ویراستار
۳٬۳۶۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می') |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
تربیت | '''تربیت جنسی'''؛ رشد صحیح غریزه جنسی. دو نوع رویکرد غربی و اسلامی میتوان در تربیت جنسی مشاهده کرد. در رویکرد غربی عمده توجه آموزش مسائل جنسی است و تمرکزی بر مقوله تربیت وجود ندارد. از مسائل اصلی در تربیت جنسی چگونگی پاسخ دهی به سؤالات جنسی کودکان است که با توجه به تفاوت رویکردها در تربیت جنسی، نحوه پاسخ دهی نیز تغییر میکند. از چالشهای تربیت جنسی در ایران سند 2030 است که حامیان رویکرد اسلامی به مخالفت با آن برخاستند. | ||
== تعریف == | == تعریف == | ||
تربیت جنسی را به | تربیت جنسی را به صورتهای گوناگون تعریف کردهاند. گروهی معتقدند تربیت جنسی، انتقال اطلاعات و مسایل جنسی است. از منظر این گروه تربیت جنسی برای کودکان به معنای مراقبت از بدن و احتیاطهایی است که باید انجام دهند تا کسی از آنها سوءاستفاده نکند، در واقع واژه مناسبتر برای تربیت جنسی «مراقبت از بدن» است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3719119/%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%B9%D9%86%DB%8C-%DA%86%D9%87 تربیت جنسی کودکان یعنی چه؟]</ref> | ||
برخی دیگر، تربیت جنسی را علاوه بر آموزش مسائل جنسی در چهارچوب فهم مخاطب، آن را فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی به گونهای میدانند که در کنار استفاده مناسب از این غریزه، از انحرافها و لغزشهای جنسی نیز پیش گیری کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4079230/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF آنچه خانوادهها باید در خصوص تربیت جنسی کودکان بدانند]</ref> | برخی دیگر، تربیت جنسی را علاوه بر آموزش مسائل جنسی در چهارچوب فهم مخاطب، آن را فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی به گونهای میدانند که در کنار استفاده مناسب از این غریزه، از انحرافها و لغزشهای جنسی نیز پیش گیری کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4079230/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF آنچه خانوادهها باید در خصوص تربیت جنسی کودکان بدانند]</ref> | ||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
=== رویکرد غربی و نقد آن === | === رویکرد غربی و نقد آن === | ||
غربیها معتقد هستند که مسائل جنسی باید از دوران کودکی آموزش داده شود تا کودکان روی این مسائل حساس شوند. این درحالی است که ممکن است کودک هنوز به بلوغ فکری و جنسی کامل نرسیده باشد و موجبات آسیب را در او فراهم آورد. بیان بدون محدودیت این مطالب باعث شد است که غرب با بحرانهای جنسی زیادی روبرو شود. امروزه ۵۷ درصد فرزندانی که در کشوری مانند سوئد متولد میشوند نامشروع هستند و یا در امریکا هر ساله یک میلیون فرزند از دختران مجرد متولد میشود.<ref>[https://iqna.ir/ | غربیها معتقد هستند که مسائل جنسی باید از دوران کودکی آموزش داده شود تا کودکان روی این مسائل حساس شوند. این درحالی است که ممکن است کودک هنوز به بلوغ فکری و جنسی کامل نرسیده باشد و موجبات آسیب را در او فراهم آورد. بیان بدون محدودیت این مطالب باعث شد است که غرب با بحرانهای جنسی زیادی روبرو شود. امروزه ۵۷ درصد فرزندانی که در کشوری مانند سوئد متولد میشوند نامشروع هستند و یا در امریکا هر ساله یک میلیون فرزند از دختران مجرد متولد میشود.<ref>[https://iqna.ir/00FCfK اصول اسلام در تربیت جنسی کودکان/ راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب تربیتی]</ref> | ||
]</ref> | |||
=== رویکرد اسلامی === | === رویکرد اسلامی === | ||
در مقابل رویکرد غربی، آنچیزی که در آموزههای اسلامی درباره تربیت جنسی دیده میشود یک تقسیم نقش است. به طور خلاصه رویکرد اسلام در این مسئله را در سه محور میتوان بیان کرد: | در مقابل رویکرد غربی، آنچیزی که در آموزههای اسلامی درباره تربیت جنسی دیده میشود یک تقسیم نقش است. به طور خلاصه رویکرد اسلام در این مسئله را در سه محور میتوان بیان کرد: | ||
==== | # نظارت والدین و مربیان در محور اول: تعلیمات اسلامی با توجه به سن ویژه کودک به والدین و مربیان گوشزد میکند کودک نباید رها شود بلکه باید از او به طور ویژه مراقبت کنند. | ||
# پرکار کردن بچهها در زمینه متناسب با نیازشان: باید برای کودک برنامههای متناسب با سنش را فراهم آورد تا کنجاویهای فردیاش در زمنیههای جنسی به حداقل برسند. | |||
# پالایش محیط حضور آنها و همسالان: نقش محیط و همسالان در حفظ سلامت جنسی بچهها تنها مربوط به دوران کودکی نیست بلکه در دوره نوجوانی به اوج خود می-رسد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3624941/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%AC-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%82%D9%88%D8%B9 اصول اساسی اسلام در تربیت جنسی کودکان/ تاکید قرآن بر علاج قبل از وقوع]</ref> | |||
==== ویژگیهای رویکرد اسلامی ==== | |||
ویژگیهای خاصی در تربیت جنسی اسلام وجود دارد که میتوان به این موارد اشاره کرد: | ویژگیهای خاصی در تربیت جنسی اسلام وجود دارد که میتوان به این موارد اشاره کرد: | ||
# تربیت جنسی ربّانی است؛ یعنی این جنبه از تربیت اسلامی نیز آبشخور الهی دارد و مربی و متربی در پرداختن به آن، مکلف و مأجورند. | |||
# تربیت جنسی در اسلام، انسانی است چراکه در این نظام تربیتی همواره بر کرامت، حرمت و قداست انسان تأکید میشود. بنابراین افراد اجازه ندارند از سر شهوت، کرامت خود را زیر پا گذارند و انسانیت خویش را با خواستها و تمایلات فرومایه آلوده کنند. | |||
# تربیت جنسی از نگاه اسلام استمرار دارد و تا پایان عمر به درازا میکشد؛ آنچه را خانواده و مدرسه میسازند، رسانههای گروهی باید تقویت کنند و در سایر مراکز آموزشی استمرار یابد. استمرار در تربیت جنسی، شرط پیروزی است و بدون آن تربیت کامل محقق نمیشود. | |||
# اسلام در تربیت جنسی، به حقایق و گرایشهای سرشتی انسان به امور جنسی توجه میکند و نسبت به این میل انسانی رویکرد منفی ندارد و با پندارهای واهی، این حقیقت ذاتی آدمی را سرپوش نمینهد و دگرگون جلوه نمی دهد و خواستار سرکوب آن نیست. | |||
# هدف نهایی از تربیت جنسی در اسلام، نزدیکی به خدا و رسیدن به کمال مطلق و خشنودی اوست. به همین دلیل، باید تربیت جنسی در همین راستا دارای مبانی، اصول و روشها و عملکردهایی باشد که خداوند متعال از یک انسان انتظار دارد.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/1455125/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%89-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%89-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%D9%89-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF اسلام، چه برنامهاى براى تربیت جنسى دارد؟]</ref> | |||
==== چگونگی پاسخ به سوالات جنسی کودک ==== | ==== چگونگی پاسخ به سوالات جنسی کودک ==== | ||
خط ۴۱: | خط ۴۲: | ||
== سند 2030 و تربیت جنسی == | == سند 2030 و تربیت جنسی == | ||
سند 2030 اولین برنامه جامع نگر جهانی در بحث آموزش است که نگاه به مسائل جنسی و جنسیتی جایگاه خاصی در آن دارد. مهمترین مفاهیم آموزش جنسی و جنسیتی در سند ۲۰۳۰ شامل | سند 2030 اولین برنامه جامع نگر جهانی در بحث آموزش است که نگاه به مسائل جنسی و جنسیتی جایگاه خاصی در آن دارد. مهمترین مفاهیم آموزش جنسی و جنسیتی در سند ۲۰۳۰ شامل آموزشهای جامع جنسی، برابری جنسیتی، رفع کلیه اشکال تبعیض مرتبط با جنسیت و رفع کامل شکاف جنسیتی در آموزش عالی است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3642552/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C تعامل با معاهدات بینالمللی بر اساس مبانی فرهنگ اصیل اسلامی]</ref> | ||
=== اشکالات اجرایی سند 2030 در ایران === | === اشکالات اجرایی سند 2030 در ایران === | ||
در سالهای گذشته در قالب سند ۲۰۳۰ تلاشهایی برای تعمیم برخی از مباحث تربیت جنسی غربی در کشور صورت گرفت. این تعمیم، شرایط محیطی متناسب با تربیت در ایران را ملاحظه نکرده بود. به علاوه آنچه در سند ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گرفته بود، آموزش بود در حالی که نیاز جامعه کنونی ما تربیت است و از همین جا روشن میشود که حتی اجرای این سند امکانسنجی نیز نشده بود.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4072002/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86 مهمترین چالشهای فراروی تربیت جنسی کودکان]</ref> | در سالهای گذشته در قالب سند ۲۰۳۰ تلاشهایی برای تعمیم برخی از مباحث تربیت جنسی غربی در کشور صورت گرفت. این تعمیم، شرایط محیطی متناسب با تربیت در ایران را ملاحظه نکرده بود. به علاوه آنچه در سند ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گرفته بود، آموزش بود در حالی که نیاز جامعه کنونی ما تربیت است و از همین جا روشن میشود که حتی اجرای این سند امکانسنجی نیز نشده بود.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4072002/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86 مهمترین چالشهای فراروی تربیت جنسی کودکان]</ref> | ||
در سند ملی آموزش ۲۰۳۰ ایران در توضیح آموزشهای جامع جنسی عبارت تنظیم خانواده آمده است؛ غافل از اینکه این عبارت در ادبیات بین المللی و اسناد یونسکو تعریف مشخصی دارد و گرایشهای جنسی هم جنسگرا را نیز در بر میگیرد. | در سند ملی آموزش ۲۰۳۰ ایران در توضیح آموزشهای جامع جنسی عبارت تنظیم خانواده آمده است؛ غافل از اینکه این عبارت در ادبیات بین المللی و اسناد یونسکو تعریف مشخصی دارد و گرایشهای جنسی هم جنسگرا را نیز در بر میگیرد. | ||
از دیگر اشکالات اساسی این سند ناسازگاری بین | از دیگر اشکالات اساسی این سند ناسازگاری بین آرمانها و ارزشهای بنیادین این سند با نظام معرفتی و ارزشهای اسلامی بویژه در تربیت جنسی است. | ||
آموزش جامع جنسی در ایران آن طور که در سند ۲۰۳۰ آمده است شایستگی اجرا ندارد و باعث ترویج بدون مرز مسائل جنسی میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3642552/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C تعامل با معاهدات بینالمللی بر اساس مبانی فرهنگ اصیل اسلامی | آموزش جامع جنسی در ایران آن طور که در سند ۲۰۳۰ آمده است شایستگی اجرا ندارد و باعث ترویج بدون مرز مسائل جنسی میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3642552/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C تعامل با معاهدات بینالمللی بر اساس مبانی فرهنگ اصیل اسلامی] </ref> | ||
]</ref> | |||
== منابع == | == منابع == | ||
خط ۵۶: | خط ۵۶: | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == | ||
[[رده:علوم تربیتی و قرآن]] | |||