ستوده نیا، محمدرضا
تحصیلات
ستوده نیا در سال 1361 موفق به اخذ دیپلم گردید. یک سال قبل از انقلاب در حوزه علمیه صدر بازار و همزمان با دبیرستان شروع به تحصیلات حوزوی نمود. پس از دیپلم به طور جدی به دروس حوزوی پرداخته و تا سال 1371 عمده دروس حوزوی شامل ادبیات عرب، فقه واصول، منطق و فلسفه را به پایان رساند. در این دوران علاوه بر تحصیل به تدریس دروس حوزوی نیز پرداخت. وی در سال 1371 در رشته زبان و ادبیات فارسی مشغول به تحصیل آکادمیک شد. ستوده نیا در سال 1375 موفق به ورود در دوره کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث شد وی در سال 1378 در دوره دکتری پذیرفته و در سال 1381 فارغ التحصیل شد.[۱]
سوابق علمی-اجرایی
محمدرضا ستودهنیا در سال ۱۳۷۷ بهعنوان خادم قرآن معرفی شد. وی نویسنده بسیاری از آثار و مؤلفات قرآنی است و عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، مدرس رادیوقرآن، داور مسابقات بینالمللی قرآن کریم در ایران و کشورهای اسلامی است. از جمله فعالیت های ایشان عبارت است از:
حضور در فعاليتهاي فرهنگی قبل از انقلاب در دبيرستان و جلسات مذهبي و قرآني اصفهان در سالهاي 1356و 1357
همكاري با بسيج در بخش عقيدتي سياسي و تدريس قرآن در سپاه، و بسياري از ارگانهاي انقلابي آن زمان پس از انقلاب از جمله بنياد جانبازان، بنياد شهيد، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف، آموزش و پرورش، و ....
در سال 1362 مقام سوم مسابقات سراسري قرائت قرآن را در كشور كسب نمود.
در سال 1363در زمره قاريان منتخب بعثه حج جمهوري اسلامي ايران به حج اعزام گرديد.
در سال 1366 نيز در مسابقات سراسري قرائت قرآن (اعزام به حج) موفق به كسب رتبه اول شد.
داور مسابقات بين المللي قرآن كريم در ايران و كشورهاي اسلامي: از سال 1374 به عنوان داور مسابقات بين المللي قرآن كريم از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه منصوب و تا كنون در بيش از چهل مسابقه ملي و بين المللي حفظ، قرائت و تفسير قرآن در ايران و كشورهاي ليبي، سوريه، لبنان، پاكستان، هند، مالزي و روسیه به عنوان داور يا مربي فني حضور داشته است.
رییس هیات داوران مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران (1385)
رییس هیات نظارت مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران (1390و 1387)
خادم نمونه قرآن در سال 1376 كه در كتاب خادمان نمونه فرآن.
دريافت نشان فرهنگ و هنر از وزير ارشاد وقت 1376
دريافت لوح از رياست جمهوري وقت كه در كتاب گنجينه هاي علمي دانشگاه اصفهان در سال 1382 صفحه 403 به چاپ رسيده است.
سفرهاي تبليغي قرآني به كشورهاي عربستان، سوريه، لبنان، برزيل، آرژانتين، پاراگوئه، انگلستان، ايتاليا، ليبي، پاكستان، هند، مالزي، تركمنستان، دبي و اندونزی....
سفر علمي به كشور تركمنستان (مقاله و سخنراني)
سفر علمي به انگلستان، دانشگاه يوميست (برگزاري نمايشگاه قرآن و سخنراني) 1379
سفر علمي به اندونزی، دانشگاه بندونگ و کالج اسلامی جاکارتا (تدریس و سخنراني) 1389 و 1390
برگزاري و تدريس در كارگاههاي متعدد تخصصي قرآن و علوم قرآني در سطح كشور.
عضو شوراي عالي قرآن سازمان اوقاف و امور خيريه كشور از سال 1371 تا 1385
نماينده و دبير انجمن علوم قرآن و حديث ايران در استان اصفهان (1387 تا 1388)
احراز رتبه دوم جشنواره بين المللي توليدات راديويي، 1384
مدير مسئول مجله کاوشی نو در معارف قرآن دانشگاه اصفهان (1388 تا کنون)
عضو هيات تحريريه فصلنامه علمی ترویجی منهاج دانشگاه آزاد اسلامی (1388 تا کنون)
عضو هيات تحريريه فصلنامه تخصصي قرآني كوثر (1380 تا کنون)
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان (1390)
دبیر دومین جشنواره قرآن اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور (1390)
دبیر دومین مسابقات سراسری قرآن اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور (1390)
دبیر علمی همایش قرآن و علوم زیستی(1392)
پژوهشگر برتر بنیاد نخبگان در استان اصفهان (1391)
پژوهشگر برتر استان اصفهان در علوم قرآنی دانشگاه اصفهان (1391)
چهره برتر و استاد پیشکسوت قرآنی کشور در سال 1391
آثار
تدوین بیش از ۵۰ مقاله علمی، پژوهشی و تخصصی در مجلات و همایشهای بینالمللی داخلی و خارجی، تولید بیش از دهها نرمافزار آموزشی و علوم قرآنی، کارشناس تجوید و قرائات برنامههای رادیوقرآن، برخی دیگر از فعالیتهای علمی ایشان است. از جمله این تالیفات عبارت است از:
بررسی تطبیقی میان علم آواشناسي و تجويد
راهنماي تلاوت قرآن
خوداموز روخواني قرآن
آشنايي با علم قرائت(تجويد 1)
ناظره قرآن كريم
هنر قرائت قرآن
شرح منظومه جَزَرِیّه
دانش تجوید 1
دانش تجوید 2
دانش وقف و ابتدا
دیدگاهها
باتوجه به تخصص ستوده نیا در حوزه قرائات براین است که در کشور ما جایگاهی برای تلاوت در محافل به آن صورت پیشبینی نشده است[۲] وی براین است استقبال چندانی از محافل قرآن نمیشود و حضور در محافل منحصر به یک عده خاصی است و به این دلیل عدم تعریف جایگاه تلاوت در ایران است. لذا برگزارکنندگان مسابقات، با دید بازتری به قضیه نگاه کنند. [۳]