ویراستار
۷٬۸۰۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{#css: | |||
#source-digit{ | |||
display: inline-block; | |||
padding: 0.5em 0.5em 0.5em 0.5em; | |||
border: 1px solid #a7d7f9; | |||
width:430px; | |||
border-radius: 0.5em; | |||
line-height: 2em; | |||
}} | |||
<div style="text-align: center;"> | |||
<div id="source-digit" style="background: #f5faff; font-size:95%;"> | |||
<div style="text-align: center;"> '''[[سوره روم(متن و ترجمه)|برای مشاهده متن سوره اینجا کلیک کنید.]]''' | |||
</div> | |||
<p> | |||
</div></div> | |||
'''سوره روم؛''' سیامین سوره قرآن کریم «روم» نام دارد. این سوره با ۶۰ آیه در جزء ۲۱ قرار گرفته است. سوره روم از سورههای مکی است و هشتاد و چهارمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. | '''سوره روم؛''' سیامین سوره قرآن کریم «روم» نام دارد. این سوره با ۶۰ آیه در جزء ۲۱ قرار گرفته است. سوره روم از سورههای مکی است و هشتاد و چهارمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. | ||
خط ۷: | خط ۲۴: | ||
== محتوای سوره == | == محتوای سوره == | ||
پرداختن به بخشی از قوانین خلقت و سُنن الهی مانند مسأله زوجیت، مودت و رحمت فطری میان انسانها، اختلاف شب و روز، زبانها و رنگها، نزول باران و احیای زمین مرده و قوام آسمان و زمین در فضا نیز مورد شرح و تبیین قرار گرفته و بر بعضی از احکام مانند نهی از رباخواری و لزوم دستگیری از مستمندان و خویشان تاکید شده است.<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۶، ص۱۵۵</ref> | پرداختن به بخشی از قوانین خلقت و سُنن الهی مانند مسأله زوجیت، مودت و رحمت فطری میان انسانها، اختلاف شب و روز، زبانها و رنگها، نزول باران و احیای زمین مرده و قوام آسمان و زمین در فضا نیز مورد شرح و تبیین قرار گرفته و بر بعضی از احکام مانند نهی از رباخواری و لزوم دستگیری از مستمندان و خویشان در این سوره مبارکه تاکید شده است.<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۶، ص۱۵۵</ref> | ||
== شادی در قرآن == | == شادی در قرآن == | ||
شادی در قرآن، جايگاه خاصی دارد و به گونههای مختلفی مورد تأييد و توجه قرار گرفته است، اما نه شادی بيهوده و عبث، بلكه شادی توام با اهداف الهی و انسانی. آيات قرآن كريم درباره شادی دو دستهاند؛ دسته اول مؤمنان را دعوت به شادی كردهاند مانند آيه «قل بفضلالله و برحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما یَجمعُون»، «ای رسولخدا به خلق بگو كه شما بايد منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شويد (و به نزول قرآن مسرور باشيد) كه آن بهتر و مفيدتر از ثروتی است كه برای خود اندوخته میكنيد.»، بنابراين مردم به فضل پروردگار و به رحمت بیپايان او به اين كتاب بزرگ الهی كه جامع همه نعمتها است بايد خشنود شوند، نه به جمع ثروتها و بزرگی مقامها و فزونی قوم و قبيله.دسته ديگری از آيات قرآن شادی را مذمت كردهاند، شادیهای بيهودهای كه براساس ضدارزشهاست و قرآن كريم در داستان «قارون» كه فردی خودخواه و مغرور بوده و شادیهای مستانه داشت از زبان قومش میفرمايد: «اذ قال قومه لاتفرح ان الله لا یُحب الفرحين» «به خاطر بياور هنگامی كه قوم قارون به او گفتند، اين همه شادی مغرورانه مكن كه خداوند شادیكنندگان مغرور را دوست نمیدارد.» | شادی در قرآن، جايگاه خاصی دارد و به گونههای مختلفی مورد تأييد و توجه قرار گرفته است، اما نه شادی بيهوده و عبث، بلكه شادی توام با اهداف الهی و انسانی. آيات قرآن كريم درباره شادی دو دستهاند؛ دسته اول مؤمنان را دعوت به شادی كردهاند مانند آيه «قل بفضلالله و برحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما یَجمعُون»، «ای رسولخدا به خلق بگو كه شما بايد منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شويد (و به نزول قرآن مسرور باشيد) كه آن بهتر و مفيدتر از ثروتی است كه برای خود اندوخته میكنيد.»، بنابراين مردم به فضل پروردگار و به رحمت بیپايان او به اين كتاب بزرگ الهی كه جامع همه نعمتها است بايد خشنود شوند، نه به جمع ثروتها و بزرگی مقامها و فزونی قوم و قبيله.دسته ديگری از آيات قرآن شادی را مذمت كردهاند، شادیهای بيهودهای كه براساس ضدارزشهاست و قرآن كريم در داستان «قارون» كه فردی خودخواه و مغرور بوده و شادیهای مستانه داشت از زبان قومش میفرمايد: «اذ قال قومه لاتفرح ان الله لا یُحب الفرحين» «به خاطر بياور هنگامی كه قوم قارون به او گفتند، اين همه شادی مغرورانه مكن كه خداوند شادیكنندگان مغرور را دوست نمیدارد.» | ||
قرآن با بيان عذابهای دوزخيان میفرمايد: «ذلكم بما كنتم تَفَرحونَ فیالارض يغيرالحق و بما كنتم تَمَرحون» اين به خاطر آن است كه به ناحق در زمين شادی میكرديد و از روی غرور و مستی به خوشحالی میپرداختيد و جالب اينكه در آخر آيه میفرمايد: «بما كنتم تُمرَحون» كه به معنای شادی به خاطر مطالب بیاساس، يا شدت فرح ... و شدت فرح نوعاً سر از همه اين مسائل در میآورد، بنابراين آنجا كه شادی مذمت شده به جهت همراه بودن شادی با گناه، غفلت و فساد است.عوامل و زمينههای شادی مردم به تناسب ديدگاهها، باورها، شرايط و موقعيتهای اجتماعی آنان بستگی دارد. افراد متمول، به ثروت، شهرت، موقعيت اجتماعی و افراد فقير، بیخانمان و بيمار به رفاه، آسايش و سلامتی، جوامعی كه زير فشارهای اجتماعی قرار دارند، به كسب آزادی و استقلال و هر فرد و گروهی به تناسب ارزشها و نيازهای خود از رسيدن به خواستههای خود مسرور میشوند.<ref>[https://iqna.ir/00812O آيه ۴ سوره روم مؤيد شادی برای نصرت خداوند است]</ref> | قرآن با بيان عذابهای دوزخيان میفرمايد: «ذلكم بما كنتم تَفَرحونَ فیالارض يغيرالحق و بما كنتم تَمَرحون» اين به خاطر آن است كه به ناحق در زمين شادی میكرديد و از روی غرور و مستی به خوشحالی میپرداختيد و جالب اينكه در آخر آيه میفرمايد: «بما كنتم تُمرَحون» كه به معنای شادی به خاطر مطالب بیاساس، يا شدت فرح ... و شدت فرح نوعاً سر از همه اين مسائل در میآورد، بنابراين آنجا كه شادی مذمت شده به جهت همراه بودن شادی با گناه، غفلت و فساد است.عوامل و زمينههای شادی مردم به تناسب ديدگاهها، باورها، شرايط و موقعيتهای اجتماعی آنان بستگی دارد. افراد متمول، به ثروت، شهرت، موقعيت اجتماعی و افراد فقير، بیخانمان و بيمار به رفاه، آسايش و سلامتی، جوامعی كه زير فشارهای اجتماعی قرار دارند، به كسب آزادی و استقلال و هر فرد و گروهی به تناسب ارزشها و نيازهای خود از رسيدن به خواستههای خود مسرور میشوند.<ref>[https://iqna.ir/00812O آيه ۴ سوره روم مؤيد شادی برای نصرت خداوند است]</ref><ref>[https://iqna.ir/0084CD آيه ۳۶ سوره «روم» شادی واقعی را رحمت الهی میداند]</ref> | ||
== ضرورت تشکیل خانواده == | == ضرورت تشکیل خانواده == | ||
آيه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»، «و از نشانههاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مىانديشند قطعاً نشانههایى است»، گفت: از اين آيه چند نكته قابل استنباط است، وجود نهاد خانواده يكی از نشانههای قدرت و مهر خداوند متعال نسبت به بندگان است، زن و مرد طبق برآيند آموزههای دينی مكمل و متمم يكديگرند و تكامل شخصيت مرد و زن متقابل است و در اين آيه حكمت تشكيل خانواده برقراری امنيت روحی و روانی فرد مطرح شده است. تأمين امنيت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه در گرو تامين امنيت خانواده است زيراكه جامعه از تك تك افراد و از خانواده شكل میگيرد.آيه ۳۲ سوره نور «وَأَنكِحُوا الْأَیَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن یَكُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» «بىهمسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بىنياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست»، خداوند تأكيد خاصی بر تشكيل خانواده و ازدواج دارد و روزی افراد را تضمين میكند.دين اسلام، گذشته از تشويق به امر ازدواج معيارها و شاخصهايی را درباره تشكيل خانواده مطرح كرده است اولين شاخص ايمان و خداباوری است و امنيت عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در گرو ايمان به خدا است، همانگونه كه در جوامع امروز میبينيم هرجا ايمان و معنويت حذف شده با وجود پيشرفت در حوزههای مختلف فناوری و تكنولوژی، خانوادهها دچار آسيب هستند كه آمار طلاقها، خودكشیها .و سرقتها همه دلالت به اين امر دارند.ويژگی ديگر، برخورداری از كمالات اخلاقی، فضايل نفسانی و صفات پسنديده اخلاقی است كه اسلام به آن تأكيد فراوان داشتهاست.<ref>[https://iqna.ir/007qZ1 آيه ۲۱ سوره روم به حكمت تشكيل خانواده و ايجاد امنيت روانی فرد اشاره میكند]</ref><ref>[https://iqna.ir/0087RL آيه ۲۱ سوره روم، ازدواج را مايه آرامش زوجين بيان میكند]</ref>اصل خلقت همسر ـ كه منشأ تشكيل خانواده است ـ نيز همچون اصل آفرينش انسان و آسمانها و زمين متعلق به خداوند و نشانهای ديگر از آيات خداوند است لذا با توجه به اين مسئله نهاد خانواده بنيانی مقدس است كه تقدس آن بايد توسط زن و مرد حفظ شود.به تصريح قرآن دستيابی به سكون و آرامش غايت خداوند برای ازدواج زن و مرد و شكلگيری نهاد خانواده و زمينهای برای دستيابی به تعالی است<ref>[https://iqna.ir/007IwS آيه ۲۱ سوره روم نشان از اهميت بنيان خانواده در اسلام دارد]</ref> | آيه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»، «و از نشانههاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مىانديشند قطعاً نشانههایى است»، گفت: از اين آيه چند نكته قابل استنباط است، وجود نهاد خانواده يكی از نشانههای قدرت و مهر خداوند متعال نسبت به بندگان است، زن و مرد طبق برآيند آموزههای دينی مكمل و متمم يكديگرند و تكامل شخصيت مرد و زن متقابل است و در اين آيه حكمت تشكيل خانواده برقراری امنيت روحی و روانی فرد مطرح شده است. تأمين امنيت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه در گرو تامين امنيت خانواده است زيراكه جامعه از تك تك افراد و از خانواده شكل میگيرد.آيه ۳۲ سوره نور «وَأَنكِحُوا الْأَیَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن یَكُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» «بىهمسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بىنياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست»، خداوند تأكيد خاصی بر تشكيل خانواده و ازدواج دارد و روزی افراد را تضمين میكند.دين اسلام، گذشته از تشويق به امر ازدواج معيارها و شاخصهايی را درباره تشكيل خانواده مطرح كرده است اولين شاخص ايمان و خداباوری است و امنيت عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در گرو ايمان به خدا است، همانگونه كه در جوامع امروز میبينيم هرجا ايمان و معنويت حذف شده با وجود پيشرفت در حوزههای مختلف فناوری و تكنولوژی، خانوادهها دچار آسيب هستند كه آمار طلاقها، خودكشیها .و سرقتها همه دلالت به اين امر دارند.ويژگی ديگر، برخورداری از كمالات اخلاقی، فضايل نفسانی و صفات پسنديده اخلاقی است كه اسلام به آن تأكيد فراوان داشتهاست.<ref>[https://iqna.ir/007qZ1 آيه ۲۱ سوره روم به حكمت تشكيل خانواده و ايجاد امنيت روانی فرد اشاره میكند]</ref><ref>[https://iqna.ir/0087RL آيه ۲۱ سوره روم، ازدواج را مايه آرامش زوجين بيان میكند]</ref>اصل خلقت همسر ـ كه منشأ تشكيل خانواده است ـ نيز همچون اصل آفرينش انسان و آسمانها و زمين متعلق به خداوند و نشانهای ديگر از آيات خداوند است لذا با توجه به اين مسئله نهاد خانواده بنيانی مقدس است كه تقدس آن بايد توسط زن و مرد حفظ شود.به تصريح قرآن دستيابی به سكون و آرامش غايت خداوند برای ازدواج زن و مرد و شكلگيری نهاد خانواده و زمينهای برای دستيابی به تعالی است<ref>[https://iqna.ir/007IwS آيه ۲۱ سوره روم نشان از اهميت بنيان خانواده در اسلام دارد]</ref> | ||
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیرامون این آیه بیان میدارد: «اينكه فرمود: (ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها)، معنايش اين است كه براى شما و يا براى اينكه به شما نفع برساند از جنس خودتان زوج آفريد. هر يك از آن دو فى نفسه ناقص، و محتاج به طرف ديگر است، و از مجموع آن دو، واحدى تام و تمام درست مى شود، و به خاطر همين نقص و احتياج است كه هر يک به سوى ديگرى حركت مى كند، و چون بدان رسيد آرام مى شود، چون هر ناقصى مشتاق به كمال است، و هر محتاجى مايل به زوال حاجت و فقر خويش است و اين حالت همان شهوتى است كه در هر يك از اين دو طرف به وديعت نهاده شده. (و جعل بينكم موده و رحمه)؛ كلمه (مودت) تقريبا به معناى محبتى است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد، در نتيجه نسبت مودت به محبت نسبت خضوع است به خشوع، چون خضوع آن خشوعى را گويند كه در مقام عمل اثرش هويدا شود، به خلاف خشوع كه به معناى نوعى تأثر نفسانى است، كه از مشاهده عظمت و كبريايى در دل پديد مىآيد.(رحمت)، به معناى نوعى تأثير نفسانى است كه از مشاهده محروميت محرومى كه كمالى را ندارد و محتاج به رفع نقص است در دل پديد مىآيد و صاحبدل را وادار مىكند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.يكى از روشنترين جلوهگاهها و موارد خودنمايى مودت و رحمت، جامعه كوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم يكديگرند و اين دو با هم و مخصوصا زن، فرزندان كوچكتر را رحم مىكنند، چون در آنها ضعف و عجز مشاهده مىكنند و مىبينند كه طفل صغيرشان نمىتواند حوائج ضرورى زندگى خود را تأمين كند، لذا آن محبت و مودت وادارشان مىكند به اينكه در حفظ و حراست و تغذيه، لباس، منزل و تربيت او بكوشند و اگر اين رحمت نبود، نسل به كلى منقطع مىشد و هرگز نوع بشر دوام نمىيافت<ref>[https://iqna.ir/00HFwB خانواده؛ جلوهگاه و تبلور رحمت و مودت]</ref><ref>[ | علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیرامون این آیه بیان میدارد: «اينكه فرمود: (ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها)، معنايش اين است كه براى شما و يا براى اينكه به شما نفع برساند از جنس خودتان زوج آفريد. هر يك از آن دو فى نفسه ناقص، و محتاج به طرف ديگر است، و از مجموع آن دو، واحدى تام و تمام درست مى شود، و به خاطر همين نقص و احتياج است كه هر يک به سوى ديگرى حركت مى كند، و چون بدان رسيد آرام مى شود، چون هر ناقصى مشتاق به كمال است، و هر محتاجى مايل به زوال حاجت و فقر خويش است و اين حالت همان شهوتى است كه در هر يك از اين دو طرف به وديعت نهاده شده. (و جعل بينكم موده و رحمه)؛ كلمه (مودت) تقريبا به معناى محبتى است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد، در نتيجه نسبت مودت به محبت نسبت خضوع است به خشوع، چون خضوع آن خشوعى را گويند كه در مقام عمل اثرش هويدا شود، به خلاف خشوع كه به معناى نوعى تأثر نفسانى است، كه از مشاهده عظمت و كبريايى در دل پديد مىآيد.(رحمت)، به معناى نوعى تأثير نفسانى است كه از مشاهده محروميت محرومى كه كمالى را ندارد و محتاج به رفع نقص است در دل پديد مىآيد و صاحبدل را وادار مىكند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.يكى از روشنترين جلوهگاهها و موارد خودنمايى مودت و رحمت، جامعه كوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم يكديگرند و اين دو با هم و مخصوصا زن، فرزندان كوچكتر را رحم مىكنند، چون در آنها ضعف و عجز مشاهده مىكنند و مىبينند كه طفل صغيرشان نمىتواند حوائج ضرورى زندگى خود را تأمين كند، لذا آن محبت و مودت وادارشان مىكند به اينكه در حفظ و حراست و تغذيه، لباس، منزل و تربيت او بكوشند و اگر اين رحمت نبود، نسل به كلى منقطع مىشد و هرگز نوع بشر دوام نمىيافت<ref>[https://iqna.ir/00HFwB خانواده؛ جلوهگاه و تبلور رحمت و مودت]</ref><ref>[https://iqna.ir/008jgX آيه ۲۱ سوره «روم»، مودت و رحمت را دو اصل مهم جامعه انسانی معرفی میكند]</ref> | ||
== تحریم ربا == | == تحریم ربا == | ||
خط ۳۷: | خط ۵۴: | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == | ||
<references | |||
/> | |||
== فهرست سورهها == | |||
{{الگو:فهرست معرفی سوره | |||
|سوره=2.[[سوره -|-]] | |||
|قبلی=1.[[سوره -|-]] | |||
|بعدی=3.[[سوره -|-]] | |||
}} | |||
[[رده:معرفی سوره ها]] | |||
[[رده:سوره های جزء بیست و یکم]] |