شرط بندی

نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۰ توسط Shojaei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «'''شرط بندی'''؛ به شرط حرامی گفته می شود که در بازی ها و قراردادهای بخت آزمایی یا قمار میان طرفین منعقد می شود. قمار و ازلام از جمله بازی ها و یا قراردادهایی است که در قرآن به عنوان شرط بندی حرام و عملی از ناحیه شیطان معرفی شده است. علت حرام بودن شر...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

شرط بندی؛ به شرط حرامی گفته می شود که در بازی ها و قراردادهای بخت آزمایی یا قمار میان طرفین منعقد می شود. قمار و ازلام از جمله بازی ها و یا قراردادهایی است که در قرآن به عنوان شرط بندی حرام و عملی از ناحیه شیطان معرفی شده است. علت حرام بودن شرط بندی این است که درآمدی ناشی از آن از روی فریبکاری به دست می¬آید. علاوه بر این، شرط بندی نوعی درآمد زایی بدون تولید و کار است و مانع پیشرفت کار و اقتصاد خواهد شد.

شرط بندی در اصطلاح

شرط بندى به قراردادی گفته می شود که مالی را در بازی شرط می کنند تا فرد در صورت برنده شدن آن را بدست آورد. به طور معمول، این شرط در بازی قمار، مسابقات مختلف همانند تخته نرد و شطرنج گذاشته می شود.[۱] در این گونه قرار داد، دو نفر در مورد خاصی پیش بینی می کنند و در صورت پیش بینی درست، برنده قرارداد می شوند و مزایای مالی اعم از منقول و غیر منقول به فرد برنده تعلق می گیرد.[۲]

حکم شرط بندی در قرآن

شرط ‌بندی در قرآن به عمل حرامی[۳] گفته می شود که افراد در بازی هایی همانند قمار و أزلام انجام می دهند. در واقع، شرط بندی، قرار دادن شرطی در بازی است که در صورت برنده شدن در آن بازی، فرد مقابل موظف به پرداخت مال می شود. در قرآن به بازی ها و قراردادهایی همانند قمار و أزلام[۴] اشاره شده است که شرط بندی در آن انجام می شد.[۵]

به عنوان نمونه، أزلام[۶] نوعی شرط بندی[۷] بود كه در جاهليّت، گوشت حيوان ذبح شده را با شرط بندی قسمت می کردند.[۸] فرآیند این شرط بندی اینگونه بود که ده نفر حيوانى را خريدارى و ذبح می کردند. سپس، ده چوبه تير كه روى هفت عدد از آنها عنوان «برنده» و سه عدد آن، عنوان «بازنده» ثبت شده بود، در كيسه مخصوصى مى‏ ريختند و به صورت قرعه ‏كشى آنها را از آن ده نفر بيرون مى ‏آوردند، هفت چوبه برنده بنام هر كس مى ‏افتاد سهمى از گوشت بر مى ‏داشت و چيزى در برابر آن نمى ‏پرداخت؛ ولى آن سه نفر كه تيرهاى بازنده را دريافت کرده بودند، ملزم به پرداخت يك سوم قيمت حيوان می شدند؛ بدون اينكه سهمى از گوشت داشته باشند.[۹] قرآن اینگونه شرط بندی را عملی از شیطان دانسته و آن را حرام اعلام کرده است. علت حرمت آن این است که قرآن بر درآمد ناشی از تولید و کار ارج می نهد و با درآمد یا مالی که با بخت آزمایی و بدون تلاش بدست می آید، مخالفت می نماید.[۱۰] علاوه بر این، فریبکاری و کلاهبرداری در شرط بندی به چشم می خورد که برخی را ثروتمند و عده بسیاری را فقیر می کند.[۱۱]

منابع

ایکنا

حسينى همدانى، محمد،(1404)، انوار درخشان در تفسير قرآن، تهران: لطفى.

دائره المعارف اسلامی

سید قطب، (1425)، فى ظلال القرآن، بيروت: دار الشروق. طباطبايى، محمدحسين، (1374)،

ترجمه تفسير الميزان، قم: جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامی.

طبرسى، فضل بن حسن، (1374)، ترجمه تفسير مجمع البيان، تهران: فراهانى.

مكارم شيرازى، ناصر، (1371)، تفسير نمونه، تهران: دار الكتب الإسلامية.

ویکی پدیا.

ویکی شیعه

ویکی فقه

ارجاعات

  1. .ویکی فقه؛ ویکی پدیا.
  2. . تعیین مصادیق شرط بندی اینترنتی؛ در نهی از شراب و قمار و شرط‌‌‌بندی.
  3. . کسب درآمد از طریق شرط‌‌بندی حتی در مسابقات قرآن هم حرام است
  4. . یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ، إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ؛ «اى کسانى‌که ایمان آورده‏‌اید شراب و قمار و بت‌ها و تیرهاى قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آن‌ها دورى گزینید باشد که رستگار شوید، همانا شیطان مى‏خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنى و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد. پس، آیا شما دست برمى‏‌دارید» (مائده/91-90).
  5. . طباطبایی، 1374، ج6، ص175؛ ویکی شیعه؛ شرط بندی های رایج در جامعه امروز از جمله مصادیق قمار است؛ حرام‌خواری؛ زمینه‌ساز تباهی دین و دنیای انسان/ حرام‌خواری از نگاه قرآن؛‏ترتيب مراتب انفاق از منظر قرآن/ خیرخواهی كه از روی هوا و هوس باشد، نتیجه‌ای ندارد
  6. . حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ‏؛ «بر شما حرام شده است: مردار، و خون، و گوشت خوك، و آنچه به نام غير خدا كشته شده باشد، و [حيوان حلال گوشتِ‏] خفه شده، و به چوب مرده، و از بلندى افتاده، و به ضربِ شاخ مرده، و آنچه درنده از آن خورده باشد- مگر آنچه را [كه زنده دريافته و خود] سر ببريد- و [همچنين‏] آنچه براى بتان سر بريده شده، و [نيز] قسمت كردن شما [چيزى را] به وسيله تيرهاى قرعه؛ اين [كارها همه‏] نافرمانى [خدا] ست». (مائده/3).
  7. . جای خالی برخی واژگان قرآن در «مفردات» راغب اصفهانی؛ قرآن مستی را حرام می‌داند نه شراب! + پاسخ شیعه؛ آتش هيزمی كه انسان‌ها برای خود می‌افروزند
  8. . سید قطب، 1425، ج‏2، ص 841؛ حسینی همدانی، 1404، ج‏4، ص 333
  9. مکارم شیرازی، 1374، ج‏4، ص261؛ طبرسی، 1374، ج‏6، ص 201؛ دائره المعارف اسلامی
  10. . پايه اقتصاد اسلامی كار و توليد است نه بخت و شانس/ شركت‌های هرمی نامشروعند
  11. [F:\قرآن پدیا\New folder\سایت‌های شرط‌بندی باید تعطیل شوند . سایت‌های شرط‌بندی باید تعطیل شوند ]