دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
جز (جایگزینی متن - '<div style="text-align:justify">↵' به '') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
=== تکفیر در جهان جدید === | === تکفیر در جهان جدید === | ||
معنای تکفیر در این دوره با معنای تکفیر در قرون وسطی متفاوت است. در قرون وسطی اعتقادات مذهبی عامل تکفیر بود اما در جهان جدید گرایش سیاسی و اجتماعی منشا تکفیر است. | معنای تکفیر در این دوره با معنای تکفیر در قرون وسطی متفاوت است. در قرون وسطی اعتقادات مذهبی عامل تکفیر بود اما در جهان جدید گرایش سیاسی و اجتماعی منشا تکفیر است. | ||
تکفیر در دوره¬های مختلف به | تکفیر در دوره¬های مختلف به لباسهای گوناگون در آمده و تسویههای خونینی را در تاریخ رقم زده است. انقلاب فرانسه که با نوید حاکمیت آزادی روی داد نیز دورهای از وحشت را به دنبال داشت. این وحشت محصول تکفیری ضمنی بود که طی آن افرادی که ظن آن میرفت ضد انقلاب باشند به گیوتین سپرده میشدند. یکی دیگر از انواع تکفیر در دنیای مدرن توسط مارکسیسم صورت گرفت. اندیشهای که خود منادی آزادی و نجات انسان بود گردابی شد که مخالفان خود را از دم تیغ گذراند. اوج این تکفیر اندیشه توسط استالین تحقق یافت، مخالفین استالین به عنوان رهبر حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی به ضدیت با اندیشه انقلاب محکوم شدند و تصفیه گردیدند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3350459/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 یادداشت/ موازات تاریخ تکفیر و تاریخ اندیشه/ تاریخ تکفیر در جهان غرب]</ref> | ||
=== تکفیر در جهان اسلام === | === تکفیر در جهان اسلام === | ||
پدیده تکفیر در اسلام از قرون اولیه وجود داشته است؛ گرهخوردن این دیدگاه دینی (تکفیر) با بنیامیه و استفاده آنها منجر به سرکوب مخالفان فکری شد. | پدیده تکفیر در اسلام از قرون اولیه وجود داشته است؛ گرهخوردن این دیدگاه دینی (تکفیر) با بنیامیه و استفاده آنها منجر به سرکوب مخالفان فکری شد. | ||
در تاریخ اسلام وقتی هویت خودی در معرض خطر قرار گرفت و کم کم | در تاریخ اسلام وقتی هویت خودی در معرض خطر قرار گرفت و کم کم اندیشههای یونانی، ایرانی در دین تزریق شد، موجب شد تا اندیشه تکفیر نیز قوت بگیرد. در دوره اول در دوران بنی عباس و پس از دوره نهضت ترجمه مسلمانان با یک دیگری به نام دیگری یونانی مواجه شدند. در پس ذهن مسلمانان، این دیگری مشرک بود، بنابراین اگر کسی به سراغ افکار یونانیها میرفت و احتمال میرفت افکارش در جامعه تاثیر بگذارد، توسط مسلمانان تکفیرمیشدند. | ||
دوره دوم قدرت تکفیر به دوران پس از فروپاشی عثمانی در ۱۹۲۴ باز می گردد. در این دوره، دیگری مسلمانان غرب بود. کسانی که به سمت اندیشههای مدرن با مضامین اومانیستی، سکولار و لیبرال میرفتند توسط اسلامگرایان هویتمدار تکفیر میشدند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3282298/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B2%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%DA%A9%D9%84%D9%85-%D8%AA%D8%A7-%D8%BA%D8%B2%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86 مرتضی بحرانی تحلیل کرد: استمرار جریان تکفیر از غزالی متکلم تا غزالی اخوان المسلمین]</ref> | دوره دوم قدرت تکفیر به دوران پس از فروپاشی عثمانی در ۱۹۲۴ باز می گردد. در این دوره، دیگری مسلمانان غرب بود. کسانی که به سمت اندیشههای مدرن با مضامین اومانیستی، سکولار و لیبرال میرفتند توسط اسلامگرایان هویتمدار تکفیر میشدند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3282298/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B2%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%DA%A9%D9%84%D9%85-%D8%AA%D8%A7-%D8%BA%D8%B2%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86 مرتضی بحرانی تحلیل کرد: استمرار جریان تکفیر از غزالی متکلم تا غزالی اخوان المسلمین]</ref> | ||
== | == ریشههای شکلگیری گروههای تکفیری و دلایل جذابیت این گروه¬ها == | ||
برای داشتن درک صحیح و شناخت درست در خصوص هر مسئله¬ای توجه به ریشه¬های آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ریشههای اصلی فعالیت تکفیریان و پدیده تکفیر وجود گروههای شبهتکفیری هستند. گروههای شبهتکفیری دارای سه ویژگی «تضلیل و گمراه معرفی کردن دیگران»، «حرمتشکنی مقدسات» و «تعصبورزی طائفهای و مذهبی» هستند که مقدمه و زمینهساز فعالیتهای تکفیری است. عوامل متعدد دیگری در شکل گیری | برای داشتن درک صحیح و شناخت درست در خصوص هر مسئله¬ای توجه به ریشه¬های آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ریشههای اصلی فعالیت تکفیریان و پدیده تکفیر وجود گروههای شبهتکفیری هستند. گروههای شبهتکفیری دارای سه ویژگی «تضلیل و گمراه معرفی کردن دیگران»، «حرمتشکنی مقدسات» و «تعصبورزی طائفهای و مذهبی» هستند که مقدمه و زمینهساز فعالیتهای تکفیری است. عوامل متعدد دیگری در شکل گیری جریانهای تکفیر نقش دارند. از جمله این عوامل می توان به این موارد اشاره کرد: شناخت و درک ناصحیح از آموزههای اسلام و قرآن<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1369506/%D8%AA%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B9%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%AF علاءالدین زعتری در گفتوگو با ایکنا تصریح کرد: تعبیر «تکفیر» در قرآن به فعل و عمل بازمیگردد نه فرد]</ref>، جمود دینی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3350449/%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D9%90-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 بازخوانی اندیشه شهید مطهری درباره تکفیر/ تکفیر؛ تیرِ کمان دشمنان اسلام]</ref>، نفی تقلید<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1476331/%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%AB%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%BE%D8%B3%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%A8-%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA مولوی عبدالرحمان: تکفیر ثمره خودپسندی و حب شهوت و ثروت است]</ref>، فقدان معنویت<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3548394/%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%BA%D8%A7%D9%84%D8%B7%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%B5%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87 در نشست رم تأکید شد: توجیه تکفیر؛ مغالطه دینشناسانه/ فلسفه دین؛ هدایت معصومانه]</ref>، سلفی گری<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3133085/%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D8%B8%D9%84%D9%85-%D9%85%D8%B2%D9%85%D9%86-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF-%D8%B1%DA%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C مسعود ادیب: جریانهای تکفیری واکنش به ظلم مزمن غرب است/ نمود رگههایی از بنیادگرایی در نواندیشی دینی]</ref>، تفکر اشعری و تفکر اخباری، نگاه متحجرانه و رفتارگرایانه به دین،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1439491/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B4%D8%B9%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B7%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C عماد افروغ عنوان کرد: گروههای تکفیری در دام نظریه «نبرد تمدنها»/ استعداد تفکر اخباری و اشعری برای افراطیگری]</ref> و تغییر روند تحلیلها. | ||
سه محور «سادگی نظریه و ایدئولوژی این گروه یا نفی وساطت در عمل به نص بر خلاف دو دستگاه فقهی شیعه و سنی»، «عملگرایی» و «رادیکالیسم» از ویژگیهای این گروه است که به آن جذابیت داده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2824827/%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%D8%B3%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%86%DB%8C عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه: داعش مجاهد را به جای مفسر نشانده است/ پیدایش «فقه التکفیر» در عرض فقه شیعه و سنی]</ref> از دیگر علل توسعه | سه محور «سادگی نظریه و ایدئولوژی این گروه یا نفی وساطت در عمل به نص بر خلاف دو دستگاه فقهی شیعه و سنی»، «عملگرایی» و «رادیکالیسم» از ویژگیهای این گروه است که به آن جذابیت داده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2824827/%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%D8%B3%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%86%DB%8C عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه: داعش مجاهد را به جای مفسر نشانده است/ پیدایش «فقه التکفیر» در عرض فقه شیعه و سنی]</ref> از دیگر علل توسعه فعالیتهای جریان تکفیری میتوان به «فقدان الگوی ارتباطی اعضای جامعه اسلامی؛ و «سستی و کاهلی در ارائه مدل تنظیمکننده روابط» اشاره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1440362/%D8%B3%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: سستی در ارائه مدل تنظیم روابط جامعه مسلمین، خدمت به تکفیریان است]</ref> | ||
== دلایل بطلان جریان تکفیر و خطرات آن == | == دلایل بطلان جریان تکفیر و خطرات آن == | ||
خط ۳۱: | خط ۳۱: | ||
== رابطه اندیشه سلفی با گروههای تکفیری == | == رابطه اندیشه سلفی با گروههای تکفیری == | ||
در خصوص نسبت¬سنجی اندیشه سلفی با | در خصوص نسبت¬سنجی اندیشه سلفی با گروههای تکفیری و ارتباطی که میان این دو مقوله حاکم است باید به این نکته توجه کرد که لزوما کسی که سلفی است، تکفیری نیست؛ سلفیها معتقدند باید مثل سلف صالح فکر کنند، در حالیکه ممکن است کسی سلفی باشد اما تکفیری نباشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3123598/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%DB%8C%DA%86-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: گروههای تکفیری هیچ نسبتی با اهل سنت ندارند/ تفاوت تکفیر و ارتداد]</ref> | ||
== تفاوت تکفیر و ارتداد == | == تفاوت تکفیر و ارتداد == |