ولی (ریشه): تفاوت میان نسخه‌ها

۱۴۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ اوت ۲۰۲۳
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''ریشه «ولی»''' (WLY)؛ این ریشه به‌معنای قُرب و نزدیکی است و تمام مشتقات آن، مانند ولیّ (دوست، سرپرست)، مولا، تولیّ و ... از این معنا گرفته شده است. این ریشه و مشتقاتش جمعا 229 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == ریشه «ولی» در کتب لغت، به‌معنای ق...» ایجاد کرد)
 
 
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱۲: خط ۱۲:
در كنار اين دو معنا، برخی حدود ۷۰ معنا برای اين كلمه ذكر كرده‌اند. اما بازگشت تمام آن‌ها، به همان دو معنايی است كه ذكر شد و ديگر معانی همه از مصاديق ولی هستند. به عنوان نمونه به پدر، عمو، مادر، مالك يك چيز و ... ولی گفته می‌شود، از آن جهت كه همگی مصداق سرپرست هستند. چون پدر سرپرست فرزند خويش است و اختيار امور او را دارد، به وی ولی می‌گويند. مالك يك چيز نيز از مصاديق ولی است، زيرا مالك هر شيئ سرپرست آن نيز هست<ref>[https://iqna.ir/006lvs درآمدی بر مفهوم «ولايت»]</ref>.
در كنار اين دو معنا، برخی حدود ۷۰ معنا برای اين كلمه ذكر كرده‌اند. اما بازگشت تمام آن‌ها، به همان دو معنايی است كه ذكر شد و ديگر معانی همه از مصاديق ولی هستند. به عنوان نمونه به پدر، عمو، مادر، مالك يك چيز و ... ولی گفته می‌شود، از آن جهت كه همگی مصداق سرپرست هستند. چون پدر سرپرست فرزند خويش است و اختيار امور او را دارد، به وی ولی می‌گويند. مالك يك چيز نيز از مصاديق ولی است، زيرا مالك هر شيئ سرپرست آن نيز هست<ref>[https://iqna.ir/006lvs درآمدی بر مفهوم «ولايت»]</ref>.


این ماده دارای دو مصدر «وِلایۀ» و «وَلایۀ» است. سیبویه معتقد است که وَلایت مصدر و وِلایت اسم مصدر است. همچنین ابن اثیر وِلایت به کسر را به معنای امارت، و وَلایت با فتح واو را به معنای دوستی گرفته است.
این ماده دارای دو مصدر «وِلایۀ» و «وَلایۀ» است. سیبویه معتقد است که وَلایت مصدر و وِلایت اسم مصدر است. همچنین ابن اثیر وِلایت به کسر را به معنای امارت، و وَلایت با فتح واو را به معنای دوستی گرفته است. اما علامه طباطبایی بر این باور است که ولایت با کسر و فتح واو، به یک معناست. ابن‌فارس در مقائیس اللغه نیز بر این باور است که وِلایت و وَلایت هر دو از «ولی» به معنای قرب است. خلیل هم در العین به دو مفهوم حاکم و دوست برای این ماده اشاره کرده است<ref>[https://iqna.ir/00Gtqn نظر علامه طباطبایی درباره معانی کلمه ولایت]</ref>.
 
اما علامه طباطبایی بر این باور است که ولایت با کسر و فتح واو، به یک معناست. ابن‌فارس در مقائیس اللغه نیز بر این باور است که وِلایت و وَلایت هر دو از «ولی» به معنای قرب است. خلیل هم در العین به دو مفهوم حاکم و دوست برای این ماده اشاره کرده است<ref>[https://iqna.ir/00Gtqn نظر علامه طباطبایی درباره معانی کلمه ولایت]</ref>.  


== ساخت‌های صرفی ==
== ساخت‌های صرفی ==
خط ۲۶: خط ۲۴:


أولَی (اسم تفضیل)
أولَی (اسم تفضیل)
أولی لک (نفرین)


والی (اسم فاعل)
والی (اسم فاعل)
خط ۳۳: خط ۳۳:
وَلَّی إلی [رو کردن] (باب تفعیل)  
وَلَّی إلی [رو کردن] (باب تفعیل)  


تَوَلَّی (إلی) [رو کردن]
تَوَلَّی (إلی) [رو کردن] (باب تفعّل)


تَوَلَّی (عن) [پشت کردن]
تَوَلَّی (عن) [پشت کردن] (باب تفعّل)


== ریشه‌شناسی ==
== ریشه‌شناسی ==
خط ۱۰۵: خط ۱۰۵:


|نزدیک بودن،  همراه بودن با چیزی (خویشاوند، یا همسایه)
|نزدیک بودن،  همراه بودن با چیزی (خویشاوند، یا همسایه)
|مشکور، 2/993
|مشکور، 993


Zammit, 442
Zammit, 442
خط ۱۱۶: خط ۱۱۶:


[[منابع ریشه شناسی]]
[[منابع ریشه شناسی]]
== ارجاعات ==
[[رده:ریشه شناسی واژگان قرآن]]
ویراستار
۱٬۴۲۴

ویرایش