ویراستار
۵۱۹
ویرایش
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
== تالیفات == | == تالیفات == | ||
برجسته ترین کتاب علی بن ابراهیم «تفسیر قمی» است. این تفسیر از مجموعه تفاسیر روایی شیعه است که در آن روایات تفسیری اهل بیت(ع) بدون آنکه نویسنده در معنای آیات دست به اجتهاد و تفسیر بزند، گرد آمده است. بیشتر روایات کتاب از طریق پدر مؤلف ابراهیم بن هاشم نقل شدهاند. شایان ذکر است تفسیر قمی از معتبرترین تفاسیر روایی شیعه است. قمی دارای تالیفات دیگری نیز میباشد که برخی از آن ها اشاره شده است:<ref>قمی، تفسیر القمی، مقدمة المصحح، ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۸.</ref> | برجسته ترین کتاب علی بن ابراهیم «تفسیر قمی» است. این تفسیر از مجموعه تفاسیر روایی شیعه است که در آن روایات تفسیری اهل بیت(ع) بدون آنکه نویسنده در معنای آیات دست به اجتهاد و تفسیر بزند، گرد آمده است. بیشتر روایات کتاب از طریق پدر مؤلف ابراهیم بن هاشم نقل شدهاند. شایان ذکر است تفسیر قمی از معتبرترین تفاسیر روایی شیعه است.اين تفسير از قديمیترين تفاسيری است كه پرده از روی اسرار آياتی كه در شأن اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نازل شده است بر میدارد و به قول شيخ آقا بزرگ تهرانی، اين تفسير ارزشمند و نفيس و كتابی جاودان است كه از امام باقر (ع) به روايت اولجارود و امام جعفر صادق (ع) به روايت علی ابن ابراهيم قمی نقل شده است.<ref>[[تفسير قمی، اسرار آيات در شأن اهل بيت (ع) را بيان میكند]]</ref> قمی دارای تالیفات دیگری نیز میباشد که برخی از آن ها اشاره شده است:<ref>قمی، تفسیر القمی، مقدمة المصحح، ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۸.</ref> | ||
* کتاب الناسخ والمنسوخ | * کتاب الناسخ والمنسوخ | ||
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
==== استناد به «تفسیر ابیِ الجارود» ==== | ==== استناد به «تفسیر ابیِ الجارود» ==== | ||
ذکر بسیار از «تفسیر ابیِ الجارود» موجب شده در تعلق این اثر به علی ابن ابراهیم، شبهه ایجاد میکند. باید بیان داشت نقل از «تفسیر ابیِ الجارود» علی ابن ابراهیم که مولف این تفسیر است مانع علمی و روایی ندارد لذا دلیل صحیحی برای عدم انتساب تفسیر به قمی نیز نبوده است. | ذکر بسیار از «تفسیر ابیِ الجارود» موجب شده در تعلق این اثر به علی ابن ابراهیم، شبهه ایجاد میکند. باید بیان داشت نقل از «تفسیر ابیِ الجارود» علی ابن ابراهیم که مولف این تفسیر است مانع علمی و روایی ندارد همچنین ائمه اطهار(ع)، ابیالجارود را انکار کرده و کنار زدهاند و بسیاری از بزرگان از وی روایت نقل نکرده اند و از طرفی، علی بن ابراهیم در جای دیگر سراغ او نرفته است. این هم نشان میدهد که این موارد را شاگرد ایشان یا دیگران به آن اضافه کردهاند. لذا دلیل صحیحی برای عدم انتساب تفسیر به قمی نیز نبوده است.<ref> [https://iqna.ir/005sKG «تفسیر القمی» متعلق به علی ابن ابراهیم نیست!] </ref><ref>[[احتمال انتساب تفسیر «القمی» به علی ابن ابراهیم قوی است]] </ref> | ||
===== وجود برخی روایات ضعیف ===== | ===== وجود برخی روایات ضعیف ===== |