ویراستار
۱۱۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
با توجه به اينکه آيت الله جوادی آملی جايگاه ويژهای را برای روايات قائل هستند، روايات را به منزله «عِدل قرآن» میدانند و اهل بيت را ثقلی میدانند كه هرگز از قرآن كريم جدا نمیشوند كه اين معنا در حديث شريف ثقلين نيز آمده است.<ref>. ص54 و 55</ref> بنابر نظر آیت الله جوادی آملی، عقل در عرض نقل، حجت و معتبر است و همانگونه كه نقل، حجت الهی است، عقل نيز حجت خداست و بين عقل و نقل هيچگاه تعارضی وجود ندارد. اگر تعارضی هم باشد، تعارض بدوی است و همانطور كه نقل از منابع استنباط حكم خداست، عقل هم از منابع استنباط حكم خداست.<ref>. ص32</ref> همچنین مشرب عقلانی و خردورزانه آيت الله جوادی آملی در استفاده از آيات و روايات در درس تفسير بسيار جالب توجه است؛ ايشان همواره تلاش میكنند تا عقلانيت آموزههای اسلامی را به اثبات برسانند و یكی از روشهای ايشان در استدلالشان در حوزههای مختلف، بهرهگيری از مسلمات عقلی است.<ref>ص89</ref> | با توجه به اينکه آيت الله جوادی آملی جايگاه ويژهای را برای روايات قائل هستند، روايات را به منزله «عِدل قرآن» میدانند و اهل بيت را ثقلی میدانند كه هرگز از قرآن كريم جدا نمیشوند كه اين معنا در حديث شريف ثقلين نيز آمده است.<ref>. ص54 و 55</ref> بنابر نظر آیت الله جوادی آملی، عقل در عرض نقل، حجت و معتبر است و همانگونه كه نقل، حجت الهی است، عقل نيز حجت خداست و بين عقل و نقل هيچگاه تعارضی وجود ندارد. اگر تعارضی هم باشد، تعارض بدوی است و همانطور كه نقل از منابع استنباط حكم خداست، عقل هم از منابع استنباط حكم خداست.<ref>. ص32</ref> همچنین مشرب عقلانی و خردورزانه آيت الله جوادی آملی در استفاده از آيات و روايات در درس تفسير بسيار جالب توجه است؛ ايشان همواره تلاش میكنند تا عقلانيت آموزههای اسلامی را به اثبات برسانند و یكی از روشهای ايشان در استدلالشان در حوزههای مختلف، بهرهگيری از مسلمات عقلی است.<ref>ص89</ref> | ||
=== روش تفسیری قرآن === | === روش تفسیری قرآن === |