ویراستار
۵۱۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
<div style="text-align:justify">[[پرونده:5.jpg|بندانگشتی]]ابو الحسن، علی بن ابراهیم بن هاشم قمی، راوی و مفسر قرن سوم هجری، از یاران امام حسن عسکری (ع). | <div style="text-align:justify">[[پرونده:5.jpg|بندانگشتی]]ابو الحسن، علی بن ابراهیم بن هاشم قمی، راوی و مفسر قرن سوم هجری، از یاران امام حسن عسکری (ع). | ||
== زندگی نامه == | == زندگی نامه == | ||
علی بن ابراهیم در نیمه دوم قرن سوم و اوایل قرن چهارم زندگی کرده است اما تاریخ دقیق ولادت و وفات وی مشخص نیست. پدر على بن ابراهیم،ابراهیم بن هاشم قمی از اصحاب امام رضا و امام جواد(ع) است. وى در اصل از بزرگان شیعیان کوفه بوده و سپس به شهر قم مهاجرت کرده است. درباره وی گفته اند: ابراهیم بن هاشم اولین کسى بود که احادیث ائمه بزرگوار تشیع را که در میان کوفه رایج بود، به شهر قم نقل و منتشر کرد.<ref>طوسی، الفهرست، ۱۴۱۷ق، ص۳۶. </ref> | علی بن ابراهیم در نیمه دوم قرن سوم و اوایل قرن چهارم زندگی کرده است اما تاریخ دقیق ولادت و وفات وی مشخص نیست. پدر على بن ابراهیم،ابراهیم بن هاشم قمی از اصحاب امام رضا و امام جواد(ع) است. وى در اصل از بزرگان شیعیان کوفه بوده و سپس به شهر قم مهاجرت کرده است. درباره وی گفته اند: ابراهیم بن هاشم اولین کسى بود که احادیث ائمه بزرگوار تشیع را که در میان کوفه رایج بود، به شهر قم نقل و منتشر کرد.<ref>طوسی، الفهرست، ۱۴۱۷ق، ص۳۶. </ref>وفات اين راوی و مفسر بزرگ شيعه را ۳۰۷ قمری، ذكر كردهاند؛ وی اولين كسی است كه احاديث كوفيين را در قم رواج داد. اين تلاش بی وقفه به حدی بودهاست كه علی بن ابراهيم توفيق يافته تا تعداد هفت هزار و ۱۴۰روايت را نقل كند.<ref>[https://iqna.ir/0053ml علیبن ابراهيم قمی؛ گنجينهای كم نظير در شهر كريمه اهلبيت(س)] </ref> | ||
== اساتید == | == اساتید == | ||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
* کتاب المناقب | * کتاب المناقب | ||
* کتاب اختیار القرآن. | * کتاب اختیار القرآن. | ||
== بررسی انتساب یا عدم انتساب تفسیر قمی به علی بن ابراهیم == | |||
شبهاتیپیرامون انتساب تفسیر روایی قمی به علی بن ابراهیم وجود داشته به گونه ای که پاره ای افراد معتقد به عدم تعلق این تفسیر به نویسنده مزبور بوده اند: | |||
=== عبارت «حدثنی ابوالفضل العباس العلوی، قال حدثنی علی بن ابراهیم قمی» === | |||
یکی از شواهد، این است که در ابتدای این تفسیر عبارتی با عنوان «حدثنی ابوالفضل العباس العلوی، قال حدثنی علی بن ابراهیم قمی» آمده است که با اینکه مولف این تفسیر، علی ابن ابراهیم باشد، سازگاری ندارد و بر این اساس، گفته میشود مولف این تفسیر، غیر از علی ابن ابراهیم و شاگرد او یعنی ابوالفضل عباس علوی است؛ به خاطر اینکه ابوالفضل از علی ابن ابراهیم نقل میکند. بنده پاسخ میدهم که ممکن است این مطلب، سخن کسی باشد که این تفسیر را رونویسی کرده است، نه کسی که این کتاب را نوشته است. چون در زمانهای قدیم، چاپخانه نبوده است، سالها بعد از نگارش یک اثر، آن را استنساخ میکردند و ممکن است این مطلب مربوط به ناسخ این تفسیر باشد و منافاتی با اینکه علی ابن ابراهیم، مولف این تفسیر است، ندارد. | |||
==== استناد به «تفسیر ابیِ الجارود» ==== | |||
ذکر بسیار از «تفسیر ابیِ الجارود» موجب شده در تعلق این اثر به علی ابن ابراهیم، شبهه ایجاد میکند. باید بیان داشت نقل از «تفسیر ابیِ الجارود» علی ابن ابراهیم که مولف این تفسیر است مانع علمی و روایی ندارد لذا دلیل صحیحی برای عدم انتساب تفسیر به قمی نیز نبوده است. | |||
===== وجود برخی روایات ضعیف ===== | |||
وجود برخی روایات ضعیف عامل دیگر برای عدم انتساب این تفسیر به قمی است این درحالی است وجود روایت ضعیف منافاتی با تعلق تفسیر روایی قمی به علی ابن ابراهیم قمی نداشته است. در بسیاری از کتب روایی، روایات ضعیف و روایاتی که ظاهرش را نمیشود پذیرفت، وجود دارد و بنده معتقدم با وجود برخی روایات ضعیف و شبهاتی که درباره این اثر وجود دارد، این تفسیر متعلق به علی ابن ابراهیم است.<ref>[https://iqna.ir/005rro شبهات پیرامون تفسیر علی ابن ابراهیم بیاعتبار است/ محاسن و معایب اثر] </ref> | |||
== منابع == | == منابع == |