عبدالکریم سروش: تفاوت میان نسخه‌ها

۹۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
عبدالکریم سروش (25 آذر 1324)؛ حسین حاج فرج‌الله دبّاغ معروف به عبدالکریم سروش نویسنده، مترجم، فیلسوف و روشنفکر دینی ایرانی. سروش در رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رشته شیمی تجزیه و فلسفه علم در دانشگاه لندن تحصیل کرده‌است. وی یکی از منتقدان مارکسیسم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و پس از انقلاب فرهنگی به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد.
'''عبدالکریم سروش''' (25 آذر 1324)؛ حسین حاج فرج‌الله دبّاغ معروف به عبدالکریم سروش نویسنده، مترجم، فیلسوف و روشنفکر دینی ایرانی. سروش در رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رشته شیمی تجزیه و فلسفه علم در دانشگاه لندن تحصیل کرده‌است. وی یکی از منتقدان مارکسیسم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و پس از انقلاب فرهنگی به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد.
بیشتر آراء قرآنی سروش مبتنی بر غیروحیانی بودن و تاریخی بودن متن آن است‌که تجربه دینی نام گرفته است. طبق این تئوری پیامبر تنها مبلغ وحی نیست؛ بلکه نقش فاعلی و تولیدگری دارد. پذیرش این تفکر سبب می‌شود که قرآن الهی نباشد و مختص به زمان خاصی شود. در صورتی که قرآن زبان الهی دارد و مختص به فرهنگ و قومیت یا زمان خاصی نیست. نقدهای دیگری بر آراء سروش وارد شده است و آن عبارتنداز: رد ادعای سروش در مورد برخی از روایات همانند روایت تلقيح خرما، عدم پذیرش اقتدارگرایی در پیامبر(ص)، رد شاعر بودن پیامبر(ص) و رد نظریه رویای پیامبرانه که  در آن وحی به مثابه خواب در نظر گرفته شده است.
بیشتر آراء قرآنی سروش مبتنی بر غیروحیانی بودن و تاریخی بودن متن آن است‌که تجربه دینی نام گرفته است. طبق این تئوری پیامبر تنها مبلغ وحی نیست؛ بلکه نقش فاعلی و تولیدگری دارد. پذیرش این تفکر سبب می‌شود که قرآن الهی نباشد و مختص به زمان خاصی شود. در صورتی که قرآن زبان الهی دارد و مختص به فرهنگ و قومیت یا زمان خاصی نیست. نقدهای دیگری بر آراء سروش وارد شده است و آن عبارتنداز: رد ادعای سروش در مورد برخی از روایات همانند روایت تلقيح خرما، عدم پذیرش اقتدارگرایی در پیامبر(ص)، رد شاعر بودن پیامبر(ص) و رد نظریه رویای پیامبرانه که  در آن وحی به مثابه خواب در نظر گرفته شده است.


خط ۱۷: خط ۱۷:
علاوه بر این، در پاسخ به ادعای شاعر بودن پیامبر(ص) باید بیان کرد که تجربه‌های شاعرانه درباره وهم، پندار و خيال است و اساسا، در بسياری از موارد با واقعيت همراه نيست و گزافه راه پيدا می‌كند و قرآن نيز از شعر و شاعری خود را بری دانسته است. همچنین، تجربه‌های عارفانه خطا پذیر و مسبوق به سيروسلوك است که با وحی تفاوت دارد. قرآن نیز ادعای شاعر بودن پیامبر(ص) را رد می-کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3945719/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . شاهدی بر شناخت حداقلی سروش از تراث اسلامی]</ref> همچنین، در پاسخ به ادعای سروش در مورد تاریخی بودن قرآن‌ باید بیان داشت‌که بسیاری از مسائل علم همانند نظریات در مورد آسمان‌های هفت‌گانه، جن و نفی و اثباتش به نتیجه نرسیده است تا اینکه دیدگاهی قطعی از قرآن كريم در این مورد وجود داشته باشد یا اینکه نظریات قرآن در گذر زمان منسوخ شود.
علاوه بر این، در پاسخ به ادعای شاعر بودن پیامبر(ص) باید بیان کرد که تجربه‌های شاعرانه درباره وهم، پندار و خيال است و اساسا، در بسياری از موارد با واقعيت همراه نيست و گزافه راه پيدا می‌كند و قرآن نيز از شعر و شاعری خود را بری دانسته است. همچنین، تجربه‌های عارفانه خطا پذیر و مسبوق به سيروسلوك است که با وحی تفاوت دارد. قرآن نیز ادعای شاعر بودن پیامبر(ص) را رد می-کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3945719/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . شاهدی بر شناخت حداقلی سروش از تراث اسلامی]</ref> همچنین، در پاسخ به ادعای سروش در مورد تاریخی بودن قرآن‌ باید بیان داشت‌که بسیاری از مسائل علم همانند نظریات در مورد آسمان‌های هفت‌گانه، جن و نفی و اثباتش به نتیجه نرسیده است تا اینکه دیدگاهی قطعی از قرآن كريم در این مورد وجود داشته باشد یا اینکه نظریات قرآن در گذر زمان منسوخ شود.
همچنین، سروش نسبت به برخی از روایات، رویکرد انتقادی داشته است و این بیش از آنکه به اصل روایات بازگردد به رویکرد دوگانه و گزینشی وی در مواجهه با روایات باز می‌گردد؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3948451/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1-%D8%AB%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA . انتقاد اکبر ثبوت از رویکرد دوگانه و متعارض سروش در استفاده از روایات]</ref> به عنوان نمونه، روايات طبی در صورتی كه از صحت سند و محتوا برخوردار باشد، قابل قبول هستند و به صرف ذکر این روایات در منابع حدیثی نمی توان به آنها تکیه کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1966238/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%DA%A9-%D9%82%D8%B1%D8%A8-%D9%88-%D9%88%D8%B5%D8%A7%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%82 . نقد شبهات در حوزه وحی قرآنی؛ متافیزیک قرب و وصال یا بعد و فراق؛ خطای روشی سروش در پرداختن به سیره پیامبر(ص)]</ref>
همچنین، سروش نسبت به برخی از روایات، رویکرد انتقادی داشته است و این بیش از آنکه به اصل روایات بازگردد به رویکرد دوگانه و گزینشی وی در مواجهه با روایات باز می‌گردد؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3948451/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1-%D8%AB%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA . انتقاد اکبر ثبوت از رویکرد دوگانه و متعارض سروش در استفاده از روایات]</ref> به عنوان نمونه، روايات طبی در صورتی كه از صحت سند و محتوا برخوردار باشد، قابل قبول هستند و به صرف ذکر این روایات در منابع حدیثی نمی توان به آنها تکیه کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1966238/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%DA%A9-%D9%82%D8%B1%D8%A8-%D9%88-%D9%88%D8%B5%D8%A7%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%82 . نقد شبهات در حوزه وحی قرآنی؛ متافیزیک قرب و وصال یا بعد و فراق؛ خطای روشی سروش در پرداختن به سیره پیامبر(ص)]</ref>
در نقد ادعای سروش پیرامون اقتدارگرایی نیز باید گفت که سروش بین اقتدار و اقتدارگرایی خلط کرده است؛ زیرا اقتدارگرایی به معنای اصل تبعیت بی‌چون‌وچرا از قدرت است که نقطه مقابل آزادی فردی در فکر و عمل قرار می‌گیرد. در این صورت، شخصیت اقتدارگرا کسی است که می‌خواهد دیگران را تحت کنترل و تسلط خود در بیاورد، در صورتی‌که این ادعا با توجه به سیره پیامبر(ص) ناسازگار است و پیامبر(ص) به هیچ عنوان به دنبال این نبودند که دیگران را تحت کنترل و تسلط خود در بیاورند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3947263/%D8%AE%D9%84%D8%B7-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4 . خلط مفهوم «اقتدار» و «اقتدارگرایی» در سخنان سروش]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3947476/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF . نقد روایت سروش از «گفتمان سلطانی» خداوند
در نقد ادعای سروش پیرامون اقتدارگرایی نیز باید گفت که سروش بین اقتدار و اقتدارگرایی خلط کرده است؛ زیرا اقتدارگرایی به معنای اصل تبعیت بی‌چون‌وچرا از قدرت است که نقطه مقابل آزادی فردی در فکر و عمل قرار می‌گیرد. در این صورت، شخصیت اقتدارگرا کسی است که می‌خواهد دیگران را تحت کنترل و تسلط خود در بیاورد، در صورتی‌که این ادعا با توجه به سیره پیامبر(ص) ناسازگار است و پیامبر(ص) به هیچ عنوان به دنبال این نبودند که دیگران را تحت کنترل و تسلط خود در بیاورند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3947263/%D8%AE%D9%84%D8%B7-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4 . خلط مفهوم «اقتدار» و «اقتدارگرایی» در سخنان سروش]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3947476/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF نقد روایت سروش از «گفتمان سلطانی» خداوند] </ref>
]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۲۶: خط ۲۵:


== پاورقی‌ها ==
== پاورقی‌ها ==
[[رده:روشنفکران مسلمان]]
[[رده:روشنفکران ایرانی]]
ویراستار
۳٬۴۹۲

ویرایش