تفسیر موضوعی ==
== پیشینه تفسیر موضوعی ==
تفسیر موضوعی روشی است که تاریخچه و پیشینه‌ای کهن‌تر از روش ترتیبی(که به عهد تدوین تفاسیر در نیمه اول قرن دوم هجری باز می‌گردد) دارد و از حیث تبار، دامنه‌دارتر از تفسیر ترتیبی است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3476025/5-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C علی‌رضا کاوند مطرح کرد: ۵ آسیب تفاسیر موضوعی]</ref> قدمت تفسیر موضوعی به شیو‌ه‌ای که امروزه نگاشته می‌شود چندان در گذشته متداول نبوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3479203/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C حسین شفیعی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: پاسخ به بزرگ‌ترین شبهه در خصوص تفسیر موضوعی]</ref> به عبارت دیگر سابقه تفسیر موضوعی از زمان پیامبر(ص) آغاز می‌شود اما شکل‌گیری و توسعه¬ی آن به زمان معاصر باز می‌گردد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3480214/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حجت‌الاسلام مودب عنوان کرد: «تفسیر موضوعی» روش نیست]</ref>
تفسیر موضوعی روشی است که تاریخچه و پیشینه‌ای کهن‌تر از روش ترتیبی(که به عهد تدوین تفاسیر در نیمه اول قرن دوم هجری باز می‌گردد) دارد و از حیث تبار، دامنه‌دارتر از تفسیر ترتیبی است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3476025/5-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C علی‌رضا کاوند مطرح کرد: ۵ آسیب تفاسیر موضوعی]</ref> قدمت تفسیر موضوعی به شیو‌ه‌ای که امروزه نگاشته می‌شود چندان در گذشته متداول نبوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3479203/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C حسین شفیعی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: پاسخ به بزرگ‌ترین شبهه در خصوص تفسیر موضوعی]</ref> به عبارت دیگر سابقه تفسیر موضوعی از زمان پیامبر(ص) آغاز می‌شود اما شکل‌گیری و توسعه‌ی آن به زمان معاصر باز می‌گردد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3480214/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حجت‌الاسلام مودب عنوان کرد: «تفسیر موضوعی» روش نیست]</ref>
آغاز تفاسیر موضوعی به عصر رسالت پیامبر اکرم(ص) باز می‌گردد و در واقع تفسیر موضوعی روشی است که خود حضرت بنیان نهاده است و اهل بیت(ع) و شاگردانشان  نیز همان روش را در تفسیر آیات شریفه قرآن ادامه دادند و حافظان این روش تفسیری در طول ۳ قرن بوده‌اند. پس از دوران حضور اهل بیت(ع) و در عصر غیبت صغری و کبری نیز همین روش توسط مسلمانان به ویژه شیعیان پی گرفته شده است و علی‌رغم فراز و نشیب‌های متعدد در قرون متاخر، به عنوان یک روش استوار، قاعده‌مند، اثربخش و پویا در چارچوبی معین (که از تفسیر به رای و تاویلات ناروا به دور باشد) در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی در عرصه دین‌شناسی قرآنی جای خود را به ویژه در جهان تشیع باز کرده است؛ با این حال این روش اکنون نیز مخالفانی دارد که ادله‌ای برای طرد و رد چنین روش تفسیری‌ای می‌آوردند البته پاسخ‌های درخوری به همین اشکالات و انتقادات، توسط موافقان و مروجان تفسیر موضوعی داده شده است.  
آغاز تفاسیر موضوعی به عصر رسالت پیامبر اکرم(ص) باز می‌گردد و در واقع تفسیر موضوعی روشی است که خود حضرت بنیان نهاده است و اهل بیت(ع) و شاگردانشان  نیز همان روش را در تفسیر آیات شریفه قرآن ادامه دادند و حافظان این روش تفسیری در طول ۳ قرن بوده‌اند. پس از دوران حضور اهل بیت(ع) و در عصر غیبت صغری و کبری نیز همین روش توسط مسلمانان به ویژه شیعیان پی گرفته شده است و علی‌رغم فراز و نشیب‌های متعدد در قرون متاخر، به عنوان یک روش استوار، قاعده‌مند، اثربخش و پویا در چارچوبی معین (که از تفسیر به رای و تاویلات ناروا به دور باشد) در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی در عرصه دین‌شناسی قرآنی جای خود را به ویژه در جهان تشیع باز کرده است؛ با این حال این روش اکنون نیز مخالفانی دارد که ادله‌ای برای طرد و رد چنین روش تفسیری‌ای می‌آوردند البته پاسخ‌های درخوری به همین اشکالات و انتقادات، توسط موافقان و مروجان تفسیر موضوعی داده شده است.  


خط ۲۳: خط ۲۳:
به اعتباری می‌توان گفت تفاسیر موضوعی، ریشه‌ در روایات دارند اما در سنت تفسیری گذشته، تفاسیر موضوعی به شکل امروزی نگاشته نمی‌شدند؛ به عبارت دیگر در هیچ دورانی تفسیر موضوعی به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم شکل نگرفته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3477666/%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حسین علوی‌مهر پاسخ داد: مضامین واجد اولویت‌ در رویکرد موضوعی به تفسیر چیست؟- عبدالکریم بهجت‌پور در گفت‌وگو با ایکنا: تفاسیر موضوعی موجود با رسالت استنطاق از قرآن فاصله دارند- ایازی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: خطای مخالفین تفسیر موضوعی در استناد به حدیث «ضرب قرآن به قرآن»]</ref> تفاسیر موضوعی به سبک امروزی بر مبنای احتیاجات روز به وجود آمده‌ است؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474607/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 هادی زین‌العابدینی تأکید کرد: ظرفیت وحدت‌بخشی در تفسیر موضوعی قرآن]</ref> به همین دلیل زمانی که آیت‌الله سبحانی تفسیر «منشور جاوید» را تالیف کرد در مقدمه کتاب نوشت این نخستین تفسیر موضوعی است که نگاشته می‌شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3479203/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C حسین شفیعی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: پاسخ به بزرگ‌ترین شبهه در خصوص تفسیر موضوعی]</ref> آغازگر تفسیر موضوعی در اهل سنت، شیخ محمد عبده دانسته شده است.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C ویکی شیعه]</ref> همچنین شیخ شلتوت از کسانی بود که هسته اولیه علم تفسیر موضوعی قرآن را بنا نهاد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3787261/%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%B4%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1 استاد دانشگاه الازهر بیان کرد: شیخ شلتوت؛ بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن در مصر]</ref> علامه مجلسی در «بحارالانوار» ذیل هربابی و در ابتدای آن آیات مربوط به موضوعات را آورده است و اولین کسی است که تفسیر موضوعی قرآن را در عالم اسلام بیان کرده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1441629/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D8%AB%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA معاون دانشنامه جهان اسلام: علامه مجلسی بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن در میان محدثان شیعه است]</ref>
به اعتباری می‌توان گفت تفاسیر موضوعی، ریشه‌ در روایات دارند اما در سنت تفسیری گذشته، تفاسیر موضوعی به شکل امروزی نگاشته نمی‌شدند؛ به عبارت دیگر در هیچ دورانی تفسیر موضوعی به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم شکل نگرفته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3477666/%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حسین علوی‌مهر پاسخ داد: مضامین واجد اولویت‌ در رویکرد موضوعی به تفسیر چیست؟- عبدالکریم بهجت‌پور در گفت‌وگو با ایکنا: تفاسیر موضوعی موجود با رسالت استنطاق از قرآن فاصله دارند- ایازی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: خطای مخالفین تفسیر موضوعی در استناد به حدیث «ضرب قرآن به قرآن»]</ref> تفاسیر موضوعی به سبک امروزی بر مبنای احتیاجات روز به وجود آمده‌ است؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474607/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 هادی زین‌العابدینی تأکید کرد: ظرفیت وحدت‌بخشی در تفسیر موضوعی قرآن]</ref> به همین دلیل زمانی که آیت‌الله سبحانی تفسیر «منشور جاوید» را تالیف کرد در مقدمه کتاب نوشت این نخستین تفسیر موضوعی است که نگاشته می‌شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3479203/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C حسین شفیعی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: پاسخ به بزرگ‌ترین شبهه در خصوص تفسیر موضوعی]</ref> آغازگر تفسیر موضوعی در اهل سنت، شیخ محمد عبده دانسته شده است.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C ویکی شیعه]</ref> همچنین شیخ شلتوت از کسانی بود که هسته اولیه علم تفسیر موضوعی قرآن را بنا نهاد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3787261/%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%B4%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1 استاد دانشگاه الازهر بیان کرد: شیخ شلتوت؛ بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن در مصر]</ref> علامه مجلسی در «بحارالانوار» ذیل هربابی و در ابتدای آن آیات مربوط به موضوعات را آورده است و اولین کسی است که تفسیر موضوعی قرآن را در عالم اسلام بیان کرده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1441629/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D8%AB%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA معاون دانشنامه جهان اسلام: علامه مجلسی بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن در میان محدثان شیعه است]</ref>


در دوره معاصر آیت‌الله جوادی‌آملی در ۱۸ جلد، آیت‌الله سبحانی در ۱۴ جلد و آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ۱۰ جلد تفسیر موضوعی نگاشته¬اند. این بزرگواران کسانی هستند که به صورت مستقل به تفسیر موضوعی پرداخته‌اند، البته گاهی تفاسیری چون «المیزان» نیز وارد یک موضوع خاص می‌شوند و به صورت تفصیلی یک موضوع از قرآن را مورد بررسی قرار می‌دهند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474103/%DA%AF%D8%B3%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 حجت‌الاسلام مصطفی‌پور عنوان کرد: گسست از سیاق آسیب تفسیر موضوعی قرآن]</ref> آیت¬الله مصباح یزدی در کتاب «معارف قرآن»<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3947091/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C آیت‌الله رجبی تأکید کرد: جامعیت و نگرش سیستمی؛ مهمترین ویژگی‌های تفسیر موضوعی آیت‌الله مصباح یزدی]</ref> و همچنین‌ آیت¬الله هاشمی رفسنجانی در میان معاصرین ایران جزء پیشگامان این حرکت محسوب می‌شوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3483039/%D8%AE%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B6%D8%B1%D8%A8-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 ایازی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: خطای مخالفین تفسیر موضوعی در استناد به حدیث «ضرب قرآن به قرآن»]</ref>
در دوره معاصر آیت‌الله جوادی‌آملی در ۱۸ جلد، آیت‌الله سبحانی در ۱۴ جلد و آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ۱۰ جلد تفسیر موضوعی نگاشته‌اند. این بزرگواران کسانی هستند که به صورت مستقل به تفسیر موضوعی پرداخته‌اند، البته گاهی تفاسیری چون «المیزان» نیز وارد یک موضوع خاص می‌شوند و به صورت تفصیلی یک موضوع از قرآن را مورد بررسی قرار می‌دهند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474103/%DA%AF%D8%B3%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 حجت‌الاسلام مصطفی‌پور عنوان کرد: گسست از سیاق آسیب تفسیر موضوعی قرآن]</ref> آیت‌الله مصباح یزدی در کتاب «معارف قرآن»<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3947091/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C آیت‌الله رجبی تأکید کرد: جامعیت و نگرش سیستمی؛ مهمترین ویژگی‌های تفسیر موضوعی آیت‌الله مصباح یزدی]</ref> و همچنین‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان معاصرین ایران جزء پیشگامان این حرکت محسوب می‌شوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3483039/%D8%AE%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B6%D8%B1%D8%A8-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 ایازی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: خطای مخالفین تفسیر موضوعی در استناد به حدیث «ضرب قرآن به قرآن»]</ref>


سطح تفاسیر موضوعی به تناسب مخاطب آنها، متفاوت نیز نگاشته شده است؛ به عنوان نمونه تفسیر موضوعی قرآن کریم نوشته آیت‌الله جوادی‌آملی از سطح بسیار بالایی برخوردار است و عمدتاً فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی قادر به بهره‌گیری و استفاده از آن هستند. در صورتی که تفاسیر «پیام قرآن» آیت‌الله مکارم‌شیرازی، «منشور جاوید» آیت‌الله سبحانی و «معارف قرآن» آیت‌الله مصباح یزدی از تفاسیری قلمداد می‌شود که عموم مردم اعم از جوانان و نوجوانان می‌توانند از آنها بهره ببرند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3483485/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA علی‌رضا کاوند عنوان کرد: تفاوت سطح تفاسیر موضوعی/ نیازمند تدبیر برای تبلیغ]</ref>[[پرونده:منشور جاوید از اولین تفاسیر موضوعی به زبان فارسی.jpg|جایگزین=منشور جاوید از اولین تفاسیر موضوعی به زبان فارسی|بندانگشتی|منشور جاوید از اولین تفاسیر موضوعی به زبان فارسی]]
سطح تفاسیر موضوعی به تناسب مخاطب آنها، متفاوت نیز نگاشته شده است؛ به عنوان نمونه تفسیر موضوعی قرآن کریم نوشته آیت‌الله جوادی‌آملی از سطح بسیار بالایی برخوردار است و عمدتاً فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی قادر به بهره‌گیری و استفاده از آن هستند. در صورتی که تفاسیر «پیام قرآن» آیت‌الله مکارم‌شیرازی، «منشور جاوید» آیت‌الله سبحانی و «معارف قرآن» آیت‌الله مصباح یزدی از تفاسیری قلمداد می‌شود که عموم مردم اعم از جوانان و نوجوانان می‌توانند از آنها بهره ببرند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3483485/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA علی‌رضا کاوند عنوان کرد: تفاوت سطح تفاسیر موضوعی/ نیازمند تدبیر برای تبلیغ]</ref>[[پرونده:منشور جاوید از اولین تفاسیر موضوعی به زبان فارسی.jpg|جایگزین=منشور جاوید از اولین تفاسیر موضوعی به زبان فارسی|بندانگشتی|منشور جاوید از اولین تفاسیر موضوعی به زبان فارسی]]
خط ۳۷: خط ۳۷:
عدم جوابگو بودن تفسیر ترتیبی درباره نظر جامع قرآن برای یک موضوع.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3473781/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 رستم‌نژاد عنوان کرد: امکان دستیابی به نظر جامع در تفسیر موضوعی قرآن]</ref>
عدم جوابگو بودن تفسیر ترتیبی درباره نظر جامع قرآن برای یک موضوع.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3473781/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 رستم‌نژاد عنوان کرد: امکان دستیابی به نظر جامع در تفسیر موضوعی قرآن]</ref>


پاسخگویی به نیازها روز در قالب یک نظام تعریف¬شده از رهگذر تفسیر موضوعی.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474103/%DA%AF%D8%B3%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 حجت‌الاسلام مصطفی‌پور عنوان کرد: گسست از سیاق آسیب تفسیر موضوعی قرآن- حسن‌زاده تأکید کرد: تفسیر موضوعی و پاسخگویی به سؤالات بی‌جواب]</ref>
پاسخگویی به نیازها روز در قالب یک نظام تعریف‌شده از رهگذر تفسیر موضوعی.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474103/%DA%AF%D8%B3%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 حجت‌الاسلام مصطفی‌پور عنوان کرد: گسست از سیاق آسیب تفسیر موضوعی قرآن- حسن‌زاده تأکید کرد: تفسیر موضوعی و پاسخگویی به سؤالات بی‌جواب]</ref>


دستیابی به نگاه جامع، سیستم پنهان و مهندسی غیرآشکار از طریق تفسیر موضوعی.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3478519/%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AF علی نصیری عنوان کرد: تالیف «تفسیر موضوعی» باید به سمت میان‌رشته‌ای شدن برود]</ref>
دستیابی به نگاه جامع، سیستم پنهان و مهندسی غیرآشکار از طریق تفسیر موضوعی.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3478519/%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AF علی نصیری عنوان کرد: تالیف «تفسیر موضوعی» باید به سمت میان‌رشته‌ای شدن برود]</ref>


== قواعد تفسیر موضوعی ==
== قواعد تفسیر موضوعی ==
در تفسیر موضوعی، مفسر، ما را با یک موضوع خاص در فضای قرآن آشنا می‌کند که از مجموعه آیات قرآن یک نظر کلی درباره آن موضوع قرآنی استخراج می¬شود. با توجه به اینکه قرآن کتاب مربوط به همه زمان‌هاست باید پرسش‌های خود را با توجه به نیاز زمان به قرآن عرضه کنیم و پاسخ‌های آن‌ را از درون قرآن استخراج کنیم. پس قواعد تفسیر موضوعی عبارتند از یگانه دیدن موضوع و دوم پاسخگویی به نیازهای زمانه.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474103/%DA%AF%D8%B3%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 حجت‌الاسلام مصطفی‌پور عنوان کرد: گسست از سیاق آسیب تفسیر موضوعی قرآن]</ref> مقصود از موضوع در عنوان «تفسیر موضوعی» نیز واقعیت خارجی دانسته شده است.<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C ویکی فقه]</ref>  
در تفسیر موضوعی، مفسر، ما را با یک موضوع خاص در فضای قرآن آشنا می‌کند که از مجموعه آیات قرآن یک نظر کلی درباره آن موضوع قرآنی استخراج می‌شود. با توجه به اینکه قرآن کتاب مربوط به همه زمان‌هاست باید پرسش‌های خود را با توجه به نیاز زمان به قرآن عرضه کنیم و پاسخ‌های آن‌ را از درون قرآن استخراج کنیم. پس قواعد تفسیر موضوعی عبارتند از یگانه دیدن موضوع و دوم پاسخگویی به نیازهای زمانه.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3474103/%DA%AF%D8%B3%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 حجت‌الاسلام مصطفی‌پور عنوان کرد: گسست از سیاق آسیب تفسیر موضوعی قرآن]</ref> مقصود از موضوع در عنوان «تفسیر موضوعی» نیز واقعیت خارجی دانسته شده است.<ref>[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C ویکی فقه]</ref>  


== فواید و کارکردهای تفسیر موضوعی ==
== فواید و کارکردهای تفسیر موضوعی ==
سبک تفسیر موضوعی دارای مجموعه¬ای از فواید است. این فواید به ترتیب عبارتند از:
سبک تفسیر موضوعی دارای مجموعه‌ای از فواید است. این فواید به ترتیب عبارتند از:


پاسخگویی به نیازهای دوران زیست مدرن جدید و شبهات روزآمد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3477666/%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حسین علوی‌مهر پاسخ داد: مضامین واجد اولویت‌ در رویکرد موضوعی به تفسیر چیست؟ ]</ref>
پاسخگویی به نیازهای دوران زیست مدرن جدید و شبهات روزآمد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3477666/%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حسین علوی‌مهر پاسخ داد: مضامین واجد اولویت‌ در رویکرد موضوعی به تفسیر چیست؟ ]</ref>
خط ۶۵: خط ۶۵:


=== تک نگاری ===
=== تک نگاری ===
در تک‌نگاری‌ها، گاهی مفاهیم و موضوعات قرآنی چون صبر، ایمان و تقوا و انسان از خود قرآن انتخاب و سپس به تفسیر آنها پرداخته می‌شود. اگر بخواهیم پرسشی بیرون از موضوعات قرآن داشته باشیم –مثلا در صدد پاسخگویی به این باشیم که چگونه بر مشکلات روحی و معنوی جامعه فائق شویم؟- در اینجا مفسر به سراغ علومی چون روان‌شناسی، علوم اجتماعی، و تحقیقات میدانی می‌رود و سپس به سراغ قرآن می¬آید که در میان نظریات مختلف دیگر قرآن چه پیشنهاد و منطقی دارد. این بحث مستند به این کلام امیرمؤمنان است: «ذلک القرآن فاستنطقوه ولن ینطق ابداً». از قرآن بپرسید و قرآن را به نطق در آورید.
در تک‌نگاری‌ها، گاهی مفاهیم و موضوعات قرآنی چون صبر، ایمان و تقوا و انسان از خود قرآن انتخاب و سپس به تفسیر آنها پرداخته می‌شود. اگر بخواهیم پرسشی بیرون از موضوعات قرآن داشته باشیم –مثلا در صدد پاسخگویی به این باشیم که چگونه بر مشکلات روحی و معنوی جامعه فائق شویم؟- در اینجا مفسر به سراغ علومی چون روان‌شناسی، علوم اجتماعی، و تحقیقات میدانی می‌رود و سپس به سراغ قرآن می‌آید که در میان نظریات مختلف دیگر قرآن چه پیشنهاد و منطقی دارد. این بحث مستند به این کلام امیرمؤمنان است: «ذلک القرآن فاستنطقوه ولن ینطق ابداً». از قرآن بپرسید و قرآن را به نطق در آورید.


=== درون قرآنی ===
=== درون قرآنی ===
خط ۷۹: خط ۷۹:


== مشرب ها و شیوه های تفسیر موضوعی ==
== مشرب ها و شیوه های تفسیر موضوعی ==
چند مشرب در تفسیر موضوعی وجود دارد. یکی از این روش¬ها عرضه مسایل به قرآن و گرفتن پاسخ از آن است. دومین روش در تفسیر موضوعی، استخراجی است یعنی مسئله کلی را شناسایی می‌کنیم ولی چیزی را بر قرآن تحمیل نمی‌کنیم. شیوه دیگر در تفسیر موضوعی با عنوان تفسیر تنزیلی است که تنزیل نیز دو شعبه دارد؛ گاهی بازسازی کل قرآن براین اساس است و گاهی یک موضوع را در این عرصه بررسی می‌کنیم. تفسیر بنایی و ساختاری از دیگر روش‌های تفسیر موضوعی است که می‌گوید هر سوره‌ای ایده مرکزی و قلبی دارد و ایده‌های پیرامونی نیز باید با این ایده مرکزی سنجیده و ارزیابی شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3555200/%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-4-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C بهروزلک عنوان کرد: ضعف حوزه در تولید نظریه از تفسیر موضوعی و ساختاری/ ۴ شیوه تفسیر موضوعی-  تفسیر موضوعی شهید صدر، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است]</ref>
چند مشرب در تفسیر موضوعی وجود دارد. یکی از این روش‌ها عرضه مسایل به قرآن و گرفتن پاسخ از آن است. دومین روش در تفسیر موضوعی، استخراجی است یعنی مسئله کلی را شناسایی می‌کنیم ولی چیزی را بر قرآن تحمیل نمی‌کنیم. شیوه دیگر در تفسیر موضوعی با عنوان تفسیر تنزیلی است که تنزیل نیز دو شعبه دارد؛ گاهی بازسازی کل قرآن براین اساس است و گاهی یک موضوع را در این عرصه بررسی می‌کنیم. تفسیر بنایی و ساختاری از دیگر روش‌های تفسیر موضوعی است که می‌گوید هر سوره‌ای ایده مرکزی و قلبی دارد و ایده‌های پیرامونی نیز باید با این ایده مرکزی سنجیده و ارزیابی شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3555200/%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-4-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C بهروزلک عنوان کرد: ضعف حوزه در تولید نظریه از تفسیر موضوعی و ساختاری/ ۴ شیوه تفسیر موضوعی-  تفسیر موضوعی شهید صدر، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است]</ref>


=== شهید صدر و تفسیر موضوعی ===
=== شهید صدر و تفسیر موضوعی ===
خط ۹۴: خط ۹۴:
۳ ـ ابهام‌زدایی از چهرۀ برخی از آیات در سایۀ تفسیر موضوعی.
۳ ـ ابهام‌زدایی از چهرۀ برخی از آیات در سایۀ تفسیر موضوعی.


شهید سید محمدباقر صدر در کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم به معرفی و تبیین تفسیر موضوعی پرداخته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3900115/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%B1 ضرورت تفسیر قرآن به شیوه تفسیر موضوعی از منظر شهید صدر]</ref> تفسیر موضوعی شهید صدر، تفسیر مساله محور، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است. این تفسیر با هیچ یک از تفاسیر معتبر که تا امروز بوده‌اند و بعد از این پدید خواهند آمد منافات ندارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3777794/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AC-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تفسیر موضوعی شهید صدر، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است]</ref> نظریه پردازی کلان و جهان شمول، کلان نگری، ایستادگی در مقابل مکاتب دیگر بدون التقاط، عدم تنافی با سایر روش ها از سایر ویژگی¬های تفسیر موضوعی شهید صدر می-باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3967675/%D9%87%DB%8C%DA%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حجت‌الاسلام بهمنی: هیچ روشی هم‌عرض روش تفسیری شهیدصدر نیست- تفسیر موضوعی شهید صدر، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است]</ref>
شهید سید محمدباقر صدر در کتاب سنت‌های تاریخی در قرآن کریم به معرفی و تبیین تفسیر موضوعی پرداخته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3900115/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%B1 ضرورت تفسیر قرآن به شیوه تفسیر موضوعی از منظر شهید صدر]</ref> تفسیر موضوعی شهید صدر، تفسیر مساله محور، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است. این تفسیر با هیچ یک از تفاسیر معتبر که تا امروز بوده‌اند و بعد از این پدید خواهند آمد منافات ندارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3777794/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AC-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA تفسیر موضوعی شهید صدر، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است]</ref> نظریه پردازی کلان و جهان شمول، کلان نگری، ایستادگی در مقابل مکاتب دیگر بدون التقاط، عدم تنافی با سایر روش ها از سایر ویژگی‌های تفسیر موضوعی شهید صدر می-باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3967675/%D9%87%DB%8C%DA%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA حجت‌الاسلام بهمنی: هیچ روشی هم‌عرض روش تفسیری شهیدصدر نیست- تفسیر موضوعی شهید صدر، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است]</ref>


== آسیب‌شناسی تفاسیر موضوعی ==
== آسیب‌شناسی تفاسیر موضوعی ==
خط ۱۰۹: خط ۱۰۹:
== ادله موافقان و مخالفان تفسیر موضوعی ==
== ادله موافقان و مخالفان تفسیر موضوعی ==
در رابطه با تفسیر موضوعی موافقان علاوه بر دلایل قرآنی<ref>اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِي؛ «خدا زیباترین سخن را بصورت کتابی متشابه متضمن وعد و وعید نازل کرده است» (زمر/23)</ref>، یک دلیل روایی هم از امام علی(ع) ذکر کرده‌اند «إن الکتاب یصدق بعضه بعضا»، ولی عمده دلیل را دلیل عقلی می‌دانند که از دو جهت دارای اهمیت است. از جمله این دلایل عقلی جلوگیری از رکود اندیشه اسلامی و لزوم تدوین یک نظام فکری منسجم از معارف اسلامی است که مسلمانان را به سمت تفسیر موضوعی هدایت می‌کند.
در رابطه با تفسیر موضوعی موافقان علاوه بر دلایل قرآنی<ref>اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِي؛ «خدا زیباترین سخن را بصورت کتابی متشابه متضمن وعد و وعید نازل کرده است» (زمر/23)</ref>، یک دلیل روایی هم از امام علی(ع) ذکر کرده‌اند «إن الکتاب یصدق بعضه بعضا»، ولی عمده دلیل را دلیل عقلی می‌دانند که از دو جهت دارای اهمیت است. از جمله این دلایل عقلی جلوگیری از رکود اندیشه اسلامی و لزوم تدوین یک نظام فکری منسجم از معارف اسلامی است که مسلمانان را به سمت تفسیر موضوعی هدایت می‌کند.
گروه مخالفان معتقدند نظم آیات قرآن توقیفی است و در تفسیر موضوعی این نظم دستکاری می¬شود. یا به روایات ضرب قرآن «ما ضرب رجل بعض القرآن ببعض الا کفر» استدلال می‌کنند و می‌گویند که در تفسیر موضوعی ضرب قرآن صورت می¬گیرد و نوعی بدعت و نوآوری است.<ref>[https://markazi.iqna.ir/fa/news/3494750/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8 حسن‌زاده تأکید کرد: تفسیر موضوعی و پاسخگویی به سؤالات بی‌جواب]</ref>
گروه مخالفان معتقدند نظم آیات قرآن توقیفی است و در تفسیر موضوعی این نظم دستکاری می‌شود. یا به روایات ضرب قرآن «ما ضرب رجل بعض القرآن ببعض الا کفر» استدلال می‌کنند و می‌گویند که در تفسیر موضوعی ضرب قرآن صورت می‌گیرد و نوعی بدعت و نوآوری است.<ref>[https://markazi.iqna.ir/fa/news/3494750/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8 حسن‌زاده تأکید کرد: تفسیر موضوعی و پاسخگویی به سؤالات بی‌جواب]</ref>


== تفاوت تفسیرموضوعی با ضرب القرآن ==
== تفاوت تفسیرموضوعی با ضرب القرآن ==
خط ۱۱۵: خط ۱۱۵:


== پاسخ به شبهه عدم توجه به سیاق آیات در تفسیر موضوعی ==
== پاسخ به شبهه عدم توجه به سیاق آیات در تفسیر موضوعی ==
مفسرین تفاسیر موضوعی، به سیاق و شان نزول آیات در نگارش تفاسیر موضوعی توجه دارند؛ علاوه بر این تک‌تک واژگان قرآن معنادار هستند، اینگونه نیست که آیات باید پیوسته تلاوت شوند تا معنا داشته باشند؛ پس اگر آیات تقطیع هم شوند باز معنادار هستند. این پاسخی است که می¬توان به بزرگترین اشکالی که به تفاسیر موضوعی وارد است داد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3479203/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C حسین شفیعی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: پاسخ به بزرگ‌ترین شبهه در خصوص تفسیر موضوعی]</ref> از سوی دیگر مفسرین ما وقتی در تفسیر موضوعی وارد می‌شوند قبل از تفسیر موضوعی تفسیر ترتیبی انجام می‌دهند؛ بنابراین این اشکال در ادامه کار برطرف می‌شود یعنی مفسر به ترتیب آیات توجه می‌کند و آن را لحاظ می‌کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3473781/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 رستم‌نژاد عنوان کرد: امکان دستیابی به نظر جامع در تفسیر موضوعی قرآن]</ref>
مفسرین تفاسیر موضوعی، به سیاق و شان نزول آیات در نگارش تفاسیر موضوعی توجه دارند؛ علاوه بر این تک‌تک واژگان قرآن معنادار هستند، اینگونه نیست که آیات باید پیوسته تلاوت شوند تا معنا داشته باشند؛ پس اگر آیات تقطیع هم شوند باز معنادار هستند. این پاسخی است که می‌توان به بزرگترین اشکالی که به تفاسیر موضوعی وارد است داد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3479203/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C حسین شفیعی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: پاسخ به بزرگ‌ترین شبهه در خصوص تفسیر موضوعی]</ref> از سوی دیگر مفسرین ما وقتی در تفسیر موضوعی وارد می‌شوند قبل از تفسیر موضوعی تفسیر ترتیبی انجام می‌دهند؛ بنابراین این اشکال در ادامه کار برطرف می‌شود یعنی مفسر به ترتیب آیات توجه می‌کند و آن را لحاظ می‌کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3473781/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 رستم‌نژاد عنوان کرد: امکان دستیابی به نظر جامع در تفسیر موضوعی قرآن]</ref>


== آینده تفسیر موضوعی ==
== آینده تفسیر موضوعی ==
۴٬۸۳۱

ویرایش