ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
نوع دیگری از رواداری، مدارای اعتقادی و پذیرش دین<ref>. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ «همانان كه به سخن گوش فرامىدهند و بهترين آن را پيروى مىكنند. اينانند كه خدا هدايتشان كرده است و اينانند كه صاحبان خردند» (زمر/18)</ref> است که برای مسلمانان وجود دارد. علاوه بر این، در بخشهایی که مربوط به اصل پذیرش دین<ref>. لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ «کار دین به اجبار نیست، تحقیقا راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردیده، پس هر که از راه کفر و سرکشی دیو رهزن برگردد و به راه ایمان به خدا گراید بیگمان به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز نخواهد گسست، و خداوند (به هر چه خلق گویند و کنند) شنوا و داناست».</ref> است، قرآن کاملا آزادی را به رسمیت شناخته است<ref>.موحدی ساوجی، 1387، ص125.</ref> نهتنها در پذیرش دین است؛ بلکه در همه مراحل دینی اکراه و حرجی<ref>. وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَ فِي هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصِيرُ؛ «و در راه خدا چنان كه حقّ جهاد و كوشش در راه اوست جهاد و كوشش كنيد؛ او شما را برگزيد و در دين بر شما هيچگونه تنگى و سختى قرار نداد، همچون آيين پدرتان ابراهيم. او شما را پيش از اين اهل تسليم نام نهاد، و در اين [قرآن نيز به اين نام خوانده شدهايد]، تا اين پيامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشيد. پس، نماز را بر پا داريد و زكات بدهيد و به خدا تمسّك جوييد. او صاحب اختيار شماست؛ چه نيكو صاحب اختيارى و چه نيكو ياورى است» (حج/78) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ «ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى] كه مردم را راهبر، و [متضمّن] دلايل آشكار هدايت، و [ميزان] تشخيص حق از باطل است. پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد، و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن،] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد]. خدا براى شما آسانى مىخواهد و براى شما دشوارى نمىخواهد؛ تا شماره [مقرر] را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد، و باشد كه شكرگزارى كنيد» (بقره/185)</ref> وجود ندارد. <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3759803/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%87%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%AD-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . اسلام آمیخته با تساهل و تسامح است؛ نزاع و کشمکش باعث از بین رفتن هیبت مسلمانان میشود؛ ویکی پدیا؛ سازه تنشزدایی در جامعه اسلامی؛ از رواداری تا مدارا؛ حجاب به یک نماد سیاسی تبدیل شده است/ اهمیت فرهنگ رواداری در حل مسئله حجاب + فیلم؛ ]</ref> | نوع دیگری از رواداری، مدارای اعتقادی و پذیرش دین<ref>. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ «همانان كه به سخن گوش فرامىدهند و بهترين آن را پيروى مىكنند. اينانند كه خدا هدايتشان كرده است و اينانند كه صاحبان خردند» (زمر/18)</ref> است که برای مسلمانان وجود دارد. علاوه بر این، در بخشهایی که مربوط به اصل پذیرش دین<ref>. لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ «کار دین به اجبار نیست، تحقیقا راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردیده، پس هر که از راه کفر و سرکشی دیو رهزن برگردد و به راه ایمان به خدا گراید بیگمان به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز نخواهد گسست، و خداوند (به هر چه خلق گویند و کنند) شنوا و داناست».</ref> است، قرآن کاملا آزادی را به رسمیت شناخته است<ref>.موحدی ساوجی، 1387، ص125.</ref> نهتنها در پذیرش دین است؛ بلکه در همه مراحل دینی اکراه و حرجی<ref>. وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَ فِي هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصِيرُ؛ «و در راه خدا چنان كه حقّ جهاد و كوشش در راه اوست جهاد و كوشش كنيد؛ او شما را برگزيد و در دين بر شما هيچگونه تنگى و سختى قرار نداد، همچون آيين پدرتان ابراهيم. او شما را پيش از اين اهل تسليم نام نهاد، و در اين [قرآن نيز به اين نام خوانده شدهايد]، تا اين پيامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشيد. پس، نماز را بر پا داريد و زكات بدهيد و به خدا تمسّك جوييد. او صاحب اختيار شماست؛ چه نيكو صاحب اختيارى و چه نيكو ياورى است» (حج/78) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ «ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى] كه مردم را راهبر، و [متضمّن] دلايل آشكار هدايت، و [ميزان] تشخيص حق از باطل است. پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد، و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن،] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد]. خدا براى شما آسانى مىخواهد و براى شما دشوارى نمىخواهد؛ تا شماره [مقرر] را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد، و باشد كه شكرگزارى كنيد» (بقره/185)</ref> وجود ندارد. <ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3759803/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%87%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%AD-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . اسلام آمیخته با تساهل و تسامح است؛ نزاع و کشمکش باعث از بین رفتن هیبت مسلمانان میشود؛ ویکی پدیا؛ سازه تنشزدایی در جامعه اسلامی؛ از رواداری تا مدارا؛ حجاب به یک نماد سیاسی تبدیل شده است/ اهمیت فرهنگ رواداری در حل مسئله حجاب + فیلم؛ ]</ref> | ||
بر این اساس، روح احساسات معنوی و مباحث وجدانی، گریز ناپذیر است و به همین دلیل خداوند، آزادی عقیده و رجوع به وجدان و دعوت به تعقل را در قرآن مورد تأکید قرار داده است. پذیرش حقوق اقلیتها، به رسمیت شناختن انبیا، صلح بینالمللی، نفی توهمات برتری جویانه و تعاون در مسائل بینالمللی از دیگر مسائلی است که قرآن بر آن تاکید داشته است. هرکسی باید دعوت به دوری از آشوب و حرکت به سمت نیکی<ref>. إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا؛ مگر کسانی که به قومی که بین شما با آنها عهد و پیمانی است در پیوسته باشند یا (بر این عهد نزد شما آیند) که از جنگ با شما و با قوم خودشان که دشمنان شما هستند هر دو خودداری کنند و از جنگ دلتنگ باشند، (با این دو طایفه از کافران که در حقیقت به شما پناهندهاند نباید قتال کنید) و اگر خدا میخواست آنها را بر شما مسلط میکرد تا با شما قتال میکردند، پس هر گاه از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و تسلیم شما شدند خدا برای شما راهی بر علیه آنها نگشوده است»(نساء/90)</ref> داشته باشد؛ چراکه از نیازهای امروز جامعه بشری است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4094069/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 . نقش زنان در ترویج رواداری و همزیستی مسالمتآمیز در جامعه؛ ]</ref> بر این اساس، میتوان مدعی شد نگرش روادارانه مبتنی بر همزیستی مسالمتآمیز نگاهی فراجنسیت، فراجناحی و فرانژادی است و مادامی که از این زاویه به مقوله همزیستی مسالمتآمیز نگریسته شود، انضباط اعتقادی، فقهی و عملی انسان و تلاش برای رسیدن به مفهوم عملی رواداری و همگرایی تحقق پیدا می-کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4146829/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C | بر این اساس، روح احساسات معنوی و مباحث وجدانی، گریز ناپذیر است و به همین دلیل خداوند، آزادی عقیده و رجوع به وجدان و دعوت به تعقل را در قرآن مورد تأکید قرار داده است. پذیرش حقوق اقلیتها، به رسمیت شناختن انبیا، صلح بینالمللی، نفی توهمات برتری جویانه و تعاون در مسائل بینالمللی از دیگر مسائلی است که قرآن بر آن تاکید داشته است. هرکسی باید دعوت به دوری از آشوب و حرکت به سمت نیکی<ref>. إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا؛ مگر کسانی که به قومی که بین شما با آنها عهد و پیمانی است در پیوسته باشند یا (بر این عهد نزد شما آیند) که از جنگ با شما و با قوم خودشان که دشمنان شما هستند هر دو خودداری کنند و از جنگ دلتنگ باشند، (با این دو طایفه از کافران که در حقیقت به شما پناهندهاند نباید قتال کنید) و اگر خدا میخواست آنها را بر شما مسلط میکرد تا با شما قتال میکردند، پس هر گاه از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و تسلیم شما شدند خدا برای شما راهی بر علیه آنها نگشوده است»(نساء/90)</ref> داشته باشد؛ چراکه از نیازهای امروز جامعه بشری است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4094069/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 . نقش زنان در ترویج رواداری و همزیستی مسالمتآمیز در جامعه؛ ]</ref> بر این اساس، میتوان مدعی شد نگرش روادارانه مبتنی بر همزیستی مسالمتآمیز نگاهی فراجنسیت، فراجناحی و فرانژادی است و مادامی که از این زاویه به مقوله همزیستی مسالمتآمیز نگریسته شود، انضباط اعتقادی، فقهی و عملی انسان و تلاش برای رسیدن به مفهوم عملی رواداری و همگرایی تحقق پیدا می-کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4146829/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C توان نقشآفرینی زن آگاه و توانمند مسلمان در مدیریت جامعه اسلامی؛مفهوم ظرفیت تمدنی اربعین/ تمدن با همگرایی مسلمانان ساخته میشود]</ref> | ||
== منابع == | == منابع == |