آیه تطهیر: تفاوت میان نسخه‌ها

۷۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:66.jpg|قاب]]
'''آیه تطهیر؛''' قسمت دوم آیه سی و سوم سوره مبارکه احزاب: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» آیه تطهیر نام گرفته است. آین آیه در شان اهل بیت(ع) بوده و هر گونه رجس و ناپاکی را از دامن آنان دور و مصون می‌دارد.
'''آیه تطهیر؛''' قسمت دوم آیه سی و سوم سوره مبارکه احزاب: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» آیه تطهیر نام گرفته است. آین آیه در شان اهل بیت(ع) بوده و هر گونه رجس و ناپاکی را از دامن آنان دور و مصون می‌دارد.


خط ۵: خط ۶:


== عصمت اهل بیت(ع) ==
== عصمت اهل بیت(ع) ==
عضی از مفسران ، «رجس» را، تنها اشاره به شرك و يا گناهان كبيره زشت همچون زنا دانسته‏اند، در حالی كه هيچ دليلی بر اين محدوديت در دست نيست، بلكه اطلاق‌الرجس (با توجه به اينكه الف و لام آن الف و لام جنس است) هر گونه پليدی و گناه را شامل می‏شود، چرا كه گناهان همه رجسند و لذا اين كلمه در قرآن به شرك، مشروبات الكلی قمار نفاق گوشت‌های حرام و ناپاك و مانند آن اطلاق شده است. (حج - ۳۰- مائده - ۹۰- توبه - ۱۲۵- انعام - ۱۴۵ ) و با توجه به اينكه اراده الهی تخلف‌ناپذير است و جمله انما يريد‌الله ليذهب عنكم الرجس دليل بر اراده حتمی او است، مخصوصاً با توجه به كلمه انما كه برای حصر و تاكيد است روشن می‏شود كه اراده قطعی خداوند بر اين قرار گرفته كه اهل‌بيت از هر گونه رجس و پليدی و گناه پاك باشند و اين همان مقام عصمت است. اين نكته نيز قابل توجه است كه منظور از اراده الهی در اين آيه دستورات و احكام او در مورد حلال و حرام نيست، چرا كه اين دستورات شامل همگان می‏شود و اختصاص به اهل بيت ندارد بنابر اين با مفهوم كلمه انما سازگار نيست. پس اين اراده مستمر اشاره به يك نوع امداد الهی است كه اهل بيت را بر عصمت و ادامه آن ياری می‏دهد و در عين حال منافات با آزادی اراده و اختيار ندارد. <ref>[https://iqna.ir/006W7K نگاهی بر برهان روشن عصمت اهل بيت در آيه «تطهير»]</ref>
عده‌‌ای از مفسران، «رجس» را، تنها اشاره به شرك و يا گناهان كبيره زشت همچون زنا دانسته‌‏اند، در حالی كه هيچ دليلی بر اين محدوديت در دست نيست، بلكه اطلاق‌الرجس (با توجه به اينكه الف و لام آن الف و لام جنس است) هر گونه پليدی و گناه را شامل می‏شود، چرا كه گناهان همه رجسند و لذا اين كلمه در قرآن به شرك، مشروبات الكلی قمار نفاق گوشت‌های حرام و ناپاك و مانند آن اطلاق شده است. (حج - ۳۰- مائده - ۹۰- توبه - ۱۲۵- انعام - ۱۴۵ ) و با توجه به اينكه اراده الهی تخلف‌ناپذير است و جمله انما يريد‌الله ليذهب عنكم الرجس دليل بر اراده حتمی او است، مخصوصاً با توجه به كلمه انما كه برای حصر و تاكيد است روشن می‏شود كه اراده قطعی خداوند بر اين قرار گرفته كه اهل‌بيت از هر گونه رجس و پليدی و گناه پاك باشند و اين همان مقام عصمت است. اين نكته نيز قابل توجه است كه منظور از اراده الهی در اين آيه دستورات و احكام او در مورد حلال و حرام نيست، چرا كه اين دستورات شامل همگان می‏شود و اختصاص به اهل بيت ندارد بنابر اين با مفهوم كلمه انما سازگار نيست. پس اين اراده مستمر اشاره به يك نوع امداد الهی است كه اهل بيت را بر عصمت و ادامه آن ياری می‏دهد و در عين حال منافات با آزادی اراده و اختيار ندارد. <ref>[https://iqna.ir/006W7K نگاهی بر برهان روشن عصمت اهل بيت در آيه «تطهير»]</ref>


== مصداق آیه تطهیر در شیعیان ==
== مصداق آیه تطهیر در شیعیان ==
خط ۳۱: خط ۳۲:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
[[رده:آیات نامدار]]
ویراستار
۳٬۲۸۵

ویرایش