ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
از ویژگیهای این تفسیر علاوه بر جامعیت، دستهبندی مطالب است که دسترسی به آنها را سهل کرده است وی مطالب را چند نوع دستهبندی کرده است؛ القراءات، الوقوف، التفسیر، تقسیمبندی اولیه اوست. در بخش تفسیر هم مطالب را به چندین بحث تقسیم میکند و هر بحث را به چندین مسئله. در این بین، جداسازی اقوال از هم و نیز تفکیک مطالب آیه و دسته آیات، در تسهیل وصول به مطالب، نقش به سزایی دارد. | از ویژگیهای این تفسیر علاوه بر جامعیت، دستهبندی مطالب است که دسترسی به آنها را سهل کرده است وی مطالب را چند نوع دستهبندی کرده است؛ القراءات، الوقوف، التفسیر، تقسیمبندی اولیه اوست. در بخش تفسیر هم مطالب را به چندین بحث تقسیم میکند و هر بحث را به چندین مسئله. در این بین، جداسازی اقوال از هم و نیز تفکیک مطالب آیه و دسته آیات، در تسهیل وصول به مطالب، نقش به سزایی دارد. | ||
صاحب روضات الجنات در اهمیت و جایگاه این تفسیر مینویسد: «تفسیر نیشابوری از بهترین شروح کلام الله مجید میباشد که توانسته است فواید لفظی و معنوی و بهرههای ظاهری و باطنی را در خود جمع نماید. نزدیکترین تفسیر از جهت کمیت و کیفیت و ترتیب و شهرت به تفسیر مجمع البیان میباشد، فقط در احکام وقفها، تاویلهای آخر آیات و اشارات به دقائق نکات عربی، بیش از مجمع است.» | صاحب روضات الجنات در اهمیت و جایگاه این تفسیر مینویسد: «تفسیر نیشابوری از بهترین شروح کلام الله مجید میباشد که توانسته است فواید لفظی و معنوی و بهرههای ظاهری و باطنی را در خود جمع نماید. نزدیکترین تفسیر از جهت کمیت و کیفیت و ترتیب و شهرت به تفسیر مجمع البیان میباشد، فقط در احکام وقفها، تاویلهای آخر آیات و اشارات به دقائق نکات عربی، بیش از مجمع است.»<ref>[https://iqna.ir/00HFZs «غرائب القرآن»، تفسیری در پیوند اسرار لفظی و معنوی قرآن]</ref> | ||
== منابع == | |||
ایکنا | |||
== ارجاعات == | |||
[[رده:تفسیر قرآن]] | [[رده:تفسیر قرآن]] | ||
[[رده:تفاسیر قرن هشت]] | [[رده:تفاسیر قرن هشت]] |