تلاوت: تفاوت میان نسخه‌ها

۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌'
جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات')
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:محمد صدیق منشاوری در حال تلاوت قرآن.jpg|جایگزین=محمد صدیق منشاوری در حال تلاوت قرآن|بندانگشتی|استاد محمد صدیق منشاوی در حال تلاوت قرآن]]
[[پرونده:محمد صدیق منشاوری در حال تلاوت قرآن.jpg|جایگزین=محمد صدیق منشاوری در حال تلاوت قرآن|بندانگشتی|استاد محمد صدیق منشاوی در حال تلاوت قرآن]]
'''تلاوت'''؛ خواندن قرآن با صدای خوش. تلاوت یک اصطلاح قرآنی است و در آیات و روایات دستوراتی در زمینه تلاوت حزین، تلاوت با الحان عرب و تلاوت خاشعانه داده شده است که همگی در رابطه با شیوه خواندن قرآن کریم می باشد. در منابع دینی همچنین دستوراتی در مورد آداب تلاوت و آثار آن وارده شده است.  
'''تلاوت'''؛ خواندن قرآن با صدای خوش. تلاوت یک اصطلاح قرآنی است و در آیات و روایات دستوراتی در زمینه تلاوت حزین، تلاوت با الحان عرب و تلاوت خاشعانه داده شده است که همگی در رابطه با شیوه خواندن قرآن کریم می‌باشد. در منابع دینی همچنین دستوراتی در مورد آداب تلاوت و آثار آن وارده شده است.  


== تعریف تلاوت ==
== تعریف تلاوت ==
خط ۲۶: خط ۲۶:


== سبک تلاوت و مهندسی آن ==
== سبک تلاوت و مهندسی آن ==
یک سبک تلاوت در روند شکل‌گیری و تکوین خود به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن عوامل، پرده‌های صوتی‌ای است که قاریان در آن تلاوت کرده‌اند. شناخت پرده‌های صوتی قاریان صاحب‌ سبک مصری برای کسانی که می‌خواهند بدانند از چه کسی می‌توانند در تلاوت تقلید کنند، لازم است و تشخیص اینکه صدای قرآن‌آموز از کدام نوع است به چندین جلسه تلاوت حضوری نزد استاد نیاز دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3937099/4-%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C ابوالقاسمی تبیین کرد: 4 حالت تلاوت براساس توانایی پرده صوتی]</ref> تلاوت در جمع یک هنر است؛ این هنر که در شمار برترین هنرهای قدسی است باید در خدمت ذکر و در خدمت دعوت باشد. باید به‌گونه‌ای تلاوت کنیم تا شنونده متذکر شود و به یاد خدا، قیامت و عوالم بالا بیفتد. با توجه به اهدافی که یک تلاوت خوب دنبال می کند در نتیجه می‌بایست بسیار حساب‌شده، دقیق و مهندسی‌شده ارائه شود. مهندسی تلاوت یعنی انتخاب لحن مناسب برای هر بخش؛ به‌طور مثال فرض کنید که همه‌ لحن‌ها برای لحن قصه مناسب نیست یا همه‌ لحن‌ها برای آیات عذاب مناسب نیست و باید لحن مناسب با آن مضمون را پیدا کرد. یک مهندسی دیگر، مهندسی انخفاض و اعتلای صداست؛ اینکه صدا را چه زمانی افزایش یا کاهش دهیم، مهم است، اما گاهی دیده می‌شود برخی از قاریان صداها را بی‌مورد بالا می‌برند. بنابراین، باید تشخیص داد که در چه مواردی صدا را بلند کرد و با میزان بلند باید خواند و در چه زمانی باید آرام خواند.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4050315/%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86 مهندسی تلاوت و راهکارهایی برای قاریان]</ref> از جمله توانمندی‌های دیگری که باید یک مرتل حرفه‌ای علاوه بر مهارت‌های تنغیمی و موسیقایی تلاوت داشته باشد این است که باید به تجوید و وقف و ابتدا نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد چرا که تلاوت مستحکم و اصیل تلاوتی است که توانمندی‌های صوتی و لحنی را در کنار تجوید و وقف و ابتدای احسن داراست. در بحث تجویدی فصاحت حرکات، حروف، موارد صفات و احکام تجویدی باید به شکل احسن اجرا شود و رعایت صحیح توازن غنه، توازن مد و توازن سرعت تلاوت از موارد بسیار مهم در اجرای ترتیل اصیل به شمار می‌رود. وقف و ابتدا در القای معانی صحیح نیز رکن بسیار مهمی است چرا که با وقف یا ابتدای ناصحیح ناخواسته در معنای آیه خلل ایجاد می‌شود و حتی در زمینه وقف و ابتدای صحیح موارد لحنی نیز مهم است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3671198/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA شاخصه‌های یک ترتیل مطلوب/ تقویت بخش القای معانی در مسابقات ضروری است]</ref> برای این‌که یک قاری بتواند تلاوت مجلسی خوبی ارائه دهد و باعث رشد و تعالی تلاوت و استفاده مستمعان شود، لازم است که نکات مهمی نظیر مکان تلاوت، مدت تلاوت، پوشش قاری، تحفیظ قطعه، مناسب‌خوانی آیات، جایگاه الحان، جایگاه اصوات، جایگاه تکنیک‌ها و روش‌ها، اختلاف قرائت و حرکت قارئانه را در نظر داشته باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3526224/%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3%DB%8C ویژگی‌های تلاوت مجلسی]</ref>  
یک سبک تلاوت در روند شکل‌گیری و تکوین خود به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن عوامل، پرده‌های صوتی‌ای است که قاریان در آن تلاوت کرده‌اند. شناخت پرده‌های صوتی قاریان صاحب‌ سبک مصری برای کسانی که می‌خواهند بدانند از چه کسی می‌توانند در تلاوت تقلید کنند، لازم است و تشخیص اینکه صدای قرآن‌آموز از کدام نوع است به چندین جلسه تلاوت حضوری نزد استاد نیاز دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3937099/4-%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C ابوالقاسمی تبیین کرد: 4 حالت تلاوت براساس توانایی پرده صوتی]</ref> تلاوت در جمع یک هنر است؛ این هنر که در شمار برترین هنرهای قدسی است باید در خدمت ذکر و در خدمت دعوت باشد. باید به‌گونه‌ای تلاوت کنیم تا شنونده متذکر شود و به یاد خدا، قیامت و عوالم بالا بیفتد. با توجه به اهدافی که یک تلاوت خوب دنبال می‌کند در نتیجه می‌بایست بسیار حساب‌شده، دقیق و مهندسی‌شده ارائه شود. مهندسی تلاوت یعنی انتخاب لحن مناسب برای هر بخش؛ به‌طور مثال فرض کنید که همه‌ لحن‌ها برای لحن قصه مناسب نیست یا همه‌ لحن‌ها برای آیات عذاب مناسب نیست و باید لحن مناسب با آن مضمون را پیدا کرد. یک مهندسی دیگر، مهندسی انخفاض و اعتلای صداست؛ اینکه صدا را چه زمانی افزایش یا کاهش دهیم، مهم است، اما گاهی دیده می‌شود برخی از قاریان صداها را بی‌مورد بالا می‌برند. بنابراین، باید تشخیص داد که در چه مواردی صدا را بلند کرد و با میزان بلند باید خواند و در چه زمانی باید آرام خواند.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/4050315/%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86 مهندسی تلاوت و راهکارهایی برای قاریان]</ref> از جمله توانمندی‌های دیگری که باید یک مرتل حرفه‌ای علاوه بر مهارت‌های تنغیمی و موسیقایی تلاوت داشته باشد این است که باید به تجوید و وقف و ابتدا نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد چرا که تلاوت مستحکم و اصیل تلاوتی است که توانمندی‌های صوتی و لحنی را در کنار تجوید و وقف و ابتدای احسن داراست. در بحث تجویدی فصاحت حرکات، حروف، موارد صفات و احکام تجویدی باید به شکل احسن اجرا شود و رعایت صحیح توازن غنه، توازن مد و توازن سرعت تلاوت از موارد بسیار مهم در اجرای ترتیل اصیل به شمار می‌رود. وقف و ابتدا در القای معانی صحیح نیز رکن بسیار مهمی است چرا که با وقف یا ابتدای ناصحیح ناخواسته در معنای آیه خلل ایجاد می‌شود و حتی در زمینه وقف و ابتدای صحیح موارد لحنی نیز مهم است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3671198/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA شاخصه‌های یک ترتیل مطلوب/ تقویت بخش القای معانی در مسابقات ضروری است]</ref> برای این‌که یک قاری بتواند تلاوت مجلسی خوبی ارائه دهد و باعث رشد و تعالی تلاوت و استفاده مستمعان شود، لازم است که نکات مهمی نظیر مکان تلاوت، مدت تلاوت، پوشش قاری، تحفیظ قطعه، مناسب‌خوانی آیات، جایگاه الحان، جایگاه اصوات، جایگاه تکنیک‌ها و روش‌ها، اختلاف قرائت و حرکت قارئانه را در نظر داشته باشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3526224/%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3%DB%8C ویژگی‌های تلاوت مجلسی]</ref>  


== فواید و آثار تلاوت قرآن ==
== فواید و آثار تلاوت قرآن ==
۴٬۸۳۱

ویرایش