محمد علی خواجه پیری

نسخهٔ تاریخ ‏۸ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۴۱ توسط Tabasi (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «<div style="text-align:justify"> محمد علی خواجه پیری(1331)؛ کارشناس توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی اهل ایران ¬که تاکنون مدیریت برنامه¬ها و طرح¬های قرآنی متعددی را برعهده داشته است. یکی از طرح¬های قرآنی مورد ارائه وی، طرح اسوه است که طرح آموزشی-تربیتی قاریان...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

محمد علی خواجه پیری(1331)؛ کارشناس توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی اهل ایران ¬که تاکنون مدیریت برنامه¬ها و طرح¬های قرآنی متعددی را برعهده داشته است. یکی از طرح¬های قرآنی مورد ارائه وی، طرح اسوه است که طرح آموزشی-تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم می¬باشد. از جمله فعالیت¬های دیگر وی، پیشنهاد تربیت مربیان قرآنی برای سطح عمومی، تخصصی، کودک و نوجوان، جوان و مربیان سیاسی – وحیانی است.

1- زندگینامه محمد علی خواجه پیری محمدعلی خواجه‌پيری در سال ۱۳۳۱ در خانواده مذهبی در محله امام‌زاده يحيی تهران به دنيا آمد.[۱] وی، پیشکسوت قرآنی کشور و دبیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) است که مدیریت امور قرآنی و فرهنگی در کشور را بر عهده دارد.[۲] 2- جایگاه قرآنی محمد علی خواجه پیری محمدعلی خواجه‌پیری از کارشناسان قرآنی است که مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر و مؤسس طرح اسوه (طرح آموزشی-تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم) از جمله سوابق ایشان محسوب می‌شود.[۳] فعال کردن خانه‌های قرآنی مسجد محور(ارتباط قرآن با مسجد)، تشکیل جامعه قرآنی، آموزش اساتید و مربیان قرآنی و ترویج و کمک به قرآن از برنامه‌های دیگری است که خواجه پیری سهمی فعال در اجرای آنها دارد.[۴] وی با همكاری جمعی از علاقه‌مندان فرهنگی به‌ويژه مرحوم آيت‌الله «خوانساری» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراك را راه‌اندازی كرد و كانون عترت و قرآن كريم را در این دانشگاه پايه¬گذاری نمود. وی در هشتمين دوره انتخاب خادمان قرآن كريم به دليل استمرار و فعاليت قرآنی در دانشگاه آزاد به عنوان خادم برگزيده قرآن معرفی شد و هم اكنون، مدير مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور است.[۵] 3- تربیت مربی قرآن از نظر محمد علی خواجه پیری تربیت مربی قرآن از نظر خواجه پیری مقوله ای مهم برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است. وی معتقد است مربی باید توانایی و ظرفیت جذب مردم به سمت قرآن را در سطح عمومی جامعه فراهم کند و ظرفیت قرآنی محله¬ها را به خوبی بشناسد و برای آن برنامه ریزی کند. این مربیان می¬توانند کمک شایانی برای آموزش قرآن در سطح عمومی و ترویج معارف قرآنی در سطح محله و مساجد باشند.[۶] علاوه بر تربیت مربی عمومی قرآن، تربیت مربی قرآن در سطح تخصصی نیز از نظر خواجه پیری مقوله ای با اهمیت است¬. برای متخصص قرآنی ضرورت دارد تا به تدریج در جلسات تخصصی شرکت نماید و نیز شبکه نخبگانی ایجاد کند تا نخبه‌ها به این شبکه بپیوندند. از نظر وی مربیان قرآن باید بتوانند جریان فکری سالمی با توجه به قرآن ایجاد کنند که بتوان به آنها اعتماد کرد و آینده نظام را به دست این افراد سپرد. همچنین، این جریان باید یک جریان فکری دینی عمیق با نیت پاک و خالص باشد تا زود فراموش نشود و نتیجه¬ای عاید جامعه قرآنی شود. یکی دیگر از حوزه های تربیتی که از نظر خواجه پیری می بایست بدان توجه شود تربیت مربی برای قشر کودک و نوجوان و جوان است. مربیان کودک باید شناخت خوبی از این قشر داشته باشند و متناسب با ذائقه آنها برنامه-ریزی و نوآوری انجام دهند.[۷] علاوه بر این، مربیان مهدکودک¬ها باید تفسیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مشاوره قرآنی یاد بگیرند تا شبکه بزرگ نیروی انسانی در حوزه قرآن و یک مجموعه آماده برای نیازهای نظام اسلامی در سطح کودک، نوجوانان و جوانان شکل بگیرد.[۸]

یکی دیگر از حوزه های تربیت مربی قرآن از نظر خواجه پیری، تربیت مربی سیاسی- وحیانی است¬. این مربیان قرآنی وظیفه دارند تا نقشه¬های دشمن را به خوبی بشناسند و برای مقابله با آنها راهکار قرآنی ارائه دهند و بصیرت افزایی نسل جوان را افزایش دهند.[۹]

منابع: ایکنا.