رفاه: تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''رفاه'''؛ به حالت آسایش و سلامتی گفته می شود که در اثر برخورداری از امکانات زندگی به دست می آید. برخورداری از امکانات زندگی و رفاه در قرآن کریم با توجه به جوانب منفی و مثبت آن در نظر گرفته شده است. رفاه در جهت مثبت زمانی بدست می آید که متکی بر ایما...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۲: خط ۲:


== رفاه در قرآن ==
== رفاه در قرآن ==
رفاه به معنای برخورداری از آسایش و امکانات زندگی بر اثر بهره‌مندی از مال و ثروت است.<ref>[https://fa.imamatpedia.com/wiki/رفاه . امامت پدیا1.]</ref> مال و ثروت در  قرآن، به عنوان قوام زندگی<ref>. يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ‏ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ؛ «به خدا سوگند مى‏خورند كه [سخن ناروا] نگفته‏اند، در حالى كه قطعاً سخن كفر گفته و پس از اسلام آوردنشان كفر ورزيده‏اند، و بر آنچه موفّق به انجام آن نشدند همّت گماشتند، و به عيبجويى برنخاستند مگر [بعد از] آنكه خدا و پيامبرش از فضل خود آنان را بى‏نياز گردانيدند. پس اگر توبه كنند براى آنان بهتر است، و اگر روى برتابند، خدا آنان را در دنيا و آخرت عذابى دردناك مى‏كند، و در روى زمين يار و ياورى نخواهند داشت» (توبه/74).</ref> به عنوان ابزار رفاه و آسایش بشر معرفی شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3916220/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D9%82%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C . تحلیل کارکرد رفاه اجتماعی از دیدگاه قرآن در «افق‌های نو در فقه سیاسی؛پژوهشکده باقرالعلوم.]</ref> درواقع، قرآن کریم رفاه و آسايش را حق طبيعی انسان می‌داند؛ ولی ارزشمندی آن را به داشتن ايمان و عمل صالح<ref>. وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى‏ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِكَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِي الْغُرُفاتِ آمِنُونَ؛ «و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند، مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند. پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده‏اند پاداش است و آنها در غرفه‏ها [ى بهشتى‏] آسوده خاطر خواهند بود». (سبأ/37).</ref> مشروط می‌كند و به انسان هشدار می‌دهد كه مبادا داشتن رفاه موجبات نابودی<ref>. وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ؛ و بدين گونه در هيچ شهرى پيش از تو هشداردهنده‏اى نفرستاديم؛ مگر آنكه خوشگذرانان آن گفتند: «ما پدران خود را بر آيينى [و راهى‏] يافته‏ايم و ما از پى ايشان راهسپريم.» (زخرف  /23). وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ كافِرُونَ‏؛و [ما] در هيچ شهرى هشداردهنده‏اى نفرستاديم؛ جز آنكه خوشگذرانان آنها گفتند: «ما به آنچه شما بدان فرستاده شده‏ايد كافريم.» (سبأ/34).</ref> وی را فراهم كند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1845869/%D8%AC%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF . جايگاه رفاه و آسايش انسان از منظر قرآن كريم بررسی شد.]</ref> بر این اساس، قرآن كريم رفاه را در صورتی ناپسند دانسته است كه منجر به انحرافاتی چون استكبار<ref>. فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً؛ امّا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، پاداششان را به تمام [و كمال‏] خواهد داد، و از فضل خود به ايشان افزونتر مى‏بخشد و امّا كسانى كه امتناع ورزيده و بزرگى فروخته‏اند، آنان را به عذابى دردناك دچار مى‏سازد و در برابر خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت» (نساء/173).</ref> شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1845869/%D8%AC%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF<nowiki> . جايگاه رفاه و آسايش انسان از منظر قرآن كريم بررسی شد.   ]</nowiki></ref>  
رفاه به معنای برخورداری از آسایش و امکانات زندگی بر اثر بهره‌مندی از مال و ثروت است.<ref>[https://fa.imamatpedia.com/wiki/رفاه . امامت پدیا1.]</ref> مال و ثروت در  قرآن، به عنوان قوام زندگی<ref>. يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ‏ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ؛ «به خدا سوگند مى‏خورند كه [سخن ناروا] نگفته‏اند، در حالى كه قطعاً سخن كفر گفته و پس از اسلام آوردنشان كفر ورزيده‏اند، و بر آنچه موفّق به انجام آن نشدند همّت گماشتند، و به عيبجويى برنخاستند مگر [بعد از] آنكه خدا و پيامبرش از فضل خود آنان را بى‏نياز گردانيدند. پس اگر توبه كنند براى آنان بهتر است، و اگر روى برتابند، خدا آنان را در دنيا و آخرت عذابى دردناك مى‏كند، و در روى زمين يار و ياورى نخواهند داشت» (توبه/74).</ref> به عنوان ابزار رفاه و آسایش بشر معرفی شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3916220/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D9%82%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C . تحلیل کارکرد رفاه اجتماعی از دیدگاه قرآن در «افق‌های نو در فقه سیاسی؛پژوهشکده باقرالعلوم.]</ref> درواقع، قرآن کریم رفاه و آسايش را حق طبيعی انسان می‌داند؛ ولی ارزشمندی آن را به داشتن ايمان و عمل صالح<ref>. وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى‏ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِكَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِي الْغُرُفاتِ آمِنُونَ؛ «و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند، مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند. پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده‏اند پاداش است و آنها در غرفه‏ها [ى بهشتى‏] آسوده خاطر خواهند بود». (سبأ/37).</ref> مشروط می‌كند و به انسان هشدار می‌دهد كه مبادا داشتن رفاه موجبات نابودی<ref>. وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ؛ و بدين گونه در هيچ شهرى پيش از تو هشداردهنده‏اى نفرستاديم؛ مگر آنكه خوشگذرانان آن گفتند: «ما پدران خود را بر آيينى [و راهى‏] يافته‏ايم و ما از پى ايشان راهسپريم.» (زخرف  /23). وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ كافِرُونَ‏؛و [ما] در هيچ شهرى هشداردهنده‏اى نفرستاديم؛ جز آنكه خوشگذرانان آنها گفتند: «ما به آنچه شما بدان فرستاده شده‏ايد كافريم.» (سبأ/34).</ref> وی را فراهم كند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1845869/%D8%AC%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF . جايگاه رفاه و آسايش انسان از منظر قرآن كريم بررسی شد.]</ref> بر این اساس، قرآن كريم رفاه را در صورتی ناپسند دانسته است كه منجر به انحرافاتی چون استكبار<ref>. فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً؛ امّا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، پاداششان را به تمام [و كمال‏] خواهد داد، و از فضل خود به ايشان افزونتر مى‏بخشد و امّا كسانى كه امتناع ورزيده و بزرگى فروخته‏اند، آنان را به عذابى دردناك دچار مى‏سازد و در برابر خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت» (نساء/173).</ref> شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1845869/%D8%AC%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF جايگاه رفاه و آسايش انسان از منظر قرآن كريم بررسی شد.] </ref>  


== عوامل موثر بر ایجاد رفاه اجتماعی در قرآن ==
== عوامل موثر بر ایجاد رفاه اجتماعی در قرآن ==
یکی از شرایط مؤثر در تأمین رفاه افراد، پرداخت زكات<ref>. «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم‏؛ از اموال آنان صدقه‏اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏شان سازى، و برايشان دعا كن، زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است، و خدا شنواى داناست» (توبه/103)</ref> است که می‌تواند چرخه درآمد، توليد و ثروت را گسترش دهد و محرك سرمايه‌گذاری، كاهش فقر، بيكاری و عامل افزايش رفاه شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1192857/%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%B2%D9%83%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%83%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%83-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- . وضع زكات بر سرمايه راكد محرك سرمايه‌گذاری و عامل افزايش رفاه است؛  پرداخت زکات گامی در جهت توسعه رفاه عمومی است]</ref> یکی دیگر از شرایط، قرار گرفتن انسان در مسیر عقل و عدل است که در ارتقای رفاه عمومی جامعه نقش مؤثری دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3466692/%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . رفاه با عقل و عدل تامین می‌شود/ ماندگاری در سایه انس با قرآن است.]</ref> در این صورت، رفاهی که از مسیر عقل و عدالت خارج شده باشد، از بین رفتنی است.<ref>. وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ الْآخِرَةِ وَ أَتْرَفْناهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ‏؛ «و اشراف قومش كه كافر شده، و ديدار آخرت را دروغ پنداشته بودند، و در زندگى دنيا آنان را مرفّه ساخته بوديم گفتند: «اين [مرد] جز بشرى چون شما نيست: از آنچه مى‏خوريد، مى‏خورد؛ و از آنچه مى‏نوشيد، مى‏نوشد». (مؤمنون/33)</ref>  
یکی از شرایط مؤثر در تأمین رفاه افراد، پرداخت زكات<ref>. «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم‏؛ از اموال آنان صدقه‏اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏شان سازى، و برايشان دعا كن، زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است، و خدا شنواى داناست» (توبه/103)</ref> است که می‌تواند چرخه درآمد، توليد و ثروت را گسترش دهد و محرك سرمايه‌گذاری، كاهش فقر، بيكاری و عامل افزايش رفاه شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1192857/%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%B2%D9%83%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%83%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%83-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- . وضع زكات بر سرمايه راكد محرك سرمايه‌گذاری و عامل افزايش رفاه است؛  پرداخت زکات گامی در جهت توسعه رفاه عمومی است]</ref> یکی دیگر از شرایط، قرار گرفتن انسان در مسیر عقل و عدل است که در ارتقای رفاه عمومی جامعه نقش مؤثری دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3466692/%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . رفاه با عقل و عدل تامین می‌شود/ ماندگاری در سایه انس با قرآن است.]</ref> در این صورت، رفاهی که از مسیر عقل و عدالت خارج شده باشد، از بین رفتنی است.<ref>. وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ الْآخِرَةِ وَ أَتْرَفْناهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ‏؛ «و اشراف قومش كه كافر شده، و ديدار آخرت را دروغ پنداشته بودند، و در زندگى دنيا آنان را مرفّه ساخته بوديم گفتند: «اين [مرد] جز بشرى چون شما نيست: از آنچه مى‏خوريد، مى‏خورد؛ و از آنچه مى‏نوشيد، مى‏نوشد». (مؤمنون/33)</ref>
 
منابع


== منابع ==
[https://fa.imamatpedia.com/wiki/رفاه امامت پدیا1]
[https://fa.imamatpedia.com/wiki/رفاه امامت پدیا1]


خط ۱۶: خط ۱۵:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
[[رده:اقتصاد و قرآن]]
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۳۲

رفاه؛ به حالت آسایش و سلامتی گفته می شود که در اثر برخورداری از امکانات زندگی به دست می آید. برخورداری از امکانات زندگی و رفاه در قرآن کریم با توجه به جوانب منفی و مثبت آن در نظر گرفته شده است. رفاه در جهت مثبت زمانی بدست می آید که متکی بر ایمان و عمل صالح، عنایت و فضل الهی و همراه با عدالت و عقل باشد. در غیر این صورت، نتایج منفی مثل استکبار به بار می آورد.

رفاه در قرآن

رفاه به معنای برخورداری از آسایش و امکانات زندگی بر اثر بهره‌مندی از مال و ثروت است.[۱] مال و ثروت در قرآن، به عنوان قوام زندگی[۲] به عنوان ابزار رفاه و آسایش بشر معرفی شده است.[۳] درواقع، قرآن کریم رفاه و آسايش را حق طبيعی انسان می‌داند؛ ولی ارزشمندی آن را به داشتن ايمان و عمل صالح[۴] مشروط می‌كند و به انسان هشدار می‌دهد كه مبادا داشتن رفاه موجبات نابودی[۵] وی را فراهم كند.[۶] بر این اساس، قرآن كريم رفاه را در صورتی ناپسند دانسته است كه منجر به انحرافاتی چون استكبار[۷] شود.[۸]

عوامل موثر بر ایجاد رفاه اجتماعی در قرآن

یکی از شرایط مؤثر در تأمین رفاه افراد، پرداخت زكات[۹] است که می‌تواند چرخه درآمد، توليد و ثروت را گسترش دهد و محرك سرمايه‌گذاری، كاهش فقر، بيكاری و عامل افزايش رفاه شود.[۱۰] یکی دیگر از شرایط، قرار گرفتن انسان در مسیر عقل و عدل است که در ارتقای رفاه عمومی جامعه نقش مؤثری دارد.[۱۱] در این صورت، رفاهی که از مسیر عقل و عدالت خارج شده باشد، از بین رفتنی است.[۱۲]

منابع

امامت پدیا1

ایکنا

پژوهشکده باقرالعلوم

ارجاعات

  1. . امامت پدیا1.
  2. . يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ‏ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ؛ «به خدا سوگند مى‏خورند كه [سخن ناروا] نگفته‏اند، در حالى كه قطعاً سخن كفر گفته و پس از اسلام آوردنشان كفر ورزيده‏اند، و بر آنچه موفّق به انجام آن نشدند همّت گماشتند، و به عيبجويى برنخاستند مگر [بعد از] آنكه خدا و پيامبرش از فضل خود آنان را بى‏نياز گردانيدند. پس اگر توبه كنند براى آنان بهتر است، و اگر روى برتابند، خدا آنان را در دنيا و آخرت عذابى دردناك مى‏كند، و در روى زمين يار و ياورى نخواهند داشت» (توبه/74).
  3. . تحلیل کارکرد رفاه اجتماعی از دیدگاه قرآن در «افق‌های نو در فقه سیاسی؛پژوهشکده باقرالعلوم.
  4. . وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى‏ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِكَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِي الْغُرُفاتِ آمِنُونَ؛ «و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند، مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند. پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده‏اند پاداش است و آنها در غرفه‏ها [ى بهشتى‏] آسوده خاطر خواهند بود». (سبأ/37).
  5. . وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ؛ و بدين گونه در هيچ شهرى پيش از تو هشداردهنده‏اى نفرستاديم؛ مگر آنكه خوشگذرانان آن گفتند: «ما پدران خود را بر آيينى [و راهى‏] يافته‏ايم و ما از پى ايشان راهسپريم.» (زخرف /23). وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ كافِرُونَ‏؛و [ما] در هيچ شهرى هشداردهنده‏اى نفرستاديم؛ جز آنكه خوشگذرانان آنها گفتند: «ما به آنچه شما بدان فرستاده شده‏ايد كافريم.» (سبأ/34).
  6. . جايگاه رفاه و آسايش انسان از منظر قرآن كريم بررسی شد.
  7. . فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً؛ امّا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، پاداششان را به تمام [و كمال‏] خواهد داد، و از فضل خود به ايشان افزونتر مى‏بخشد و امّا كسانى كه امتناع ورزيده و بزرگى فروخته‏اند، آنان را به عذابى دردناك دچار مى‏سازد و در برابر خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت» (نساء/173).
  8. جايگاه رفاه و آسايش انسان از منظر قرآن كريم بررسی شد.
  9. . «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم‏؛ از اموال آنان صدقه‏اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏شان سازى، و برايشان دعا كن، زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است، و خدا شنواى داناست» (توبه/103)
  10. . وضع زكات بر سرمايه راكد محرك سرمايه‌گذاری و عامل افزايش رفاه است؛ پرداخت زکات گامی در جهت توسعه رفاه عمومی است
  11. . رفاه با عقل و عدل تامین می‌شود/ ماندگاری در سایه انس با قرآن است.
  12. . وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ الْآخِرَةِ وَ أَتْرَفْناهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ‏؛ «و اشراف قومش كه كافر شده، و ديدار آخرت را دروغ پنداشته بودند، و در زندگى دنيا آنان را مرفّه ساخته بوديم گفتند: «اين [مرد] جز بشرى چون شما نيست: از آنچه مى‏خوريد، مى‏خورد؛ و از آنچه مى‏نوشيد، مى‏نوشد». (مؤمنون/33)