بی آزار شیرازی، عبدالکریم

نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۴۱ توسط Shojaei (بحث | مشارکت‌ها)

عبدالکریم بی آزار شیرازی(زاده 1323)؛ قرآن پژوه و استاد رشته علوم قرآن و حدیث. وی دارای آثار فراوانی مانند تفسیر کاشف می باشد و در سال 1375 به عنوان خادم قرآن در حوزه پژوهش انتخاب شد.

زندگی نامه بی آزار شیرازی

بی‌آزار شیرازی، در سال ۱۳۲۳ در شیراز متولد شد. وی ابتدا در زادگاهش و سپس در قم و نجف درس خواند. در محضر امام خمینی (ره) فقه و حدیث آموخت و تمامی مسائل مستحدثۀ ایشان را به رشتۀ تحریر درآورد (رسالۀ نوین). او در ۱۳۵۳ به درجۀ اجتهاد رسید و در ۱۳۵۴ به کانادا رفت و از دانشگاه مک‌گیل در رشتۀ تاریخ و تمدن اسلامی دانشنامۀ فوق‌لیسانس گرفت. ایشان از ۱۳۶۱، به تدریس در دانشگاه‌های ایران پرداخت و در ۱۳۷۲، در رشتۀ علوم قرآنی و حدیث دانشنامۀ دکتری گرفت.[۱]

مسئولیت های بی آزار شیرازی

او از سال ۱۳۶۵ به معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) منصوب و از سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده الهیات و ادبیات این دانشگاه را به عهده داشت. در سال ۱۳۸۰ به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و از آغاز تاسیس مجمع جهانی التقریب از سوی مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی این مجمع درآمد و یکسال معاونت امور بین‌الملل این مجمع را نیز به عهده داشت. وی همچنین از سوی دبیر کل مجمع جهانی تقریب و هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی و وزیر علوم وقت، مدتی عهده‌دار ریاست این دانشگاه بود.[۲]

آثار بی آزار شیرازی

تفسیر کاشف؛ رساله نوین فقهی- پزشکی؛ قرآن در ادبیات فارسی؛ قرآن ناطق؛ قرآن و طبیعت؛ داستان زندگی پیامبر (ص)؛ امام متقین علی (ع)؛ فاطمه (س) پاره‌تن پیامبر (ص)؛ امام حسن (ع)؛ سبط نبی (ص) حسین بن علی (ع)؛ عاشورا در سرزمین‌ها؛ خدا و اختراعات از دیدگاه علم و قرآن؛ میثاق در قرآن؛ طلوع و غروب تمدن‌ها؛ جهان دیگر؛ گذشته و آینده جهان؛ الوحدة الاسلامیة؛ مشعل اتحاد؛ توحید کلمه؛ آلاء الرحمن؛ باستان‌شناسی و جغرافیایی تاریخی قصص قرآن؛ اخلاق عملی برای جوانان، تفسیر سوره یوسف؛ المسائل المستحدثة، تقریرات درس امام خمینی (ره)؛ ولایت‌های فقیه؛ تحریر اللمعة؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای عرفه؛ ترجمه تفسیری و تصویری دعای کمیل؛ ترجمه داستان «حی بن یقظان» ابن طفیل اندلسی؛ بیونیک یا الهام صنعت از خلقت؛ مناسک حج امام خمینی (ره)؛ دعای توسل (همراه با بحثی در حقیقت توسل و پاسخ به ایرادات وهابیان)؛ شیخ محمود شلتوت، طلایه‌دار تقریب؛ پرشکوه‌ترین مراسم عبادت و قربانی،[۳] همبستگی مذاهب اسلامی و اسلام؛ آئين همبستگی[۴] برخی از اهم آثاری است که توسط بی آزار شیرازی نگاشته شده است.

دیدگاه های بی آزار شیرازی در مورد تقریب

تقريب مذاهب به معنای انصراف مسلمانان از عقايد خاص كلامی و فقهيشان نيست بلكه يك رفتار و گفتمانی پيشرو در مقابله با دشمنان اسلام و اهداف شوم آنان است و هدفی جز گسترش همدلی و همكاری مذاهب اسلامی و شناخت بيشتر آنان از يكديگر ندارد.[۵]

موانع تقریب از دیدگاه بی آزار شیرازی

امام خمینی(ره) تأکید می‌کردند که وحدت از رحمان و تفرقه از شیطان است. یکی از بزرگترین موانع تقریب، شیطان است. اگر این شیطان، تهذیب نشود همواره مانند یک آتشفشان عمل کرده و آتش حسادت، تکبر و خودبرتر بینی از درون آدم فوران می‌کند و دائماً می‌خواهد با دیگران بجنگد امّا اگر این روحیه شیطانی ما خاموش شود می‌تواند ما را با رحمت الهی، با یکدیگر متحد کند همانگونه که پیامبر اسلام(ص) اینکار را انجام دادند.[۶] یکی دیگر از موانع تقریب، تکفیر و توهین است. این توهین‌ و تکفیر متعلق به ادیان زمینی است در حالی که در دین آسمانی گفته شده به کسی که اظهار اسلام می‌کند نگویید تو مسلمان نیستی اما در ادیانِ شرک و زمینی، به راحتی دیگران تکفیر می‌کنند.[۷]

راهکارهای وحدت امت اسلامی از دیدگاه بی آزار شیرازی

مبارزه مشترک با فرقه‌های بدلی، بازگشت به اخلاق اسلامی و روح توحیدی مهم‌ترین راهکارهای وحدت است.[۸] اگر بخواهیم به وحدت برسیم بایستی، به جایی پررنگ نمودن فرقه‌ها، اسلام و خدا و قرآن و پیغمبر خدا را پررنگ کنیم. متأسفانه هر فرقه‌ای روزبه‌روز سعی می‌کند خودش را پررنگ کند، همین باعث شده که فرقه‌گرایی تا این اندازه رشد کند و این فرقه‌گرایی و ملی‌گرایی درست جهت معکوس وحدت است.[۹]

منابع

ایکنا

ویکی جو

ویکی پدیا

ارجاعات