ویراستار
۸٬۴۹۸
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''معرفت نفس'''؛ معنای خودشناسی و شناخت خویشتن. در روایات معصومان(علیهم السلام)، از آثار معرفت نفس، شناخت ربّ میباشد. این معرفت در عرفان اسلامی از مهمترین اصول به شمار آمده است. در باب اهمیت معرفت نفس نیز، بر اساس بعضی از روایتها، امام علی(ع)...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''معرفت نفس'''؛ معنای خودشناسی و شناخت خویشتن. در روایات معصومان(علیهم السلام)، از آثار معرفت نفس، شناخت ربّ میباشد. این معرفت در عرفان اسلامی از مهمترین اصول به شمار آمده است. در باب اهمیت معرفت نفس نیز، بر اساس بعضی از روایتها، امام علی(ع) معرفت نفس را غایت معرفت، سودمندترین معارف و نیل به فوز اکبر دانسته و از کسی که به خود جاهل بوده، اما درصدد معرفت خدا بر آمده، اظهار تعجب کرده است. <ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 | '''معرفت نفس'''؛ معنای خودشناسی و شناخت خویشتن. در روایات معصومان(علیهم السلام)، از آثار معرفت نفس، شناخت ربّ میباشد. این معرفت در عرفان اسلامی از مهمترین اصول به شمار آمده است. در باب اهمیت معرفت نفس نیز، بر اساس بعضی از روایتها، امام علی(ع) معرفت نفس را غایت معرفت، سودمندترین معارف و نیل به فوز اکبر دانسته و از کسی که به خود جاهل بوده، اما درصدد معرفت خدا بر آمده، اظهار تعجب کرده است. <ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 ویکی شیعه]</ref> از مهمترین راه های کسب معرفت نفس تزکیه و مطالعه نامبرده شده است. | ||
== مفهوم شناسی == | == مفهوم شناسی == | ||
معرفتِ نفْس شناخت حقیقت خویشتن و شناخت تمام ابعاد وجودی انسان است. به تعبیری دیگر همان روانشناسی و خودشناسی است که نزدیکترین راهها به ماورای طبیعت، و صراط مستقیم خداشناسی میباشد. انسان به عنوان بزرگترین جدول بحر وجود، و جامعترین دفتر غیب و شهود، و کاملترین مظهر واجب الوجود است. لذا بیشتر محققان بر این باورند که شناخت برخی از ابعاد نفس امکان دارد، اگر چه شناخت تمام ابعاد آن ممکن نباشد.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 | معرفتِ نفْس شناخت حقیقت خویشتن و شناخت تمام ابعاد وجودی انسان است. به تعبیری دیگر همان روانشناسی و خودشناسی است که نزدیکترین راهها به ماورای طبیعت، و صراط مستقیم خداشناسی میباشد. انسان به عنوان بزرگترین جدول بحر وجود، و جامعترین دفتر غیب و شهود، و کاملترین مظهر واجب الوجود است. لذا بیشتر محققان بر این باورند که شناخت برخی از ابعاد نفس امکان دارد، اگر چه شناخت تمام ابعاد آن ممکن نباشد.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 ویکی شیعه]</ref><ref>[https://wikiporsesh.ir/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 . 2-1-ویکی پرسش]</ref> از نظر حضرت علی(ع) معرفه النفس انفع المعارف است. معرفت نفس همان روانشناسی و خودشناسی است که نزدیک ترین راه به ماورای طبیعت و صراط مستقیم خداشناسی است.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3_%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 ویکی پدیا] </ref> بیشترین و مهمترین و ضروریترین کار این است که انسان از حقیقت خود غفلت نکند، اگر حقیقت انسان روشن شد که انسان یک موجود فقیر است و از طرفی ذاتاً به خدا مرتبط است، نتیجه آن خواهد بود که انسان پس از شناخت حقیقت خود، خدا را خواهد شناخت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1390158/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA بهترین راه در رسیدن به فضائل اخلاقی، معرفت نفس است] </ref> به همین دلیل، بالاترین حکمتها معرفت نفس است، چرا که اگر انسان ارزش و اهمیت نفس خویش را بداند هرگز آن را به قیمت کمبها نخواهد فروخت.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/4047818/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B6%D9%84-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA خودشناسی افضل و بالاترین حکمتهاست] </ref> | ||
== آثار و برکات معرفت نفس == | == آثار و برکات معرفت نفس == | ||
برای شناختن خویشتن آثار و نتایجی ذکر شده، که خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی از جمله آنهاست.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 . 2-2-ویکی شیعه]</ref> افزون بر آن آثاری شمرده شده که عبارتند از:1.معرفت توحیدی به خدا، 2. خوف و خشیت الهی، 3. کناره گیری از دنیا و دنیاگریزی، 4. خویشتن یابی و خودنگهداری نفس، 5.بصیرت نفس و روشن بینی، 6.روزی های مادی و معنوی، 7. حیات طیبه، 8. شهود ملکوت، 9.رویت خدا با چشم دل،10. ادراک حقیقی ایمان و یقین، 11.گشایش راه معرفت به خدا از خدا، 12.معرفت به پیامبراعظم و ائمه.<ref>[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6433/7134/86892/%D8%AB%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3?SearchText=%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%20%D9%86%D9%81%D8%B3 | برای شناختن خویشتن آثار و نتایجی ذکر شده، که خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی از جمله آنهاست.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 . 2-2-ویکی شیعه]</ref> افزون بر آن آثاری شمرده شده که عبارتند از:1.معرفت توحیدی به خدا، 2. خوف و خشیت الهی، 3. کناره گیری از دنیا و دنیاگریزی، 4. خویشتن یابی و خودنگهداری نفس، 5.بصیرت نفس و روشن بینی، 6.روزی های مادی و معنوی، 7. حیات طیبه، 8. شهود ملکوت، 9.رویت خدا با چشم دل،10. ادراک حقیقی ایمان و یقین، 11.گشایش راه معرفت به خدا از خدا، 12.معرفت به پیامبراعظم و ائمه.<ref>[https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6433/7134/86892/%D8%AB%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3?SearchText=%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%20%D9%86%D9%81%D8%B3 ثمرات معرفت نفس] </ref> همچنین خودشناسی ارتباط وثیقی با دگرشناسی دارد.، بر اساس روایات اگر فرد خود را شناخت دیگران را هم بهتر خواهد شناخت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3684814/%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B0-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA عبارت«معرفت نفس» ماخوذ از روایات است]</ref> این درحالی است که معرفت نفس را میتوان پایه اصلی خداشناسی، جهانشناسی و درادامه معادشناسی دانست..<ref>[https://kermanshah.iqna.ir/fa/news/3681288/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA معرفت نفس و خودشناسی مهمترین اصل در خداشناسی است]</ref>همچنین خودشناسى موجب میشود، فرد بتواند توانايیها و ظرفيتهاى خود را بشناسد و مایه تعالی<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3667858/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B8%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%84%D9%82%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D9%BE%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%AF .ایکنا. 3-44-انسان از طریق خودشناسی به عظمت خلقت الهی پی میبرد]</ref> و كمال انسان شده،<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3920713/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C .ایکنا. 3-38-نگرش قرآن به خودشناسی]</ref> و قلبش را حریم امن الهی نماید، چون اگر کسی پی به شرافت خود برد، هیچ وقت اسیر خواهشهای نفسانی خویش نمیشود.<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3661839/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA .ایکنا. 3-39-خودشناسی زیربنای سعادت بشر است]</ref> افزون بر این به نظر آیت الله جوادی آملی، از مفسران شیعه، با معرفت نفس بسیاری از معارف علمی و فضایل اخلاقی برای انسان به دست میآید، معرفت توحیدی، خوف و خشیت الهی، کنارهگیری از دنیا، خودنگهداری نفس، شهود ملکوت، معرفت به پیامبر(ص) و ائمه(ع)، و ورود به ولایت الهی از جمله آثار و نتایج معرفت نفس معرفی شده است.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 . 2-2-ویکی شیعه]</ref> | ||
== معرفت نفس از منظر قرآن و روایات == | == معرفت نفس از منظر قرآن و روایات == | ||
خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
== راه دستیابی به معرفت نفس == | == راه دستیابی به معرفت نفس == | ||
تزکیه مقدمهای است که در وهله اول انسان از علم نتیجه مطلوب بگیرد و سپس مسیر عبودیت را به شکل صحیح و سالم بپیماید. اخلاق همان تزکیه است برای اینکه انسان خُلق خود را عوض و آن را زیر و رو کند.<ref>[https://zanjan.iqna.ir/fa/news/3919089/%D8%AA%D8%B2%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%88%DB%8C-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86 | تزکیه مقدمهای است که در وهله اول انسان از علم نتیجه مطلوب بگیرد و سپس مسیر عبودیت را به شکل صحیح و سالم بپیماید. اخلاق همان تزکیه است برای اینکه انسان خُلق خود را عوض و آن را زیر و رو کند.<ref>[https://zanjan.iqna.ir/fa/news/3919089/%D8%AA%D8%B2%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%88%DB%8C-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86 تزکیه مقدم بر تعلیم است / آغاز مهار هوی نفس با پالایش درون]</ref> چنانکه تزکیه نفس از عوامل مهمی معرفی شده که راه شناخت خویشتن را تسهیل میکند.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3 . 2-2-ویکی شیعه]</ref> همچنین اذکار و اوراد اعتکاف، به عنوان اعمال مستحبی بیان میشوند. به این معنا که اگر کسی بخواهد واقعا به فلسفه اعتکاف که معرفت النفس و سپس معرفت الله است، برسد. باید از تمامی فضاهای حاشیهای فاصله بگیرد و هدف اصلی یعنی همان ارتباط با خدا را در نظر داشته باشد. در واقع شناخت، معرفت و خلوت، زمانی حاصل میشود که با ملزوماتش همراه باشد. <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3701161/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%81-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA فلسفه اعتکاف، معرفت نفس و معرفت الله توام با تفکر است]</ref> افزون بر این، یکی از ساده ترین راه های خودشناسی مطالعه است<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3920713/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C نگرش قرآن به خودشناسی]</ref>. | ||
== منابع == | == منابع == |