اطعام: تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی «اطعام اطعام؛ غذا دادن به دیگران. در فرهنگ اسلامی نمونه¬هایی از اطعام مانند اطعام به نیازمندان و یتیمان وجود دارد. این اطعام به صورت واجب و مستحب است و انجام آن آثار خوب دنیوی و اخروی به دنبال دارد. فهرست 1- اطعام در قرآن کریم 1 2- آثار اطعام در زند...» ایجاد کرد)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۸ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۲۵

اطعام اطعام؛ غذا دادن به دیگران. در فرهنگ اسلامی نمونه¬هایی از اطعام مانند اطعام به نیازمندان و یتیمان وجود دارد. این اطعام به صورت واجب و مستحب است و انجام آن آثار خوب دنیوی و اخروی به دنبال دارد. فهرست 1- اطعام در قرآن کریم 1 2- آثار اطعام در زندگی انسان 2 منابع: 3

1- اطعام در قرآن کریم اطعام به معنای غذا دادن یکی از دستورهای اسلامی است¬که شخص به انگیزه‌های متفاوت می‌تواند انجام دهد.[۱] در قرآن کریم درباره اطعام به نیازمندان سفارش¬های بسیاری شده است. درواقع، اسلام برای ايجاد تعادل اقتصادى در جامعه، صاحبان ثروت را ملزم كرده است كه بخشى از اموال خود را براى تأمين هزينه زندگى و رفع‌ گرسنگى نيازمندان اختصاص دهند.[۲] قرآن در مواردی به وجوب اطعام مساکین به عنوان کفاره برخی گناهان یا جایگزین کردن برخی از اعمال، اشاره کرده است.[۳] نمونه دیگر از اطعام واجب، اطعام مسکین در عوض تراشیدن موی سر است ¬که قبل از قربانی لازم است.[۴] علاوه بر این، اطعام از گوشت قربانى حج به بينوايان نیز در قرآن مورد اعتنا و توجه است.[۵] در مواردی نیز اطعام مستحب است.[۶] نوعی از این اطعام به وسیله اهل بیت(ع) انجام شده است که اطعام خالصانه و خداپسندانه است.[۷][۸] امروزه، اطعام مستحب به صورت اطعام به فقیران در ماه رمضان،[۹] اعیادی همانند عید غدیرخم[۱۰] و مراسم عزاداری محرم[۱۱] نمایانگر است.

  2- آثار اطعام در زندگی انسان

اطعام به افراد نیازمند اگر همراه با خلوص نیت و به خاطر رضای پروردگار باشد، آثار خوب دنیوی و اخروی دارد.[۱۲] آثار دنیوی آن عبارتند از: افزايش همدلی و همزبانی در ميان افراد جامعه،[۱۳] زيادشدن روزى، رفع بلاها و بيماري-ها[۱۴] و آثار اخروی آن، رضایت و لقای خداوند و ورود به بهشت است.[۱۵] منابع: امامت پدیا ایکنا پژوهشکدۀ باقر العلوم دانشنامه اسلامی ویکی پدیا ویکی فقه ویکی حج. ویکی علوم اسلامی.

  1. . آثار و برکات دنیوی و اخروی اطعام/ اکرام نیازمندان؛ از صفات ابرار و نیکان؛ اطعام، یکی از هنجارهای اسلامی است.
  2. . ویکی فقه.
  3. . فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً ذلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ لِلْكافِرِينَ عَذابٌ أَلِيمٌ‏؛ «و آن كس كه [بر آزادكردن بنده‏] دسترسى ندارد، بايد پيش از تماس [با زن خود] دو ماه پياپى روزه بدارد؛ و هر كه نتواند، بايد شصت بينوا را خوراك بدهد. اين [حكم‏] براى آن است كه به خدا و فرستاده او ايمان بياوريد، و اين است حدود خدا. و كافران را عذابى پردرد خواهد بود. (مجادله/4).
  4. . وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ‏؛ و براى خدا حجّ و عمره را به پايان رسانيد، و اگر [به علت موانعى‏] بازداشته شديد، آنچه از قربانى ميسّر است [قربانى كنيد]؛ و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را مَتراشيد؛ و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفّاره [آن، بايد] روزه‏اى بدارد، يا صدقه‏اى دهد، يا قربانيى بكند؛..» (بقره/196).
  5. . وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيها خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْها صَوافَّ فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْقانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ كَذلِكَ سَخَّرْناها لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏؛ «و شتران فربه را براى شما از [جمله‏] شعاير خدا قرار داديم: در آنها براى شما خير است. پس نام خدا را بر آنها- در حالى كه برپاى ايستاده‏اند- ببريد و چون به پهلو درغلتيدند از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل‏] و به بينوا [ى غير سائل‏] بخورانيد. اين گونه آنها را براى شما رام كرديم، اميد كه شكرگزار باشيد» (حج/36)
  6. . ویکی حج، ویکی علوم اسلامی.
  7. . دانشنامه اسلامی، ویکی فقه، امامت پدیا، ویکی پدیا، لزوم اهتمام به اطعام نیازمندان بعد از اتمام ماه رمضان.
  8. . إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ «ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم» (انسان/9).
  9. . گسترده شدن سفره افطار در طول هفته اطعام نيازمندان و تكريم ايتام؛اطعام محرومین و توزیع افطاری در اولویت قرار گیرد.
  10. . سنت حسنه اطعام علوی در عید غدیرخم ترویج یابد؛ صدقه و اطعام؛ بهترین اعمال در عید غدیر.
  11. . بايد سامان‌دهی اطعام در محرم‌ نهادينه شود؛اطعام ایام عزاداری در فرهنگ اسلامی جمعی است/ کسب برکت از نذری امام حسین(ع).
  12. . اکرام و اطعام نیازمندان، باعث ایجاد مودت در جامعه می‌شود؛ اطعام، به‌صورت یک فرهنگ و اخلاق اسلامی در جامعه نهادینه شود.
  13. . اطعام و افطاری موجب نزدیکی دل‌ها می‌شود.
  14. . دانشنامه پژوهه.
  15. [https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3915310/%D8%B5%D8%AF%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1 . صدقه و اطعام؛ بهترین اعمال در عید غدیر؛ آثار و برکات دنیوی و اخروی اطعام/ اکرام نیازمندان؛ از صفات ابرار و نیکان. ]