مودب، سید رضا

نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۰۴ توسط Kazemi (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «سید رضا مؤدب (متولد 1341ش)،محقق، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه قم متولد کاشان است. == تحصیلات == مودب تحصیلات پایه را در کاشان، سپری نمود و برای ادامه تحصیل قم، هجرت کرد و تا دو سال در مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی و نیز مدرسه رسالت به تحصیل پر...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

سید رضا مؤدب (متولد 1341ش)،محقق، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه قم متولد کاشان است.

تحصیلات

مودب تحصیلات پایه را در کاشان، سپری نمود و برای ادامه تحصیل قم، هجرت کرد و تا دو سال در مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی و نیز مدرسه رسالت به تحصیل پرداخت. وی از سال 1370ش، در مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و از سال 1372 تا 1376ش، در مقطع دکتری دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.[۱]

سوابق علمی- اجرایی

مودب افزون بر تالیف مقالات و کتب نیز دارای فعالیت های متعددی در عرصه های علمی و اجرایی نیز بوده است:
رئیس دانشکده دانشگاه قم
مدیر گروه دانشگاه قم
معاون پژوهشی دانشگاه قم
عضو پیوسته انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
عضیت در هیت تحریریه هایی چون: پژوهش نامه قرآن و حدیث، مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث، فصلنامه شیعه شناس، دانشنامه علوم قرآن و حدیث، نشریه مطالعات قرآن و حدیث[۲]

آثار

از جمله آثار مودب علاوه بر مقالات و راهنمایی و داوری مقالات و رساله ها، نیز مجموعه کتبی از ایشان به جا مانده است:

  1. تاريخ الحديث؛
  2. إعجاز القرآن؛
  3. مقالات قرآنی و حدیثی؛
  4. مبانی تفسیر قرآن؛
  5. دروس في علم الدراية؛
  6. تاریخ حدیث؛
  7. روش‌های تفسیر قرآن؛
  8. درس‌نامه دراية الحديث؛
  9. علم الدراية المقارن؛
  10. نزول قرآن و رؤیای هفت حرف؛
  11. اعجاز قرآن؛
  12. علم الدراية تطبیقی؛
  13. مفردات قرآن؛
  14. علم الحديث.[۳]

دیدگاه‌‎ها

وی براین عقیده است علوم انسانی فعلی خاستگاه نظری غربی دارد و از پایگاه دینی برخوردار نیست و با فرهنگ و جامعه اسلامی ما و کشورهای اسلامی دیگر، هم‌ساز و هم‌سو نیست و به عبارتی علوم انسانی فعلی در سعادت‌مند کردن انسان توفیق زیادی نداشته است. این علوم انسانی هرچند رشد کرده و رفاه را آورده اما با ارزش‌های معنوی و فرهنگی که امام راحل، انقلاب را بر آن اساس شکل داد و موفقیت‌های نظام نیز بر آن اساس بوده است، سازگار نیست. نظریاتی که در حوزه علوم انسانی مطرح است انسان را یک موجود مادی می‌دانند و نه یک بنده و عبد الهی که باید در راستای سعادت الهی حرکت کند.[۴]

منابع

خبرگزاری ایکنا

مگیران

صفحه اساتید دانشگاه قم

ارجاعات