تفسیر اجتماعی قرآن: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: واگردانی دستی
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۲۲: خط ۲۲:
عوامل به وجود آورنده موج سوم عمدتاً انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و نیازهای حاصل از آن است. تفسیرهای سیاسی قبل از انقلاب در دوره بعد از انقلاب موضوعیت خود را از دست داده بود و علما علاقه‌ای به آن نداشتند اما این انقلاب ضرورت‌هایی را از نظر مدیریت جامعه و علم به وجود آورده بود لذا در اینجا نیز شاهد دو شاخه هستیم که یکی از آنها تکیه بر حکمرانی و راهبرد سیاسی در تفسیر قرآن است که نمونه آن آیت‌الله محمدی گیلانی است و هدفگذاری شاخه دیگر رسیدن به یک نظام اندیشه‌ای جامعه‌شناختی است که دنبال علوم انسانی اسلامی است و مثلاً آثار عزت‌الله رادمنش و همچنین آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نمونه‌هایی از این شاخه هستند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041639/%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%DA%A9%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . 3-5-تأثیر جنگ جهانی دوم بر شکل‌گیری تفسیر اجتماعی قرآن]</ref>
عوامل به وجود آورنده موج سوم عمدتاً انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و نیازهای حاصل از آن است. تفسیرهای سیاسی قبل از انقلاب در دوره بعد از انقلاب موضوعیت خود را از دست داده بود و علما علاقه‌ای به آن نداشتند اما این انقلاب ضرورت‌هایی را از نظر مدیریت جامعه و علم به وجود آورده بود لذا در اینجا نیز شاهد دو شاخه هستیم که یکی از آنها تکیه بر حکمرانی و راهبرد سیاسی در تفسیر قرآن است که نمونه آن آیت‌الله محمدی گیلانی است و هدفگذاری شاخه دیگر رسیدن به یک نظام اندیشه‌ای جامعه‌شناختی است که دنبال علوم انسانی اسلامی است و مثلاً آثار عزت‌الله رادمنش و همچنین آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نمونه‌هایی از این شاخه هستند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041639/%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%DA%A9%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . 3-5-تأثیر جنگ جهانی دوم بر شکل‌گیری تفسیر اجتماعی قرآن]</ref>


به صورت کلی اولین کسانی که گام مؤثری در این زمینه برداشتند سیدجمال‌الدین اسدآبادی (۱۲۵۴ـ۱۳۱۴ق) و شاگردش شیخ محمد عبده (۱۲۶۶ـ۱۳۲۶ق) شناخته می¬شوند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4043333/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 0.  3-1-دستاوردهای تفسیر اجتماعی قرآن برای جهان اسلام]</ref> در واقع اولین آغازگران تفسیر اجتماعی، فعالان سیاسی بودند که در تلاش برای کارآمدی قرآن کریم در حل چالش‌های فردی و اجتماعی برآمدند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041663/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF . 3-17-تفسیر اجتماعی و تلاش‌های تدبری چه اشتراکاتی دارند؟]</ref>
به صورت کلی اولین کسانی که گام مؤثری در این زمینه برداشتند سیدجمال‌الدین اسدآبادی (۱۲۵۴ـ۱۳۱۴ق) و شاگردش شیخ محمد عبده (۱۲۶۶ـ۱۳۲۶ق) شناخته می‌شوند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4043333/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 0.  3-1-دستاوردهای تفسیر اجتماعی قرآن برای جهان اسلام]</ref> در واقع اولین آغازگران تفسیر اجتماعی، فعالان سیاسی بودند که در تلاش برای کارآمدی قرآن کریم در حل چالش‌های فردی و اجتماعی برآمدند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041663/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF . 3-17-تفسیر اجتماعی و تلاش‌های تدبری چه اشتراکاتی دارند؟]</ref>


== عوامل پیدایش تفسیر اجتماعی ==
== عوامل پیدایش تفسیر اجتماعی ==
خط ۳۰: خط ۳۰:


=== ویژگی تفسیر اجتماعی ===
=== ویژگی تفسیر اجتماعی ===
تطبیق و پیاده سازی آیات قرآن بر مسائل و امور روزمره زندگی و ساده نویسی دو مورد از مهم ترین ویژگی های تفسیر اجتماعی است. <ref>. تفسير المراغی، ج ۱ صص ۳-۴.</ref>
تطبیق و پیاده سازی آیات قرآن بر مسائل و امور روزمره زندگی و ساده نویسی دو مورد از مهم ترین ویژگی‌های تفسیر اجتماعی است. <ref>. تفسير المراغی، ج ۱ صص ۳-۴.</ref>


=== ویژگی‌های عام مفسر اجتماعی ===
=== ویژگی‌های عام مفسر اجتماعی ===
خط ۸۲: خط ۸۲:
3- دستاورد دیگر این نهضت تفسیری تاثیرگذاری بر اندیشه پیشرفت وبالتبع آن بر سیاستگذاری‌ها در این حوزه و همچنین شیوه مواجهه با تمدن جدید و تجدد بود. به طوری‌که سیاست‌گذاری در خصوص پیشرفت کشور به شدت تحت تاثیر این تفاسیر قرار داشته است.
3- دستاورد دیگر این نهضت تفسیری تاثیرگذاری بر اندیشه پیشرفت وبالتبع آن بر سیاستگذاری‌ها در این حوزه و همچنین شیوه مواجهه با تمدن جدید و تجدد بود. به طوری‌که سیاست‌گذاری در خصوص پیشرفت کشور به شدت تحت تاثیر این تفاسیر قرار داشته است.


== چالش های پیش روی تفسیر اجتماعی ==
== چالش‌های پیش روی تفسیر اجتماعی ==
از چالش‌های پیش روی تفسیر اجتماعی اختلاف‌ها در جهان اسلام به جهت تفاوت در نوع تفسیرِ اجتماعی_ سیاسی از آموزه‌های قرآنی توسط مفسران است. مانند بحث از نوع تفسیرِ توحید، حاکمیت الهی، مالکیت الهی، خلافت انسان، قوانین شریعت، عدالت، استکبار و استضعاف، اصالت صلح یا جنگ، امر به معروف، شورا، بحث علم و دین، الگوهای پیشرفت و ... . به طوری‌که طیفی از جریانات اسلامی نوگرا، اصلاح طلب و رادیکال با رویکردهای مختلف تحت تاثیر تفاسیر اجتماعی اقدامات و تفکرات خود را مطرح می‌سازند. لذا نگاهی دوباره به این  نهضت تفسیری با رویکردی آسیب‌شناسانه مبتنی بر شناخت ظرفیت‌ها و چالش‌ها از اهمیت خاص برای آینده جنبش بیداری اسلامی در جهان اسلام و به صورت خاص برای ایران اسلامی برخوردار است. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4043333/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . 3-1-دستاوردهای تفسیر اجتماعی قرآن برای جهان اسلام]</ref>
از چالش‌های پیش روی تفسیر اجتماعی اختلاف‌ها در جهان اسلام به جهت تفاوت در نوع تفسیرِ اجتماعی_ سیاسی از آموزه‌های قرآنی توسط مفسران است. مانند بحث از نوع تفسیرِ توحید، حاکمیت الهی، مالکیت الهی، خلافت انسان، قوانین شریعت، عدالت، استکبار و استضعاف، اصالت صلح یا جنگ، امر به معروف، شورا، بحث علم و دین، الگوهای پیشرفت و ... . به طوری‌که طیفی از جریانات اسلامی نوگرا، اصلاح طلب و رادیکال با رویکردهای مختلف تحت تاثیر تفاسیر اجتماعی اقدامات و تفکرات خود را مطرح می‌سازند. لذا نگاهی دوباره به این  نهضت تفسیری با رویکردی آسیب‌شناسانه مبتنی بر شناخت ظرفیت‌ها و چالش‌ها از اهمیت خاص برای آینده جنبش بیداری اسلامی در جهان اسلام و به صورت خاص برای ایران اسلامی برخوردار است. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4043333/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . 3-1-دستاوردهای تفسیر اجتماعی قرآن برای جهان اسلام]</ref>
چالش دیگر آنکه امروزه تطبیق میراث تفسیری در قالب روایات با مسائل روز، یکی از دغدغه‌های مهم مفسران است و مفسران باید آن آموزه‌ها و نکات را با مسائل جدید منطبق کنند تا با زندگی و تکنولوژی جدید و پیشرفت مرزهای دانش، تناسب داشته باشد.  
چالش دیگر آنکه امروزه تطبیق میراث تفسیری در قالب روایات با مسائل روز، یکی از دغدغه‌های مهم مفسران است و مفسران باید آن آموزه‌ها و نکات را با مسائل جدید منطبق کنند تا با زندگی و تکنولوژی جدید و پیشرفت مرزهای دانش، تناسب داشته باشد.  
خط ۱۰۴: خط ۱۰۴:
[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C فصل‌نامه قرآن‌پژوهی مبین، زمستان، ۱۳۷۹ش، ش۴.]
[http://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C فصل‌نامه قرآن‌پژوهی مبین، زمستان، ۱۳۷۹ش، ش۴.]


مراغی، احمدبن مصطفی، تفسير المراغی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی¬تا.
مراغی، احمدبن مصطفی، تفسير المراغی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.


معرفت، محمد هادی، تفسیر و مفسران، قم، التمهید، 1380ش.
معرفت، محمد هادی، تفسیر و مفسران، قم، التمهید، 1380ش.
خط ۱۱۲: خط ۱۱۲:
== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
</div>
</div>
[[رده:انواع تفسیر قرآن]]
ویراستار
۳٬۴۸۵

ویرایش