ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش برچسبها: واگردانی دستی ویرایشگر دیداری |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
اسباب نزول؛ از جمله دانشهای وابسته به علوم قرآن، به معنای حادثه، پیشامد یا طرح سؤالی است که موجب نزول آیه یا آیاتی از قرآن کریم شده است. | |||
== مفهوم شناسی == | == مفهوم شناسی == | ||
خط ۵: | خط ۵: | ||
== اقسام اسباب النزول == | == اقسام اسباب النزول == | ||
اسباب النزول بر دو قسم است: الف) سبب نزول عام ب) سبب نزول خاص. منظور از سبب عام نزول بخشی از قرآن است که به طور ابتدایی و با هدف هدایت مردم نازل شده است . مقصود از سبب خاص، سبب نزول اصطلاحی است و عبارت از سؤال یا حادثهای است که در پی آن آیهای نازل شده است. | اسباب النزول بر دو قسم است: | ||
الف) سبب نزول عام | |||
ب) سبب نزول خاص. | |||
منظور از سبب عام نزول بخشی از قرآن است که به طور ابتدایی و با هدف هدایت مردم نازل شده است . مقصود از سبب خاص، سبب نزول اصطلاحی است و عبارت از سؤال یا حادثهای است که در پی آن آیهای نازل شده است. | |||
== کارکرد اسباب النزول == | == کارکرد اسباب النزول == | ||
خط ۱۱: | خط ۱۷: | ||
== تمایز اسباب النزول و شان النزول == | == تمایز اسباب النزول و شان النزول == | ||
با توجه به تعريفى كه براى سبب نزول بيان شد، نسبت اين دو از نظر مفهوم، تباين و از نظر موارد و مصاديق، عموم و خصوص من وجه است؛ برخی امور، هم سبب نزول و هم شأن نزول است چون : فداكارى اميرالمؤمنين (ع) در ليلة المبيت كه هم سبب نزول آيه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد»<ref>. (بقره/207)</ref> هم شأن نزول آن است؛ زيرا اين آيه به دنبال آن و به اقتضاى آن و نیز به منظوز تبیین فداكارى نيز نازل شده است. در برخی از آيات، تنها شأن نزول مطرح بوده و سبب نزول ندارد؛ همانند داستان ابرهه كه شأن نزول سوره فيل است؛ زيرا مىتوان گفت: اين سوره درباره آن نازل شده، ولى سبب نزول آن نيست؛ چون به دنبال آن نازل نشده است. <ref>. روششناسى تفسير قرآن، 1392، ص153</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/1904286/آيتالله-معرفت-ميان-سبب-و-شأن-نزول-آيات-قرآن-تفاوت-قائل-میشد<nowiki> . آيتالله معرفت ميان سبب و شأن نزول آيات قرآن تفاوت قائل میشد ]</nowiki></ref> | با توجه به تعريفى كه براى سبب نزول بيان شد، نسبت اين دو از نظر مفهوم، تباين و از نظر موارد و مصاديق، عموم و خصوص من وجه است؛ برخی امور، هم سبب نزول و هم شأن نزول است چون: فداكارى اميرالمؤمنين (ع) در ليلة المبيت كه هم سبب نزول آيه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد»<ref>. (بقره/207)</ref> هم شأن نزول آن است؛ زيرا اين آيه به دنبال آن و به اقتضاى آن و نیز به منظوز تبیین فداكارى نيز نازل شده است. در برخی از آيات، تنها شأن نزول مطرح بوده و سبب نزول ندارد؛ همانند داستان ابرهه كه شأن نزول سوره فيل است؛ زيرا مىتوان گفت: اين سوره درباره آن نازل شده، ولى سبب نزول آن نيست؛ چون به دنبال آن نازل نشده است. <ref>. روششناسى تفسير قرآن، 1392، ص153</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/1904286/آيتالله-معرفت-ميان-سبب-و-شأن-نزول-آيات-قرآن-تفاوت-قائل-میشد<nowiki> . آيتالله معرفت ميان سبب و شأن نزول آيات قرآن تفاوت قائل میشد ]</nowiki></ref> | ||
== منابع == | == منابع == |