یهود
یهود؛ قومی از بنی اسرائیل. معمولاً یهود و بنی اسرائیل با یکدیگر مترادف در نظر گرفته میشوند اما در واقع یهود فرزندان یهودا پسر یعقوب نبی (ع) هستند. قوم یهود بر اساس اولویتها و مفاهیمی از جمله حفظ قوم بنی اسرائیل، شریعت، باور به قوم برگزیده بودن و باور به سرزمین موعود به حیات خود ادامه میدهد. در قرآن بیش از 700 آیه درباره بنی اسرائیل آمده است. یهودیان در قرآن عموماً با ویژگیهایی مذموم همچون ناسپاسی، تحریفگری و انکار پیامبران الهی یاد شدهاند. باور به وحی و منجی از اشتراکات اسلام و یهود است.
تعریف
یهود را معمولاً مترادف قوم بنی اسرائیل در نظر میگیرند در حالی که دقیقتر این است که یهود را گروهی از بنی اسرائیل و فرزندان یهودا پسر یعقوب (ع) بدانیم. تفکیک قوم یهود از آیین یهود دشوار است و مفهوم دین و ملیت در این واژه در هم تنیده است[۱] اما از لحاظ آیینی، یهود را میتوان اولین دین ابراهیمی نامید.
اولویتها و مفاهیم اصلی قوم یهود
یهود را میتوان مجموعهای از اولویتها و مفاهیمی دانست که بر اساس آن ادامه حیات میدهد.
اولویتها
اصلیترین اولویت یهود، حفظ قوم بنی اسرائیل است؛ از این رو، قومیت و نژاد، حرف اول را در شریعت یهود دارد؛ بنابر این، نسب نامهها بسیار برجسته و ارزشمند میشود، چنانچه در تورات بخش احکام، عقاید و اخلاق مشاهده نمیشود، بلکه همه این امور در لابهلای مطالب تاریخی پراکنده هستند. پس از قومیت میتوان توجه به شریعت را مهمترین اولویت این قوم در نظر گرفت.[۲]
مفاهیم
از مفاهیم اصلی یهود میتوان به باور به سرزمین موعود، قوم برگزیده بودن و مسیحگرایی (منجیگرایی) اشاره کرد.[۳]
یهود در قرآن
بیش از ۷۰۰ آیه در قرآن کریم در مورد بنی اسرائیل بیان شده است که در موارد متعددی به شماتت و سرزنش یهودیان در مواجهه با موسی(ع) و کارهای ناپسندی که داشتهاند پرداخته شده است.[۴] آیه 82 سوره مائده میفرماید بدترین مردم از لحاظ کینه علیه مسلمین یهودیان و مشرکین هستند؛[۵] خداوند در این آیات مشرکان و یهود را در این آیات در یک ردیف قرار داده است که نشان دهنده سطح بالای دشمنی آنان با مسلمانان است.[۶]
ویژگیهای یهود در قرآن
یهود به صفات مختلفی در قرآن یاد شدهاند که به برخی از آنان اشاره میکنیم:
تحریف گری
یکی از اوصافی که خداوند برای بنیاسرائیل برشمرده این است که آنها تحریفگر هستند.[۷] آیه ۴۶ سوره نساء در این باره میفرماید:«...یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ...؛ ... کلمات را از جاهاى خود برمىگردانند...».
انکار پیامبران
ویژگی دیگر آنان این است که پیامبران را انکار میکردند و گوش به دستوراتشان نمیسپردند.
منفعت گرایی
صفت دیگر آنان در قرآن این است که هر چه از دین که به نفعشان است قبول میکنند ولی قسمتی که به ضرر آنان است را رد میکنند.[۸]
ناسپاس بودن
این قوم در ناشکری گوی سبقت را از همه اقوام ربوده بودند[۹] و یکی از تاکیدات قرآن کریم این است که ای بنیاسرائیل نعماتی که به شما دادم را به یاد بیاورید.[۱۰]
باور به خستگی خداوند
قوم یهود معتقد بودند که خداوند پس از خلقت و آفرینش آسمانها و زمین خسته شده و برای رفع خستگی روی کرسی نشست. برخی نزول آیت الکرسی را در رد این باور یهود دانسته-اند.[۱۱]
تفاوت یهود با صهیونیسم
برخی این دو را متفاوت از یکدیگر دانستهاند. و دلیل آن را انجمن یهودیان ضد صهیونیست یا «ناتورای کارتا» میدانند که در سال 1935 تأسیس شد. این گروه بر این باور است که رژیم صهیونیستی بر خلاف مواضع دین یهود، خود را دولت خاستگاه ملت یهود معرفی کرده است و این سیاست برای هیچکدام از یهودیان اصیل و فرمانبردار قابل پذیرش نیست.[۱۲] این گروه همچنین باور دارند یهودیت زمانی میتواند صاحب قدرت و حکومت شود که ظهور منجی آخر الزمان اتفاق بیفتد.[۱۳] البته برخی اعتقاد دارند نگاه به تعالیم این دو نشان میدهد از نظر باورها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ دعای هر روز آنها رسیدن به اورشلیم است و معتقدند خدایشان در صهیون اسکان دارد و بازگشت به فلسطین و استقرار در آن سرزمین یک وعده آیینی قوم یهود است.[۱۴]
اشتراکات یهود و اسلام
یهود و اسلام به عنوان دو دین ابراهیمی دارای اشتراکات زیادی هستند. یهودیان در سه نوبت در روز نماز واجب دارند و در روزهای روزه همین نمازها با تغییرات جزیی اجرا میشود. [۱۵] باور به منجی[۱۶] و وحی[۱۷] از دیگر مشترکات اسلام و یهود است. باور به منجی در یهود در یهود، برای منجی موعود کنیههای مختلفی هست که مشهورترین آنها ماشیح است. یهودیان معتقدند که ماشیح از نسل حضرت داود است و چون داود و سلیمان صاحب حکومت و پادشاهی بودند، برای ماشیح هم پادشاهی قائل هستند. در یهود، بحث انتظار یک فریضه و واجب تلقی میشود. موسی بن میمون که اصول ایمان را در یهود جمع کرده، در اصل دوازدهم اعتقاد به وجود منجی را ذکر کرده است و این بر مبنای آیات مختلف در کتاب مقدس است. در تلمود عنوان شده که بعد از فوت انسان، اولین سؤالاتی که پرسیده میشود، بحث انتظار و امید به ظهور منجی و موعود است.[۱۸] تشکیل دولت صهیونیست اسرائیل نیز بر اساس باور به منجی شکل گرفته است.[۱۹]
فرجام یهود در آخر الزمان
در روایات از نبرد آخرالزمانی بین مسلمانان و یهودیان سخن گفته شده است که در نهایت یهود از بین می-رود. البته پیش از نابودی، آنها بر اساس تورات اصلی که از غار انطاکیه و کوهی در «شام» و «فلسطین» و «دریاچه طبریّه» بیرون آورده میشود مورد محاجه امام زمان(عج) قرار می-گیرند.[۲۰]
منابع
ایکنا
پاورقیها
- ↑ غلبه قومیتگرایی در تعالیم دینی یهودیان / چرا یهودیان خود را قوم برتر میدانند
- ↑ دغدغههای اصلی آیین یهود تببین شد
- ↑ غلبه قومیتگرایی در تعالیم دینی یهودیان / چرا یهودیان خود را قوم برتر میدانند
- ↑ رباخواری اخلاق یهودی است/ برخی دلایل قرآنی دشمنی خدا با یهودیان
- ↑ « لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشرْكُواْ؛ مسلّماً يهوديان و كسانى را كه شرك ورزيدهاند، دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت» (مائده/ 82).
- ↑ غلبه قومیتگرایی در تعالیم دینی یهودیان / چرا یهودیان خود را قوم برتر میدانند؛ برخورد شدید قرآن با یهود به علت خائنبودن آنان است
- ↑ تحریفگری یهود در طول تاریخ/ وظیفه اصلی نظام جمهوری اسلامی، زمینهسازی ظهور است
- ↑ رباخواری اخلاق یهودی است/ برخی دلایل قرآنی دشمنی خدا با یهودیان
- ↑ یهود در طول تاریخ قومی لجوج و ناسپاس بوده است
- ↑ «ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كانَ عَبْداً شَكُوراً ؛ [اى] فرزندانِ كسانى كه [آنان را در كشتى] با نوح برداشتيم. راستى كه او بندهاى سپاسگزار بود» (اسراء/ 3).
- ↑ آیةالکرسی؛ آیهای برای رد عقاید منحرف کننده قوم یهود
- ↑ امام خمینی(ره)؛ تمایز دهنده بین یهودیت و صهیونیسم
- ↑ تحقق حقوق بشر واقعی در سایه وحدت کلمه
- ↑ غلبه قومیتگرایی در تعالیم دینی یهودیان / چرا یهودیان خود را قوم برتر میدانند
- ↑ هدف روزه در آئین یهود قرب به خداست
- ↑ موعودگرایی یهود و حاکمیت بر جهان
- ↑ اصل نیازمندی به وحی از اشتراکات اسلام و یهودیت است
- ↑ انتظار منجی در آیین یهود فریضه است
- ↑ موعودگرایی یهود و حاکمیت بر جهان
- ↑ امام زمان(ع) و فرجام یهود